Hon bär sig rätt, naturligt. Är rätt byggd för att bära sig korrekt. Eller rättare sagt, bära upp ryttaren korrekt - vilket hon gör när hon skrittar avspänt. Det är inte det hon behöver lära sig. Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig, men hon förstår liksom inte sitt eget bästa, utan sätter upp huvudet och sänker ryggen när vi travar, för att hon är het och outbildad. Hade jag kunnat få henne att förstå vilken form jag vill ha henne i (eftergift i nacken) så hade det varit lättare för mig att komma vidare med hennes utbildning.
"Gå på tygeln" är inte ett bra sätt att tänka på det. Det brukar leda till spända hästar som knäpper av.
Aktiverad core och avslappnad hals kanske kan funka bättre för dig att tänka på som målbild?
Och vägen dit, att hitta avslappning, går via styrketräning. Man kan inte slappna av i en rörelse om man inte har kontroll på kroppen i rörelsen. Och det är viktigt att jobba avsuttet, eftersom man bara skadar sig om man börjar lyfta tungt direkt.
Skogspromenader över stock och sten, backträning, arbete vid hand, sen uppsuttet träna på övergångar halt-skritt-halt och tempoväxlingar i skritt. Målet kan vara att kunna skritta så långsamt och kontrollerat att det är ett steg per andetag typ.
Hästen visar ju tydligt att den inte är nog stark för att bära dig rätt i traven på det sätt du vill. Då måste ni träna styrkan på den nivån den är på nu. Efter några veckors träningsprogram i skritt kan ni säkert börja lägga in korta övergångar till långsam trav (bryt av så fort som hästen försöker dra upp tempot och slänga med benen och köra upp nacken).