Lära äldre häst att gå på tygeln

• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 49
  • Visningar Visningar 2 141

Bukefalos 30 år!

Jag har haft några kallblodstravare och jag tycker att tricket har varit att förstå hur hästen vill ha det snarare än att få hästen att förstå hur jag vill ha det. Min nuvarande går exempelvis bara på rak stång med kedja (kimblewick och babypelham). Med det på är hon stabilt i form. Med delat bett blir hon stressad och ostadig. Rider korta dressyrpass på max 30 minuter och är noga med att hon alltid ska känna sig duktig. Hon får lätt prestationsångest och varvar upp så jag kortar hellre ner passet än att hamna där.
Alltså, det tricket fungerar kanske på en häst som har fattat vilken form ryttaren önskar att den ska gå i. Men för en häst som inte har förstått det så kommer det inte hända automagiskt, när det inte hänt hittills på de 2 år jag haft henne. Jag har använt några olika bett och även testat hackamore, men inget av det har gjort någon skillnad.

Alltså, det tricket fungerar kanske på en häst som har fattat vilken form ryttaren önskar att den ska gå i. Men för en häst som inte har förstått det så kommer det inte hända automagiskt, när det inte hänt hittills på de 2 år jag haft henne. Jag har använt några olika bett och även testat hackamore, men inget av det har gjort någon skillnad.
Nja… Allt handlar ju om harmoni och att förstå varandra. Jag har haft två olika kallblodstravare som jag börjat om med från början eftersom de varit ridna men inte inridna ordentligt. Gemensamt för de som jag haft är att de har en fantastisk arbetsmoral och allt gått all in för att göra sitt bästa. Mycket beröm vid minsta lilla rätt har varit viktigt.

• Gilla
Reactions: Sel
Jag tycker att det har fungerat bra på de flesta travare (bårde varm och kallblod) att helt enkelt skritta rätt ut i skogen. Ingen ridbana, inte grusväg, knappt en stig.... ut i terrängen, lyft på fötterna, sänk huvudet för balans... sväng mellan träden för gymnastik och eftergift, slappna av. Utöver arbete från marken då.
En del kan också behöva ställas av helt under en lång period för att nollställa både kropp och knopp.

Det jag fick lära mig av Anders Lindgren att "gå på tygeln" inte direkt har med placering av huvudet. Olika hästar kommer att ha huvud och hals på olika sätt men ändå "gå på tygeln". Det är ryggen och bakbenen som avgör och inte huvud och hals.
Det andra han lärde mig är att för uppnå det så rider man bakifrån och fram. Det vill säga att framåtbjudningen är det viktigaste. Sedan är det följsamhet som är det viktiga och får av lösgörande sidvärtsrörelser.

Det jag fick lära mig av Anders Lindgren att "gå på tygeln" inte direkt har med placering av huvudet. Olika hästar kommer att ha huvud och hals på olika sätt men ändå "gå på tygeln". Det är ryggen och bakbenen som avgör och inte huvud och hals.
Det andra han lärde mig är att för uppnå det så rider man bakifrån och fram. Det vill säga att framåtbjudningen är det viktigaste. Sedan är det följsamhet som är det viktiga och får av lösgörande sidvärtsrörelser.
Visst är det så, men samtidigt kan hästen inte arbeta på det viset med huvudet i "travtävlingsposition", det måste finnas någon slags avslappning och eftergift också och ibland kan hästen behöva innovativ vägledning för att förstå hur det ser ut och känns. Särskilt om den kommer från banan. Jag tror jag förstår vad det är TS far efter.

Jag tycker att det har fungerat bra på de flesta travare (bårde varm och kallblod) att helt enkelt skritta rätt ut i skogen. Ingen ridbana, inte grusväg, knappt en stig.... ut i terrängen, lyft på fötterna, sänk huvudet för balans... sväng mellan träden för gymnastik och eftergift, slappna av. Utöver arbete från marken då.
En del kan också behöva ställas av helt under en lång period för att nollställa både kropp och knopp.
Förstår aldrig hur skogen ser ut när man kan skritta rakt ut 😅 här kommer vi knappt runt om ett träd ramlat över stigen 🤔

Jag har svårt för tolkningen av rida bakifrån och fram. Det blir så mycket fokus på det så lösgjordeheten uteblir. Jag red för en dressyr tränare under en period men jag kände att det inte gick längre. Nu när hon lägger ut filmklipp så är jag glad att jag slutade. Hästen rör sig som ett rinnande vatten med vackra benrörelser men ryttaren sitter bakåtlutad och liksom lyfter hästen varje steg. De tävlar på hög nivå men det jag ser är helt emot vad jag tror på.

Förstår aldrig hur skogen ser ut när man kan skritta rakt ut 😅 här kommer vi knappt runt om ett träd ramlat över stigen 🤔
Jag har varit med om områden i skog som ser ut så (tidigare i veckan var jag till och med tvungen att bära katten för att han inte kom fram. :D ) men aldrig bott någonstans där det inte funnits ridvänlig terräng överhuvudtaget.
I värsta fall går det ju att simulera genom att tillfälligt lägga stockar över stig eller väg, ute på heden eller eventuellt göra bomarbete på ridbanan, men det tycker jag inte ger samma kravlösa avslapping. :)

Jag har varit med om områden i skog som ser ut så (tidigare i veckan var jag till och med tvungen att bära katten för att han inte kom fram. :D ) men aldrig bott någonstans där det inte funnits ridvänlig terräng överhuvudtaget.
I värsta fall går det ju att simulera genom att tillfälligt lägga stockar över stig eller väg, ute på heden eller eventuellt göra bomarbete på ridbanan, men det tycker jag inte ger samma kravlösa avslapping. :)
Haha stackarn! 🤣
Skulle vilja ha lite lagom skog. Vår närmaste skogsstig är inte röjd efter Johannes så delningen träd på nått ställe, och jag kommer fasen knappt runt själv och helt omöjligt med häst 😖

• Gilla
Reactions: Sel
Jag håller med om att huvudets placering inte är det viktigaste. Men man bör ha känslan av att hästen söker sig mer framåt-neråt med hals och huvud, än att den strävar uppåt-bakåt med nacken när man tar i tygeln. Det är liksom på minussidan av neutral kroppsposition (där + är att hästen går på tygeln och bär ryttaren på ett bra sätt)

Och vad gäller skog att rida i så har vi bytt stall några gånger. Just nu går hon på bete där det ser ut så här, strax efter att vi ridit över ett hygge. Fantastisk skog att rida i, om det inte vore för att tidigare markägare har slängt diverse pryttlar lite här och där, så man riskerar att hästen skadar sig på något man inte ser...
1782470121717.webp

Liknande trådar

• stark på uteritt med andra hästar
  • Nervös vid ridning ensam
  • Få hästen att vänta, trickträning
  • Kan vi prata om lösgjordhet?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur