Lära hästen longering

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Cabinda
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 665
C

Cabinda

Har jätteproblem att få min unghäst bort från mig och ut på spåret både när jag löslongerar och har honom i lina. Han är supersnabb på att vända in framdelen och komma in. Jag har provat snurra med änden på repet mot bogen men det hjälper bara så där halvbra. Jag har ingen som kan hjälpa mig utan jobbar med honom själv. Hur lång tid brukar det ta innan de lär sig ? Det verkar som det vanligaste problemet är att locka de till sig eftersom det är det det står om överallt...

Sv: Lära hästen longering

Jag har i början nöjt mig med en liten volt runt mig, lagom för att nå med "knoppen" på longerpisken mot skänkelläget och samtidigt använt kommandot "ut". Sen har jag kunnat utöka volten genom genom att bara använda kommandot och släppa ut linan lite i taget.
Det har funkat bra tycker jag.

Har du provat att tömköra? Då kan man styra ut dem på spåret. Annars brukar det funka med ett spö också, men då är det lättast att driva fram dem i trav för att få ut dem..

Nu beror det ju på hur ung hästen är också. Oftast gäller det ju att hästen ska ha sådan respekt för dig att den inte ska tordas komma fram om den inte får.

ungefär så har jag oxå gjort om jag inte haft hjälp. har funkat bra för mig med.:D

Hästen kan säkert redan detta med longering, det är du som måste visa vad du vill den ska göra.
Hästen lyssnar på ditt kroppsspråk, och du måste vara noga med att alltid befinna dig i "skänkelläge", så snart du kommer framför detta stannar hästen.

Immer

Har ofta samma problem, men det brukar vara bra att visa med vänsterarmen (i vänster varv) riktningen för hästen, och samtidigt driva på ganska ordentligt, ev med en pisk. Om du står så dina axlar visar riktningen tydligt så funkar det kanske. Ge så få signaler som möjligt.
Stå så inte hästen kan kicka dig om den får för sig att i glädje eller exaltation hoppar till e dyl...
Lycka till

Ledsen att jag måste vara lite krass, men longering fungerar med hjälp av hästens naturliga beteende dvs att ledaren kan driva hästarna i flocken framför sig. Ja du kanske redan har gissat att svaret på ditt problem helt enkelt är att du är i fel position...

Nu är du ju också så att det finns inte en position för alla hästar utan om din häst hela tiden vänder in måste du gå långre bak och bestämt kliva runt och i tanken driva din häst framför dig ruint volten. Detta har jag lärt mig den hårda vägen och jag har i många år trott att vissa hästar helt enkelt bara varit svåra att longera, på senare år har jag upptäckt att så inte är fallet. "svåra hästar" måste bara longeras på ett mer bestämt sätt med tydligare kroppspårk och positioner som inte kan misstolkas. GLÖM SKÄNKELLÄGET OCH den där gulliga TRIANGELN som det pratas om i alla roliga faktaböcker där longerar du en häst som själv går runt spåret, vissa hästar behöver du vara i höjd med baken, den bakre delen av baken! Stå inte heller och trampa i mitten gå på en minivolt och visa hästen att du är lite engagerad.

Gör inte de två generalmisstagen bara... Plocka aldrig in hästen om den vänder in utan komendera "stanna" (vare sig den kan det eller inte) gå runt till drivande possition och driv fram den runt dig på volt (även om volten råkat flytta sig till andra änden av ridhuset), volten kan vara liten (om du skulle vara inklämd mot väggen) Våga använda din longerpisk som ett hjälpmedel och tänk inte på pisken som din förlängda arm, hästar har ingen arm, spöet är dina öron och tänder, dvs rör sig inte hästen dit du ska så höjer du spöet och kanske vispar lite med det (lägger öronen bakåt och kastar med huvudet =flytta dig!) och händer då inget snärtar du till (hotar att hugga= hörrö jag menar alvar rör på fläsket!) händer fortfarande inget får man faktiskt använda longerpisken på hästen I FRAMÅTDRIVANDE SYFTE OCH MED VISS MÅTTA (de flesta hästar brukar räcka, om man ens behöver använda detta, att vispa pisken på bakhasorna väldigt lätt, vilket då inte gör ont utan bara är "otäckt" beröm alltid om hästen svarar upp! (hugga hästen i baken =för i h-vete och j-lar det är jag som bestämer här och om inte du gör som jag säger nu blir jag tvärförbannad!!!)

Kontentan av det hela: Hästar behöver inte lära sig att longeras, har dom en korrekt grundutbildning dvs blivit ledda i grimskaft från både vänster och höger under sin uppväxt behöver man inte lära dom!

PS. senaste unghästarna jag sadeltämjde gick i linan direkt, i skritt och trav utan avskiljare i tomt 20x60 ridhus inget förarbete utom just blivit ledda sedan dom var föl. Dom stannade på komando och galopperade redan andra gången, utan problem, i grimma då de ännu inte var bettvana.

Senast ändrad av en moderator:

jag höll på och försökte lära min travare för ett tag sedan. Jag vet inte om han har blivit longerad sen innan eftersom han lärde sig extremt snabbt.

Jag gick med honom runt i cirkelt först och visade vart han skulle gå. sen längde jag hela tiden på armen /linan tills han gick själv men fortfarande med mig typ två meter brevid. sen minskade jag min cirkel och höll honom kvar utmed spåret genom att tydligt med händerna mota bort honom (men inte för att skrämmas. Jag gjorde stopptecken och tryckte händerna mot honom i luften. tänk hästspråk) alt. peta honom lite med spöet så han kände vart gränsen till för långt in i cirkeln gick. till slut kunde jag skippa spöet och använda enbart händerna, eftersom han lärde sig snabbt vad jag menade. jag ökade cirkeln genom att börja om med att leda honom och använda händerna. Nu är han jätteduktig och går näst intill perfekt i skritt. Hela den här processen tog ungefär en halvtimme för honom att lära sig. då i skritt. sen bytte jag varv och höll på så att han inte skulle tröttna.
Har även börjat smålära honom att börja trava när jag säger traaav och själv travar jag och rör kroppen som om jag travar, fast på stället. likadant med galopp, vilket nästan är lättare.
Lycka till!:D

Du säger att man inte behöver korrekt upplärda hästar i longeringen. Så om man har en häst som inte vill låta en komma i drivande position så är hästen dåligt skolad?
Undrar, för mitt sto, som jag haft ett halvår, är sådant, och jag tänker att hon är ovanligt smart/erfaren; bra på att hitta sätt att undandra sig arbete. Vissa gånger går det hur bra som helst, men andra (som idag) går det mindre bra och jag får tömköra istället.
Kanske stämmer din teori, för hon är inte lätt att leda heller...

Tack för svar

Provade igår igen, och försöker verkligen tänka på min position hela tiden. Är mycket väl medveten om att det är mig och mitt kroppsspråk det hänger på. Det är nog det som är "problemet". Den här grabben är en islänning som är flockuppfödd och därmed oerhört känslig för minsta signal.
Ska nog backa ett par steg och jobba på att han alltid ska hålla större distans till mig. Det är bra att bli påmind ibland..

Tja jag vet inte dåligt skolad... Har nog aldrig tänkt på det så, men tex... jag har longerat en hel del irländska jakthästar i min dag och inridningen där går ut på att jaga runt hästen i vänster varv ett tag och sedan sitta upp... När dessa hästar sedan longeras av tex mig så går dom utmärkt i vänster varv (för det kan dom ju och min position kan således vara ganska slapphänt) men i höger varv där måste jag jobba som en galning. Ibland har jag behövt gå i extrema positioner bakom hästens bak och med mkt bestämda steg som rör sig mot hästen hela tiden och spöet i drivande läge men jag har alltid lyckats "longera" dem. Blir jag däremot störd eller släpper koncentrationen för en sekund så swisch har dom vänt in mot mitten. Att då lyckas ta sig tillbaka till utgångsläget är ja ärligt talat skitsvårt... men det går, jag brukar personligen komendera stanna (skit samma om dom kan det att kommendera det skadar knappast), sedan lugnt gå runt hästen och försöka få en "flygande start" för då kommer jag lättare i rätt läge igen.

Dock hjälper ju det här med ledarskapsövningar till, jag är knappast någon NH människa utan kör mest med stanna när jag stannar, gå inte med din nos framför min axel, klätra inte på mig, stanna även i dörren, backa när jag går emot dig... sådana vardags saker, har man ledarskapet är det lättare att longera. Jag brukar ha ledarskapet på de flesta hästar jag longerar men inte alla och jag märker att de hästar som man inte har hanterat så mycket har jag generellt sett svårare att longera eftersom det inte är självklart för dem att lyssna på mina signaler...

Men som sagt det har tagit mig många år att ens komma på detta och fortfarande är man ju knappt någon guru men jag tycker det känns som om jag börjat få ordning på det hela nu. Unghästarna går alltid bra direkt och även knepiga hästar brukar jag kunna få på rätt spår även om det fordrar lite koncentration från min sida...

Brukar du jobba med dem inspända, o i så fall, är det svårare för dem att vända in då?
Ibland kan jag tänka att det går bättre då jag löslongerar, att jag lättare kan röra mig till en drivande position utan att försöka ha koll på linan... Och då vill jag att hon ska vända inåt ett par gånger (inte utåt=bort från mig o mina dumma idéer), sedan då hon visar tydliga tecken till eftergift så låter jag henne komma in till mig för belöning ; smeker pannan på henne.
Fast ibland funkar ju ingenting, och då brukar jag tömköra bara för att vi ska lyckas med nåt innan vi lägger av.

*knapplån*

Jag har också en del problem att longera min häst. Visserligen så hade jag ingen longerpisk och jag fick honom att gå på cirkeln ett tag iaf men en rätt liten sådan.

Hur som helst så undrar jag om någon här kan svara på hur man visar med sin kropp hur man bjuder in resp. stöter bort en häst?

Så kanske han kan förstå lättare vad jag vill.

Tacksam för svar.

jag har fått lära mig att man står med sidan mot hästen. har sidan i linje med bogen på hästen, när hästen vill stanna av/gå innåt så är det lättare att skjutsa på hästen framåt då det blir som drivning bakifrån. fast jag ser att jag är kass på att skriva en förklaring :angel:

när man vill att hästen ska bryta av/komma in så går man "före hästen" och ställer sig "mot" den.

Heulwen skrev:
*knapplån*

Jag har också en del problem att longera min häst. Visserligen så hade jag ingen longerpisk och jag fick honom att gå på cirkeln ett tag iaf men en rätt liten sådan.

Hur som helst så undrar jag om någon här kan svara på hur man visar med sin kropp hur man bjuder in resp. stöter bort en häst?

Så kanske han kan förstå lättare vad jag vill.

Tacksam för svar.

Tänk dig själv att du verkligen bjuder in honom till dig, respektive driver honom bort ifrån dig (gör dig lite mindre och mottaglig, respektive stor och respektingivande (typ)). överdriv de spontana rörelserna du gör så har du svaret....hästar läser av vårt kroppsspråk bättre än vi kanske tror, det är ofta vi som måste lära oss att använda det!

Liknande trådar

Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 419
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 780
Senast: Hedinn
·
Ridning Hej på er! I oktober förra året kom dröm hästen hem. En vaken, het, känslig varelse som ändå har alla fyra hovarna i marken och går...
Svar
14
· Visningar
1 602
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar... 2
Svar
32
· Visningar
13 396
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sängproblem...
  • Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur