Sv: Lära hästen longering
Ledsen att jag måste vara lite krass, men longering fungerar med hjälp av hästens naturliga beteende dvs att ledaren kan driva hästarna i flocken framför sig. Ja du kanske redan har gissat att svaret på ditt problem helt enkelt är att du är i fel position...
Nu är du ju också så att det finns inte en position för alla hästar utan om din häst hela tiden vänder in måste du gå långre bak och bestämt kliva runt och i tanken driva din häst framför dig ruint volten. Detta har jag lärt mig den hårda vägen och jag har i många år trott att vissa hästar helt enkelt bara varit svåra att longera, på senare år har jag upptäckt att så inte är fallet. "svåra hästar" måste bara longeras på ett mer bestämt sätt med tydligare kroppspårk och positioner som inte kan misstolkas. GLÖM SKÄNKELLÄGET OCH den där gulliga TRIANGELN som det pratas om i alla roliga faktaböcker där longerar du en häst som själv går runt spåret, vissa hästar behöver du vara i höjd med baken, den bakre delen av baken! Stå inte heller och trampa i mitten gå på en minivolt och visa hästen att du är lite engagerad.
Gör inte de två generalmisstagen bara... Plocka aldrig in hästen om den vänder in utan komendera "stanna" (vare sig den kan det eller inte) gå runt till drivande possition och driv fram den runt dig på volt (även om volten råkat flytta sig till andra änden av ridhuset), volten kan vara liten (om du skulle vara inklämd mot väggen) Våga använda din longerpisk som ett hjälpmedel och tänk inte på pisken som din förlängda arm, hästar har ingen arm, spöet är dina öron och tänder, dvs rör sig inte hästen dit du ska så höjer du spöet och kanske vispar lite med det (lägger öronen bakåt och kastar med huvudet =flytta dig!) och händer då inget snärtar du till (hotar att hugga= hörrö jag menar alvar rör på fläsket!) händer fortfarande inget får man faktiskt använda longerpisken på hästen I FRAMÅTDRIVANDE SYFTE OCH MED VISS MÅTTA (de flesta hästar brukar räcka, om man ens behöver använda detta, att vispa pisken på bakhasorna väldigt lätt, vilket då inte gör ont utan bara är "otäckt" beröm alltid om hästen svarar upp! (hugga hästen i baken =för i h-vete och j-lar det är jag som bestämer här och om inte du gör som jag säger nu blir jag tvärförbannad!!!)
Kontentan av det hela: Hästar behöver inte lära sig att longeras, har dom en korrekt grundutbildning dvs blivit ledda i grimskaft från både vänster och höger under sin uppväxt behöver man inte lära dom!
PS. senaste unghästarna jag sadeltämjde gick i linan direkt, i skritt och trav utan avskiljare i tomt 20x60 ridhus inget förarbete utom just blivit ledda sedan dom var föl. Dom stannade på komando och galopperade redan andra gången, utan problem, i grimma då de ännu inte var bettvana.