Lära sig ... franska!

Bukefalos 30 år!

Jag uppfattar skriven franska som extremt mycket mer grammatiskt-logiskt uppbyggt än svenska. Jag pratar ganska usel franska och har svårt att hänga med i talade tempot (undrar ibland om nåt språk innehåller mer förkortningar och slang i det talade språket...), men läser och skriver hyfsat förståeligt eftersom det är så predikterbart uppbyggt (få regler och undantag att känna till).

+1:ar på Duolingo, dottern har lyckats trassla ut både franska och swahili på imponerande kort tid innan sina resor till Afrika.
Kunde dottern någon franska innan? Läst franska i skolan till exempel? Min kunskap i språket begränsar sig till några enstaka ord.....

Jag har använt Duolingo i ungefär två år för att lära mig nederländska. Hade noll kunskaper innan jag började men läste tyska i skolan och kände igen mig i grammatiken. Har i snitt enbart gjort en lektion per dag dvs 3-5 minuters inlärning. Det är fascinerande hur mycket man ändå kan lära sig på så liten insats, jag läser nederländska relativt oproblematiskt och kan lyssna och förstå exempelvis poddar på enkelt språk. Mitt eget tal är väldigt begränsat (tänk att det är en så lång väg mellan hjärnan och munnen...) men jag har också valt bort att göra talövningarna i Duolingo, jag tror att det hade varit betydligt enklare om min mun hade fått vänja sig mer vid språket och ljuden.

Anledningen att jag började var att jag jobbar i ett projekt som innehåller många nederländare och jag tänkte att det hade varit kul att kunna säga hej, hur mår du osv. men när jag väl hade börjat så har det bara flutit på. Vi småpratar på nederländska lite emellanåt och när de pratar med varandra så kan jag uppfatta enstaka ord, men för att jag verkligen ska förstå behöver de sänka taltempot och prata mer direkt till mig.

Projektet går live i sommar så fram tills dess kommer jag att fortsätta med nederländskan. Efter det har jag bestämt mig för att börja med just franska, jag kan ingen franska alls så det blir spännande. Rutinen att lägga några få minuter per dag för att lära sig något nytt är nu helt befäst, det är ingen som helst motstånd i att få det gjort så jag kommer definitivt att fortsätta lära mig fler språk, och jag kommer att tvinga mig själv att göra just talövningarna även om det bär emot.

Försöker också lära mig franska och läser nog mest samt gör lite duolingo men påmindes nu också om att på apprendre.tv5monde.com finns ganska mycket material på olika nivåer från nybörjare till mer avancerat, där utgår man generellt från en video (med transkription tillgänglig om man känner för att ha det) sen följer diverse övningar på det där man ska visa att man förstått vad videon handlade om.

Jag skulle rekommendera att gå en kurs om det finns där du bor. Tänker då mer på kurser du får betala för framför att läsa grundkurs eller så på universit. Jag gick två kurser i spanska under pandemi på Instituto cervantes. Jag tyckte det gav mkt mer än Dulingo. Jag tänker att det kanske finns liknande för franska där du bor.
Mina kurser gick en gång i veckan, men det fanns kurser som gick 3 gånger i veckan. För mig passade 1 gång i veckan riktigt bra.

Det är ju väldigt olika hur man lär sig bäst. För mig har t.ex. Duolingo inte alls funkat, jag hatar att det är upplagt som ett spel (vilket jag gissar är det många andra gillar) och har jättesvårt för att bara memorera ord och fraser utan att få någon förklaring till t.ex. grammatiken. Sen kanske det är skillnad beroende på språk, jag använde det till arabiska där det ju handlar om att lära sig ett helt annat alfabetet osv. Drops är en app jag tyckt bättre om, men den har tyvärr också blivit mer gamifierad.

Om du skulle ha någon möjlighet till det tänker jag att en språkresa för vuxna vore en jättebra grund, dvs en intensivkurs på plats i några veckor. Kanske i närheten av svärsonens familj i samband med besök hos dem? Men detta beror ju lite på hur relationerna ser ut, hur seriöst det är och om det skulle verka konstigt. 😂

Annars tänker jag att ett sätt att snabbt komma in i ett enkelt språkanvändande är att läsa barnböcker och se på barnprogram, så om inte innan kan det ju ske när de eventuella barnbarnen kommer. 😁

Det är ju väldigt olika hur man lär sig bäst. För mig har t.ex. Duolingo inte alls funkat, jag hatar att det är upplagt som ett spel (vilket jag gissar är det många andra gillar) och har jättesvårt för att bara memorera ord och fraser utan att få någon förklaring till t.ex. grammatiken. Sen kanske det är skillnad beroende på språk, jag använde det till arabiska där det ju handlar om att lära sig ett helt annat alfabetet osv. Drops är en app jag tyckt bättre om, men den har tyvärr också blivit mer gamifierad.

Förstår absolut att Duolingo inte är en inlärningsmetod som passar alla, men förklaringar till grammatiken får man ju?

Förstår absolut att Duolingo inte är en inlärningsmetod som passar alla, men förklaringar till grammatiken får man ju?
Det är några år sen jag använde appen, det kanske är annorlunda nu? Eller olika beroende på språk? Då var det bara olika gubbar med pratbubblor och man skulle bara lära sig olika glosor och meningar. Jag fick kolla på youtubevideos för att lära mig alfabetet eller få grammatiken förklarad.

Det är några år sen jag använde appen, det kanske är annorlunda nu? Eller olika beroende på språk? Då var det bara olika gubbar med pratbubblor och man skulle bara lära sig olika glosor och meningar. Jag fick kolla på youtubevideos för att lära mig alfabetet eller få grammatiken förklarad.

Varje gång man svarar så kan man välja att få sitt svar förklarat och klicka på alla olika ord för förklaring till grammatiken bakom :)

Liknande trådar

• Problematisk Chef
  • Nä nu...! (Utbildning)
  • Att säga upp sig
  • Lära sig mer, tips på poddar, böcker?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat