Lära sig mer, tips på poddar, böcker?

Bukefalos 30 år!

Velmara

Trådstartare
Jag har ridit hela livet och känner att jag har hyfsat koll på ridningen (även om man alltid kan bli en bättre ryttare) och kan utföra sedvanliga stallsysslor. Jag vill dock lära mig mer om allt runtomkring, alltifrån skador, sårvård, foder, träningsupplägg m.m. Jag är sugen på att i framtiden köpa häst och känner att jag i nuläget inte har den kunskap om allt som hästägande innebär för att vara en så duktig och ansvarsfull hästägare som jag vill vara. Jag letar därför efter tips på bra poddar, böcker, youtubers och allt därimellan som jag kan grotta ner mig i för att bli en bättre hästmänniska! Gärna så konkreta tips som möjligt!

(Om jag någon gång köper häst kommer jag såklart stalla upp den i ett stall där det finns hästkunniga personer som kan och vill hjälpa mig vid behov, just nu vill jag bara lära mig så mycket jag kan på egen hand.)

Jag har lärt mig massor av att vara medryttare. Men jag har haft tur att hästen har en vettig ägare som uppskattar att jag frågar om allt jag undrar över.

Jag har lärt mig massor av att vara medryttare. Men jag har haft tur att hästen har en vettig ägare som uppskattar att jag frågar om allt jag undrar över.
Jag har varit (och är för tillfället) medryttare i flera år i olika stall och har givetvis lärt mig en del från det, men det känns fortfarande som att steget till egen häst är stort. Kul att du haft en så bra hästägare!

Tack för tips, ska kika! Många utbildningar jag sett tidigare verkar rikta sig främst mot yrkesverksamma, vilket är långt ifrån vad jag är
Strömsholm har en grundkurs för hästskötare. Den är väldigt omfattande med hästvård, utfodring, lite etologi mm. Den är en bra grund att ha.

Agria har väl en hästpodd, men har tyvärr inte lyssnat på den själv.
Hensidan Hästsverige är annars en bra kunskapskälla :)

Strömsholm har en grundkurs för hästskötare. Den är väldigt omfattande med hästvård, utfodring, lite etologi mm. Den är en bra grund att ha.
Är den helt på distans? Har ett heltidsjobb (och ofta en del övertid) så har tyvärr inte möjlighet att delta på fysiska träffar eller att studera många timmar varje vecka.

Jag har ridit hela livet och känner att jag har hyfsat koll på ridningen (även om man alltid kan bli en bättre ryttare) och kan utföra sedvanliga stallsysslor. Jag vill dock lära mig mer om allt runtomkring, alltifrån skador, sårvård, foder, träningsupplägg m.m. Jag är sugen på att i framtiden köpa häst och känner att jag i nuläget inte har den kunskap om allt som hästägande innebär för att vara en så duktig och ansvarsfull hästägare som jag vill vara. Jag letar därför efter tips på bra poddar, böcker, youtubers och allt därimellan som jag kan grotta ner mig i för att bli en bättre hästmänniska! Gärna så konkreta tips som möjligt!

(Om jag någon gång köper häst kommer jag såklart stalla upp den i ett stall där det finns hästkunniga personer som kan och vill hjälpa mig vid behov, just nu vill jag bara lära mig så mycket jag kan på egen hand.)
Om du har tid med en högskolekurs till våren, så kan jag varmt rekommendera Hästens sinnen och beteende på Linköpings U (går helt på distans).

Sen tycker jag att Mats Mellbergs bok Hästhållning i praktiken innehåller otroligt mycket matnyttigt för hästägare.

Liknande trådar

• Lära sig ... franska!
  • Böcker från resten av världen
  • Lära äldre häst att gå på tygeln
  • När kan jag köpa häst?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat