Lära valpen 'Stanna' och 'Varsågod'

evis

Trådstartare
Vill gärna höra hur ni har gjort, samt kanske en del idéer runt hur jag kan göra.

Det gäller alltså att lära valpen att stanna till exempel när jag ska gå ut vid en dörr men hon ska stanna inne (inte nödvändigtvis att hon blir ensam inne, bara att hon vill följa med men inte får). Skulle vilja att det fanns ett Stanna eller Vänta, för att man sedan när/om hon FÅR - kunna säga Varsågod.

När vi köpte vår lilla tjej var hon 12 veckor och det enda kommando som vi märkte att hon lärt sej stenhårt från uppfödaren var just detta Stanna. Helt fantastiskt användbart redan från början, särskilt innan andra grejer satt. Skönt när man ska gå ut genom en dörr, när hon skulle åka bil (innan hon fick hoppa in), när man ger henne mat och alla möjliga andra vardagliga situationer. Var också praktiskt när vi var ute på promenad med henne lös och hon gick lite väl långt eller vi ville träna inkallningen, ett Stanna så stannade hon upp och vände blicken mot och man kunde kalla in henne.

Men nuvarande valp har ingen hejd alls om detta, när man ska ut genom en dörr är det ett evigt pusslande för att hon inte ska sätta iväg och slinka ut (liten tjej på 1,2 kg). Jag vet inte alls hur jag ska göra för att träna in detta!
Fick lära mej på hundklubben innan, att träna detta i koppel - sätta hunden, säga stanna med handtecken och sedan gå typ kopplets längd ut, gå tillbaka och sedan berömma. Men detta känns som lite av en omväg när det gäller alla vardagliga situationer med dörrar, mat osv??

Hur har ni gjort med era valpar?

Sv: Lära valpen 'Stanna' och 'Varsågod'

Jag har bara satt henne ner vid ex. ytterdörren, gått ut själv och sen gett henne klartecken med ett "varsågod". Om hon gick innan så bara satte jag henne på samma plats igen och gjorde om tills hon förstod. Även samma sak när vi ska gå in igen, och om vi ska gå utanför tomten.

Jag tycker att detta är jättebra då hon inte försöker smita ut när dörren öppnas.

AnnikaW skrev:
Jag har bara satt henne ner vid ex. ytterdörren, gått ut själv och sen gett henne klartecken med ett "varsågod". Om hon gick innan så bara satte jag henne på samma plats igen och gjorde om tills hon förstod. Även samma sak när vi ska gå in igen, och om vi ska gå utanför tomten. .

Så här gjorde jag oxå. Börja med korta avstånd och korta tider. Och bara med lyckanden. Hon ska ju vilja stanna, inte vara tvungen.

Tack, det är ju så logiskt - sådär gör jag ju med hästarna.... Men ibland är det svårt att tänka från steg 1 till steg 2! Tacksamt att folk här är så bra på att dela med sej av tips! :bow:

När jag lärde min stanna, så var jag ute och gick med koppel och sa stanna och sedan stannade jag och då stannade ju hunden också. då fick han beröm och en godis bit. sen stod jag brevid honom tills han kollade på mig då sa jag varsågod och så började jag gå, och hunde också.
Så gjorde jag det lite då och då under promenaderna och till slut hade det fastnat ;)

Varsågod lärde jag in genom att ha henne i koppel, lägga ner godis en bit framför henne och hålla emot. När hon tittade på mig fick hon sitt varsågod och fick ta godisen.
Numera vet hon att varsågod betyder att hon får (vad det nu är).

Stanna har varit (är) mer problem med. På kursen fick vi lära oss att säga stanna samtidigt som vi stannade hunden (med kort koppel) - "drog" oss i kopplet fram till hunden och berömde och sa kommandot för att gå vidare.
Fungerade inte så bra på henne, däremot när jag kör lydnad använder jag ordet stanna (vilket då betyder att hon ska sätta sig ner) och det fungerar bra. Via den träningen har hon lärt sig (men vi är inte i mål än).

Jag lärde valpen ( fick henne när hon var nästan fem månader)på en gång att hon var tvungen att vänta innan hon skulle äta.
Hon är GLUPSK, och ville kasta sig över maten..

Lärde henne sitt förstås först, sedan stanna och varsegod
i samband med maten.
Tycker att jag har haft nytta av det i andra samanhang också!

evis skrev:
Det gäller alltså att lära valpen att stanna till exempel när jag ska gå ut vid en dörr men hon ska stanna inne (inte nödvändigtvis att hon blir ensam inne, bara att hon vill följa med men inte får). Skulle vilja att det fanns ett Stanna eller Vänta, för att man sedan när/om hon FÅR - kunna säga Varsågod.

Precis så tycker jag också.
Jag skiljer stenhårt, redan vid inlärningen, på
"stanna" - och rör dig inte ur fläcken förrän jag säger att du får
"nej" - det där är i princip ALLTID förbjudet och kommer aldrig ayy bli tillåtet
"vänta" - håll ögonkontakt med mig, för snart kommer du (med största sannolikhet) att få lov.
Efter inlärningen av vänta, när hunden verkligen förstått, kan man behöva ibland säga "nej" istället för "varsågod". T ex om man stannat för att fråga om hunden får hälsa och får ett nekande svar. Men det ska vara undantag från regeln "har jag sagt vänta så kan du räkna med att det blir varsågod om en liten liten stund".

Att stanna vid dörren och invänta ett varsågod lärde jag båda mina hundar på detta vis: när jag öppnar dörren och hunden kommer rusande så drar jag igen dörren mitt framför näsan, utan att klämma hunden. I regel så blir hunden så spak att dom backar undan. Då öppnar jag igen och om hunden går samma sak igen. När dörren kan öppnas utan att hunden går inväntar jag ögonkontakt och då varsågod. Jag anser inte att jag ska behöva påminna hunden att stanna varje gång jag öppnar dörren. Om någon av mina hundar skulle glömma av sig och vilja ut fortare än vad jag tycker så drar jag igen dörren och dom kommer ihåg vad som gäller på en gång. Det blir ju nästan samma sätt som Hemlig berättade om godiset som hunden inte fick föränn den bad om det.

Det va det första jag lärde min valp när jag fick hem henne, men jag gjorde det när vi va ute å gick utan koppel, eftersom jag hade en äldre hund innan sa jag automatisk stanna, när jag tyckte hon sprang för lång, å vips så satt det där, å nu sitter hon kvar tills jag kommer fram, å då belönar jag henne alltid med godis, så hon trippar nästan omkring numer å väntar på att jag ska säga det så hon kan få en liten godis! Däremot verkar min hund ha väldigt svårt för att lära sig ligg, sitter jag ner så ligger hon, men bara jag reser mig upp så far hon oxå upp! Förslag där nån? :smirk:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sedan drygt två veckor tillbaka bara min 13-åriga whippet kvar. Hon har sedan hon var valp varit helt okomplicerad med att...
Svar
9
· Visningar
833
Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
466
Senast: tanten
·
R
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 760
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 051
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31