Lasta svårlastad häst

Amandakb

Trådstartare
Imorgon åker min häst iväg till sin nya ägare. Dock är jag väldigt orolig över hur allt ska bli med lastningen. Han är unghäst och har bara åkt transport 2 gånger förut. Tyvärr har han tendens att stegra och försöka sticka iväg när han inte får som han vill eller när han blir rädd.

Nu är min tanke, vart är det bäst att ställa transporten när han ska lastas? Stallplanen eller att man åker in med transporten i paddocken och lastar där inne? Eftersom att han kan försöka slita sig så är han i alla fall i inhägnat om man är i paddocken. Dock har han en gång hoppat över paddock stängslet så skulle han få han panik när vi ska lasta honom så finns det 50% chans att han tar sig över paddocken.. Dessutom så finns det en grusväg precis utanför stallplan så det skulle kunna gå riktigt illa om han skulle slita sig och bli påkörd.
Jag har såklart inte tillgång till ridhus annars skulle man kunna åka in där och lasta honom(??)

Har även en hage med högt stängsel som man kan åka in med transport om det skulle vara ett bättre alternativ än paddocken.




Vet inte alls hur jag ska göra. ALLA tips tas tacksamt emot. :crazy::o
 
Är hästen bettvan? Jag hade valt att lasta med longerlina och stigbett i så fall, och helt enkelt sett till att hästen inte kommer lös. Det är ju inte SÅ svårt att säkra upp den situationen.

Å andra sidan är ju det tråkiga svaret att det alltid är vits att hantera och lastträna så detta inte uppstår, det är ju om inte annat obehagligt och stressande för hästen.
 
Han är inte bettvan. Longerlina kommer vi självklart ha. Det är inte så lätt att ''se till så han inte sliter sig'' då han vänder rumpan och sparkar bakut mot den som håller i honom och samtidigt skenar iväg.
Han har varit ohanterad fram tills några månader så vi har inte hunnit så lågt som att lastträna då han för några månader sedan var rädd för människor så all tid har gått åt att ens kunna få komma nära honom.
 
Imorgon åker min häst iväg till sin nya ägare. Dock är jag väldigt orolig över hur allt ska bli med lastningen. Han är unghäst och har bara åkt transport 2 gånger förut. Tyvärr har han tendens att stegra och försöka sticka iväg när han inte får som han vill eller när han blir rädd.

Nu är min tanke, vart är det bäst att ställa transporten när han ska lastas? Stallplanen eller att man åker in med transporten i paddocken och lastar där inne? Eftersom att han kan försöka slita sig så är han i alla fall i inhägnat om man är i paddocken. Dock har han en gång hoppat över paddock stängslet så skulle han få han panik när vi ska lasta honom så finns det 50% chans att han tar sig över paddocken.. Dessutom så finns det en grusväg precis utanför stallplan så det skulle kunna gå riktigt illa om han skulle slita sig och bli påkörd.
Jag har såklart inte tillgång till ridhus annars skulle man kunna åka in där och lasta honom(??)

Har även en hage med högt stängsel som man kan åka in med transport om det skulle vara ett bättre alternativ än paddocken.




Vet inte alls hur jag ska göra. ALLA tips tas tacksamt emot. :crazy::o

Oj.. Ja, är ni rädda att tappa hästen och det går en väg så nära är det väl givet att vara på inhägnat område.
Jag tycker inte det bör behövas på en 2-åring. Men nu är ni i den sits ni är.
Så var på inhägnat område och använd långt rep och repgrimma är mitt råd.
Jag hade inte velat sabba munnen med negativa associationer och iom hur ohanterad hästen verkar vara och med de felbeteendena så får ni ev ta i den rätt tufft ibland. Det hade jag inte velat utsätta munnen för.
En repgrimma med 8 mm rep och ett riktigt långt rep att lasta i är mitt tips.
Longerlina får man inget bra grepp i. Ett slaget rep som är 12 mm brett och rejäla handskar gör jobbet mil lättare.

Sen det där att den vänder runt och slår. Det är liksom basic och bland det absolut första man börjar med med unghästar och föl. Det måste gå att flytta rumpan på dem. De får under inga omständigheter vända den emot oss. Det blir som du märker farligt och jävligt svårt i såna här lägen.
Det finns övningar för att få till det. Och det finns snabbknep som en kunnig kan använda för att rubba balansen och hindra deras försök att fly och kicka etc. Men det är inget som går att lära ut via internet.
Ni har tyvärr satt er i en trist sits genom att försöka lasta en häst som inte är grundhanterad ens.
Det kan gå iaf. Så jag hoppas det gör det för er skull. Det blir onödigt synd om hästen nu.
 
Det finns ingen möjlighet att backa intill släpet till t ex stalldörr eller liknande? Gjorde vi när jag hämtade hem min häst som visade sig vara svårlastad, fast vet inte om det funkar på alla hästar att göra så.
 
Ge den Domosedangel eller ta ut veterinär för att droga ner den lite. Nya ägaren får väl ta arbetet med att lastträna. Lycka till!
 
Först tyckte jag paddocken lät bäst, men har han hoppat ut där tycker jag hagen låter som det bästa alternativet, känns viktigt att hästen inte kommer lös.

Lycka till, håller tummarna för att det går bra! Och ha hjälm och skyddsväst på er :up:
 
Det finns ingen möjlighet att backa intill släpet till t ex stalldörr eller liknande? Gjorde vi när jag hämtade hem min häst som visade sig vara svårlastad, fast vet inte om det funkar på alla hästar att göra så.

Har sett en väldigt stressad, svårlastad häst bli lastad så och den gången gick det inte bra, hästen stegrade och slog huvudet i dörrkarmen, dörren var ändå väldigt hög men den slog ändå i och fick ett jack i huvudet. Bra idé, men tänkte mest på om hästen har tendens att stegra.
 
Har sett en väldigt stressad, svårlastad häst bli lastad så och den gången gick det inte bra, hästen stegrade och slog huvudet i dörrkarmen, dörren var ändå väldigt hög men den slog ändå i och fick ett jack i huvudet. Bra idé, men tänkte mest på om hästen har tendens att stegra.
Därför jag även skrev att jag inte vet om det funkar på alla hästar.
Det brukar vara så att det som funkar för en, funkar inte för en annan osv. :)
 
Jag var i en liknande sits nyligen. Hade lasttränat en unghäst lite, men inte helt klart. Sedan blev den tvungen att åka till veterinär akut och ägaren fick inte in den oavsett metod. Ingick mycket slag och därefter blev hästen givetvis ännu svårare att lasta.

Nu när jag skulle flytta den försökte vi det mesta. Föredrar faktiskt lockandet med mat när de är ohanterade då det oftast ger bäst associationer efteråt om det funkar. I slutändan stod vi uppbackade mot stallet och täckte över hästens ögon. En vägledde och två lyfte/knuffade lugnt bak. Gick lugnt och fint och sen var hästen inne. Detta gick inte utan ögonbindel.

Mitt bästa tips är att vara lugn och ge hästen tid. Hästen är stark och vinner lätt alla typer av fysiska konflikter, särskilt de ohanterade slåss ordentligt och ger sig sällan. Var på inhängnat område, gärna där hästen är trygg och ta det lugnt.
 
När jag hämtade mitt nya tillskott i höstas var hon bara klapptam man det löste sig mycket tack vare en van uppfödare.

Hästen fick lugnade och transpoten backades till logens portar och med hjälp av en spann med godis, lina bakom rumpan och 3 som visste när eftergift och press skulle komma när så gick det galant men tog tid.
 
Se till att hästen är hungrig (ingen mat sen kvällen innan tex) och försök locka in den med godsaker. Repgrimma, långt rep och på inhägnat område. Jag hade valt paddocken. Lasta inte från stallet, det är farligt! Alla som hjälper till bör använda hjälm, väst och handskar.

Tänk på att om ni går på för hårt riskerar ni att han blir helt olastbar och väldigt svårhanterad. Det ska inte så mycket till för att en så ung häst ska bli negativt präglad för resten av livet...

En annan möjlighet är att ta med en snäll och lugn kompis.
 
Jag har använt mig av en lastningssele för att hästen inte ska kunna resa sig. Den har ett grovt rep runt kroppen och ett mindre rep över korset som reglerar hur långt ner på hästen den ska sitta. Lädergrimma på hästen, och så drar jag repändarna genom underkanten på grimman och slår runt bommen.
 
Tack för alla era tips.

Vi lastade honom längst bort på stallplanen(innergård) och det kom inte en enda bil. Allt gick super bra, han stod ca 5 min och luktade på transporten och sedan gick in ganska frivilligt ändå(han bråkade inte). Jag tror att jag överreagera lite. Lockade med kraftfoder.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
737
Senast: Lutten
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 979
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 638
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 248
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp