Lasta svårlastad häst

När jag lärde min häst att åka transport så var jag själv så var tvungen att finna ett lugnt sätt som funkade ensam.

Så jag tog honom i longerlina,ställde honom nedanför rampen och sen satte jag mig på huk inne i transporten med en hink med mat och lät honom ta ett steg i taget, så länge han inte backade så väntade jag bara ut honom. Tog ca 30 minuter första gången innan han var inne, sen hängde jag maten där fram så han stod och åt medans jag gick ut genom dörren med linan och gick bak och stängde. Väldigt odramatiskt och efter det åkte jag och han iväg ensamma varje gång.

Urlastningen knäppte jag loss honom innan jag gick bak och öppnade och höll handen på rumpan hela tiden, tog inte bort bommen förrän han slutade försöka backa och sen fick han backa när jag släppte trycket på rumpan.

Lugn och metodisk träning som får ta tid i början är det absolut bästa i längden :)
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
742
Senast: Lutten
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 981
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 639
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 316
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp