Bukefalos 28 år!

Lastbilschaufförer

TheRedLightning

Trådstartare
Hallon alla glada bukefalister.

Jag blir lite nyfiken på hur många det är som jobbar som lastbilschaufför och håller på med hästar. Hinner man med det? Och har ni någon nytta av ert yrke med hästarna? Till vad i så fall? :)

Jag har precis börjat min karriär som yrkesförare och just nu är det sommarjobb som står på schemat och jobba natt.
Det jag har märkt är att jag inte vill fortsätta jobba natt efter sommarjobbet, då jag knappt träffar min sambo, samt att jag skulle vara tvungen att sluta med allt vad ridning heter.
Fast jag tackade inte nej när jag fick erbjudandet, då det är under en begränsad tid och det ger mig möjlighet att få prova på och se om det var något för mig. Har inga problem att vara vaken (som synes, vart uppe hela natten på min lediga dag, orka vända dygnet fram å tillbaka..).

Men jag håller humöret uppe, det är en som ska vara mammaledig i september/oktober och hon jobbar dag, samt att cheferna inte är svåra att ha å göra med. :D
 
Sv: Lastbilschaufförer

Det beror ju på hur man jobbar ;)

Sysslar man med långturer i europa kan det ju bli lite besvärligt. Kör man spetsvändningar så här man ju relativt fasta tider osv.
 
Sv: Lastbilschaufförer

Fördelen måste väl vara att man kan gneta ihop pengar till en alldeles egen hästlastbil och dessutom ha körkort för att få köra den?
 
Sv: Lastbilschaufförer

Hallon alla glada bukefalister.

Jag blir lite nyfiken på hur många det är som jobbar som lastbilschaufför och håller på med hästar. Hinner man med det? Och har ni någon nytta av ert yrke med hästarna? Till vad i så fall? :)

Tänker du på dom som kör slakteribilen?;)
 
Sv: Lastbilschaufförer

Just hästarna är det minsta bekymret med att jobba natt, de ser bra i mörker och uppskattar att man rider ut i mörkret. Att husse inte ser gör att man får lita på sin häst.

Upplevde att där var rätt mycket hästfolk man råkade på när man fick tillfälle att språka några ord med kollegor, då främst travfolk av nån anledning. (körde ICA)

Enklast vid skiftbytena tyckte jag var att man la sömnen så lika som möjligt, så efter em/natt så sov jag efter jobbet och vid morgon/fm så sov jag före jobbet och red efter.

En stor nytta av att köra i trafiken på det sättet är att man på riktigt förstår vad plats fordonen tar och vilken hänsyn som behövs. Och också vilken hänsyn som är rimligt att begära av lastbilar och bussar när de ska köra om mig när jag kommer med häst och vagn.

Hamnar man i diskussion med med en sån chaufför så kommer det alltid till sist ett :-Du har ingen aning om hur det är att sitta bakom ratten i ett sådant här fordon. Då är det rätt bra att kunna svara:- Nu pratar du som du har förstånd till!

Sen är det mer som har utvecklat mig som person, att kunna ta det lugnare oavsett vad som händer och hur det krånglar är en grej. Blir liksom inte färre pallar som välter för att man låter sig stressas av att en välter.

Likaså att inte försöka köra fortare och ta mer risker bara för att transportledarna ringer och undrar var fan man är. Det är deras problem om de satt av för lite tid, inte mitt. Har jag senanmält och dessutom kört på samma tid eller endast lite längre än ordinarie förare, då har jag gjort mitt jobb!

Ta det lugnt i trafiken!
Ptr
 
Sv: Lastbilschaufförer

Jag har kört lastbil i perioder sen jag fick mina tunga behörigheter 1989.
Att köra dagtid är som vilket annat jobb som helst, med lediga kvällar då man hinner se både hästar och vänner litegrann. Sen beror det ju lite på vad man får för schema, många gånger är det 4+10 timmar, vilket ger kortare lediga kvällar men en extra ledig dag i veckan.
Att ligga ute och köra veckovis är en upplevelse i sig (jag körde i södra delen av Sverige, söder om E18 plus ett gäng avstickare till Norge (Osloregionen) och Danmark) och jag skulle inte vilja vara utan det året (1995), men det var HELT okompatibelt med att ha hästar hemma.
På söndag börjar jag min femte sommar som semestervikarie på samma åkeri, där jag kör och vänder/byter bil 4 nätter i veckan. Min uppfattning om nattjobben är att det är finjobb som ger bra pengar, men jag sover sämre på dagtid vilket kräver fler timmars sömn och då också gör att jag i princip bara hinner vinka åt mina hästar de dagar jag jobbar. Här är också ett av skälen till att jag bara kör som semestervikarie och gör annat på vintrarna (pluggar mm)
 
Sv: Lastbilschaufförer

Det beror ju på hur man jobbar ;)

Sysslar man med långturer i europa kan det ju bli lite besvärligt. Kör man spetsvändningar så här man ju relativt fasta tider osv.

Det är sant förstås, men några långturer är inte aktuellt för mig, sen jag läste YKB tyckte jag det där med utlandstrafik verkar väldigt bökigt med alla regler hit och dit. :P

Fördelen måste väl vara att man kan gneta ihop pengar till en alldeles egen hästlastbil och dessutom ha körkort för att få köra den?
A'a just ja, men kan det finnas någon mer fördel? :)

Tänker du på dom som kör slakteribilen?;)
Nä, skulle aldrig palla att köra den själv är för blödig. :eek:

Just hästarna är det minsta bekymret med att jobba natt, de ser bra i mörker och uppskattar att man rider ut i mörkret. Att husse inte ser gör att man får lita på sin häst.

Upplevde att där var rätt mycket hästfolk man råkade på när man fick tillfälle att språka några ord med kollegor, då främst travfolk av nån anledning. (körde ICA)

Enklast vid skiftbytena tyckte jag var att man la sömnen så lika som möjligt, så efter em/natt så sov jag efter jobbet och vid morgon/fm så sov jag före jobbet och red efter.

En stor nytta av att köra i trafiken på det sättet är att man på riktigt förstår vad plats fordonen tar och vilken hänsyn som behövs. Och också vilken hänsyn som är rimligt att begära av lastbilar och bussar när de ska köra om mig när jag kommer med häst och vagn.

Hamnar man i diskussion med med en sån chaufför så kommer det alltid till sist ett :-Du har ingen aning om hur det är att sitta bakom ratten i ett sådant här fordon. Då är det rätt bra att kunna svara:- Nu pratar du som du har förstånd till!

Sen är det mer som har utvecklat mig som person, att kunna ta det lugnare oavsett vad som händer och hur det krånglar är en grej. Blir liksom inte färre pallar som välter för att man låter sig stressas av att en välter.

Likaså att inte försöka köra fortare och ta mer risker bara för att transportledarna ringer och undrar var fan man är. Det är deras problem om de satt av för lite tid, inte mitt. Har jag senanmält och dessutom kört på samma tid eller endast lite längre än ordinarie förare, då har jag gjort mitt jobb!

Ta det lugnt i trafiken!
Ptr

Jag har inga egna hästar utan rider på ridskola och de har bara lektioner på kvällarna och när jag jobbar natt så börjar jag oftast på kvällen.

Jag har också upptäckt sen jag gjorde min yrkesförarutbildning så har jag fått mer förståelse och tålamod för lastbilar. Kan utan problem ligga kvar bakom en som ligger i 80 på 90-väg i min personbil, såvida jag inte ska långa sträckor, men det är sällan så det lönar sig att ligga kvar bakom och inse att bilen dessutom går billigare.

Det låter skönt, jag har en tendens att stressa upp mig lite när trallarna inte vill göra som jag vill eller har tyckt det varit roligt att välta. Fast vissa saker har berott på att det är jag som har missat t ex ett band runt returbackarna och då drar jag en suck och är sur på mig själv typ.
Sen gör jag inte om det misstaget igen.

Dessutom kan jag bli alldeles till mig om jag inser att min högerfot har smugit sig tung. Jag oroar mig för att jag kan åka dit för att jag har "spikar" som visar att jag kört för fort och sen bromsat in. :nailbiting:
Bäst är när jag kan använda farthållaren, men på kurviga vägar med mycket vilt.. nej tack.

Det går inte fortare för att man t ex gasar och sen blir de inte så glada att bränsleräkningen går upp. Sicken dilemma. Jag kör efter vad skyltarna säger och vilken typ av väg det är förstås.
Det är ju 80 på 90 & 100 väg, fast på motorvägen utan släp är det 90 som gäller.

Det är några på åkeriet som tror att man får köra i 90 på 100 vägar som inte är motorväg. Så fel de har. ;)

Ja, jag ska ta det lugnt i trafiken, ska ut i natt och jag har sovit skitdåligt. Varit varmt, så det får bli till å vila innan jag ska börja och sen försöka ta igen sömnen imorrn.


Jag har kört lastbil i perioder sen jag fick mina tunga behörigheter 1989.
Att köra dagtid är som vilket annat jobb som helst, med lediga kvällar då man hinner se både hästar och vänner litegrann. Sen beror det ju lite på vad man får för schema, många gånger är det 4+10 timmar, vilket ger kortare lediga kvällar men en extra ledig dag i veckan.
Att ligga ute och köra veckovis är en upplevelse i sig (jag körde i södra delen av Sverige, söder om E18 plus ett gäng avstickare till Norge (Osloregionen) och Danmark) och jag skulle inte vilja vara utan det året (1995), men det var HELT okompatibelt med att ha hästar hemma.
På söndag börjar jag min femte sommar som semestervikarie på samma åkeri, där jag kör och vänder/byter bil 4 nätter i veckan. Min uppfattning om nattjobben är att det är finjobb som ger bra pengar, men jag sover sämre på dagtid vilket kräver fler timmars sömn och då också gör att jag i princip bara hinner vinka åt mina hästar de dagar jag jobbar. Här är också ett av skälen till att jag bara kör som semestervikarie och gör annat på vintrarna (pluggar mm)

Dagtiden vet jag att den är ungefär samma som vilka andra jobb som helst, när jag praktiserade var det dagtid som gällde och det tyckte jag fungerade fint. Dessutom gillar jag dagtiden mer då jag är social av mig.
Träffar inte så mycket folk på nätterna som man gör på dagarna, inte min runda i alla fall.

Det kan jag förstå, det blir riktigt fina pengar. Jag jobbar i 4 veckor och de två första veckorna är 4 nätter, men de två sista är 5 nätter och jag hoppas verkligen att jag kan få ihop det för kör och vilotidernas skull. Fast jag har märkt att rundan tar längre tid nu när jag inte riktigt kommit in i dom rätta knycken på hur man ska göra för att tjäna tid, men det kommer.
 
Sv: Lastbilschaufförer

Min bror kör lastbil (eller långtradare är det nog egentligen för det mesta). Han jobbade länge natt, för att lönen blev bättre och för att det var mindra privatbilister uta på vägarna nattetid.

Han håller inte på med hästar, men har ju andra intressen och en gård att sköta om, och det har gått jättebra. Det enda han klagat över ibland är att han inte hinner träffa kompisar på vardagarna, eftersom han ju åker till jobbet när de slutar för dagen.

Dessutom gillade han att gå och lågga sig direkt efter jobbet, för att sedan kunna vara ledig när han vaknade igen, innan det var dags för jobb igen. På detta sätt fick han ju pyssla med sitt eget innan han jobbade sig trött.
 
Senast ändrad:
Sv: Lastbilschaufförer

kl

Det är väl som med andra skiftesjobb. Jag tycker det är svårt att hålla på med ledda hobbyn, alltså gå kurser eller vara med i någon ridskolegrupp då man var och varannan gång inte hinner eftersom man jobbar. Sen blir det inte riktigt samma sak att hoppa in i olika ridgrupper då man hinner.

Att ha egen häst funkar dock jättebra med skiftesjobb. Bättre än må-fre jobbare. Jag fattar inte hur dom har tid med veterinär, tandläkare och hovslagare :D
 
Sv: Lastbilschaufförer

Jag kör inte lastbil men jobbar nätter o har 2 hästar, det funkar perfekt ...går av kl 8 och åker till stallet o är där till typ 1 halv 2, hem o sova ....boyfriend kommer de dagar/nätter jag inte jobbar o det är alldeles lagomt mycket ..:)
 
Sv: Lastbilschaufförer

Kör tankbil och jobbar skift på treveckorsschema.

V1 mån-tis (05-15:45) o lör-sön (08-18:45)
V2 ons-fre (05-15:45)
V3 mån-fre (16:15-03)

Har förvisso inte häst numera men hund.

Det funkar förvånansvärt bra förutom att man är ledig alldeles för lite helg. Svårt att ha ett förhållande kan det vara. Sen har jag, som passerat 50, numera svårt att ställa om mellan skiften.

Skit i Niceperson, det är bara en liten trollunge!
 
Sv: Lastbilschaufförer

Det har visat sig tidigare att där är fler som jobbar i trafiken än m,än tror!

Var en en hel bunt busschaufförer i nån tråd tex.

Ptr
 
Sv: Lastbilschaufförer

Kör tankbil och jobbar skift på treveckorsschema.

V1 mån-tis (05-15:45) o lör-sön (08-18:45)
V2 ons-fre (05-15:45)
V3 mån-fre (16:15-03)

Har förvisso inte häst numera men hund.

Det funkar förvånansvärt bra förutom att man är ledig alldeles för lite helg. Svårt att ha ett förhållande kan det vara. Sen har jag, som passerat 50, numera svårt att ställa om mellan skiften.

Skit i Niceperson, det är bara en liten trollunge!

Vet du, jag håller med dig till 110%!

Skit i mig nu!
 
Sv: Lastbilschaufförer

Min bror kör lastbil (eller långtradare är det nog egentligen för det mesta). Han jobbade länge natt, för att lönen blev bättre och för att det var mindra privatbilister uta på vägarna nattetid.

Han håller inte på med hästar, men har ju andra intressen och en gård att sköta om, och det har gått jättebra. Det enda han klagat över ibland är att han inte hinner träffa kompisar på vardagarna, eftersom han ju åker till jobbet när de slutar för dagen.

Dessutom gillade han att gå och lågga sig direkt efter jobbet, för att sedan kunna vara ledig när han vaknade igen, innan det var dags för jobb igen. På detta sätt fick han ju pyssla med sitt eget innan han jobbade sig trött.
Jo tack, att lönen kommer bli fin det har jag också förstått och jag känner igen mig i mycket av det du beskriver. Särskilt det där med ingen trafik på vägarna, det märks direkt när folk vaknar och ska till jobbet osv.

Fast jag tycker det ska bli skönt att få jobba dag igen någon dag, för jag vill ha ett socialt liv och dessvärre får jag inte det om jag jobbar natt. Förutom den lilla stund som jag träffar de andra kollegorna som också jobbar natt, men sen sticker vi på varsitt håll.

Men men, kul att få testa på i alla fall. :)

Jag kör inte lastbil men jobbar nätter o har 2 hästar, det funkar perfekt ...går av kl 8 och åker till stallet o är där till typ 1 halv 2, hem o sova ....boyfriend kommer de dagar/nätter jag inte jobbar o det är alldeles lagomt mycket ..:)

När börjar du jobba då? Själv börjar jag vid 18 och har haft oturen att gå av vid 6 och även 8 på morgonen efter. :/

Kör tankbil och jobbar skift på treveckorsschema.

V1 mån-tis (05-15:45) o lör-sön (08-18:45)
V2 ons-fre (05-15:45)
V3 mån-fre (16:15-03)

Har förvisso inte häst numera men hund.

Det funkar förvånansvärt bra förutom att man är ledig alldeles för lite helg. Svårt att ha ett förhållande kan det vara. Sen har jag, som passerat 50, numera svårt att ställa om mellan skiften.

Skit i Niceperson, det är bara en liten trollunge!

Ja, det kan jag tänka mig att det är jobbigt att ställa om. Har en kompis vars schema är helt uppåt väggarna bara för att folk blir sjuka. Ena dan jobbar hon natt, sen nästa kväll å sen dag.

Så jag är ändå nöjd att jag har ett konstant schema och att det är natt.
Jag vet inte hur mina ordinarie arbetstider är, men vi börjar vid 18 för egentligen ska bilen med godset komma 18:30, men oftast är den sen tyvärr.

Så jag har varit tillbaka på åkeriet runt 6 på morgonen, igår efter min mardrömsnatt kom jag tillbaka 7 och kunde gå hem 8.
Det jobbiga är att dagpersonalen väntar på bilen och de börjar 7, det är nog det som jag tycker är mest jobbigt annars är det rätt lugnt (förutom när trallarna välter och strular).

Det har visat sig tidigare att där är fler som jobbar i trafiken än m,än tror!

Var en en hel bunt busschaufförer i nån tråd tex.

Ptr

Oh ja, det är många fler än vad man tror. Fast ibland undrar jag vart trafikvettet har tagit vägen hos en del. :cautious:
 
Sv: Lastbilschaufförer

När börjar du jobba då? Själv börjar jag vid 18 och har haft oturen att gå av vid 6 och även 8 på morgonen efter. :/

jag börjar 22 och slutar 08.00 ...så då blir det ju lite skillnad
 
Sv: Lastbilschaufförer

Tänk på att du bara får jobba 10 timmar om du jobbar mellan 01-05 om inte företaget har förhandlat bort det. Men då måste det finnas en dispens, begär kopia av den och ha alltid den med dig.

De 10 timmarna gäller även kalenderdygn så om du har jobbat till 08 en morgon så har du redan gjort 8 timmar - ev. rast det dygnet. Vilket innebär att du bara har 2-3 timmars arbetstid kvar fram till 00.
 
Sv: Lastbilschaufförer

jag börjar 22 och slutar 08.00 ...så då blir det ju lite skillnad

Jo, det är ju klart, men det är ett jobb. :)


Tänk på att du bara får jobba 10 timmar om du jobbar mellan 01-05 om inte företaget har förhandlat bort det. Men då måste det finnas en dispens, begär kopia av den och ha alltid den med dig.

De 10 timmarna gäller även kalenderdygn så om du har jobbat till 08 en morgon så har du redan gjort 8 timmar - ev. rast det dygnet. Vilket innebär att du bara har 2-3 timmars arbetstid kvar fram till 00.
Det enda jag har hittat är kör- och vilotiderna och då får man inte ha mer än 9 timmars körtid per dag (vilket jag inte kommer upp i) och det lilla jag hittat i vägarbetstidslagen är att man inte ska jobba mer än 40 timmar i veckan men får ha 200 övertidstimmar på ett år. :/

Sen när jag kommer hem ska jag helst ha vila på 11 timmar (dygnsvilan) innan jag bör börja jobba igen. Vet inte riktigt hur man tar igen det om det blir en reducerad vila någon dag. Självklart kommer veckovilan in senare också.

Vart hittar man det du pratar om och gäller det alla körningar?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 674
Småbarn Jag fick mitt första barn i november -18 och har varit mammaledig sedan dess. Jag och min man har hittills varit hemma hela denna tid...
2
Svar
23
· Visningar
4 287
Senast: ako
·
Skola & Jobb Ni verkar vara en hel del som har hyfsad koll på arbetsrätt här inne. Ska försöka fatta mig kort, men få med all viktig information. Jag...
Svar
14
· Visningar
1 411
Senast: Kiwifrukt
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
28 154
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare
  • Trollet rymmer

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp