Sv: Läste ni i Ridsport....
Kan knappt säga att jag får mig en tankeställare...
Att en häst sparkar av benet på en annan hör ju inte till vanligheten
och jag tror att hästen ifråga skadat sig illa även om den blivit sparkad av en häst utan skor.
Jag har två hästar som tävlas flitigt i hoppning. Dom går tillsammans i samma hage, för att jag tycker att nån gång måste de få vara hästar oxå. Det ligger inte i en hästs natur att sparka för att skada den andra (om du nu inte släpper ihop 2 hingstar, då skulle det ju kunna hända). Jag har två ston som går i samma hage, även på vintern, broddade. Det är två riktiga surpuppor som säger ifrån då det behövs. Hytter med benen och visar var gränsen går... Men de har ALDRIG sparkat varann. Däremot har de lite bitsår på rumpan då och då, men det är ju inte så farligt. De är bästisar och står och kliar varandra ena stunden , men när det serveras mat så bråkar de och jagar varann (helt naturligt tycker jag)...
Jag tror att det är viktigt att man använder sund förnuft bara och att man kan läsa sina hästar någorlunda väl...
Man kan undvika skador på så många fler och bättre sätt än att låta dem gå ensamma i en liten hage...bl a genom att se till att inte ha några trånga passager eller spetsiga hörn, där någon av hästarna kan känna sig trängd och därför sparkas /bli sparkad. Inte lägga hö-högarna så nära varandra, inte ställa vattenkaret eller lägga höet i ett hörn av hagen osv...
Sedan är det ju bra om man, första gången man släpper ihop sina hästar gör det på tex betet, i en stor gräshage och gärna utan bakskor i af första dagarna...
Mina hästar har som sagt inte skadat sig i hagen nån gång *peppar peppar* inte i af under det senaste 1,5 året, sedan de började gå tillsammans... Har faktiskt när jag tänker efter haft betydligt mer skador på mina hästar tidigare när de gått själva i en hage...
Samma gäller om jag tittar på andras hästar... Mina hästar är i princip de enda (förutom unghästarna) i vårt stall som går tilsammans. Och tittar man på "småskadorna" så är de fler och oftare på de hästar som går ensamma i hagen ... av nån konstig anledning