Lastningsproblem - går in men backar snabbt ut igen...långt

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare daysi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 211
D

daysi

Min dam är lite envis när det gäller lastning. Hon har åkt mycket transport förut med tidigare ägare, och det har gått bra, hon har t.o.m. sovit i transporten etc. Jag vet inte om något hänt, men innan jag fick henne började problemen. Hon har åkt rätt mycket långa sträckor, det kanske kan vara ett problem - hon upplever inte transporten som positiv pga detta?

Hon är iallafall inte ett dugg stressad eller nervös när det gäller transporten, hon bara blåvägrar. Jag har bara åkt med henne 3 gånger. FÖrsta gången tog det 1,5 h att få in henne, men till slut gick hon in och stod kvar och väntade lugnt på att lämmen skulle fällas upp.
Andra gången knatade hon rätt in, och stod lugnt och väntade tills lämmen fälldes upp.
Tredje gången höll vi på i fem timmar - fick ge upp. Försökte dagen efter, det tog 20 minuter.

Hon brukar gå in, backa ut och gå in ett par gånger innan hon ställer sig som om hon säger "jaja, fäll upp lämmen, då!". Hon är alltid helt lugn att köra i transporten.

Nu har jag börjat lastträna, och nu går hon in på första försöket m.h.a. havrehink. Dock tar hon munnen full med havre, backar ut tills hon står med bakbenen utanför lämmen och tuggar ur. Sen går hon in igen och gör samma sak... Om jag försöer påverka henne att gå in fryser hon fast eller backar. Det är liksom på hennes villkor. Mellanväggen har vi tagit bort, och har ingen lång bom. Gör man något bakom henne backar hon ut direkt. Försöker man fälla upp lämmen skyndar hon sig att backa ut. Det går inte att använda linor, det gör bara allt värre.

De gånger hon väl gått in och ställt sig har det ju varit lite stressat hos oss som lastar, eftersom vi "varit tvungna" att komma iväg. Jag gillar inte att behöva stressa hästen (medvetet eller omedvetet), så jag undrar om någon har tips på hur man kan få henne att stå kvar lugnt tills man stänger lämmen? Är det någon som har liknande erfarenheter som ni lyckats lösa och få något positivt ut av det hela?

Detta blev långt, men jag kände att jag ville förklara allt ordentligt!

låter som hon nekar för att hon faktisk inte vill åka nån plats,inte för att hon inte gillar det.
en kompis till mig lärde mig nått veldig smart drag på min pålle som kunde hålla på flera timmar,bara för att han inte ville.

man går fram till transporten,men så fort man märker hästen börjar neka obetydligt,stannar man och backar hästen självmant,
nu vet man stället der den backar och går bort och fram till det stället igjen,men denne gången backar du hästen självmant på en gång innan hästen hinner reagera.
gör dette tills du märker hästen tröttnar,och lasta.
är hästen trött men ennu inte vill på så kan du göra dette med att gå närmare transporten för varje backning,tills slut lovar jag att hästen orkar inte denne lek och går mer än gärna på transporten.

Lycka till.

Jag har kört den tekniken, det funkar inte. Hon är outtröttlig. Dessutom är det inte just själva lastningen längre, utan att hon ska stå kvar så att man kan fälla upp lämmen.

aj då,
då blev det värre...
jag önskar dig iallf lycka till,
hoppas du klarar lösa problemet.

kan tala om att jag har exakt samma problem. och han är också outröttbar. han bara slänger sig ut när han kommer in. linor slänger han sig mot och inget funkar. iförrgår tog de 2 timmar :( och nu e vi erbjudna å komma med i ett dressyrlag men ingen vill ju köra när han håller på så där.. asså jag skulle kunna sätta mej och börja gråta för jag vet inte vad jag ska göra. jag älskar honom men så här kan han inte hålla på .. nått annat förslag?

Oj oj oj, har EXAKT samma problem som du! Fick hjälp av min NH-tränare med lastningen, ett tag gick det på tre sekunder utan några problem...Men sedan var vi tvungna att åka in akut till Skara Djursjukhus med honom, och antagligen stod han och hade ont i transporten för sedan vägrade han gå in!
stod i två timmar där innan han bestämde sig och nu måste pållen till tandläkaren och hur sjutton ska det gå till...skönt bara att höra att jga inte är ensam i världen...

En sak som kan funka med en häst som inte är rädd el stressad utan bara vägrar är att dra grimskaftet ett varv runt bommen och hplla kvar om hästen backar och ge slack så fort den går minsla lilla framåt. Det funkar på våran ponny.

Men känner du att du inte kommer få ordning på det själv så ärd et värt varenda krona att ta ut nån erkänt duktig person som hjälper en. Det har jag gjort, ponnyn knallar numer oftast på hur fint som helst och står kvar. Andra dar är det grimskaft runt bommen som gäller. Kan tillägga att hon oxå varit sådan att hon backat ut när hon väl kommit in.

Jag har lösningen! Iaf. till min ponny. min ponny beter sig precis som din och inte blir stressad och så.. men grejjen är att han är stressad men hästar kan "stänga av" och inte bry sig om något och nu har vi börjat med lastträning.
första övningen blev att bara gå runt transporten. när de funka och han var avslapnad så fällde vi ner rampen och han skulle bara gå nära den och när han gick nära den utan problem så fick han morot på en gång. Nära transporten-beröm. Han tyckte de här va lite roligt eftersom han fick morot hela tiden.
nu ska vi hålla på så några dagar och sen ska han sätta en fot på rampen och då ska han få morot och så backa och gå därifrån och andra sagen två steg på rampen och så morot och gå dårifrån osv. och sen tillsist när han är inne så ska han stå där ett tag och få massa mat så han förknippar det med något trevligt. han måste känna sig trygg i transporten. det var därför det var lättare att åka iväg än att åka hem eftersom han känner sig trygg hemma. :D
prova med den metoden och ha tålamod. det kommer inte gå på en dag!

När hästen tuggar hör den dåligt. Det är en av anledningarna till att det fungerara dåligt att locka in hästen med havre i transporten. Den går kanske in och tar en tugga men vågar inte tugga i ett "farligt" läge utan går ut för att tugga. Det blir bara ett rännande ut och in.
Ha tålamod, begär bara att hästen ska stanna några sekunder och be den sedan att gå ut igen. Vänta ett tag, gör om och förläng tiden du begär att den ska stanna kvar lite i taget.

Hur gjorde din NH-tränare så att det gick bättre sedan?

Skönt att höra att fler har problem!

Vi har inte tävlat alls i stort sett, men vill gärna åka iväg på några...nu kan jag bara vara med på sådana med ridavstånd till=typ inga...
Jag vill ju inte chansa, och sedan stå där och inte komma HEM från tävlingen... och ska man då "stressa" in henne så börjar man ju om från början igen sedan...

Hon står kvar en stund längre nu, sedan jag börjat mata henne med havren istället. Då får hon så små tuggor att det inte är värt att backa ur och stå och tugga, utan står kvar. Hon har dock järnkoll bakåt, så skulle någon försöka stänga hinner hon ju ut...

Känner hon det minsta att grimskaftet stramar backar hon direkt, och försöker man hålla emot slänger hon sig bakåt.

Skithäst ;)
Skitmatte, kanske... :crazy:

Mitt sto gjorde PRECIS likadant. Tänkte man ens tanken på att göra något bakom henne så var hon ute innan man tänkt klart. Jag kan inte sätta fingret på vad det var som gjorde att det började funka, men till slut lastade jag henne helt själv.

Jag tror jag satte något sorts rep bakom när hon väl var inne, som hon inte KUNDE backa igenom (kanske var det ett spännband??). Sedan stod vi bara och berömde och tog det lugnt. Efter ett tag kom vi så pass att hon gick in men lämnade ena bakbenet utanför. Då hade jag en longerlina som låg på marken, hon gick över den och när hon hade alla tassar framför den drog jag upp den (jag stod framför henne i trailern vid lilla dörren) så den "spärrade" utgången. Hon var fortfarande kolugn då, jag knöt fast linan i gallret vid fönstret och kunde gå bak och stänga lämmen.
Kan bara önska lycka till :)

Vi lät honom gå in själv medan jag stod bredvid och erbjöd honom in, longerade utanför transporten när han gick ut själv och därinne fick han havre...Det gick superbra ett tag men nu går det plötsligt inte alls! Och vet ju inte vad jag ska göra, massa folk och linor gör honom bara stressad och då är det kört...
Säg till om du kommer på någon mirakulös lösning på problemet! :smirk:

tänkte berätta lite om hur jag har gått till väga med min lilla pålle. i och för sig är hon bara två år och förmodligen lättare att övertala. hon har i alla fall inte varit speciellt rädd för transporten, hon bara vill inte. jag började träna när hästarna skulle fodras på kvällen. de andra fick sin mat inne i stallet sen tog jag henne och hennes matspann och gick till transporten. började med att äta kvällsmaten när hon stod med framfötterna på lämmen men det dröjde inte mer än några gånger förrän hon stod inne i transporten och åt. visst gick hon ut emellan tuggorna men jag längde bara grimskaftet och stannade kvar där inne. det var upp till henne om hon ville ha maten eller inte och hon kom hela tiden tillbaka in. tror att allt med mat och godis (givetvis i rätt mängd) är positivt. hästarna förknippar allt ätbart med något bra, matvrak som de är. :D
saken är bara att man måste ha ett jäkla tålamod.

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 004
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem... 2
Svar
21
· Visningar
2 892
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 353
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart... 5 6 7
Svar
128
· Visningar
18 847

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• 12 kvm utbyggnad?
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Signatur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka