lastträna i "lös" transport?

C

chrisse

lastträna i \"lös\" transport?

Kan man göra det? Lastträna hästen in och ut utan att släpet är kopplad till någon bil?

Det finns ju "stödben" på vissa transporter, en bit bakom bakhjulet. Är det dom man använder då?

TROR jag har sett någon lastträna utan bil framför men minns inte... :confused:
 
Re: lastträna i \"lös\" transport?

Hej!

Har du stödben baktill på släpet, så går det alldeles utmärkt.

Annars bör du låta bli, kan bli farligt.......

Hug your horses!
/Mike :devil:
 
Re: lastträna i \"lös\" transport?

Hoho! Ja, jag klev själv på en transport med öppen lucka som vi kopplat på bilen :o jag kan tala om att hade jag vart häst så hade jag aldrig gått nära en transport igen :crazy:
hihi..
men stödben ej ju jättebra! Se till att de sitter ordentligt bara, och att handbromsen sitter bra...
 
Re: lastträna i \"lös\" transport?

Jag använder bockar, sådanna som man änvänder till båtar typ "guldbocken" eller vad de kallas, och så får man dra åt bromsen ordentligt eller killa fast vedträn framför hjulen. Funkar alldeles utmärkt.
 
Re: lastträna i \"lös\" transport?

En på stallet lasttränar sin häst utan bil tillkopplad.

Hon har stödben som hon fäller ner, sedam har hon framme vi stödhjulet, det är två stycken ben, man anväder oftast i verkstad (vet ej vad det heter) men det ger även stöd därframme så inte stödhjulet får hela tyngden framtill.

Kram Favina :bump:
 
Re: lastträna i \"lös\" transport?

Se bara till att du har rejäla stödben.
För många år sedan (när jag inte var så gammal) skulle jag förevisa några ännu yngre bekanta hur man lastade en häst. Dessvärre hade jag inte kopplat för bilen.. :o
Nåja, jag hade en förstående häst som bara såg lite förvånad ut när luckan och transporten tippade när han klev upp. :D
 
Re: lastträna i \"lös\" transport?

Hahaha precis samma sak har hänt mig!! Mamma hade backat intill men inte satt på transporten och jag kom med hästen och så sa jag "då går vi på då" varpå mamma svarade "visst gör det" och hade totalt glömt bort att hon hade glömt att sätta fast den!! :crazy:
Transporten vickade upp lite och jag blev jätterädd, men den underbara hästen bara sa "jasså ska jag gå ut igen" när jag backade ut henne, för att sedan gå in igen utan problem när jag lastade igen - denna gång med transporten fastsatt :D
 
Re: lastträna i \"lös\" transport?

jag har lasttränat utan bil framför.

har ett tran (-91) med stödben, så dom hade vi nere..
var tyvärr lerigt och lämmen blev me lerig efter ett tag.

gick iaf bra tillslut.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 008
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 383
Senast: SiZo
·
Utrustning Hjälp mig buke! Förra sommaren råkade jag köra på en stor sten och förstöra fälgen (heter det så) på ena hjulet på min transport...
Svar
14
· Visningar
1 170
Senast: sorbifolia
·
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 327
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp