Rädd när man fäller upp bakluckan

Skruttan

Trådstartare
Håller på och lasttränar min 3-åring, och hon går numera in utan problem och jag kan sätta för bakbommen. I början tyckte hon även det var läskigt.
Men det som hon hela tiden tyckt varit otäckt är när man börjar lyfta upp bakluckan, om man har satt dit bakbommen så vet hon inte vart hon ska ta vägen men har dock inte fått panik.
Har alltid min shettis lastad också för han är cool och bryr sig inte om nåt.

Hittills har jag tränat enligt Ellen Ofstads metod (får äta foder inne i transporten) och hon får gå ut när det är otäckt, i regel går hon in igen ganska snabbt (självmant). Är alltid 2 vid träningen, jag skickar in och en som står framme och ger mat.

Hur skulle ni gjort? Just nu gör jag så här: när hon är lugn & avslappnad i transporten lyfter jag bakluckan lite grann. Reagerar hon lägger jag ner den och hon får gå ut om hon vill. Osv, dvs toleransträning. Gjort likadant med bakbommen (skramlat och låtit bakom henne med bommen tills hon inte brydde sig, då satte jag dit den och hon testade att backa men fann sig snabbt när den satt fast.)

Ibland funderar jag på om man helt enkelt ska lasta, sätta dit bakbommen och sen lugnt lyfta upp bakluckan helt. Låta henne stå och äta sen ta ner den igen... Men vill inte få bakslag med själva lastningen, nu går hon in helt självmant.

Lite funderingar, och hur du /ni skulle göra?
 
Sv: Rädd när man fäller upp bakluckan

De flesta hästarna är lite bakskygga o se till att lyfta luckan utan skrammel o gnissel. Sen vänjer de sig på några gånger. Den övre luckan kan t o m vara värre.

Ta det lugnt o fint bara...
 
Sv: Rädd när man fäller upp bakluckan

Gnisslar och låter den mycket? Min ettåring har aldrig varit rädd för bakluckan,utan för gardinen (har alltså ingen hård överlucka) så jag gjorde nämligen så att jag hade han utanför transporten och drog ner,släppte upp,drog ner,släppte upp flera flera gånger,han har även varit med när vi fäller upp och ner rampen också. Tillslut så brydde han sig inte ett dugg om ljudet,och vi kunde även dra ner/släppa upp den när han var inne i transporten. En gång har han dock blivit rädd,det var när en annan skulle stänga åt mig som inte pratade med honom,utan bara hoppade upp och drog ner gardinen,då höll han på att sätta sig på arselet! :p Vi kommer komma dit en dag också då det bara är att hoppa upp och dra ner det,eller bara släppa den så den smäller upp,men fram tills dess så gör vi som vi gör nu,dvs prata prata prata hela tiden,tex : Heeej mattes korv,nu kommer matte dra ner luckan och stänga till om dig här,och det går sååå bra,du är såååå duktig så... DUKTIGA häst! Han står lugnt och fint och äter bara nu när luckan stängs!

Det är alltid mer ok för dom när man är utanför transporten,vänj henne med ljudet och sånt utanför först,och se till att prata med henne hela tiden när hon väl är inne och ni ska stänger,så hon vet vart hon har er.
 
Sv: Rädd när man fäller upp bakluckan

Håller på och lasttränar min 3-åring, och hon går numera in utan problem och jag kan sätta för bakbommen. I början tyckte hon även det var läskigt.
Men det som hon hela tiden tyckt varit otäckt är när man börjar lyfta upp bakluckan, om man har satt dit bakbommen så vet hon inte vart hon ska ta vägen men har dock inte fått panik.
Har alltid min shettis lastad också för han är cool och bryr sig inte om nåt.

Hittills har jag tränat enligt Ellen Ofstads metod (får äta foder inne i transporten) och hon får gå ut när det är otäckt, i regel går hon in igen ganska snabbt (självmant). Är alltid 2 vid träningen, jag skickar in och en som står framme och ger mat.

Hur skulle ni gjort? Just nu gör jag så här: när hon är lugn & avslappnad i transporten lyfter jag bakluckan lite grann. Reagerar hon lägger jag ner den och hon får gå ut om hon vill. Osv, dvs toleransträning. Gjort likadant med bakbommen (skramlat och låtit bakom henne med bommen tills hon inte brydde sig, då satte jag dit den och hon testade att backa men fann sig snabbt när den satt fast.)

Ibland funderar jag på om man helt enkelt ska lasta, sätta dit bakbommen och sen lugnt lyfta upp bakluckan helt. Låta henne stå och äta sen ta ner den igen... Men vill inte få bakslag med själva lastningen, nu går hon in helt självmant.

Lite funderingar, och hur du /ni skulle göra?

Elle Olfstads metoder tror jag är lite likt det jag håller på med. Så jag kan ge lite tips vad min tränare hade sagt utifrån hennes metoder.

Eftersom att du redan nu verkar använda en sådan harmonisk och förstående träning så skulle jag ha gjort så att jag skulle ha lyft baklämmen till det stadiet där hästen tycker att det är okej (inte tills den reagerar för då har du gått för långt) och sedan lagt ner den igen, för att sedan upprepa och upprerpa. I början så kanske du bara kan böja dig ner. Belöna när hästen gör rätt!
 
Sv: Rädd när man fäller upp bakluckan

Inte så lätt att lyfta utan skrammel o gnissel, gammal transport. Testat i en annan också men den lät med. Men det är nog bara att fortsätta ha tålamod och träna.
 
Sv: Rädd när man fäller upp bakluckan

Står hon utanför och ser vad som händer är det ok, jag tror det är när det mörka svarta kommer upp mot henne bakifrån och hon inte kan vända sig om och se exakt vad det är.
Jo jag pratar också så hon är med på att jag är där bak och gör nåt.
 
Sv: Rädd när man fäller upp bakluckan

Aha, har alltså gått lite för långt när jag slutar om hon reagerar... Igår kunde jag bara böja mig ner och då fattade hon misstankar om vad jag skulle hitta på. :-)
Det ska jag tänka på nästa gång! Tack för tipset!
 
Sv: Rädd när man fäller upp bakluckan

Inte så lätt att lyfta utan skrammel o gnissel, gammal transport. Testat i en annan också men den lät med. Men det är nog bara att fortsätta ha tålamod och träna.

ALLT går att smörja!!!

Senare kan det låta ... om man inte orkar smörja igen:grin:
 
Sv: Rädd när man fäller upp bakluckan

Du verkar ha en lite annan metod än jag, men jag brukar inte hålla på att öva med sånt, de vänjer sig efter några gånger om man gör det lugnt.

Jag brukar ge mat i början när de har gått in, sen bara stänger jag allt lugnt och försiktigt och pratar lite med hästen. De kan bli rädda i början, jag har en gammal häst som var rädd för övre luckan ganska länge. Men jag tycker att bara man gör det lugnt och likadant varje gång och inte krånglar bara för de reagerar lite så brukar det gå hur bra som helst efter ett tag.

Gå in med hästen, ge den lite mat och beröm, stäng och kör... Svårare än så behöver det inte vara...
 
Sv: Rädd när man fäller upp bakluckan

Jag har tidigare stängt och åkt en sväng, vi började nämligen så med min 3-åring. Men efter 3:e gången vägrade hon gå på (gick halvvägs och backade snabbt som attan ut igen), eftersom hon tyckte det var jobbigt med bakbommen och baklämmen...så då fick jag ändra taktik. Mitt mål är att kunna lasta själv, har eget stall och inte så många att ta till hjälp. Nu har inget emot att stå i transporten, kliver gärna in... är bara när jag lyfter baklämmen som hon reagerar fortfarande.
Är så svårt att veta hur hon skulle reagera om jag nu skulle stänga helt, vill ju inte förstöra det vi byggt upp samtidigt som jag ibland känner att jag bara vill stänga lugnt och låta henne stå en stund i lugn och ro och äta.
 
Sv: Rädd när man fäller upp bakluckan

Ska smörja, och byta fjädern för den låter nog mest. Men sen låter det när jag ska stänga sista biten så jag kan låsa luckan, för man måste trycka till lite sista cm eftersom det är tajt mot själva transporten.

Å andra sidan måste hon ju vänja sig vid ljudet också, tror egentligen inte att det är det som är läskigt...utan att det kommer nåt emot henne under & bakifrån.
 
Sv: Rädd när man fäller upp bakluckan

Men det momentet behöver du ju inte träna i transport, det kan du träna i paddocken med något annat om det är problemet. Miljöträning till de storknar brukar vara ett bra recept, till slut reagerar de inte för något.
 
Sv: Rädd när man fäller upp bakluckan

Anledningen till att jag funderar på det är extra mkt nu är jag har hästarna på sommarbete och skulle ju vilja få hem dom. Hade jag dom hemma skulle jag definitivt inte forcera alls, men har å andra sidan lättare att få en medhjälpare nu på sommarbetet.

Ska träna igen på torsdag så får vi se hur det går!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 046
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 382
Senast: Habina
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
10 088
Senast: SiZo
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 773
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp