Bukefalos 28 år!

Låta hästarna gå ute på natten

A

Ameli

Är det några här som börjat ha sina hästar ute på nätterna?

Igår kväll när jag kom och skulle ta in hästarna vid 22-tiden var ingen utav hästarna intresserade av att komma in. Jag fick bokstavligen släpa in dem!
Vi har gett hästarna sina fyra mål mat utomhus den senaste tiden och tagit in dem rätt sent just för att vädret har varit så skönt. Så hungriga är dem ju inte och de går i en hage som fått vila hela vintern så där finns en hel del att beta.
På nätterna har vi haft en temp som legat på 9-13 grader.
Skulle det bli kyligare igen är det ju bara att plocka in dem, och som sagt de får ju samma mängd mat som innan bara att de får den utomhus.

Hur skulle ni gjort?
 
Sv: Låta hästarna gå ute på natten

Låt dem gå ute. Jag släppte mina på bete förra veckan. Har endast 1 sto med föl inne nattetid men hon åker ut till helgen, ska bara få lite mer kontakt med fölet först.
 
Sv: Låta hästarna gå ute på natten

Jag o min kompis lät våra gå ute nattetid från och med nu i helgen, de tycker det är kanon inga tecken på att vilja komma in :)
 
Sv: Låta hästarna gå ute på natten

enligt lag får man väll inte släppa dem på bete än utan skydd. men du kanske har ligghall
 
Sv: Låta hästarna gå ute på natten

Våra har gått ute sen tre veckor tillbax.. Om det skulle bröja pissregna kommer dom givetvis in. Men annars är en utomhus polle, en glad polle ;)
 
Sv: Låta hästarna gå ute på natten

enligt lag får man väll inte släppa dem på bete än utan skydd. men du kanske har ligghall
Vilken lag? Så här står det på Jordbruksverkets hemsida:

"Om hästarna är ute mer än 16 timmar under den kalla årstiden ska de ha tillgång till ligghall eller annan byggnad som ger dem skydd mot väder och vind. De ska också ha en torr och ren liggplats. En ligghall för hästar bör normalt bestå av tre väggar och tak. Den öppna långsidan bör i normalfallet ha söderläge.

Den kalla årstiden är den tid då betestillväxt inte sker
."

Här är det både varmt och växer så det knakar i hagarna. Gudskelov har reglerna ändrats från att vara datumstyrda till väderstyrda.

Carina på Silver Arabians
 
Sv: Låta hästarna gå ute på natten

Jag släppte ut mina nattetid den 14/15 april. Sedan dess har dom varit ute, dom är nöjdare, lugnare och fräshare än när dom står inne.

Jag har 2 hostisar som under våren när det blir "torrt" inne i stallet mycket hellre går ute annars kommer hostan som ett brev på posten trots hösilage och bra bäddar....

Mvh Domino_s
 
Sv: Låta hästarna gå ute på natten

Min häst har gått ute sedan 2/4, har inte regnat nåt alls sedan dess (jo förresten 2 mm en dag) annars varit sol och varmt. Som lägst runt 0-an på natten, oftast 3-7+grader. Hästen vägrar komma in och jag vägrar jaga häst som inte vill komma in. Båda nöjda. Självklart samma mat i hagen som han skulle haft inne- fri tillgång till grovfoder + kraftfoder som vanligt. Så länge hästen vill gå ute är det nog inga problem.
 
Sv: Låta hästarna gå ute på natten

våra hästar går inne ännu dom flesta går inne hela sommaren också bara två som går på bete.
vad jag vet finns väl ingen lag på att inte få ha ute hästen såhär års så vill dom inte in hade jag nog låtit dom vara ute.
 
Sv: Låta hästarna gå ute på natten

bor i jämtland ca 6 mil ovanför östersund, och mina hästar har gått ute på nätterna sen helgen, då det började bli varmt här.
och de trivs och mår bra,
får såklart fri tillgång på grovfoder och sin vanliga mängd kraftfoder.
har en 10 årig travarsto och en 2 åring (mix halvblod/varmblod) och en shettis.
 
Sv: Låta hästarna gå ute på natten

Våra har varit ute sedan påskhelgen med undantag av två nätter då de lovade minusgrader och ev. snöfall.
Hästarna vill absolut inte gå in utan trivs ute.
Givetvis har de fri tillgång på grovfoder eftersom det inte finns tillräckligt att äta i hagarna än men nästa helg hoppas jag kunna släppa dem på bete.
 
Sv: Låta hästarna gå ute på natten

Våra har gått ute en dryg månad. Släpp ut hästarna och ta in dem igen om (när det blir) det blir pissväder
 
Sv: Låta hästarna gå ute på natten

Dom kommer att få vara ute från och med idag :).
Förutom om det blir ruskväder förståss..
 
Sv: Låta hästarna gå ute på natten

Knapplån

Tänkte bara höra med alla er som har hästarna ute på nätterna. Vad har ni för hagar? Min häst skulle gärna vilja vara ute på nätterna men jag vågar inte helt enkelt p.g.a allt gräs som finns. Hon har aldrig haft fång men det behöver ju inte betyda att hon inte får det :confused:
 
Sv: Låta hästarna gå ute på natten

Knapplån

Tänkte bara höra med alla er som har hästarna ute på nätterna. Vad har ni för hagar? Min häst skulle gärna vilja vara ute på nätterna men jag vågar inte helt enkelt p.g.a allt gräs som finns. Hon har aldrig haft fång men det behöver ju inte betyda att hon inte får det :confused:

våra går iofs inte ute än, pga diverse omständigheter.
Kommer att gå ut Söndag natt troligtvis om det inte utlovas skitväder.

Vanlig stor gräshage. Men de är "förbetade" innan, dvs har vi antingen gått med dom och låtit dom beta, eller också släppt ner dom i sommarhagen för att få beta nån/några timmar.
Gäller ju att vänja in dom så magen inte blir totalt kaputt.
 
Sv: Låta hästarna gå ute på natten

Jag hade låtit dem gå ute. Det är en och annan som släppt på bete redan och våra lösdriftshästar slutar vi utfodra nu i veckan så i princip släpps de "på bete" också nu. De går ju dock i samma hage som innan.

Bor i Uppland.
 
Sv: Låta hästarna gå ute på natten

Vi har haft våra hästar ute på natten sedan den 25 april, de är fullständigt överlyckliga! De mumsar gräs och har det härligt.
 
Sv: Låta hästarna gå ute på natten

vi har ungefär samma väder som dig och även hästar som inte vill komma in på kvällen!
Så stallägaren pratade nu i veckan om om vi skulle låta dom gå ute nattetid snart... vilket dom antagligen kommer får göra! Sen om de blir kallare får dom givetvis komma in igen!
 
Sv: Låta hästarna gå ute på natten

Svar angående typ av hagar.... Mina går i en naturbeteshage. Blandat äng och skog. De har gått där i drygt en månad. Viss kommer det gräs men det hinner inte bli mängder eftersom de betar av allt eftersom. Betet är inte heller tillräckligt för att föda dem... så de får fortfarande grovfoder utkört. De kommer att gå kvar i den hagen någon/några veckor till...

Sen är det flytt till en annan hage... endast med äng och inte skog.

Efter midsommar kommer de ut på de riktigt "feta" hagarna...
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 992
Senast: Stereo
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 249
Senast: Twihard
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 636
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 546
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp