Bukefalos 28 år!

Låta hästarna gå ute på natten

Sv: Låta hästarna gå ute på natten

Mina går ute dagsberoende. När det är neråt nollan på nätterna släpar deras trista matte in dem, för att kunna täcka fbl lite vettigare. När det är över plus fem på nätterna ungefär, då går de ute.

De skulle gärna gå ut på heltid nu, men fbl blir lite ömklig i ryggen om han går otäckad när det är kallt, även om han inte alls tycker han fryser. Och av ren bekvämlighet åker de in då. Inne är det lätt att täcka, när jag tar in vid 22 är det lagom att lägga på fleecetäcke, även om solen går upp och det blir en strålande dag, så är det fortfarande svalt i stallet vid utsläpp kl 8, och inga insekter.

Om jag täckar på honom på kvällen vid 22 och går och täckar av vid 8 blir det ofelbart knas, han blir lätt för varm, insekterna kalasar osv.

De går på det gräs som kommer upp i vinterhagen, och har avancerad anorexi, äter knappt silage alls ute, bara ratar. Inne äter de full ranson än. Men idag fick de gå 3 h på riktiga gräset, och nu lär de inte titta åt nattransonen silage misstänker jag..
 
Sv: Låta hästarna gå ute på natten

Hej!

Min tjej fick äntligen gå ut dygnet runt igår. Ser ingen orsak att ha hästarna inne nattetid när det är så fint väder. Fast blir det kallt och regn får hon sova inne igen.

/ Lavinia, vars pålla inte gillar regn, men mer än gärna går ute vid fint väder.
 
Sv: Låta hästarna gå ute på natten

Min pålla har gått ute sen mitten av april, det har funkat jätte bra.
Det har vart en natt med två minus men varken hon eller hästarna hon står med tog någon sakda av det.
Vill dom inte in så strunta i och ta in dom. Är dom inte på bete så lägg ut varsin rejäl hög med hö till dom så att odm har att göra så e det ingen fara.
 
Sv: Låta hästarna gå ute på natten

Mina har gått ute nästan varje natt i två veckor snart. De har kommit in någon gång för att vila eller om det varit kasst väder. De är hellre ute än inne och vädret har varit fantastiskt! Ser ingen anledning för mig att springa och mocka i onödan då :angel:
 
Sv: Låta hästarna gå ute på natten

Låt de gå ute under nätterna med tycker jag:)
Våra har gått ute runt månaden nu, med stödfodring/täcke så klart:)
 
Sv: Låta hästarna gå ute på natten

min 2åring går ute på natten sen ca 1 vecka tillbaka, får samma giva mat som innan. tar dock in om det regnar eller har varit kallt under dagarna då det fortfarande kan vara kallt här på nätterna.

4åringen står på stall och gör det året om.
 
Sv: Låta hästarna gå ute på natten

Våra har gått ute från i mitten av mars, med undantag då det har regnat väldigt mkt och dom inte haft torr liggplats i hagen då har dom fått komma in. Är väl max 5 dagar!! Och dom trivs super! Har ju självklart haft fri tillgång på hösilage men nu finns det ju gräs att äta:)
 
Sv: Låta hästarna gå ute på natten

min häst går på lösdrift och är ute hela tiden och trivs finnemang!!!! har givetsvis en stor skyddande lösdrifthall, men nu om nätterna är de aldrig där inne, och nu har d kommit gräs så d trivs fint med att va ute o käka!!!
 
Sv: Låta hästarna gå ute på natten

Min släpptes ut på bete idag (haha, jag köpte honom idag), helt galet fin hage med massa gräs, skogsparti och vida slätter. :) Har aldrig sett en så lycklig häst som galopperat runt varv efter varv med spetsade öron och bara njutit av den plötsliga friheten.
 
Sv: Låta hästarna gå ute på natten

*kl*

Nu är ju den bästa tiden att släppa dem ute. Det finns inga flugor, mygg eller andra flygfän i några mängder iaf. När juli aug kommer då måste jag ta in iaf den ena hästen som bara springer för att undkomma plågoandarna.
 
Sv: Låta hästarna gå ute på natten

Kl*

Hade jag fått bestämma så hade "våra" hästar fått börja gå ute för 2-3 veckor sedan, då det blev strålande solsken här hemma :)
Om inte annat så hade alla unghästarna fått gå ute då de mer än gärna är ute o mumsar istället för att vara inlåsta i en box...
Jag har ju dock ingen egen häst än (:() så jag kan inte bestämma något, men hade jag haft en egen kuse så hade h*n fått vara ute nattetid nu :)

(Men så skulle den få komma in om det var riktigt ruskväder med)
 
Sv: Låta hästarna gå ute på natten

Tulla, Grattis till nya hästen! Hoppas ni får det bra tillsammans.

Runt 1 Juni släpper vi våra hästar, vi släpper våra med grannens som har eget sommarbete då han har för mycket bete för sina 3 hästar. :) Jag tycker att du ska låta dem gå ute om de vill det, våra är ute dygnet runt på ett "för" sommarbete så magarna vänjer sig ;) Klart tar vi in dem under regn och allmänt skit väder!
 
Sv: Låta hästarna gå ute på natten

Jag tycker de kan vara ute nu. Så länge det är fint väder och det inte häller ner.
 
Senast ändrad:
Sv: Låta hästarna gå ute på natten

Mina hästar går in på natten fortfarande, de är dock ute från kl 06 till kl 22-23, så de får gott om utetid ändå. Nästa vecka planerar jag att låta dem vara ute på natten också för då skall jag gjuta en platta framför stallet så de kan inte komma in i boxarna hur som helst.

I hagen finns ligghall så blir det ruskväder behöver jag inte känna mig som världens elakaste :d
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 992
Senast: Stereo
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 249
Senast: Twihard
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 636
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 546
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp