Leasa häst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Miyyya
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 60
  • Visningar Visningar 4 180

Bukefalos 30 år!

Jag har hört talas om många leasingavtal gällande att ta föl på någon annans sto. Ingen har någonsin varit i närheten av de summor som denna stoägare begär. De har legat runt 5000:- för uppehälle plus extrakostnader som veterinär och annat stoet behöver relaterat till dräktigheten.

Det måste finnas andra ston med liknande blodslinjer. Att ha lämnat en accepterad hingst, en som inte levt upp till de krav som krävs av en premierad hingst. De behöver bara leva upp till minimikrav gällande hälsa och prestation.
Vill du absolut ha det bloden kan du ju använda hingsten hon lämnat med ett sto som du köper eller leasar billigare från någon annan.

Jag har hört talas om många leasingavtal gällande att ta föl på någon annans sto. Ingen har någonsin varit i närheten av de summor som denna stoägare begär. De har legat runt 5000:- för uppehälle plus extrakostnader som veterinär och annat stoet behöver relaterat till dräktigheten.

Det måste finnas andra ston med liknande blodslinjer. Att ha lämnat en accepterad hingst, en som inte levt upp till de krav som krävs av en premierad hingst. De behöver bara leva upp till minimikrav gällande hälsa och prestation.
Vill du absolut ha det bloden kan du ju använda hingsten hon lämnat med ett sto som du köper eller leasar billigare från någon annan.
Tack för de!

Hingsten gick dessvärre bort 2018 och finns inte på fryst och går ej att få tag på skick från honom. En ganska populär hingst, men kollar jag tex Hästnet och andra liknande sidor verkar de bara finnas 2 hästar med denne hingsten som pappa till salu, båda dessa är dock valacks idag. Kollar jag på stoets morfar finns de inga till salu alls vad jag kan hitta. Va just den combon av hingst (pappa) och hingst (morfar) som stoet hade som drog mina blickar i första hand. Ja runt 5000 + ev moms hade känts mer rimligt anser jag. Jag utgör ju ändå en risk och kan inte påverka mycket. Stoet kan ju kasta eller föda ett sjukt föl som inte klarar sig eller behöver intensiv vård tex. Samt när stoet står hos henne så kan ju vad som helst hända och jag kan varken påverka eller förebygga detta. Självklart kan skador eller liknande uppstå hos mig också men då kan jag ändå förebygga detta på ett helt annat sätt än när hon står hos ägaren och jag inte kan ha något att säga till om (gällande tex uppstallning, hage osv).

Följdfråga här. Hur tar man ställning till veterinärkostnader? Förstår att jag får stå för tex vaccination och annat som behövs för dräktigheten. Men säg att stoet får kolik pga dåligt grovfoder, eller får en spark i hagen och blir svårt skadad eller annan skada som jag inte kunnat påverka/ ägaren hade kunnat förebygga. Skall jag stå för dessa veterinärkostnader då också anser ni?

Hade stoet stått hos mig hade ju 200% av alla vetkostnader landat på mig, men nu har jag ju ingen möjlighet här heller att förebygga skador/sjukdomar osv.

Tack för de!

Hingsten gick dessvärre bort 2018 och finns inte på fryst och går ej att få tag på skick från honom. En ganska populär hingst, men kollar jag tex Hästnet och andra liknande sidor verkar de bara finnas 2 hästar med denne hingsten som pappa till salu, båda dessa är dock valacks idag. Kollar jag på stoets morfar finns de inga till salu alls vad jag kan hitta. Va just den combon av hingst (pappa) och hingst (morfar) som stoet hade som drog mina blickar i första hand. Ja runt 5000 + ev moms hade känts mer rimligt anser jag. Jag utgör ju ändå en risk och kan inte påverka mycket. Stoet kan ju kasta eller föda ett sjukt föl som inte klarar sig eller behöver intensiv vård tex. Samt när stoet står hos henne så kan ju vad som helst hända och jag kan varken påverka eller förebygga detta. Självklart kan skador eller liknande uppstå hos mig också men då kan jag ändå förebygga detta på ett helt annat sätt än när hon står hos ägaren och jag inte kan ha något att säga till om (gällande tex uppstallning, hage osv).

Följdfråga här. Hur tar man ställning till veterinärkostnader? Förstår att jag får stå för tex vaccination och annat som behövs för dräktigheten. Men säg att stoet får kolik pga dåligt grovfoder, eller får en spark i hagen och blir svårt skadad eller annan skada som jag inte kunnat påverka/ ägaren hade kunnat förebygga. Skall jag stå för dessa veterinärkostnader då också anser ni?

Hade stoet stått hos mig hade ju 200% av alla vetkostnader landat på mig, men nu har jag ju ingen möjlighet här heller att förebygga skador/sjukdomar osv.
Tacka för dig o spring åt andra hållet.

Tacka för dig o spring åt andra hållet.
Samtidigt tänker jag att får jag lite mer kött på benen vad andra anser vara rimligt pris för att leasa ett avelssto kan jag kanske ha en diskussion med ägaren och göra om priset, alltid värt ett försök tänker jag. Men hittills har jag egentligen fått 2 svar på min faktiska fråga.

Jag tycker det låter helt orimligt dyrt.

Skulle jag ha hamnat i liknande situation hade jag bett henne precisera hur hon räknat, är det som hon säger, att hon inte vill ha betalt för skötsel så bör hon ju kunna precisera hur hon räknat?

Jag är skitdålig på att ta betalt själv, men hade jag varit i den sitsen skulle jag ha tagit max 5000:-/ månad inkl moms för att leasa ut ett av mina ston. Nu har jag nordsvensks bruksston och efterfrågan och priserna är ju inte detsamma alls för de två raserna, men jag tänker att uppehållskostnaden torde vara liknande.

Samtidigt tänker jag att får jag lite mer kött på benen vad andra anser vara rimligt pris för att leasa ett avelssto kan jag kanske ha en diskussion med ägaren och göra om priset, alltid värt ett försök tänker jag. Men hittills har jag egentligen fått 2 svar på min faktiska fråga.
Jag trodde Skåne-eliten hade skapat ett eget forum, www.yeeha.se för känsliga själar som inte klarar av diskussioner ?

Har du frågat där? Bukefalos är ett debattforum. Debatten är relativt öppen och fri.

Jag trodde Skåne-eliten hade skapat ett eget forum, www.yeeha.se för känsliga själar som inte klarar av diskussioner ?

Har du frågat där? Bukefalos är ett debattforum. Debatten är relativt öppen och fri.
Ursäkta, vart skriver jag att jag inte klarar av diskussioner? Som jag skrev så kan jag ha en diskussion med ägaren ang pris när jag får mer kött på benen. Men då hade jag egentligen bara fått 2 svar på min fråga och det anser jag inte vara ”kött på benen” nog för att kunna ha en rimlig diskussion med ägaren.

Inte insatt i avel så tänker inte kommentera priset.

Min tanke gäller dock vad har sagts om vad som gäller om stoet går tomt? Finns inget som garanterar att det blir ett föl bara för att stoet betäcks.

Lite grand måste ju värdet på det blivande fölet motsvara vad du får betala för det. Även om fölet blir värt 200 tusen så får du inte ens i närheten igen pengarna. (Om det ens blir något föl)

Det blir ju dyrare eftersom den inte kan stå hemma hos dig, så leasing + uppstallning. Vad verkar räknar stoägaren med en lägre summa för uppstallningen, och då antar vi att det är själva leasingen som är den dyra delen. Jag skulle försöka få fram hur hen har tänkt kring prissättning, om jag inte bara ska dra mig ur, räknar hen på vad hen skulle sålt ett färdigt föl för och delar på 11 månader? Det är ju inte samma sak då du nu betalar betäckning, UL, osv + kostnaden för stoet.

Det går inte att hen själv betäcker med den hingsten du vill ha, och du köper fölet när det står på backen? Det kan ju vara värt ett högre pris, och stoägaren står med samma risk som man alltid gör när man avlar.

Jag fattar att du ville ha precis det hör stoet, men om du inte avlar för att ha den mest fantastiska hästen till dig själv så är det inte värt det.

Inte insatt i avel så tänker inte kommentera priset.

Min tanke gäller dock vad har sagts om vad som gäller om stoet går tomt? Finns inget som garanterar att det blir ett föl bara för att stoet betäcks.
Avtalet börjar gälla när stoet är bekräftad dräktig 14 eller 16 dygn. Resorberar hon efter bekräftad dräktighet har jag val att försöka igen (men ändå betala för stoet) eller säga upp avtalet (30 dagars uppsägningstid) men kan endast säga upp avtalet om stoet avlider, kastar eller resorberar.

Stoet är 14 år och anledningen till inga meriter är eftersom ägaren skadade sig när hon va 4 och sedan aldrig tagit upp ridningen igen, utan håller endast på med avel. Hon tävlar inga utav sina hästar men vissa säljs eller så lånas de ut för att få meriter osv.

Vill verkligen ha detta stoet då hon har allt jag efterfrågar och lite till, men såklart inte till vilket pris som helst. Därav vill jag spåna lite vad andra anser är rimligt pris för att leasa ett sto.
Bara nyfiken med tanke på summorna du kan vara beredd att betala för att få ett föl undan henne, vad är det som gör att hon har "allt du vill ha"? förutom linjerna då.

Jag har två bekanta nu som leasar ut sina ston och dom stona har otroligt dålig exteriör, en exteriör som också är anledningen till att hästarna inte går att rida på. Dock fina ston med fina stammar och allt. Vet att många hört av sig till dom och vill leasa trots det och jag förstår inte riktigt varför.

När det gäller priser så tycker jag att det är tok för mycket för ett sto som inte har meriter, en 4 åring ställs sällan av pga att ägaren skadas om den har bra stam och är frisk och glad och ridbar. Klart att det kan vara så men ofta så ligger det något bakom att ston ställs av och blir avelsston. Men det vet du antagligen. Bara nyfiken på vad stoet har som gör att du är beredd på att betala dom summorna.

Jag har läst på så mycket om avel det sista och hållbarhet är ju mycket prio ett när det kommer till avel nu och kanske bättre att fokusera på än linjerna bara.

Tack för de!

Jag fattar. Kan det kanske vara värt att vänta ett år för att se om något annat sto med liknande stam dyker upp? Har du kollat på blup hur många ston som finns med just den kombon av pappa och morfar? Så att du får ett hum om hur vanlig den är.

Vad gäller veterinärkostnader så är det oerhört knepigt att dra gränsen för vem som ska betala vad. Man får förstås diskutera utifrån varje situation som uppstår, men även då är det knepigt. Ditt exempel på skada i hagen är ju verkligen svår att bedöma.

Personligen hade jag aldrig gått med på upplägget. Vid halva kostnaden hade jag kanske kunnat bli intresserad, men de kostnader du uppger tycker jag är helt orimliga.

Om du har företag med efterfrågan på välstammade dressyrhästar blir ju det hela bara en företagsekonomisk kalkyl. Kommer du kunna få ut mer pengar när du säljer avkomman än du har investerat? Och kommer du kunna få ut så mycket att det är värt risken att investera "löpande" på det sättet? Jag gissar att svaret är ganska enkelt efter den kalkylen.

Jag skulle också vilja ha priset mer åt vad fölet rimligast skulle kosta vid försäljning efter födsel delat på 21, minus hingst/vetkostnader. Annars blir det i mina ögon en orimlig summa.

Jag tycker det är lite konstigt att tänka som "månadshyra" på ett avelssto, men det är kanske så man gör? Jag har aldrig leasat sto, bara lånat hem som fodervärd och så stått för omkostnader och skötsel och alla avgifter men ingen övrig betalning.

Som jag ser det så nyttjar ju ägaren själv sitt sto så länge den fortfarande går med årets föl, då borde inte den som leasar stå för 100% av stoets kostnader den tiden. Det är ju ändå det diande fölet som är det som kräver mest extra energi, inte en tidig dräktighet. Kan heller aldrig tänka mig att det kostar 15 000 i månaden. Sedan tycker jag visst att ägaren ska få ytterligare betalt utöver själva omkostnaderna men det är kanske bättre att dela upp det i så fall?

T.ex. 5000 i månaden för uppstallning, foder och skötsel. Ev då mindre medan den går med ägarens föl, lite mer de sista månaderna innan fölning och vid digivning när foderbehovet ökar.
+ En klumpsumma som leasingavgift, kanske med viss del som betalas innan man börjar seminera och en viss del som betalas vid levande föl.
+ Extra för varje körning till seminstation som ägaren gör
+ Extra för fölvak
Etc

Det finns ju diverse uträkningar för vad det kostar att ta fram ett föl som du kan peka på som underlag, brukar landa på runt 80-100 tusen fram till födsel. Om det är ett sto jag verkligen vill ha föl efter skulle jag kunna tänka mig att betala som max runt 200 000 totalt fram till att jag kan ta hem fölet, utöver då kostnader som går direkt till hingsthållare och seminstation.

Du skriver att du har efterfrågan på dressyrhästar i ditt företag, vad är då planen? Ska du sälja som unghäst med vinst? Eller hoppas du på ett stoföl du kan använda till fortsatt avel?

Det låter inte som om stoets ägare vill "låna" ut hästen. Hela upplägget är ju helgalet. Du ska betala hela kostnaden för hennes fölunge. Det låter också märkligt att den inte kan flytta till dig vid avvänjning för att det är för nära fölning. Att låta ungen gå kvar med märra tills den är 11 månader gammal skulle jag, förutom att jag aldrig hört tals om det, se som elakt mot märra som behöver all näring hon kan få till fostret.
Det måste finnas någon annan häst i denna värld som är intressant för dig om du vill ge dig in på dressyrmarknaden. Ska du ge dig in på den marknaden borde det väl dessutom vara vettigare att köpa en bra märr och inte att betala gigantiska summor för att få ett föl som du inte har någon aning om hur det faller ut och som du antingen kan sälja till en kund en gång eller få ett föl ifrån tidigast om 5 år om du istället väljer att avla på det potentiella stofölet.
Om du inte tänker äga eget/egna dressyrstammade ston är det nog helt klart bättre att hänvisa till andra uppfödare.

Nu mer jag funderat på det här, desto mer inser jag hur sjuk branschen är.
Det finns inga som helst gatantier att avkomman blir ens i närheten så bra som sin/a föräldrer/rar.

Och när man väl står där, som stolt uppfödare, så är det inte ens säkert att andra tycker att kombinationen var så fantastisk.

Ser man nu på den totala kostnaden på detta upplägg så rör det sig om en lott som kostar i över 300".

För den summan får man en bättre begagnad bil.

@Miyyya - handen på hjärtat, är det värt alla risker?

Kan du inte bara köpa fölet från detta sto, om det föds välskapt denna sommar?

Årtalen stämmer inte. Ston fölar aldrig tidigare än 4års ålder, stoet är 14år, alltså kan hennes första avkomma inte ha fötts tidigare än för 10 år sedan, 2016. Den accepterade hingstavkomman dog 2018. Hingstungen lyckades alltså vid 2års ålder att bli accepterad, populär och använd av flertalet stoägare och sedan avlida samma år.

Årtalen stämmer inte. Ston fölar aldrig tidigare än 4års ålder, stoet är 14år, alltså kan hennes första avkomma inte ha fötts tidigare än för 10 år sedan, 2016. Den accepterade hingstavkomman dog 2018. Hingstungen lyckades alltså vid 2års ålder att bli accepterad, populär och använd av flertalet stoägare och sedan avlida samma år.

Det är falskt att de aldrig fölar innan 4 års ålder.

Finns flera instanser när 3åringar fölat. Inte planerat, men det har hänt.

Dessutom var det väl hingsten som är pappa till stoet som dog 2018, inte avkomman till stoet?

Liknande trådar

• Låna avelssto
  • Mindre allroundhäst
  • Hjälp med sista-minuten hingstar
  • Tips om brunst!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat