Bukefalos 28 år!

Leaving Neverland

KL på sätt och vis
Jag är mer förvånad över att förhållandevis många inte vetat. Gäller både MJ o RK, ja menar det är ju ganska många år sedan RK kissfilm dök upp. Ihop med en massa annat. Men kissfilmen fanns ju där och tjejen var ju ett barn, den kunde alla se. ( Hon var ju också identifierad enligt flera men både hon OCH hennes föräldrar nekade att det var hon)

Vad gäller MJ så är jag så tacksam att dessa två vågade berätta. Jag tror och tycker det är jätteviktigt och att de gör en bra sak för både andra offer och lärdom till samhälle hur oerhört svårt det är att nå dessa barn när kontakten sedan länge är tagen och etablerad.

Tips igen. Se Abducted in plain sight.
Ja undrar man hur det stod till med föräldrarna till MJ offer så blir man ännu mer häpen och olustig där.

Fast vänta lite nu... Vi hade Tv1 och Tv2 och GP, expressen och GT typ.ingen internet. Vi fick reda på vad vi matades ned från media och nä det var ingen som matade oss med pedofilanklageser.
Wacko Jacko var en konstig typ som hade ett stort lekland för barn som sov över. Jo weird enough såklart men på den tiden var det ingen som uttalade pedofilvarning faktiskt även om han var konstig med sin mask och syrgastält och allt.

Jag vet inte hur gammal du är men jag är född 67 och var väl typ 15 när thriller kom ut. Vi var sjukt oupplysta på den tiden. MJ har inte heller varit någon direkt idol för mig så jag följde inte hans karriär särskilt noga.


RK och någon kissfilm har jag aldrig ens sett. Vet inte ens vem det är 😂
 
RK och någon kissfilm har jag aldrig ens sett. Vet inte ens vem det är 😂
Samma här! Hiphop (jag tror iallafall att det var hans genre) är verkligen inte min grej så jag kände bara vagt igen namnet, jag skulle inte känna igen honom på hans ansikte. Någon film har jag aldrig hört om, dokumentären är första gången jag hör om detta :o
Fast jag får erkänna att jag gillar verkligen låten I believe i can fly, jag visste inte ens att det var han som gjorde den 😅
 
Samma här! Hiphop (jag tror iallafall att det var hans genre) är verkligen inte min grej så jag kände bara vagt igen namnet, jag skulle inte känna igen honom på hans ansikte. Någon film har jag aldrig hört om, dokumentären är första gången jag hör om detta :o
Fast jag får erkänna att jag gillar verkligen låten I believe i can fly, jag visste inte ens att det var han som gjorde den 😅

Kan bara säga plus en på den. Jag skulle inte ens kunnat placera R Kelly och blev förvånad när jag insåg att han är född på 60-talet. Jag trodde det var nån född på 90 talet 🙈

Så innan dokumentären - blankt papper. Jag känner såklart igen I believe i can fly låten när jag hör den - men hade ingen aning om artisten.

Så MJ ja, inkl hört (läst) skvallret och historierna osv. Men R Kelly - totalblankt kort.
 
Min intryck efter ha sett första delen av Surviving R. Kelly: medan leaving neverland handlar om offren och grooming så verkar detta handla mera om R. Kelly dvs förövaren och musikbranschen.

Jag säger musikbranschen eftersom det känns som att småpojkar är väldigt mycket sånt man håller hemligt medan tonårstjejer som man sexualiserar tidigt i både musiken och umgänget är mera acceptabelt. Ärligt, när ett par personer som intervjuades sa att de kände obehag när de såg något så kände jag faktiskt för ett ögonblick "Verkligen?" För det känns som att man än idag sexualiserar tonårstjejers kroppar och gör dem till sexobjekt medan de fortfarande är underåriga. Särskilt i musikbranschen. Och att det fortfarande är acceptabelt. Speciellt svarta tjejer tyvärr, de känns mera utsatta. Reagerar man ens på sånt när man ser det hela tiden i populärkulturen?

Än så länge känns det som en annorlunda fokuserad dokumentär men intressant att se ändå. Intressant också att de har med personer som kände/känner R. Kelly, inklusive hans bröder.
 
Angående mammorna så tittade jag på en analys av Janine Driver som är en expert på kroppsspråk och hennes visserligen väldigt korta analys av James mamma tyckte jag var väldigt intressant.

De som tvivlar på vad som sägs i dokumentären kan även de ha god nytta av att se hennes program på Youtube.
 
Angående mammorna så tittade jag på en analys av Janine Driver som är en expert på kroppsspråk och hennes visserligen väldigt korta analys av James mamma tyckte jag var väldigt intressant.

De som tvivlar på vad som sägs i dokumentären kan även de ha god nytta av att se hennes program på Youtube.
Åh? Låter intressant, har du en länk?
 
:( Okej, jag vill bara skriva ut en varning till de som funderar på att titta på Surviving R. Kelly - jag håller på att titta på andra avsnittet och det handlar i högsta grad om misshandel i förhållanden. Dvs kontroll, psykisk och fysisk misshandel av fruar och flickvänner (som dessutom är unga men det handlar inte huvudsakligen om det).
Det kan vara en trigger om man upplevt liknande saker så jag ville bara varna för det :heart
 
Fast vänta lite nu... Vi hade Tv1 och Tv2 och GP, expressen och GT typ.ingen internet. Vi fick reda på vad vi matades ned från media och nä det var ingen som matade oss med pedofilanklageser.
Wacko Jacko var en konstig typ som hade ett stort lekland för barn som sov över. Jo weird enough såklart men på den tiden var det ingen som uttalade pedofilvarning faktiskt även om han var konstig med sin mask och syrgastält och allt.

Jag vet inte hur gammal du är men jag är född 67 och var väl typ 15 när thriller kom ut. Vi var sjukt oupplysta på den tiden. MJ har inte heller varit någon direkt idol för mig så jag följde inte hans karriär särskilt noga.


RK och någon kissfilm har jag aldrig ens sett. Vet inte ens vem det är 😂

Tack!
Jag har flera ganger, medan jag last allas commentarer om pedophilia och MJ, konstaterat att jag ju inte alls horde nagot om att han var pedophil "back then". Jag har funderat pa om jag bara var sa sagolikt aningslos att jag inte forstod, men samtidigt upplevde jag att vi inte pratade om pedophiler pa det satt man gor idag.
Att det var "Wacko Jacko" och att han var en riktigt weird och underlig typ var klart ... men pedophil? Atminstone "in my mind" var han en riktigt weird och sjukligt stord typ som ocksa var omattligt snall och hjalpte en hel massa barn.
Och jag gillade honom aldrig ... jag kan bara tanka mig hur hans fans upplevde honom nar inte ens jag kunde dra raka linjer mellan alla punkter.
 
Samma här! Hiphop (jag tror iallafall att det var hans genre) är verkligen inte min grej så jag kände bara vagt igen namnet, jag skulle inte känna igen honom på hans ansikte. Någon film har jag aldrig hört om, dokumentären är första gången jag hör om detta :o
Fast jag får erkänna att jag gillar verkligen låten I believe i can fly, jag visste inte ens att det var han som gjorde den 😅
RnB är det han gör :)
 
Fast vänta lite nu... Vi hade Tv1 och Tv2 och GP, expressen och GT typ.ingen internet. Vi fick reda på vad vi matades ned från media och nä det var ingen som matade oss med pedofilanklageser.



RK och någon kissfilm har jag aldrig ens sett. Vet inte ens vem det är 😂

Jodå det har stått om båda i helt vanliga tidningar då det begav sig. Och varit på tv nyheter.

R. Kelly " I believe I can fly", sångaren. Han filmade sina "övergrepp" på barn, eller rätt ska vara rätt, unga tjejer i undre tonåren.

Han kissade på en av dem under akten. Det var jättemkt om det i nyheter/ tidningar.
 
Min intryck efter ha sett första delen av Surviving R. Kelly: medan leaving neverland handlar om offren och grooming så verkar detta handla mera om R. Kelly dvs förövaren och musikbranschen.

Skillnaden är också tycker jag att "Leaving Neverland" är så varlig och finstämd gjord. Det finns mkt anklagelser i R. Kelly dokumentären ( inte konstigt kanske och jag säger inget om det) men det starka i MJ dokumentären är nära allas "upplevelse och intryck" egentligen, hur mkt de älskade MJ.
Det har dokumentärskaparen på ett skickligt sätt fått fram och det är så viktigt.

Hur han omslöt så många och fick just dem att känna sig speciella, utvalda, älskade o livskompanjoner. Och sedan då när MJ fick andra intressen( pojkar) hur de väntade och längtade.
Den är verkligen fantastisk gjord.
 
Tack!
Jag har flera ganger, medan jag last allas commentarer om pedophilia och MJ, konstaterat att jag ju inte alls horde nagot om att han var pedophil "back then".

Jodå det fanns ett många inslag i tv, intervju med modern nedan som menade de bara var vänner och att den norske pojken var som MJ son, minns inte allt men här är en artikel från 2004 expressen, och det har genom åren funnits många liknande.
.https://www.expressen.se/noje/musik/michael-jackson-jag-har-en-norsk-son/
 
@Asko båda dokumentärerna handlar om samma sak men är väldigt olika gjorda. R Kelly dokumentären tycker jag var värre och grymmare än Neverland och även mer tjatig rent filmtexniskt. Störde mig även mer på vissa av personerna som berättade, bland annat de som försvarade Kelly, hans bror som vid något tillfälle skrattade och sa att vissa gillar äldre kvinnor andra gillar yngre.
 
Jodå det har stått om båda i helt vanliga tidningar då det begav sig. Och varit på tv nyheter

Hur menar du nu? Att det stod i alla tidningar i början - mitten av 80-talet Att MJ var pedofil? Tidigt 90-tal? Skulle inte tro det! Det är BS

Att det stod i tidningen när anklagelserna kom o h rättegången var är väl ganska givet?
 
Kan bara säga plus en på den. Jag skulle inte ens kunnat placera R Kelly och blev förvånad när jag insåg att han är född på 60-talet. Jag trodde det var nån född på 90 talet 🙈

Så innan dokumentären - blankt papper. Jag känner såklart igen I believe i can fly låten när jag hör den - men hade ingen aning om artisten.

Så MJ ja, inkl hört (läst) skvallret och historierna osv. Men R Kelly - totalblankt kort.

Exakt.. Trodde oxå det var en snubbe född på 90 talet.
 
Jag har sett dokumentären och även läst någonstans att folk slutat spela hans musik pga dokumentären och det är verkligen något jag inte kan förstå. Att inte spela hans musik (eller i ditt fall lyssna på den) är ju att inte kunna skilja på honom som artist och honom som privat/människa. MJ har gjort fantastisk musik och jag kommer aldrig sluta lyssna på den.

Huruvida han var pedofil eller inte kan inte jag svara på eftersom jag inte kände honom/var där/såg något osv. Det är sorgligt om han var det, och ännu sorgligare att männen väljer att ta upp det nu när det är "för sent" än då när han levde och kunde få ett straff för det. Jag har full förståelse att man måste bearbeta sådana här händelser och få ut det ur sig, jag har full förståelse att det tar tid att förstå vad man ens gick igenom som barn så jag tycker att båda de här männen absolut verkar trovärdiga och att det de berättar verkar vettigt och det får mig att verkligen tro att han var pedofil. Jag ställer mig dock lite kritisk till varför de måste dra in media i det? Varför inte dra in en psykolog istället, gå i terapi för det, som vanligt folk? MJ har trots allt tre barn varav den yngsta inte ens är myndig ännu. MJ är död, han kommer aldrig att straffas för sina synder, däremot kommer hans barn lida av det. Om jag förstod rätt skulle mannen från Australien ha stämt MJ på ett mångmiljonbelopp nu efter hans död. Jag hoppas jag förstod det fel, för jag tycker man har tappat skallen nånstans när man stämmer en död man på pengar.... Ska verkligen hans barn och familj punga ut med miljoner till honom för något som MJ gjorde sig skyldig till?
Om dokumentären kan rädda ett enda barn från att bli utsatt på samma vis så är det värt det. Det är för min del hela poängen, att förhindra att det sker igen.
 
Exakt.. Trodde oxå det var en snubbe född på 90 talet.
Han slog igenom stort på 90-talet. Hans låtar spelades konstant på radio. Tyckte riktigt mycket om flera av hans låtar då de skiljde sig så mycket från tidigare artister. Hans sårbara röst utan att vara bräcklig. ”I believe I can fly” är kult idag och varenda människa på jorden har hört den i något sammanhang. Den är svår att inte tycka om oavsett vilken genrer (stavas det så? Låter helt annorlunda, men ser rätt ut tror jag :confused: -schanger ?)
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 306
Senast: mars
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 074
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 181
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 449
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp