Leaving Neverland

Helt ofattbart!

Men sen finns det ju hela produktionen kring MJ också. Väldigt väldigt många måste ju ha vetat.

Mycket blir ju okej om man är känd/har makt. Som R Kelly. Och många andra som omgett sig med allt för unga flickor och pojkar. Ingen vill riskera sin försörjning genom att ifrågasätta. Är väl exakt samma med Jean Claude utan Nåd. Många visste, men ingen vill vara den som sabbar stämningen eller hamnar utanför kretsen.
Så jävla gräsligt.
MJ har jag aldrig gillat, ska försöka se dokumentären. Såg delar av R Kelly men den var så uselt producerad.
 
Så fruktansvärt! Hur man systematiskt kan utsätta småbarn för sånt är ju bara.. finns liksom inga ord.
Jag har precis som många andra upplevt en rejäl strning hos MJ. Musikern MJ är ju genialisk. Men som person verkar det vara rätt trasigt och stört.
Dokumentären var otroligt jobbig att se. Precis som den om R Kelly. Men det känns ändå skönt att folk vågar prata mer idag. Både för att de själva ska få lättad börda, slippa skam(som man inte bör ha som offer), inte vara själva etc. Men också för att få stopp på vad som uppenbarligen pågår både här och där.

Jag tror på både MJs offer och R Kellys.
 
Jag tycker att han verkar ha varit en väldigt manipulativ person. Det jag mest tänkte på i dokumentären var hur förälskade mammorna var. Jag tror att deras förälskelse samt synen på MJ "att han är som ett barn" verkar ha gjort att han kommit undan med saker som andra säkert inte kommit undan med. Tex att pojkarna sov i hans säng.
Jag tror absolut på hans offer. Jag tycker att man har hört så mycket om det förut så har blir nästan förvånad över hur förvånade andra är nu.
 
När jag såg dokumentären om R. Kelly reagerade jag mest på hur omgivningen visste om vad han gjorde med småtjejer och hur vissa tom raggade upp tonåringar åt honom på köpcentrum och skolor.
R. Kelly dejtade ju sångerskan Aaliyah när hon var 12 år gammal och gifte sig med henne när hon var 15. Han var då över 30. :yuck::turd::rage:
 
Mycket blir ju okej om man är känd/har makt. Som R Kelly. Och många andra som omgett sig med allt för unga flickor och pojkar. Ingen vill riskera sin försörjning genom att ifrågasätta. Är väl exakt samma med Jean Claude utan Nåd. Många visste, men ingen vill vara den som sabbar stämningen eller hamnar utanför kretsen.
Så jävla gräsligt.
MJ har jag aldrig gillat, ska försöka se dokumentären. Såg delar av R Kelly men den var så uselt producerad.
Men ändå, det började när barnen var 7-8.
 
Jag tycker att han verkar ha varit en väldigt manipulativ person. Det jag mest tänkte på i dokumentären var hur förälskade mammorna var. Jag tror att deras förälskelse samt synen på MJ "att han är som ett barn" verkar ha gjort att han kommit undan med saker som andra säkert inte kommit undan med. Tex att pojkarna sov i hans säng.
Jag tror absolut på hans offer. Jag tycker att man har hört så mycket om det förut så har blir nästan förvånad över hur förvånade andra är nu.

Ja, det känns ju som en rätt smart cover up att bli så känslig, skör, barnlik etc att man både flyger under redarn hos vissa och gör sig svårare att kritisera/hamna i konflikt med.

Som R Kellys intervju hos Gale King där han gråter, skriker och gör sig till offer. Obehagligt utstuderat!
 
Men är det inte fruktansvärt sorgligt att många (?) inte tror dem? Hur hemskt var det inte för de två pojkar som "åtalade" MJ när han levde men som blev totalt överkörda. Borde inte de vara med i dokumentären?

Kan man åtala en död person i USA eller i Sverige för att ge den utsatta upprättelse?

Nä, fy fan rent ut sagt. Jag vet inte om jag kommer kunna lyssna på MJ på radio mer. I vilket fall är upplevelsen förstörd (för musiken är ändå genialisk), men jag kommer inte kunna tänka bort vad han gjort.
Jag har sett dokumentären och även läst någonstans att folk slutat spela hans musik pga dokumentären och det är verkligen något jag inte kan förstå. Att inte spela hans musik (eller i ditt fall lyssna på den) är ju att inte kunna skilja på honom som artist och honom som privat/människa. MJ har gjort fantastisk musik och jag kommer aldrig sluta lyssna på den.

Huruvida han var pedofil eller inte kan inte jag svara på eftersom jag inte kände honom/var där/såg något osv. Det är sorgligt om han var det, och ännu sorgligare att männen väljer att ta upp det nu när det är "för sent" än då när han levde och kunde få ett straff för det. Jag har full förståelse att man måste bearbeta sådana här händelser och få ut det ur sig, jag har full förståelse att det tar tid att förstå vad man ens gick igenom som barn så jag tycker att båda de här männen absolut verkar trovärdiga och att det de berättar verkar vettigt och det får mig att verkligen tro att han var pedofil. Jag ställer mig dock lite kritisk till varför de måste dra in media i det? Varför inte dra in en psykolog istället, gå i terapi för det, som vanligt folk? MJ har trots allt tre barn varav den yngsta inte ens är myndig ännu. MJ är död, han kommer aldrig att straffas för sina synder, däremot kommer hans barn lida av det. Om jag förstod rätt skulle mannen från Australien ha stämt MJ på ett mångmiljonbelopp nu efter hans död. Jag hoppas jag förstod det fel, för jag tycker man har tappat skallen nånstans när man stämmer en död man på pengar.... Ska verkligen hans barn och familj punga ut med miljoner till honom för något som MJ gjorde sig skyldig till?
 
Jag tycker att han verkar ha varit en väldigt manipulativ person. Det jag mest tänkte på i dokumentären var hur förälskade mammorna var. Jag tror att deras förälskelse samt synen på MJ "att han är som ett barn" verkar ha gjort att han kommit undan med saker som andra säkert inte kommit undan med. Tex att pojkarna sov i hans säng.
Jag tror absolut på hans offer. Jag tycker att man har hört så mycket om det förut så har blir nästan förvånad över hur förvånade andra är nu.
Jag har svårt att förstå hur föräldrarna kunde släppa sina barn så lätt. De här ryktena var inte nya. Hans beteende mot barn var inte osynligt. Han var en störd person och betedde sig inte helt normalt kring barn. Visst tvingades han leva som en vuxen redan när han var 6 år , levde ett tufft liv och hade en mus som enda vän osv osv osv och var definitivt som ett barn i en vuxen mans kropp, men han var ju trots allt en vuxen man med ett intresse för barn. Likväl som det kunde vara totalt oskyldigt så kunde det vara väldigt skyldigt, det visste ju inte föräldrarna, ändå lät så många föräldrar honom vara ensam med sina barn på det viset. Jag kan köpa berättelsen om att han inte fick vara vuxen och att han var som ett barn, men det är i sin tur ett stört beteende hos en vuxen individ och bara det skulle få mig att hålla hårt i mina barn, hur känd personen än vore!
 
Huruvida han var pedofil eller inte kan inte jag svara på eftersom jag inte kände honom/var där/såg något osv.
Men det här är ju att göra det väldigt lätt för sig. Måste du se allt med egna ögon för att bilda dig en uppfattning? Det låter ganska orimligt. Tycker du själv att MJ hade en sund och normal relation till barn? Tycker du att det är sunt av en vuxen man att leva som i relation med en liten pojke i taget, ta med honom på turné, sova med honom, åka överallt med honom och gå runt och hålla honom i handen? Att anordna slumber parties for flera småpojkar och sova med dem i sin säng? Om du nu inte vill tro på de fyra offer som faktiskt klivit fram och vågat berätta om vad de varit med om så kan du väl åtminstone tänka kritiskt gällande de saker som vi VET att MJ gjort med barnen?
Jag ställer mig dock lite kritisk till varför de måste dra in media i det? Varför inte dra in en psykolog istället, gå i terapi för det, som vanligt folk?
De går ju i terapi. Har du alls sett dokumentären? Givetvis ska detta ut i media, världen måste få veta vad han gjort. Vad som ursäktats och dolts av de runtomkring honom. Såna här historier måste ut så att föräldrar lär sig att skydda sina barn, att lyssna på sina barn, att identifiera förövare. MJ ska ha inte få ha ett legacy som endast en fantastisk artist: han var pedofil. Givetvis ska detta komma fram.
Om jag förstod rätt skulle mannen från Australien ha stämt MJ på ett mångmiljonbelopp nu efter hans död. Jag hoppas jag förstod det fel, för jag tycker man har tappat skallen nånstans när man stämmer en död man på pengar.... Ska verkligen hans barn och familj punga ut med miljoner till honom för något som MJ gjorde sig skyldig till?
Nej, det är inte att "tappa skallen" att stämma hans dödsbo, inte alls. En av dem har även stämt de två bolag han hade. Helt rimligt tycker jag.
 
Det är sorgligt om han var det, och ännu sorgligare att männen väljer att ta upp det nu när det är "för sent" än då när han levde och kunde få ett straff för det.
Och det här tycker jag är en otroligt grym sak att säga. Det sorgligaste och hemskaste i den här historien är att en vuxen man förgripit sig på vi vet inte hur många pojkar och att vuxna runtomkring honom låtit detta ske. Ingen skuld ska falla på offren som blivit utsatta för förskräckliga övergrepp och som hanterat det på det bästa sätt de har kunnat.
 
Jag har sett dokumentären och även läst någonstans att folk slutat spela hans musik pga dokumentären och det är verkligen något jag inte kan förstå. Att inte spela hans musik (eller i ditt fall lyssna på den) är ju att inte kunna skilja på honom som artist och honom som privat/människa. MJ har gjort fantastisk musik och jag kommer aldrig sluta lyssna på den.
Fast alltså, en person är ju inte bara artist eller privatperson - det går liksom inte att dra en gräns därimellan och säga att det är två olika saker. Om folk vill sluta lyssna på honom pga allt han gjort ser jag inte att det på något sätt är ett problem och jag har väldigt svårt att förstå varför det ska ifrågasättas öht?

Vad du väljer att göra är ju liksom ditt val, men att säga att musikern MJ är något helt annat än privatpersonen MJ är också att göra det lätt för sig.
 
Jag har sett dokumentären och även läst någonstans att folk slutat spela hans musik pga dokumentären och det är verkligen något jag inte kan förstå. Att inte spela hans musik (eller i ditt fall lyssna på den) är ju att inte kunna skilja på honom som artist och honom som privat/människa. MJ har gjort fantastisk musik och jag kommer aldrig sluta lyssna på den.

Huruvida han var pedofil eller inte kan inte jag svara på eftersom jag inte kände honom/var där/såg något osv. Det är sorgligt om han var det, och ännu sorgligare att männen väljer att ta upp det nu när det är "för sent" än då när han levde och kunde få ett straff för det. Jag har full förståelse att man måste bearbeta sådana här händelser och få ut det ur sig, jag har full förståelse att det tar tid att förstå vad man ens gick igenom som barn så jag tycker att båda de här männen absolut verkar trovärdiga och att det de berättar verkar vettigt och det får mig att verkligen tro att han var pedofil. Jag ställer mig dock lite kritisk till varför de måste dra in media i det? Varför inte dra in en psykolog istället, gå i terapi för det, som vanligt folk? MJ har trots allt tre barn varav den yngsta inte ens är myndig ännu. MJ är död, han kommer aldrig att straffas för sina synder, däremot kommer hans barn lida av det. Om jag förstod rätt skulle mannen från Australien ha stämt MJ på ett mångmiljonbelopp nu efter hans död. Jag hoppas jag förstod det fel, för jag tycker man har tappat skallen nånstans när man stämmer en död man på pengar.... Ska verkligen hans barn och familj punga ut med miljoner till honom för något som MJ gjorde sig skyldig till?

Fast det är väl ändå inte brottsoffren som ska behöva hålla käften och låsa in sig i något terapirum?
Det är ju MJ som har gjort att hans familj nu ev får lida. Inte de utsatta barnen!

Jag tycker det är otroligt viktigt att frågan lyfts. Kollar man på R Kelly och fler fall nyligen så verkar ju det här vara alldeles för vanligt. Jag tror det är jättviktigt för att både lära föräldrar vara mindre naiva, hjälpa andra utsatta att våga prata om vad de genomgått och få hejd på tystnadskulturen som rått kring de här stora stjärnorna bla.
 
dave-chappelle-stopped-listening-michael-jackson-documentary-bad-news-catholic-church.jpg


(Dave Chappelle ska förvisso inte ha sagt detta ordagrannt men jag tycker nog att citatet i sig har en poäng)
 
Men det här är ju att göra det väldigt lätt för sig. Måste du se allt med egna ögon för att bilda dig en uppfattning? Det låter ganska orimligt. Tycker du själv att MJ hade en sund och normal relation till barn? Tycker du att det är sunt av en vuxen man att leva som i relation med en liten pojke i taget, ta med honom på turné, sova med honom, åka överallt med honom och gå runt och hålla honom i handen? Att anordna slumber parties for flera småpojkar och sova med dem i sin säng? Om du nu inte vill tro på de fyra offer som faktiskt klivit fram och vågat berätta om vad de varit med om så kan du väl åtminstone tänka kritiskt gällande de saker som vi VET att MJ gjort med barnen?

De går ju i terapi. Har du alls sett dokumentären? Givetvis ska detta ut i media, världen måste få veta vad han gjort. Vad som ursäktats och dolts av de runtomkring honom. Såna här historier måste ut så att föräldrar lär sig att skydda sina barn, att lyssna på sina barn, att identifiera förövare. MJ ska ha inte få ha ett legacy som endast en fantastisk artist: han var pedofil. Givetvis ska detta komma fram.

Nej, det är inte att "tappa skallen" att stämma hans dödsbo, inte alls. En av dem har även stämt de två bolag han hade. Helt rimligt tycker jag.
Jag har varken sagt bu eller bä om honom som pedofil. Däremot skrev jag också, som du uppenbarligen missade, att det var en man som man inte borde lämna sina barn till. Av anledningen som är ganska uppenbar, tycker du inte? Och jo, han var sjuk, som behandlade barn på det viset, var det inte det jag skrev. Och jo, jag skrev dessutom att jag tror dem? Att de var trovärdiga och att det de sa verkade sant?

Jag tycker bara det är synd att frågan kommer ut nu och inte när han var i livet och kunde straffas. Jag skuldbelägger ingen på det viset. Men nu gick han ju fri enda till sin död? Och jag tänker på hans barn som får bära det här nu, inte nog med att de troligen redan visste, nu får de det bekräftat och får lida för hans synder. Ni pratar om att det är synd om hans offer. Visst är det det, jag håller med. Jag tycker också synd om hans barn som är de som drabbas nu. Han borde straffas och inte någon annan. Hans barn har lidit nog av att ha honom som pappa.

Och jo, jag vet att de går till psykolog, jag har svårt att förstå varför hela världen måste dras in i det här igen. I min värld visste alla redan hur sjuk han var, den som inte tror på det är hans mest inbitna fans och de går inte att förändra. De andra anser att han var störd. Så vad det här bevisar vet jag inte. Att dessa två männen berättar nu att han utnyttjar dem sexuellt förändrar inte vad jag trodde om honom 2005 eller redan vid första rättegången, den stämpel går inte att tvätta bort. Att han kanske var pedofil, men köpte sig fri och att han kanske var pedofil men någon vittnade till hans fördel och det fanns inga bättre bevis.Bilden av att han var en störd man som man inte skulle lämna sina barn förändras inte.
 
Och det här tycker jag är en otroligt grym sak att säga. Det sorgligaste och hemskaste i den här historien är att en vuxen man förgripit sig på vi vet inte hur många pojkar och att vuxna runtomkring honom låtit detta ske. Ingen skuld ska falla på offren som blivit utsatta för förskräckliga övergrepp och som hanterat det på det bästa sätt de har kunnat.
Visst, du får tycka att jag är grym, tolka det så. Det var inte menat som något grymt utan mer att det faktiskt ÄR sorgligt att det inte kom fram när MJ var i livet och kunde straffas. För du kan väl hålla med om att det hade varit det bästa? Jag skrev också att jag förstår männen och att det är jobbigt för dem och att det tar tid att ens hantera det de har varit med om osv, men självklart missade du den biten.
Ta det lite lugnt, jag står inte på MJs sida i det här, jag tror på männen och tycker det är hemskt det han utsatte dem för. Jag tycker, också, att det är synd att han inte kan straffas fr det. Han. MJ. Fortfarande kommer andra lida för vad MJ gjort. Det är sorgligt.
 
Jag har varken sagt bu eller bä om honom som pedofil. Däremot skrev jag också, som du uppenbarligen missade, att det var en man som man inte borde lämna sina barn till. Av anledningen som är ganska uppenbar, tycker du inte? Och jo, han var sjuk, som behandlade barn på det viset, var det inte det jag skrev. Och jo, jag skrev dessutom att jag tror dem? Att de var trovärdiga och att det de sa verkade sant?

Jag tycker bara det är synd att frågan kommer ut nu och inte när han var i livet och kunde straffas. Jag skuldbelägger ingen på det viset. Men nu gick han ju fri enda till sin död? Och jag tänker på hans barn som får bära det här nu, inte nog med att de troligen redan visste, nu får de det bekräftat och får lida för hans synder. Ni pratar om att det är synd om hans offer. Visst är det det, jag håller med. Jag tycker också synd om hans barn som är de som drabbas nu. Han borde straffas och inte någon annan. Hans barn har lidit nog av att ha honom som pappa.

Och jo, jag vet att de går till psykolog, jag har svårt att förstå varför hela världen måste dras in i det här igen. I min värld visste alla redan hur sjuk han var, den som inte tror på det är hans mest inbitna fans och de går inte att förändra. De andra anser att han var störd. Så vad det här bevisar vet jag inte. Att dessa två männen berättar nu att han utnyttjar dem sexuellt förändrar inte vad jag trodde om honom 2005 eller redan vid första rättegången, den stämpel går inte att tvätta bort. Att han kanske var pedofil, men köpte sig fri och att han kanske var pedofil men någon vittnade till hans fördel och det fanns inga bättre bevis.Bilden av att han var en störd man som man inte skulle lämna sina barn förändras inte.
Fast med tanke på reaktionerna som den här dokumentären väckt så visste inte världen redan hur sjuk han var? Och jag tänker också att det här måste vara svårt för MJs barn, absolut. Men det är ju även svårt för barnen som blivit utnyttjade och som aldrig fått upprättelse, se bara till hur lång tid det tog för de själva att inse att det som de blivit utsatta för var fel. Tänker man ett led till så blir det garanterat svårt för deras barn framöver, som kanske behöver tas med fans av MJ som tvivlar på deras föräldrars berättelse. För att inte tala om hur viktig den här dialogen är för att uppmärksamma övergrepp mot barn överlag.
 
Visst, du får tycka att jag är grym, tolka det så. Det var inte menat som något grymt utan mer att det faktiskt ÄR sorgligt att det inte kom fram när MJ var i livet och kunde straffas. För du kan väl hålla med om att det hade varit det bästa? Jag skrev också att jag förstår männen och att det är jobbigt för dem och att det tar tid att ens hantera det de har varit med om osv, men självklart missade du den biten.
Ta det lite lugnt, jag står inte på MJs sida i det här, jag tror på männen och tycker det är hemskt det han utsatte dem för. Jag tycker, också, att det är synd att han inte kan straffas fr det. Han. MJ. Fortfarande kommer andra lida för vad MJ gjort. Det är sorgligt.

Men du ser inte att färre kan behöva lida om det här nu kommer fram?

De drabbade ska alltså inte få prata om det för att MJ är död? Och för att hans familj inte ska må dåligt?

De drabbade och deras familjer då? Vem är värd mest? Vem är värd att få sin historia berättad?

Är det bättre att hålla pressen utanför och låta tystnadskulturen som råder i bla musik- och film-världen med sina stjärnor? Så fler riskerar råka illa ut.

Sen håller jag med om att det är tråkigt att det kommer ut först nu när MJ är död. Men med tanke på vad det är för brott och ålder på offer då det inträffade känns det ju inte konstigt alls att man behövt processa själv och rent av bryta ihop för att förmå erkänna för sig själv och sen andra vad som egentligen skett.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 987
Senast: mars
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 426
Senast: Grazing
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 345
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 961
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp