Leaving Neverland

Jag har inte sett om ni diskuterat Leaving Neverland - dokumentären som just nu visas på SVT om de vuxna killar som berättar om övergreppen Michael Jackson utsatte dem för som barn.

Jag tror dem till 100 % och tycker att Michael verkar varit en oerhört grym människa som utsatte barn för detta. Vad tror ni? Andra barn som var där, håller de tyst eller klarade de sig?

Otroligt stark dokumentär men absolut inte förvånande. Jag minns att jag pratade med mina vänner redan på sent 90-tal om hur sjuka relationer Jackson tycktes ha till alla små pojkar som hängde på hans mansion och dessutom delade säng med...

Det jag blir uppriktigt förbannad över att dessa offer ifrågasätts, speciellt med frasen: ”varför sa dom inget tidigare? Anmälan inkommer för sent” osv. Finns det ingen som är bildad när det gäller psykologi och barn som varit med om övergrepp?! Att människor som blivit utsatta vid tidig ålder träder fram långt senare i vuxet liv inte är konstigt. Vet att frågan kring detta varit på tapeten i svenskt rättssamhälle, att man faktiskt ska ta bort preskiberingstiden för sådana här brott av den anledningen...

Äckligt, avskyvärt och fruktansvärt sorgligt!
 
Jag har varken sagt bu eller bä om honom som pedofil. Däremot skrev jag också, som du uppenbarligen missade, att det var en man som man inte borde lämna sina barn till. Av anledningen som är ganska uppenbar, tycker du inte? Och jo, han var sjuk, som behandlade barn på det viset, var det inte det jag skrev. Och jo, jag skrev dessutom att jag tror dem? Att de var trovärdiga och att det de sa verkade sant?

Jag tycker bara det är synd att frågan kommer ut nu och inte när han var i livet och kunde straffas. Jag skuldbelägger ingen på det viset. Men nu gick han ju fri enda till sin död? Och jag tänker på hans barn som får bära det här nu, inte nog med att de troligen redan visste, nu får de det bekräftat och får lida för hans synder. Ni pratar om att det är synd om hans offer. Visst är det det, jag håller med. Jag tycker också synd om hans barn som är de som drabbas nu. Han borde straffas och inte någon annan. Hans barn har lidit nog av att ha honom som pappa.

Och jo, jag vet att de går till psykolog, jag har svårt att förstå varför hela världen måste dras in i det här igen. I min värld visste alla redan hur sjuk han var, den som inte tror på det är hans mest inbitna fans och de går inte att förändra. De andra anser att han var störd. Så vad det här bevisar vet jag inte. Att dessa två männen berättar nu att han utnyttjar dem sexuellt förändrar inte vad jag trodde om honom 2005 eller redan vid första rättegången, den stämpel går inte att tvätta bort. Att han kanske var pedofil, men köpte sig fri och att han kanske var pedofil men någon vittnade till hans fördel och det fanns inga bättre bevis.Bilden av att han var en störd man som man inte skulle lämna sina barn förändras inte.
Nu tycker jag att du gör en tankekullerbytta. Det är jättebra att det här dras upp igen. Det ska det göra, igen och igen tills människor fattar vad vissa utsätter barn för med hjälp av andras godkännande i form av att välja att inte se vad som pågår, inte lyssna på barnen och att välja bort att se det sjuka i förhållandet mellan vuxen-barn.
Hans barn vet säkerligen om det här och det är möjligt att de själva har blivit utsatta. Hans barn lär inte lida mer av att det som kommer fram nu än vad de har gjort tidigare. Att vara hans barn kan inte vara enkelt av en hel massa orsaker men det som kommer fram nu gör nog varken till eller ifrån, det var illa redan innan och det är självklart oerhört tragiskt. Att vara barn till en pedofil är fruktansvärt vidrigt men barnet har aldrig någon skuld. Aldrig någonsin och jag hoppas att hans barn har fått och får den hjälp de behöver för att veta det.
Att han var en pedofil har varit känt så otroligt länge men medans han levde kom ingen åt honom för att många valde att inte se och inte veta, de valde att tjäna pengar istället för att säga stopp, och för att barn är så otroligt lojala. Jag personligen har aldrig kunnat med honom just för hans obehagliga uppenbarelse. Jag har kanske radar efter att själv ha blivit utsatt men att han var en obehaglig människa bör ingen ha kunnat missa. Han må ha varit ett musikgeni men det är så totalt oviktigt för mig när det handlar om en människa som kan bete sig så fruktansvärt vidrigt mot någon annan. Jag fattar verkligen inte hur någon kan hylla honom.
 
Nu tycker jag att du gör en tankekullerbytta. Det är jättebra att det här dras upp igen. Det ska det göra, igen och igen tills människor fattar vad vissa utsätter barn för med hjälp av andras godkännande i form av att välja att inte se vad som pågår, inte lyssna på barnen och att välja bort att se det sjuka i förhållandet mellan vuxen-barn.
Hans barn vet säkerligen om det här och det är möjligt att de själva har blivit utsatta. Hans barn lär inte lida mer av att det som kommer fram nu än vad de har gjort tidigare. Att vara hans barn kan inte vara enkelt av en hel massa orsaker men det som kommer fram nu gör nog varken till eller ifrån, det var illa redan innan och det är självklart oerhört tragiskt. Att vara barn till en pedofil är fruktansvärt vidrigt men barnet har aldrig någon skuld. Aldrig någonsin och jag hoppas att hans barn har fått och får den hjälp de behöver för att veta det.
Att han var en pedofil har varit känt så otroligt länge men medans han levde kom ingen åt honom för att många valde att inte se och inte veta, de valde att tjäna pengar istället för att säga stopp, och för att barn är så otroligt lojala. Jag personligen har aldrig kunnat med honom just för hans obehagliga uppenbarelse. Jag har kanske radar efter att själv ha blivit utsatt men att han var en obehaglig människa bör ingen ha kunnat missa. Han må ha varit ett musikgeni men det är så totalt oviktigt för mig när det handlar om en människa som kan bete sig så fruktansvärt vidrigt mot någon annan. Jag fattar verkligen inte hur någon kan hylla honom.

Jag tänker det samma. Det är ju något som pågår fortfarande i många miljöer (har inte sett klart R. Kellys ännu) så MJs död är inte så relevant för frågan i sig imo.
 
Jag har inte sett om ni diskuterat Leaving Neverland - dokumentären som just nu visas på SVT om de vuxna killar som berättar om övergreppen Michael Jackson utsatte dem för som barn.

Jag tror dem till 100 % och tycker att Michael verkar varit en oerhört grym människa som utsatte barn för detta. Vad tror ni? Andra barn som var där, håller de tyst eller klarade de sig?

Jag har aldrig förstått hans musik eller hypen kring ”geniet” MJ (fast han sjunger bra). Det enda jag har nån slags behållning av är Jennifer Batten och hennes spel.
Alltså förstår jag inte alls hur folk kan vara så starstruck att de vägrar under så många år inse fakta; han var en pedofil och en våldtäktsman! Har sett serien. Fick pausa flera gånger för jag blev så frustrerad över familjerna och deras agerande. Men också över hur fruktansvärt manipulativ MJ var och hur äckligt utstuderad han var i alla relationer till familjerna just för att invagga dem i trygghet.

Jag tror säkert att MJ var en ”liten pojke” i en vuxen mans kropp och därför var han dragen till småpojkar. I hans skeva värld var han säkert kär i dem och gjorde vad han tyckte var rätt. Men det är skillnad på en förklaring till någons beteende och att ursäkta det. Finns ingenting som kan ursäkta vad han gjort.
Även om vissa av hans offer inte orkade vittna eller berätta så känns det väl ändå solklart att dessa två inte var de enda?
 
Det man spontant tänker är huruvida MJ:s barn klarade sig, om han utsatte dem för övergrepp med? Han verkar ju ha varit ett rovdjur. Sannolikt hade han själv varit utsatt, allt talar för det. Ingen ursäkt naturligtvis för hans vidriga beteende men kanske en förklaring.
Jag som själv är överlevare av övergrepp i barndomen tycker det är fantastiskt att sådana här dokumentärer dyker upp och att överlevare träder fram. Det gör det lättare för oss att inte längre leva i det fördolda.
 
Jag planerar att se den efter ha läst den här tråden (finns den på svtplay?), men sökte också på tumblr för att se vad folk i allmänhet tänkte om det. Och hittade detta som summerar detta rätt bra.
tumblr_po0epbkZf61shiv3ro1_640.pnj
 
Har sett första halvan av dokumentären och jag tvivlar inte en sekund. Av det jag har lärt mig om den här typen av processer stämmer det väldigt väl in på hur MJ gjorde.

Allt det här "varför nu", "han kan inte försvara sig" osv ja det är väl väldigt vanligt att barnen blir äldre/vuxna innan de orkar/kan/förstår vad som hänt?

Var det lika mycket kritik mot Patrik Sjöberg om att Viljo var död när han berättade?
Vilket gör övrigt var fantastiskt, fler offer vågade kliva fram, fler föräldrar blev 'utbildade' i frågan, de finns överallt där det finns barn osv
 
Klart MJ var pedofil. Hela hans vuxna liv har ju genomsyrats av hans konstiga umgänge med barn.

Jag som är lastgammal kommer ihåg tidningsskriverierna på 80-talet när han blev bästis med då 13 år gamla Anton Glanzelius (som spelade i Mitt liv som hund). MJ hade sett honom i filmen och ville träffa honom och vips så packades väskorna och pojken flögs till USA. Vid MJs besök i Sverige så gick de på Liseberg tillsammans och hängde på hans hotellrum. Jag minns att jag redan då tyckte att det hela var rätt märkligt och också att det var konstigt att ingen annan tyckte det var konstigt att det var just barnskådespelaren han ville hänga med om han nu tyckte filmen var så fantastiskt. Folk verkar tappa all vett och sans när det handlar om kändisar. I samband med pedofilrättegången mot MJ tror jag, om jag minns rätt, att AG förnekade att något sexuellt hände när de träffades. Hoppas det var så.
 
Jag kommer ihåg en intervju jag såg med M.J. och att jag reagerade på hur otroligt märklig och obehaglig han verkade. Det var nåt med hans röst som och sättet han betedde sig på. Såg ut som en vuxen men det var nåt väldigt barnsligt över honom men ändå inte fullt ut på nåt sätt. Obehaglig.

Har aldrig varit så förtjust i hans musik men han hade ju helt klart en ovanligt stor talang. Sen är musiken inte min stil alls och jag är inte så förtjust i sättet han sjöng på.

Men det är ju ingen överraskning det som kommer fram nu. Det har ju pratats om det väldigt länge. Han har blivit anklagad och sen har anklagelserna dragits tillbaka och rykten har gått om att han betalt familjer för att inte prata mer. Osv.s Tror inte det blir så mycket rök utan någon eld alls.

Min tolkning av honom är att han var djupt störd individ (p.g.a. uppväxten, den tidiga framgången, medfött?) som p.g.a. sin exceptionella talang skyddades och styrdes in i en tillvaro (musikbranschen) av folk som ville tjäna pengar på honom.
 
Huruvida han var pedofil eller inte kan inte jag svara på eftersom jag inte kände honom/var där/såg något osv.

Men känner du någon pedofil då? Ja menar känner du någon/ har du varit "där", "sett " något??

Det blir ju väldigt märkligt resonemang om ingen är pedofil om man själv inte varit med och sett. Självklart är han en pedofil som lyckats med konststycket att inför öppen ridå haft ett mindre harem med småpojkar för sex.

Kl
Och det är ju inte bara dessa 2 som gått ut,andra barn har anmält men blivit krossade och inte trodda på. Såg ni filmsnutten när en av dem blev utfrågad? så fruktansvärt klantigt och kränkande.
 
Men du ser inte att färre kan behöva lida om det här nu kommer fram?
Ja det är jättebra att det kommer fram. Tänk att det varit mödrar ( inte bara till dessa två män i dokumentären) som lånat ut sina barn-pojkar- till MJ säng.

Jag minns när han turnerade och hade med den lille mörke långhårige pojken, de gick hand i hand och det var mkt frågor och kritik, med modern menade på att de var bara "vänner" och hon hade inga problem med att sonen bodde med MJ i ett halvår. Utan henne.Och i hans sovrum och säng.
 
Men känner du någon pedofil då? Ja menar känner du någon/ har du varit "där", "sett " något??
Svar till @Enya

Det är långt ifrån alla pedofiler som filmar eller fotograferar sina övergrepp. Och det är liksom i sakens natur att de gör allt för att hålla saken gömd. En av pojkarna berättade ju hur MJ sa att "om du berättar hamnar vi båda i fängelse för livstid".
 
Jag och vuxna dottern såg dokumentären och inte har vi väl tvivlat förr på att MJ var pedofil. Det förstärktes dock till en stark övertygelse efter dokumentären. Mest för att jag sällan håller mig helt uppdaterad när det gäller nyheter och mest läser/ser rubrikerna.

Det var en stark dokumentär som har lämnat oss ganska medtagna och funderande i flera dagar. Vi har pratat och diskuterat i snart en vecka faktiskt.

Jag tycker inte att det är helt lätt att veta om eller hur man ska skilja på person och verk. Jag älskar ju MJ´s musik men vet inte helt om jag kan "se" den på samma sätt längre.

Jag måste tänka i banor som; om någon uppfinner botemedel mot cancer men visar sig vara pedofil, ska man inte använda den då?
Sedan kommer tanken att, nu är det ju inte botemedel mot cancer vi pratar om.

Det är inte helt lätt, tycker jag. Däremot tycker jag att det är dags för en jäkla massa människor att dra huvudet ur arslet och vakna upp.
 
Men känner du någon pedofil då? Ja menar känner du någon/ har du varit "där", "sett " något??

Det blir ju väldigt märkligt resonemang om ingen är pedofil om man själv inte varit med och sett. Självklart är han en pedofil som lyckats med konststycket att inför öppen ridå haft ett mindre harem med småpojkar för sex.

Kl
Och det är ju inte bara dessa 2 som gått ut,andra barn har anmält men blivit krossade och inte trodda på. Såg ni filmsnutten när en av dem blev utfrågad? så fruktansvärt klantigt och kränkande.

Vilken filmsnutt?
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 049
Senast: mars
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 514
Senast: Grazing
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 356
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 204

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp