Leda från höger sida

S

Soleil

Unghästen (3-åring) vill inte bli ledd från höger sida. Hon har alltid blivit ledd från vänster sida och det går hur bra som helst. När man försöker leda från höger sida verkar hon inte förstå att hon ska gå framåt utan vägrar gå, alternativt försöker byta sida bakom ryggen på en.

Är det någon som har tips på hur man kan träna detta på NH-vis???
 
Tanken är ju att kunna leda och hantera hästen lika bra från båda sidor. Att gå rakt framför funkar oftast ganska bra, men om jag vill gå framför lite på höger sida försöker hon byta sida bakom ryggen på mig och om jag försöker gå så jag har hennes huvud vid min axel så vill hon inte gå alls.

Hur ska jag göra? Vänta ut henne när hon står still? Hur får jag henne att förstå att hon ska gå framåt? Det är som sagt inga som helst problem från vänster sida...
 
Klart att hon inte förstår, höger och vänster hjärna vet inte mkt. av vad den andra gjort. Detta är helt konstigt och nytt för henne hur mkt. du än går framför eller på vänster sida.

Börja med att pyssla mer på höger sida, be henne flytta undan både från höger och vänster sida, börja med att bara be henne om ett eller några steg åt gången, stå vid skänkelläget på hästen så du kan visas henne framåt med din högerarm och "putta" på med din vänsterarm och följa hästen, begär inte ngn. promenad . När hon förstår att hon faktiskt kan gå framåt med dig på sin högra sida så utöka längden undan för undan. Får du ingen ordning på detta så kommer du ha en häst som är skitstel i sin vänstra sidan, du kan inte stiga upp på hästen från båda håll och longering m.m. kommer inte heller fungera eftersom den högra inte lärt sig detta.

Håller precis på och tränar detta med min som inte heller varit med om det tidigare och det går mkt. bra bara man använder sig av små mål och mkt. kroppskommando.

MVH/
 
Tack för tipset! Det var precis vad jag behövde (NH-tänkandet är ganska nytt för mig :smirk:)
 

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 409
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 394
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 009
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 993
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Dejtingtråden del 37
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundhantering
  • Resultat på HD-röntgen
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp