Bukefalos 28 år!

Leda galen häst?

Sv: Leda galen häst?

Vet nån av er hur mycket det brukar kosta att dra vet. till stallet och ge lugnande? :)

Jag fick betala 400 ungefär när jag fick ge min kuse lugnande inför skoning under en period.

Tror att sprutan på kliniken kostar ungefär hälften av det beloppet så det är inga jättepengar som skiljer om er veterinär tar ungefär som min gör.
 
Sv: Leda galen häst?

Min sköthäst(travare) ska på ATG-kliniken på måndag och röntga sig, efter att nu stått 4veckor i box p.g.a spricka i h.bak kota. Då han är uppstallad på travet och ATG ligger 500m därifrån tänkte jag leda han dit men då han är huuur pigg som helst(har inte fått röra på sig alls dom senaste veckorna) vill hans ägare ge honom lugnande men jag tycker det känns väldigt onödigt då jag vet att han kanske går att leda. Jag har promenerat ett par gånger med honom och han har då rest sig i ren upphetsning samt kastat sig i plogkanterna ett par gånger så jag vet att han kommer bli nervig när jag ska leda han dit.:angel:

Men då hans ägare tror att han kanske kommer kunna skada sig på vägen dit genom att vara för nervig vill han be vet. komma och ge han lugnande men då det både kostar mer och känns onödigt vet jag inte vad jag ska göra. För jag känner hästen väldigt väl och vet att jag kan hantera honom.. Men det finns ju fortfarande en risk..

Vad tycker ni? :confused:

ganska enkelt... om han är tävlingshäst eller varit känner han till tempot på banan. adrenalinet sätter igån honom.... varör låta honom stå så nära banan.... ge ingenting ta honom därifrån istället.... om ägarna tillåter annars är valen inte många än lugnande.... ägarna borde bell veta vad som är bäst för hästen??
 
Sv: Leda galen häst?

ganska enkelt... om han är tävlingshäst eller varit känner han till tempot på banan. adrenalinet sätter igån honom.... varör låta honom stå så nära banan.... ge ingenting ta honom därifrån istället.... om ägarna tillåter annars är valen inte många än lugnande.... ägarna borde bell veta vad som är bäst för hästen??

Menar du att de hästar som står på banan är stressade jämt? :confused:
 
Sv: Leda galen häst?

Det kanske kostar mer och ge lugnande.. vad vet jag, men det kostar ännu mer om hästen tex skulle resa sig och ramla omkull och skada ryggen, eller dylikt.. så jag tycker att du ska ge lugnande.. :)
 
Sv: Leda galen häst?

Menar du att de hästar som står på banan är stressade jämt? :confused:

jag sa inget om stress... tror jag. jag mena att tävlingsinstinkten finns där... han vill vell springa. nu var det den hästen det var frågan om. har själv en av varje :) en sprang från banan den andra till banan...
hästen måste ju vila.
 
Sv: Leda galen häst?

jag sa inget om stress... tror jag. jag mena att tävlingsinstinkten finns där... han vill vell springa. nu var det den hästen det var frågan om. har själv en av varje :) en sprang från banan den andra till banan...
hästen måste ju vila.

Fast de som bor på banan har ju sin vardag där, de skrittas o joggas långsamt på banan, går i hagen osv..
Ser inte varför en häst inte skulel finna vila o lugn i sin normala tillvaro?

Travare "skenar inte omkring" alla dagar i veckan precis...

Då är det väl kanske vanligare att en häst som bara kommer till banan för snabb jobb/tävling blir upphetsad än att en häst som bor där blir det.
 
Sv: Leda galen häst?

Fast de som bor på banan har ju sin vardag där, de skrittas o joggas långsamt på banan, går i hagen osv..
Ser inte varför en häst inte skulel finna vila o lugn i sin normala tillvaro?

Travare "skenar inte omkring" alla dagar i veckan precis...

Då är det väl kanske vanligare att en häst som bara kommer till banan för snabb jobb/tävling blir upphetsad än att en häst som bor där blir det.


visst du har helt rätt men nu gällde det denna häst. varför har han då så svårt att koppla av? jag har sj travare det finns olika sorter av dom. men om nu denna häst har problem varför då utsätta honom för den miljön? nu vet vi ju inte hur han är till vardags :) varför proppa i han en massa lugnande.... om han ska bli helt återställd får han ju va drogad tills skadan läkt ut....
 
Sv: Leda galen häst?

visst du har helt rätt men nu gällde det denna häst. varför har han då så svårt att koppla av? jag har sj travare det finns olika sorter av dom. men om nu denna häst har problem varför då utsätta honom för den miljön? nu vet vi ju inte hur han är till vardags :) varför proppa i han en massa lugnande.... om han ska bli helt återställd får han ju va drogad tills skadan läkt ut....


Att han haft boxvila pga av spricka kan ju vara en orsak?
Boxvila kan ju ha den effekten oavsett vart hästen står..

Lugnande ska hab ju få för han ska röntgas.
 
Sv: Leda galen häst?

Självklart ge lungnande. Ägaren beslutar detta och varför riskera att hästen "sprallar" omkring när han har/haft en skada?
 
Sv: Leda galen häst?

Eller så är det det faktum att hästen stått utan träning, pga skadan, vilket gjort att han har massor av energi som han inte kan/får göra sig av med. Helt normalt att hästen blir fylld med adrenalin... :p
 
Sv: Leda galen häst?

Ring till kliniken och be om ett recept på lugnande medel. man behöver inte injecera alla lugnande, det finns de som man kan ge oralt, så be om ett sådant. dessa tar bara "udden" av hästen och drogar den inte lita starkt heller. då behöver man inte skicka ut veterinären och kostnaden blir inte så dyr. kliniken förstår nog.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 288
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 030
Senast: Juli0a
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 127
Senast: Sasse
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp