Bukefalos 28 år!

Leda hästen på Förbjuden ridväg?

L

lillapollenbollen

Håller på att bli galen. :crazy:
Där vi bor finns det nästan inga ridvägar. Men det finns ett motionsspår som är ett par kilometer. Det finns en skylt där som visar att ridning är förbjuden. Men får man leda hästen där?
 
Sv: Leda hästen på Förbjuden ridväg?

Jag tror inte det är så populärt faktiskt... Vadå behöver du rida en bit på den slingan för att komma till bättre ridvägar eller vad tänkte du?

För om det är så kan du säkert ringa kommunen och fråga om du kan få nån slags "dispens" 20-30 meter liksom... Men annars får du nog hitta andra vägar tyvärr.......
 
Sv: Leda hästen på Förbjuden ridväg?

Det handlar säkert om att hästarna trampar sönder marken och det det gör de ju tyvärr lika bra även utan ryttare..
 
Sv: Leda hästen på Förbjuden ridväg?

Har för mig att man faktiskt får leda hästen där, dock är det nog inte så populärt. Skylten sitter där av en anledning
 
Sv: Leda hästen på Förbjuden ridväg?

Man får leda häst där det är ridning förbjuden skyltar, i alla fall fick man det för en massa år sedan, vi kollade det då vi ibland passerade en ganska traffikerad bro men med gång/cykelbana för sig själv vid sidan, denna brukade vi rida på och rätt vad det var så kom det upp ridning förbjuden skyltar på gågn/cykelbanan och de menade att vi skulle ge oss ut i vägbanan istället (bland bussar och dylikt utan en chans att komma undan åt sidan, efter en otäck insident där en blev touchad av en buss som till varje pris skulle tränga sig förbi hästarna undersökte vi vad som verkligen gällde). Vid ridning förbjuden skyltar gäller enbart ridning förbjuden, du får däremot leda hästar där, ett ridande ekipage är ett "fordon" men om man leder hästen vid hand så räknas man som gångtrafikant även om man har hästen med sig. Enda sättet att förbjuda en att leda hästar där är att sätta upp en skylt att hästar är förbjudna.
 
Sv: Leda hästen på Förbjuden ridväg?

Mig veterligen räknas hästar som fordon enligt vägtrafikförordningen oavsett om man rider, leder, kör eller driver.
 
Sv: Leda hästen på Förbjuden ridväg?

Går alldeles utmärkt att leda om det inte anges något annat.

http://www.vv.se/templates/Roadsign____20429.aspx



OT:
Fråga till alla ser som svarar och har fel, varför svara på något ni uppenbarligen inte vet svaret på utan bara gissar?
Hmm... Förvisso ska tillägg finnas för ledande av djur, men det finns också lokala föreskrifter i alla kommuner och oftast råder det ridförbud (och hästar på väg sas) i preparerade motionsspår.

(till TS) Så kolla med kommunen (oftast är det fritidsförvaltningen) vad som gäller för din kommun. du vill väl inte att vi hästmänniskor ska få sämre rykte än vi redan har... eller???
 
Sv: Leda hästen på Förbjuden ridväg?

Mig veterligen räknas hästar som fordon enligt vägtrafikförordningen oavsett om man rider, leder, kör eller driver.

Nej, häst är inget fordon så länge det inte ingår i ett ekipage alltså rids eller körs för vagn.
 
Sv: Leda hästen på Förbjuden ridväg?

Går alldeles utmärkt att leda om det inte anges något annat.

http://www.vv.se/templates/Roadsign____20429.aspx



OT:
Fråga till alla ser som svarar och har fel, varför svara på något ni uppenbarligen inte vet svaret på utan bara gissar?


Nu anger du gång och cykelväg, och visst får man leda hästen där om inget annat anges. Men ett motionsspår är det faktiskt helt annorlunda med, för att få rätt uppgifter här måste man ta del av de lokala stadgarna som finns i varje kommun. Alla kommuner tillåter inte ens att man leder hästen på en motionsslinga, för att få veta bör man kontakta sin kommun.
 
Sv: Leda hästen på Förbjuden ridväg?

Åh va bra! Det underlättar en hel del faktiskt. Ibland kan det vara stor tidsskillnad att rida över förbjudet område och att gå runt. Jättebra att man får leda hästen över då, om man har brått. Det visste jag faktiskt inte.
 
Sv: Leda hästen på Förbjuden ridväg?

Som jag tolkar det så innebär skylten med förbud mot ridning bara förbud mot just ridning (och förbjuder alltså inte att leda), men eftersom skylten ofta sitter på gång- och cykelvägar där man inte får leda hästen blir det indirekt ett förbud mot att leda i alla fall. Eller har jag tolkat det hela fel?

Citat hämtade från Vägverket http://www.vv.se/templates/page3____1410.aspx

"Om man leder hästen eller rider gäller bestämmelserna om fordon i tillämpliga delar. Kör man med häst och vagn (eller släde) är ekipaget ett fordon."

"Här följer några bestämmelser som kan vara viktiga att tänka på för den som leder häst, rider eller kör häst och vagn.
- Man ska färdas på höger sida av vägen, så nära kanten som möjligt. Om det finns vägren ska man använda den på den.
- Man får inte färdas på gång- eller cykelbanor."

"Förbud mot ridning (skylt).
Innebär inte förbud mot ledande av häst."
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Leda hästen på Förbjuden ridväg?

Nej det gör jag inte för: "Man får inte färdas på gång- eller cykelbanor", alltså inte här får man inte ens leda hästen, där behöver det inte ens finnas en skylt som förjuder detta likaväl som att det inte finns någon skylt som förbjuder ridning/ledande av häst på "motorväg eller motortrafikled".

Se mangos länk, även här finns skylten "Förbud mot ridning.
Innebär inte förbud mot ledande av häst" med.
 
Sv: Leda hästen på Förbjuden ridväg?

Nej det gör jag inte för: "Man får inte färdas på gång- eller cykelbanor", alltså inte här får man inte ens leda hästen, där behöver det inte ens finnas en skylt som förjuder detta likaväl som att det inte finns någon skylt som förbjuder ridning/ledande av häst på "motorväg eller motortrafikled".

Se mangos länk, även här finns skylten "Förbud mot ridning.
Innebär inte förbud mot ledande av häst" med.

Precis så har jag tolkat det, men du uttryckte det lite tydligare:bow:
 
Sv: Leda hästen på Förbjuden ridväg?

Men motionsspår och vandringsleder omfattas INTE av vägtrafikförordningen, det är en väsentlig skillnad. Här gäller den lokala förordningen i varje enskild kommun.

Blanda inte ihop äpplen med päron
 
Sv: Leda hästen på Förbjuden ridväg?

Trafikförordningen har regler för fordon och regler för gående.
Alla hästekipage skall följa reglerna för fordon oavsett om man kör, rider, leder eller driver, alltså är hästen alltid ett fordon. Se utdrag ur trafikförordningen nedan.

Att förbudsskylten 'ridning förbjuden' endast gäller för just ridning är en helt annan sak. Det kan jämföras med att du får cykla och köra moped klass II där skylten 'motorfordonstrafik förbjuden' finns (eller som den egentligen heter, "Förbud mot trafik med annat motordrivet fordon än moped klass II"): Vissa fordon är förbjudna men de som inte är förbjudna måste fortfarande hålla sig till reglerna för fordon, som att följa högerregeln, stanna vid rödljus, hålla sig på höger sida av vägen, hålla sig på vägen/gatan (inte trottoaren) etc.

Trafikförordningen §4:
1:a kapitlet
4 § Bestämmelserna om trafik med fordon gäller i tillämpliga delar även den som rider och den som leder eller driver kreatur.
Bestämmelserna om gående gäller även den som åker skidor, rullskidor, skridskor, rullskridskor eller liknande och den som för, leder, skjuter eller drar sparkstötting, lekfordon eller liknande fordon. Bestämmelserna om gående gäller även den som leder, skjuter eller drar cykel, moped, motorcykel, barnvagn eller rullstol, den som för ett motordrivet fordon avsett att föras av gående samt den som själv för rullstol om han eller hon färdas med gångfart. Förordning (2001:667).

3:e kapitlet
12 § På väg skall vägrenen användas
1. vid färd med cykel eller moped klass II när cykelbana saknas,
2. vid färd med moped klass I,
3. vid färd med ett fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen, eller
4. av dem som för ett fordon förspänt med dragdjur, rider samt leder eller driver kreatur.
 
Sv: Leda hästen på Förbjuden ridväg?

Nu börjar jag bli väldigt förvirrad, vissa säger att man får leda och andra inte.

Vi bor i ett litet samhälle som precis fått en gångbana till ett annat samhälle 2 km bort. Är det alltså förbjudet att leda hästen där? JA, eller NEJ?

Jag har sätt hästhovsspår i sidan av gångbanan, har tänkt på det mycket sen jag såg det. Så får man eller inte?!
 
Sv: Leda hästen på Förbjuden ridväg?

För att vara helt säker på vad som gäller för just den sträckan i just din kommun så skulle jag ringa (eller maila) kommunen och fråga där. Då får du ett svar som du vet gäller.
 
Sv: Leda hästen på Förbjuden ridväg?

Vägar som omfattas av vägtrafikförordningen, gång och cykelväg. Där får du leda hästen om ingen skylt sitter uppsatt finns en sådan får du inte ens leda hästen på vägsträckan.

Vandringsleder och motionsslingor omfattas av den lokala förordningen i varje enskild kommun, vad som gäller där måste man ringa och ta reda på. Då ska du tala med fritidsförvaltningen, vad som gäller för motionsslingan eller vandringsleden.
 

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
0
· Visningar
223
Senast: slant98
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 265
Senast: Cambrie
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 330
Senast: BornAgain
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 824
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp