Sv: Ledarskap/NH/what ever
Det problemet (att hästen följer för väl och människan blir rädd) kan man få med vilket följsam häst som helst. Mitt ex som var extremt kass på djur öht fick leda min dåvarande tävlingsponny, hon var bara hanterad helt normalt men väldigt följsam. Han tyckte det var läskigt när hon gick efter honom, ledde som vanligt i grimskaft men han tog så stor avstånd att hon föll in bakom ist för bredvid, helt naturlig då hon försökte vara honom till lags när han höll i grimskaftet men han backade undan hela tiden. Det ledde till att han började springa och så även hon såklart, den som höll i snöret sprang ju. Tills puckot löd mig och stannde, då stannade hon på avstånd, precis som jag sagt åt honom hela tiden.
Men hon var tränad följsam i normal hantering, med snöre, uppbindning osv. Jag ägnade mig heller inte åt att promenera med henne osv (inte i det läget, det kom under senare år), hon var min tävlingponny och våra problem lösets på ryggen, för tränare. Men hon var en bulldozer när hon kom, det funkade inte.
Min nuvarande kan springa bakom, det är hur lätt som helst att leda en häst bakom sig, men där går han bara när jag är lat och han är pigg och vi är ute och springer. Dvs när jag inte orkar hålla tillräckligt med fokus på honom om han vill smyga i från mig. Så när jag leder hästar bakom mig tyder det enbart på brist i engagemang (vilket jag mycket sällan har när jag umgås med hästar men jag har inte världens toppkondis alltid så ibland får det faktiskt styrka på foten där).
Däremot ser jag en stor säkerhetsgrej i att han är så uppmärksam på mig hela tiden, och i alla lägen är väldigt lättmanövrerad. Blir han rädd när vi är ute o springer ex så räcker det i 99 fall av 100 (dvs har alltid räckt hittills men jag är inte hundra) att använda sig av sin egen position, sin röst och sin arm/hand att peka med/flytta. Man behöver inte ta PÅ honom eller ta I honom (där jag har ett snöre runt halsen enbart, grimma sitter så jäkla illa och han följer bättre med kroppen om man inte styr huvudet, faktiskt). Och när han är flaxig och vill springa iväg från min sida på väg hem (detta läget jag sätter honm bakom mig om jag inte orkar hålla ordning när han fått upp flåset och jag är trött) så kan jag behöva ta i honom, i snöret runt halsen och han reagerar bättre än många av de hästar som lastas ur i träns på min träningsanläggning, tyvärr =/ Dvs han sätter sig på bakbenen och står still. Men då har vi tålmodigt i snart 2 år (sedan han kom som 2,5 år) tränat på att inte hamna i "dragläge" så det liksom verkar inte finnas i hans tankebanor att lägga sig emot hjälpen. Och jag är såpass tydlig att jag är i princip 100 på att få svar (här har han ju redan ignorerat mina vanliga signaler och då är inte jag den som ber honom bli ignorat genom att inte tydligt visa hur jag vill ha det). Eller jag är 100 men man ska aldrig säga aldrig.
Men jag plockar alltså bort mer och mer utrustning efterhand för att träna MIG. Då måste jag vara tillräckligt tydligt och ha tillräckligt mycket fokus på min häst för att få hans uppmärksamhet. Att inte snöre är där och tar stopp när han glider iväg utan att det är jag som faktiskt fångar/behåller hans uppmärksamhet. Det i sig ser jag inte som något "bra", egentligen är jag emot för lite utrustning men ändå använder jag mig av det för att ställa ultimatum på mig själv, för jag vet att jag använder snöret som livlina om den finns där. Men jag släpper ju inte bara min häst lös och hoppas på det bästa. Så som alla tror som säger att min häst är så "snäll".
Fö, jag praktiserar ingen som helst NH (vart på två kurser och den ena tränaren gillade jag väldigt mycket
), gör inga trick, tränar aldrig specifikt hantering på marken, satsar på en tävlingskarriär för unghästen som visas på div unghästtester, rids med bett osv. Jag ser detta som en ren grundhantering. Att stå lös och naken på gårdplanen när man tvättar sommartid ex.
Men jag förstår helt klart din punkt! Det är bla därför jag inte ser någon poäng i att lära konstiga trick. Allt som inte har fäste i vardagen ser jag som trick även om jag förstår att min häst som även lös gör en volt tillbaka till mig vid grinden skulle kunna vålla förvirring om någon annan släppte honom lös ut genom hagen och han inte gick rakt fram. Men det är ju bara till det bättre. Går jag rakt ut/har snöre så följer han mig utan knussel, men stannar jag och ständer ska han inte gå i från mig utan vända tillbka o vänta på matte.