Bukefalos 28 år!

Ledarskap/NH/what ever

Sv: Ledarskap/NH/what ever

Ja speciellt när chefen kommer in och bestämmer vart du ska lägga papper och vart dina pennor ska vara. Och sedan får du en rejäl utskällning för att du råkade lägga pennan på höger sida istället för vänster. Inget roligt liv

*skrattar!!*
Exakt! inte underligt att en del hästar tröttnar!
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

kl

Jag och min häst "tränar" nh,jag vill lixom inte säga tränar,iom att vi leker,har kul med varann,tex,jag ber millan tex att följa mig,då är de ju inget som får henne att göra det,utan de är ju endast hon själv som väljer om hon vill följa mig,hon går helt löst och kan springa i från mig om hon vill,men hon springer inte i från mig,iom att hon vill följa mig,och känner sig trygg med mig och älskar mig,dvs hon accepterar mig som sin ledare.Vi är bästa kompisar min polla och jag :).De jag vill säga är att om millan har lust med att leka tex,tafatt,då gör vi inte de,de skulle bara bli en massa bråk och "fejkade" missförstånd,altså hon skulle låtsas att inte förstå mig för hon inte vill! och jag vill att jag ska förstå henne och hon mig så att vi kan ha kul tsm! de är mitt mål,att va förstående och ha kul tsm! :) vi jobbar tex,med löslongering,i både skritt och trav(ska börja i galopp) och hon kan ju gå i från mig om hon vill,om hon inte förstår tex.Men om hon förstår mig och jag henne,då lyssnar hon och tkr de är kul! :) :bow: om min häst inte skulle tycka de va kul,skulle hon inte göra de jag bad henne om,de vet jag! :o jag säger alldrig till min häst:
-Gör de nu!
utan jag ber min häst tex,att trava, med hennes språk så att hon förstår
Och en sak jag oxå tkr är viktigt är att båda är delaktiga!
Så att inte jag bara står där i mitten när vi longerar och säger massa saker hon ska göra!nej!utan jag går med henne på min lilla egna volt,om hon ska trava gör jag likadant,samma med allt annat!

de här är mina tankar,som jag har fått en glad och tacksam häst av!

ni får komentera om ni vill :)

kram
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

får man bara fråga varför? bara nyfiken!

har du aldrig tänkt tanken att hästen kanske gör så bara för att du har satt dig själv som ledare och hon vill, som andra hästar, göra sin ledare till lags och sen tycker du att det är roligt när hästen springer löst runt dig? eller kommer hon fram till dig i hagen och börjar springa på en volt runt dig?

om hon nu sticker ifrån dig, lämnar du henne då/tar ut henne från paddocken?
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

*KL*

en annan sak som jag oxå har svårt för är när man ger hästarna mänskliga tankar och känslor.

Kan en häst verkligen vara TACKSAM?

Kan en häst verkligen TÄNKA tankar? i nån tråd tyckte någon att man skulle ställa in hästen på stallgången som "straff" för att den gick iväg under uppsittning (?!?!)
finns fler exempel när man ger dem känslor och tankar som människan.
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

får man bara fråga varför? bara nyfiken!

har du aldrig tänkt tanken att hästen kanske gör så bara för att du har satt dig själv som ledare och hon vill, som andra hästar, göra sin ledare till lags och sen tycker du att det är roligt när hästen springer löst runt dig? eller kommer hon fram till dig i hagen och börjar springa på en volt runt dig?

om hon nu sticker ifrån dig, lämnar du henne då/tar ut henne från paddocken?

En häst känner sig trygg med en ledare!en stabil,lugn och ärlig ledare.Och de är inte så att de är jag som tkr de är kul när hästen springer runt mig eller bakom mig!utan hon tkr de är kul när vi leker!de vet jag !:) om hon sticker i från mig går i ut från padocken ellr gör ngn annan övning.eller gör om komandot,för hon förstog mig ju inte!
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

får man bara fråga varför? bara nyfiken!

har du aldrig tänkt tanken att hästen kanske gör så bara för att du har satt dig själv som ledare och hon vill, som andra hästar, göra sin ledare till lags och sen tycker du att det är roligt när hästen springer löst runt dig? eller kommer hon fram till dig i hagen och börjar springa på en volt runt dig?

om hon nu sticker ifrån dig, lämnar du henne då/tar ut henne från paddocken?

Hoppar in lite med min f.d problemhäst som ingen tycktes rå på.
Före detta galoppör som skulle bli ridhäst, allt gick åt H, hästen försökte med alla möjliga metoder för att bli av med människorna (har fått hört från en som stått i samma stall som henne för många år sen). Det gick tom så långt att hon slog över och sen försökte stampa på ryttaren på marken. Hon har stått på ca 25-30 ställen (hör olika från olika människor) sen hon togs av banan.

Hon var i princip utdömd när jag tog henne.
Rädd, ensam, mager, sårad.

Ja, hon var sårad. Hela hennes varelse hade fått sig en törn.
Hon litade inte på någon eller något, vågade knappt sätta ner mulen i krubban när det var matdags. Skenade in i boxen och slog över när hon blev stressad.

Vad tror ni folk sa när en 14-årig tjej tar "psychot" och ska "fixa till" henne?

Det enda sättet jag kunde nå fram till henne (hon var instängd och sluten) var genom just löslongering. Hon vill ha den där nära kontakten, hon vill känna att vi hör ihop och är tillsammans.
Hon trivs med små signaler, hon älskar när vi "dansar".
Hon lever för det! Det är därför hon stannar hos mig.

Alla hade behandlat henne som en häst i mängden, och hon klarar inte det. Först när jag kom ner på hennes nivå och lät henne få vara min vän och följeslagare - kom gnistan i henne fram.

Sen den dagen vi möttes har hon haft ett val.
Där finns inget tvång, ingen stress, ingen speciell metod, såsom NH, PNH eller whatever.. Där finns kärlek, förtroende och vänskap.

Och jag GARANTERAR att hon inte hade gjort någonting hon inte hade trivts med. Sånt märker man direkt.

Hon står stilla, lös i gången för att hon vill det.
Hon vet om att om hon ska gå runt måste hon ha kejdor, och det vill hon inte. Därför ger jag henne chansen att slippa dem, om hon kan hålla sig rel. stilla, och ändå ge henne chansen att röra sig.
Svårare än så är det inte.

Nu är jag sexton, och jag har världens underbaraste häst.
Alla har fått äta upp de dom sa för två år sen, med råge.

Tycker tvärtom - vissa hästar mår bra av att få personifieras lite (missuppfatta mig rätt).
Men det ska vara lite och på rätt sätt, och man får aldrig glömma att en häst är en häst och de mår bäst att behandlas så också, men alltför många har hästen som ett djur, inget mer.
Klart den mår bra, men där finns inte samma band.

Ser detta ut som tvång i era ögon?
Vill inte ha kommentarer på hur det ser ut, säg bara om det är tvång.



Hon har valet att gå iväg, jag har inget godis, paddocken är vidöppen. Varför stannar hon kvar, och skiner som mest efter vi har jobbat löst? Hennes ögon lyser upp när hon ser att jag tar fram "grejerna", och hon vill gärna gå ut.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ledarskap/NH/what ever

Hoppar in lite med min f.d problemhäst som ingen tycktes rå på.
Före detta galoppör som skulle bli ridhäst, allt gick åt H, hästen försökte med alla möjliga metoder för att bli av med människorna (har fått hört från en som stått i samma stall som henne för många år sen). Det gick tom så långt att hon slog över och sen försökte stampa på ryttaren på marken. Hon har stått på ca 25-30 ställen (hör olika från olika människor) sen hon togs av banan.

Hon var i princip utdömd när jag tog henne.
Rädd, ensam, mager, sårad.

Ja, hon var sårad. Hela hennes varelse hade fått sig en törn.
Hon litade inte på någon eller något, vågade knappt sätta ner mulen i krubban när det var matdags. Skenade in i boxen och slog över när hon blev stressad.

Vad tror ni folk sa när en 14-årig tjej tar "psychot" och ska "fixa till" henne?

Det enda sättet jag kunde nå fram till henne (hon var instängd och sluten) var genom just löslongering. Hon vill ha den där nära kontakten, hon vill känna att vi hör ihop och är tillsammans.
Hon trivs med små signaler, hon älskar när vi "dansar".
Hon lever för det! Det är därför hon stannar hos mig.

Alla hade behandlat henne som en häst i mängden, och hon klarar inte det. Först när jag kom ner på hennes nivå och lät henne få vara min vän och följeslagare - kom gnistan i henne fram.

Sen den dagen vi möttes har hon haft ett val.
Där finns inget tvång, ingen stress, ingen speciell metod, såsom NH, PNH eller whatever.. Där finns kärlek, förtroende och vänskap.

Och jag GARANTERAR att hon inte hade gjort någonting hon inte hade trivts med. Sånt märker man direkt.

Hon står stilla, lös i gången för att hon vill det.
Hon vet om att om hon ska gå runt måste hon ha kejdor, och det vill hon inte. Därför ger jag henne chansen att slippa dem, om hon kan hålla sig rel. stilla, och ändå ge henne chansen att röra sig.
Svårare än så är det inte.

Nu är jag sexton, och jag har världens underbaraste häst.
Alla har fått äta upp de dom sa för två år sen, med råge.

Tycker tvärtom - vissa hästar mår bra av att få personifieras lite (missuppfatta mig rätt).
Men det ska vara lite och på rätt sätt, och man får aldrig glömma att en häst är en häst och de mår bäst att behandlas så också, men alltför många har hästen som ett djur, inget mer.
Klart den mår bra, men där finns inte samma band.

Ser detta ut som tvång i era ögon?
Vill inte ha kommentarer på hur det ser ut, säg bara om det är tvång.



Hon har valet att gå iväg, jag har inget godis, paddocken är vidöppen. Varför stannar hon kvar, och skiner som mest efter vi har jobbat löst? Hennes ögon lyser upp när hon ser att jag tar fram "grejerna", och hon vill gärna gå ut.

Jätte bra skrivvet!ja precis,hästen stannar hos en för hon vill,inte förngn tvvång!
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

Precis.

Sen vet jag att det finns många exempel på det TS skrev om, men ska man klanka ner på alla grenar då? I hästvärlden har ALLA sin egen åsikt om vad som är rätt och vad som hamnar i vilket fack, och man får ta allt med en nypa salt.

Ska jag klanka ner på allt som jag inte behärskar/tror på/står för?
Är det inte bättre att låta folk tycka som de vill och istället förespråka för det man kan och tror på. (Inget menat mot TS, bara i allmänhet).

Men jag vet inte..
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

Jag håller helt med dig i vissa fall. Löslongering är bra för vissa hästar medans min missförstådda dam bara blir hysterisk och stressad av det. Men att det får känna sig speciella och bli lite personifierade tror jag är bra till en viss gräns.

Min är också lite av en problemhäst. Men i vårt fall passar inte löslongering (vilket jag hade räknat med att jobba med de första 2-3 veckorna) utan vi skapar den fina och bra kontakten när vi är ute och promenerar istället.

Varken jag eller TS har något emot NH osv. Utan bara när det går till överdrift. Eller åtminstone är det så för mig och jag fatta att det var så för TS också.
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

Okej, då förstår jag - och håller med. :bow:

Tycker att det bästa man kan göra är att vara öppen för allt.
Det blir bäst för hästen om man som ägare/ryttare kan svälja stolthet nog att följa ett spår som är bra för hästen i första hand, även fast man kanske hade tyckt det var roligare med något annat.

Tycker inte om nåt vad metod/mall heter, tycker heller inte att man borde ha något som heter NH överhuvudtaget..
Det finns bra hantering och dålig hantering.

Att man ska behöva förklara för folk vilket som är vilket är ju sjukt.
Sliter sig hästen hela tiden, går över dig, stegrar mot dig osv så är den ju knappast välhanterad. Sen är det olika från person till person just hur mycket lydnad man vill ha. Om det sen är natural horsemanship eller vanligt hästvett som ligger bakom, spelar väl ingen roll? Hästen är glad ch mår bra, varför ska man gå in djupare?

(menar inget om TS eller dig, bara luftar tankar)

Alla har sin syn på saker, och det är inget annan än friskt.
Jag bryr mig inte om vad någon annan gör, därför vill jag också bli lämnad ifred. Sen är konstruktiv kritik alltid välkommet, men man har ju sina ståndpunkter.

:bow:

edit;

lägger till att jag tycker begreppet NH har gått lite överstyr i hästvärlden.
Alltför många hakar på bilden av en perfekt häst och försöker sig på metoderna utan att egentligen behärska dem.
Utan att ha känslan för hästens kroppsspråk och rörelsemönster blir det inte bra,
och när det inte blir bra svärtas de som faktiskt är duktiga ner och förlöjligas.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ledarskap/NH/what ever

hästen kanske gör så bara för att du har satt dig själv som ledare och hon vill, som andra hästar, göra sin ledare till lags

Fast här får man ju tänka.. att man aldrig, aldrig själv kan göra sig till en 100 % ledare själv. Det är hästen/hästarna som väljer sin ledare, inget man själv "gör" sig till. Hästen skulle alltså inte ge all sin kärlek, respekt och tillit till en person den inte anser vara "värdig" nog.

Min egen grabb är ett utmärkt exempel. När jag fick honom var han lite av en problemhäst. Han bockade av en hit och dit och var väldigt respektlös mot människorna på marken. Under åren som gått har jag lärt mig oerhört mycket genom framgång och motgång, och det, tror jag, viktigaste jag fått lära mig är att han aldrig skulle göra nåt han inte känner sig bekväm med. Han har en gigantisk padock att utnyttja om han inte skulle vilja vara med mig. Men för det allra mesta, väljer han att vara hos mig, med mig. Han har fått en annan gnista i ögonen. Sorgen över att vara missförstådd har försvunnit och ersatts med glädje och stolthet.
En häst skulle aldrig fejka. Känner den inte att den kan lita på sin ledare, gör den helt enkelt inte det. I hästens ögon handlar det om överlevnad. Som sagt, att bli ledare är inget man gör sig till, man får bli det.
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

Ledsen men kan inte riktigt hålla med om det sista.

Jag ÄR ledaren för hästar som kommer i min väg. Ingenting jag behöver jobba på, på något sätt.
Kanske lyckligt lottad, vad vet jag?
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

Nej jag säger emot!

Du leder hästen, men du kan aldrig sätta dig själv som ledare utan att hästen godkänner det först.

En häst du aldrig har träffat som du ska ta ut i hagen t.ex,
den försöker gå före - du stoppar den med kroppspråk=
- du leder hästen.

Hade du haft hästen efter en vecka igen så hade du behövt göra om samma sak igen. Hästen kanske lyder, men den gör det för att den måste.

När man är ledaren så är det hästen som överlåter förtroendet till dig, och låter dig ta beslut (har inget med att flytta någon häst att göra) såsom vilka saker som är farliga osv. När du utan tvång "styr" över hästens instinkter är du ledaren. Och det är inget man kan välja helt själv, iaf inte om det ska vara äkta. Alla kan leda en häst, men att vara en ledare är något helt annat.
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

Fast här får man ju tänka.. att man aldrig, aldrig själv kan göra sig till en 100 % ledare själv. Det är hästen/hästarna som väljer sin ledare, inget man själv "gör" sig till. Hästen skulle alltså inte ge all sin kärlek, respekt och tillit till en person den inte anser vara "värdig" nog.

Min egen grabb är ett utmärkt exempel. När jag fick honom var han lite av en problemhäst. Han bockade av en hit och dit och var väldigt respektlös mot människorna på marken. Under åren som gått har jag lärt mig oerhört mycket genom framgång och motgång, och det, tror jag, viktigaste jag fått lära mig är att han aldrig skulle göra nåt han inte känner sig bekväm med. Han har en gigantisk padock att utnyttja om han inte skulle vilja vara med mig. Men för det allra mesta, väljer han att vara hos mig, med mig. Han har fått en annan gnista i ögonen. Sorgen över att vara missförstådd har försvunnit och ersatts med glädje och stolthet.
En häst skulle aldrig fejka. Känner den inte att den kan lita på sin ledare, gör den helt enkelt inte det. I hästens ögon handlar det om överlevnad. Som sagt, att bli ledare är inget man gör sig till, man får bli det.

Conny och millan har lite likheter :) millan var åxe en problem häst när jag fick henne!och allt du skrev va jätte bra! Nu har millan hittat en ledare hon kan lita på,och de är inte jag som bara kan göra mig själv till ledare,hon måste avveptera mig!
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

får man bara fråga varför? bara nyfiken!

har du aldrig tänkt tanken att hästen kanske gör så bara för att du har satt dig själv som ledare och hon vill, som andra hästar, göra sin ledare till lags och sen tycker du att det är roligt när hästen springer löst runt dig? eller kommer hon fram till dig i hagen och börjar springa på en volt runt dig?

om hon nu sticker ifrån dig, lämnar du henne då/tar ut henne från paddocken?

Men om det nu är så att hästen gör det för att vara sin ledare till lags tycker jag det är superfint! Helt klart ett bra sätt att motionera hästen om man kan jogga den på en stor volt runt sig, tycker iaf jag. Eller är kriteriet för att det ska vara seriös träning att hon måste sätta på lina och pisk?

Jag menar, en häst är ju inte ledsen över att någon annan är ledare för den, det är ju flockdjur och blir inte stötta eller avundsjuka så som vi blir. Sedan går det på många sätt att utnyttja hästar på ett dåligt sätt,både genom att bryta ner dess självförtroende och genom att använda diverse hjälpmedel som sporrar, piskor och diverse linor och inspänningar. Men det är ju inget någon vettig männsika gör, utan man ger bara hästen uppgifter som man vet att den klarar av och har nytta av. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Ledarskap/NH/what ever

Nej men då så.
Det handlar om din utstrålning då. Tja, lyckligt lottad ja kanske.
Men det är fortfarande hästen som valt dig till ledare ;)
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

Jag kan bara hålla med om allt du skriver :bow:

Men det kan väl gå för långt åt "båda hållen"?
men.. idioter finns överallt, Nh har väl ändå fört med sig så otroligt mycket gott också? Hoppning är ju en uppskattad sport, som verkligen har fört med sig mycket bra, men den har även fört med sig barrering, och många hästar har skadat sig och slitit ut benen alldeles för tidigt.

Det är idioterna som sticker ut och syns, och skapar massor med fördomar, (helt förståeligt) det är därför jag kan tycka att man måste vara noga med att hålla ögonen öppna och inte döma folk i förväg bara för att dom sysslar med hoppning, Nh, western, dressyr, hobbyridning osv..
Idioter kommer det ju som sagt alltid att finnas där.

Det du tar upp kanske i och för sig inte handlar om idioter, utan faktiskt människor som bara menar väl, men saknar kunskap. Det är när man börjar gå efter principer, och följa en viss metod till punkt och pricka och inte längre lyssnar på hästen som det börjar gå fel. Hästar är ju individer, och ska behandlas som sådana.

När man slutar fråga sig "varför?" och inte längre har ett svar utan bara gör saker "för att man ska göra så" det är då det ofta går galet.

:bow: Bra tråd!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ledarskap/NH/what ever

*kl*

Nu sticker jag ut huvudet och säger vad jag tycker! ;)

Min erfarenhet av riktigt fanatiska nh-anhängare är att det är hästägare som skaffat häst utan att ha kunskapen. När de stöter på problem så vet de inte hur det ska hanteras. Så hittar de en metod som är tydlig. Sen är de nh-experter.
Men min erfarenhet är även att dessa inte rider så mycket/alls. Om de rider så är målet att skogsluffa eller lufsa runt i repgrimma.

De här människorna anser sig vara otroligt duktiga hästmänniskor när de gör sina övningar på marken. Att de saknar hela ridbiten utöver skogsluffning räknas inte. Det är deras inriktning som är mest naturlig för hästen, allt annat är mer eller mindre djurplågeri.

Pga ovanstående så samlas dessa anhängare i små "sekter". Där de skapar sina egna värderingar och sanningar. Naturligt är bra och det enda bästa. Hästarna ska gå på lösdrift och vildhästverkas oavsett. För det är naturligt, se bara på mustangerna i USA...

:cool:

Ni får hoppa på mig. Jag luftar bara mina fördomar! ;)

Norrland
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

Nej jag säger emot!

Du leder hästen, men du kan aldrig sätta dig själv som ledare utan att hästen godkänner det först.

En häst du aldrig har träffat som du ska ta ut i hagen t.ex,
den försöker gå före - du stoppar den med kroppspråk=
- du leder hästen.

Hade du haft hästen efter en vecka igen så hade du behövt göra om samma sak igen. Hästen kanske lyder, men den gör det för att den måste.

När man är ledaren så är det hästen som överlåter förtroendet till dig, och låter dig ta beslut (har inget med att flytta någon häst att göra) såsom vilka saker som är farliga osv. När du utan tvång "styr" över hästens instinkter är du ledaren. Och det är inget man kan välja helt själv, iaf inte om det ska vara äkta. Alla kan leda en häst, men att vara en ledare är något helt annat.



Nej för en uppfostrad häst ser alla människor som ledare.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 763
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 192
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 839
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
828
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Uterätt för kor

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp