Bukefalos 28 år!

Ledarskap/NH/what ever

Sv: Ledarskap/NH/what ever

Min häst är lydig, hon lyssnar helt okej på andra människor, och finner sig i det dom ber henne om, om de gör det på rätt sätt.
Men de är inte ledare för henne, no way.
Försöker de få med henne förbi nåt läskigt så vägrar hon och stressar upp sig. Men hon har haft det jobbigt och hon är väldigt speciell.

Men nu kanske du menar hästar som har haft en fläckfri uppväxt?
Tillplattade hästar som bara håller med och lyder alltid?
Har ingen erfarenhet av såna hästar.
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

*kl*

Nu sticker jag ut huvudet och säger vad jag tycker! ;)

Min erfarenhet av riktigt fanatiska nh-anhängare är att det är hästägare som skaffat häst utan att ha kunskapen. När de stöter på problem så vet de inte hur det ska hanteras. Så hittar de en metod som är tydlig. Sen är de nh-experter.
Men min erfarenhet är även att dessa inte rider så mycket/alls. Om de rider så är målet att skogsluffa eller lufsa runt i repgrimma.

De här människorna anser sig vara otroligt duktiga hästmänniskor när de gör sina övningar på marken. Att de saknar hela ridbiten utöver skogsluffning räknas inte. Det är deras inriktning som är mest naturlig för hästen, allt annat är mer eller mindre djurplågeri.

Pga ovanstående så samlas dessa anhängare i små "sekter". Där de skapar sina egna värderingar och sanningar. Naturligt är bra och det enda bästa. Hästarna ska gå på lösdrift och vildhästverkas oavsett. För det är naturligt, se bara på mustangerna i USA...

:cool:

Ni får hoppa på mig. Jag luftar bara mina fördomar! ;)

Norrland

word.... :bow:
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

Jag tror inte att du kommer bli så påhoppad, för alla vet att det du skriver delvis är sant. Det är ju ofta precis som du beskriver, tyvärr.

Sedan finns det några vettiga "Nh-människor" också. Precis som att det finns vettiga tränare och riktiga rötägg när det gäller allt som har med hästar att göra..
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

kl

Intressant diskussion tycker jag! Ska svara nån dag nu är jag för trött och jag är inte så värst insatt heller.
Jag har väl själv lite NH-tänk i en del saker jag gör med pollan. Pga att jag vill att hon ska vara trevlig i hantering och att vi ska förstå varandra bättre och komma varandra närmare med tiden och ha kul, men egentligen vill jag att vi ska utvecklas i dressyren ihop och att hon ska bli välutbildad och fin i det.

En fråga vill jag ställa till er som är emot detta.
Tycker ni inte att det finns NÅGOT bra i NH? Tex så vill man väl där kunna rida utan någon utrustning alls på hästen. Är inte det något att sträva efter?
Pratade med en kompis som rider dressyr och att rida utan träns går helt emot henne typ, men eftersom man mest rider dressyr med sätet (?) är det inte roligt att kunna rida utan träns då?

Flummigt inlägg. Jag är trött.
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

Bra!! *bock å bug*


Till många:

Återigen så vill jag påpeka att NH ÄR bra, när det används i rätt syfte. När man vet VARFÖR man flyttar sin häst. När man vet VARFÖR man löslongerar, dvs som med denna nedebrutna häst som verkligen behövde något att göra som den förstod utan krav på att sitta fast någonstans. (men även du skriver att "Hon vet att om hon går över så måste hon sitta fast" dvs hästen gör ett val för att slippa något annat!

Men vad jag, återigen, menar är att NH går till överdrift i SÅ många fall! Hästarna ska korrigeras hela tiden för att de inte gör "som jag vill enligt NH".

NH har blivit en "grej".

När man lyckas ha hästen lös i stallgången så är det tydligen ett bevis på bra ledarskap.
När hästen kan springa runt på en volt utan lina så är det oxå ett tecken på bra ledarskap. (!!!)

Enligt mig:
NH är bra för att få ordning på ex problemhästar.
NH är ett sätt att nå fram till sin häst, att försöka få den att förstå att man inte är farlig. NH är ett sätt att försöka kommunicera och få hästen att förstå vad vi menar när vi vill tala om för dem att "jag tar hand om dig" NH är ett bra redskap för att försöka bygga en relation på ett sätt som hästen kanske kan förstå, att den TILLSLUT av FRI VILJA står lös på stallgången.
Att ha hästen lös är jättebra, om man inte behöver JOBBA för det. Om man genom sitt sätt att umgås med hästen får en häst som är så pass tillgiven så den kan vara lös- då är det ju jättebra! Men som man läser ofta, "börja knäppa loss ett grimskaft, korrigera hästen hela tiden om den flyttar en hov, när det funkar så knäpp loss det andra, var hela tiden med och på G så att du kan korrigera den när den försöker flytta på sig"

bara för att hästen kan stå lös, löslongeras, stegra på kommando betyder det inte att man är en duktig hästmänniska eller har en tillgiven och en välmående häst.
bara för att man låter hästen stå ute på lösdrift, utan täcken och barfota så betyder det inte att man låter hästen vara naturlig. En modern häst av idag är inte skapt för att överleva i det vilda.

Jag tycker det är äckligt när man utnyttjar hästens naturliga beteende för att nå resultat. Dvs man ber dem om konstiga saker på ett sätt som för hästen betyder att den måste lyssna.

Som du Millangulligast - du säger att då gör ni en annan övning eller så ger du om kommandot igen, för att hästen inte förstått vad du menade.
Jag tycker det är fel. Om hästen lämnar dig så betyder det bara att den inte har lust att springa runt på en volt.
Göra en annan övning? i vilket syfte? varför ska hästen buga,bocka, stegra,böja sig, flytta sig, springa runt, kliva upp på konstiga saker!??! Att flytta en häst är ex ett starkt dominant beteende.

När du återigen ger hästen kommando att springa runt dig, ja då väljer hon kanske att lyssna för att du egentligen inte ger henne valet att slippa. "jag sade ju åt dig nyss, spring runt mig, nu ber jag dig igen"
sen att hästen har öronen framåt betyder inte att hon älskar dig. Lika som NH-anhängare (dessa överdrivna) hävdar att en häst som stryker öronen bakåt INTE är sura/arga/missbelåtna.

NH ska användas i ett syfte som är bra för HÄSTEN och MÄNNISKAN TILLSAMMANS. INTE för att få hästen att göra konster!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ledarskap/NH/what ever

*KL*
Är så himla fascinerad över den enorma kunskapen om NH människor och nh bland dem som INTE praktiserar det;-) Var har ni tillfälle att STUDERA dessa idioter i RL egentligen???

Jag är väl blind men runt omkring mej ser jag bara småtjejer som rider i skogen med inspänningstyglar för att hästen skall lära sig att samla sig eller hästar som går i lerpölar året om eller folk som lastar hästar med hjälp av sopkvastar och andra tillhyggen, sönderstressade travare som rantar i evighetsåttor framför staketet och man kan räkna revbenen på hundra meters håll, inga av dessa hästar har med nh människor att göra utan travtränare, ridskoleflickor och vuxna som OFTA säger "det är ju bara att" eller så pratar de om sunt förnuft i samma mening som de påstår att deras hästar är lata, illasinnade olydiga och framför allt egensinniga som man måste lära sin plats och puckla på lite då och då eftersom de inte gör som man vill...

Att folk vill ha andra metoder än dessa för att leva med sina hästar tycker inte jag är särskilt konstigt....

Dessutom finns det med största sannolikhet FLER idioter inom den "vanliga" ridsporten eftersom det är en minoritet som håller på med nh...

Idioter finns det alltid oavsett läger var så säker;-) Det enda man kan göra är hålla sig borta från dem ;-)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ledarskap/NH/what ever

Jag är inte alls emot NH, bara när det utnyttjas i fel syfte. NH är för kommunikation, inte ett redskap för att få hästen att lyda.

När hästen fungerar då låter man den vara! Men om man ser något nytt som den behöver lära/problem så är ju själva metoden att bra sätt att kommunicera.
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

självklart finns det idioter i alla läger, det var bara just NH jag drog upp i detta fall! men självklart tycker jag det är lika jävligt med folk som inte umgås alls med sina hästar.

Men det är väl lika jävligt om man hela tiden bossar runt (dvs flyttar, drar i repgrimma, viftar med grinskaft) med sin häst så att den tillslut lyder av ren underkastelse?

Plus att det är OFTA som dessa inbillade NHexperter frågar efter nya metoder och tillvägagångssätt eftersom de hamnar i trubbel. DVS man PROVOCERAR hästen allt för ofta.
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

Jisses vilken tråd. Här finns det mycket att ta till sig av!

Inser nu att jag kanske inte är min kuses ledare så mycket som jag är hans tjat-tant :grin: Vilken tur för mig att han är en så trygg och tålmodig pojke. Nästan lite toffel ibland. Jag ska tagga ner lite och hålla mig mer öppen för hans förslag! :)
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

håller med.
KL
Umgås o gå ut i skogen med hästarna- samma som med hunden- så får man en bra kontakt o hästen får tidigt vänja sig- vid kommande uteritter.:D
Tömkör gärna- den får självförtroende av att gå först.

förbered den för verkliga livet o då inte bara presenningar.:angel:
Om en sdn plötsligt en dag ligger ute i skogen kommer den att bli rädd- iallafall- hästen lär sig att blunda för faror- på ridbanan- där unghästen inte bör vistats mer än absolut nödvändigt.

Använd ord!- som ni kan ta med er upp på ryggen. slappna av o njut av varje dag:banana:

Respektera att hästen inte tycker om precis allting. Tjata inte eller missbruka din ställning.
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

För att haka på, undrar jag också över hur många i den här tråden som vet vad Natural Horsemanship är?
Ett par nick känns igen som notoriska anti-NH ("jag vet inte vad det innebär, men alla som håller på med det är idioter") men övriga?

Är en företeelse förkastlig för att en och annan har missuppfattat och/eller överdriver? Är alla vi som försöker leva "Natural Horsemanship-liv" värdelösa som hästägare, bara för att det finns okunniga hästägare som säger sig "träna NH"?

LIA
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

Tillplattade hästar är det sista jag har. Däremot lydiga.

Och då menar jag vardagslydnad. En hov tre millimeter felplacerad är ingenting som stör mig såvida inte den felplceringen sitter i rumpan på mig.:rofl:
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

Jepp precis ! Och ändå har jag repgrimma och ledrep ;-)
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

Är en företeelse förkastlig för att en och annan har missuppfattat och/eller överdriver? Är alla vi som försöker leva "Natural Horsemanship-liv" värdelösa som hästägare, bara för att det finns okunniga hästägare som säger sig "träna NH"?

LIA

Det tror jag definitivt inte att någon tycker. Läser man TS ursprungsinlägg tycker jag det framgår det ganska tydligt - att det är just avarterna som h*n avser. Detta att i tid och otid flytta runt hästen utan att egentligen ha den grundläggande kunskapen att kunna läsa av hästen och kontrollera sin egen kropp. Men det är såklart många som är kassa på detta - även icke-NH:are.

Har man en genuin förståelse för vad djuret häst är och lite ödmjukhet inför sina egna begränsningar, tror jag inte att man riskerar att driva någon träningsform eller ideologi så långt att den blir skadlig för hästen. Jag hoppas det iallafall...
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

Delvis knapplån

Visst har du alldeles rätt i det du skriver.

Jag raljerade lite i mitt tidigare inlägg, det var lite ironiskt menat.

Men, visst har jag sett exempel som mer eller mindre levt upp till beskrivningen. Men de är få. De allra flesta är sunda, balanserade hästmänniskor. Jag har dock aldrig sett någon fanatisk som tävlar och/eller tränar inom någon av ridsportgrenarna.

Jag tycker att det finns mycket bra inom nh-filosofin. Det finns många guldkorn att plocka, och helt klart finns det ett behov av att utveckla hanteringen på marken. Jag har själv försökt lära mig de delar jag känner att jag har nytta av. Så jag är inte "anti-nh", alls.

Men jag tycker att det bästa förhållningssättet, en riktigt hästmänniska, är en som är öppen att lära och inte "nischar in" sig i en trång vrå. Dvs en hästmänniska som lär av de goda exempel som finns där de finns. Oavsett om det är inom sk traditionell hästhantering eller sk nh.

Ju äldre jag blir, och desto fler år jag håller på med olika hästar, så inser jag att det enda som är säkert är att det finns inte en enda sanning. Olika hästmänniskor hanterar olika hästar på olika sätt, och fler sätt än ett kan vara rätt.

Norrland
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

Bra!! *bock å bug*

bara för att man låter hästen stå ute på lösdrift, utan täcken och barfota så betyder det inte att man låter hästen vara naturlig. En modern häst av idag är inte skapt för att överleva i det vilda.

Jag tycker det är äckligt när man utnyttjar hästens naturliga beteende för att nå resultat. Dvs man ber dem om konstiga saker på ett sätt som för hästen betyder att den måste lyssna.

Som du Millangulligast - du säger att då gör ni en annan övning eller så ger du om kommandot igen, för att hästen inte förstått vad du menade.
Jag tycker det är fel. Om hästen lämnar dig så betyder det bara att den inte har lust att springa runt på en volt.
Göra en annan övning? i vilket syfte? varför ska hästen buga,bocka, stegra,böja sig, flytta sig, springa runt, kliva upp på konstiga saker!??! Att flytta en häst är ex ett starkt dominant beteende.


NH ska användas i ett syfte som är bra för HÄSTEN och MÄNNISKAN TILLSAMMANS. INTE för att få hästen att göra konster!

Jag förstår inte alls stycket där du skriver att "Jag tycker det är äckligt när man utnyttjar hästens naturliga beteende för att nå resultat. Dvs man ber dem om konstiga saker på ett sätt som för hästen betyder att den måste lyssna. " Varför då? Varför är det bättre att använda vårt språk och diverse redskap och förvänta oss att hästen ska förstå än att använda deras? Alla som håller på med hästar tvingar sina hästar att göra saker, antingen med redskap eller med ord och gester. Har du inte sett på fälttävlan när hästarna gör allt för sina ryttare, flåsar och är svettiga av fradga när de möra tar sig över mållinjen, så är verkligeheten för de flesta hästar. De måste lyssna eller så kommer spöet eller sporren.

Det här med att stegra eller buga, tror du verkligen att hästen tycker det är konstigare eller jobbigare än att skutta runt så som GP-hästarna gör i dressyren?Tror du hästen vet nåt om sponsorpengar och tv-tittare? Lite trickträning är väldigt enkel och i de flesta fall rolig sysselsättning för hästar som kanske annars bara skulle gå i hagen och skräpa, eller omväxling till ridningen. Min lillesyrra tränar min häst lite, det ser jättekul och utmanande ut. :) Inga sura miner.

Och det där med barfota och lösdrift bland nh-människor, min tränare är sm-ryttare, har sina hästar uppstallade, klippta och välryktade. de passagear och piaffar och gör andra dressyrrörelser också. Högst "seriös" hästhållning?

Klart jag förstår vad ni menar när ni snackar extremfall, men det finns rötägg överallt, jag vill inte låta det förstöra för oss som använder principerna som krydda i hästeriet som något positivt. jag övar ofta på att flytta hästarna från marken kros och tvärs, det är fantastiskt lösgörande för bogar och rumpor:d Precis som uppsutten dressyrträning är, smaksak vad man tycker är roligast. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Ledarskap/NH/what ever

Menar du mig så skrev jag inte det du citerade! :mad:

Jag skriver om det lite,
min häst gillar inte kedjor, eller att sitta fast överhuvudtaget.
Hon står och spänner underhalsen och har huvudet jättehögt upp och rycker till vid minsta lilla. Hon går fram och tillbaka för att försöka komma bort från det (utan att hon drar i kedjorna).
I början kom man inte i närheten av henne med någor kejda, så trots allt det där är det ett stort framsteg. Efter två år kämpar vi fortf med det. (Spec när man är fler i stallet och vissa inte förstår att man måste ta det lugnt runt henne när hon är kedjad. Har fått börja om många gånger pga det)

När hon började lita på mig, så kände jag att jag faktiskt har fått något av henne (hon tillät kedjorna för min skull) då gav jag något tillbaka - frihet. Jag plockade bort kedjorna, och hästen (utan korrigeringar!!) stod som ett ljus. Flyttar hon sig lite så får hon göra det, så länge hon inte står i vägen för någon. Anledningen att hon står still är för att hon förstår att om hon börjar rymma/trampa runt för mycket så kan hon ju inte stå lös. Och hon är stolt över tilliten jag visar henne när jag låter henne stå lös - så hon förstör den inte. Där finns inget tvång, vi ger & tar.
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

Dina egna ja!
Men hur är det med andras? :idea:

Och varför skulle jag (eller någon av "oss" här) bry oss om en felplacerad hov? :rofl:
Det är ju löjligt!
 
Sv: Ledarskap/NH/what ever

:bow: Och nu håller jag med dej också! *förvirrad;-)*
Att stänga in sig och sluta vara öppen och nyfiken är inte bara trist det är korkat också.
Oftast är det väl en häst som visar en vägen till ett nytt sätt att hantera saker på, det gamla funkar helt enkelt inte nåt vidare bra...

Och NEJ hästar som har blivit hjärndöda av tjat och korrigering är det tråkigaste som finns, och DET kan lätt produceras med NH. Nollvågssändare kallar min man de hästarna för....
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 813
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 442
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 859
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
833
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Vilken ras passar mig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp