M

maiden

När jag köpte min häst var han 4 år och gick ensam i en hage fr han var utmobbad av de andra. Han kom till mig och hans hagkompis blev ledare, det är han fortfarande.
Ett år senare släpper jag in honom i en hage med 3 andra hästar där den yngsta är 9-10 år. Han tar över ledarskapet direkt :eek: Släppte honom igår med två hästar där den yngsta är 10 år, ledare direkt!
Brukar 5-åringar vara såhär eller är han väldigt ranghög? Hur kommer inte han vara när han är 10??
 
Hur han kommer att vara om 5 år kan man ju inte säga.

Det verkar ju konstigt att "ledarskapet" i flocken avgörs direkt när det kommer en ny häst? :confused:
Jag tror mera på att dom andra inte vill bråka, utan går undan för honom.
Jag har sett exempel på det beteendet flera gånger då det kommit en ung och kanske bråkig häst till en ny flock.
 
Okej, det senaste vet jag ju inte men först så var det inget bråk men sen så kunde min häst flytta fd ledare lätt. Han är ingen bråkstake! Förra gången så var han där i två månader och han var iaf ledare där från dag ett till sista dagen :smirk:
 
*ler*
Inte har jag sagt att din häst är en bråkstake. :)
Iofs så har ju hästar andra sätt att "bråka på" än rent fysiska.

Jag tog bara ett exempel på hur jag har sett att det går till i en del flockar.
Kampen om "ledarskapet" i en flock behöver INTE utmynna i rena slagsmål.
 
nä, jag tog det altså inte som en anklagelse, utropstecknet fick det bara att se ut så :p
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 400
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
588
Senast: Fetaost
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 985
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp