Ledat jaktkandar?

hjärter_dam

Trådstartare
Vet att jag såg ett sådant i en ett par år gammal Hööks-katalog, men nu finns det ju inte kvar. Nån som vet om någon säljer sådana bett nu?

Just nu hoppar jag pållan på ledat pelham. Anledningen till att jag vill ha ledat bett är för att varken hon eller jag trivs på raka bett (disskusionen ledat/oledat kan vi ta någon annanstans om så önskas). Pelhamet funkar jättebra på hinder, hon är lugn och fin i munnen och verkar trivas jättebra, och det allra bästa är att jag kan rida henne på fina små och mjuka tygeltag = nöjdera häst som hoppar bättre. Problemet är att hon inte riktigt trivs på det när man rider markarbete. Hemma rider jag bara på tredelat fullcheek, men på hoppträningen får det ju bli antingen eller, och då väljer jag att kunna kontrollera henne på hinder.

Problemet är inte att hon inte är tillräckligt välriden, för det är hon. Hon är supermjuk i munnen "på marken", men hon har massor av motor, och när hindren kommer fram tänder hon på alla cylindrarna och turbon :smirk:

Red hoppträning igår kväll på pelhamet, och det ingick en hel del markarbete. Jag tycker inte att pelhamet blir för skarpt, utan det är mera som om hon går och leker med bettet hela tiden när det inte är några hinder ivägen, sas. "Skänkeln" suger hon in i munnen med jämna mellanrum, och en gång la hon tom tungan över bettet, fast stoppade tillbaka den rätt så kvick tack och lov...

Ska kanske tillägga att jag har delta på pelhamet, då jag inte har kunskap och erfarenhet tillräckligt för att rida på två tyglar. Tycker det räcker att hålla reda på en. Jag skulle ju kunna göra så att jag flyttar upp tygeln i "tränsbettsringen" under markarbetet, men då skulle hon förmodligen leka ännu mer med skänklarna,har jag en känsla av.

Fördelen med ett jaktkandar skulle ju isf vara att det dels är enkelt att ändra från en "styrka" till en annan, dels finns det ju ingen irriterande skänkel på ett sådant.

Oj, det blev visst jättelångt ser jag nu, men ni som har orkat er igenom hela och har några tips eller erfarenheter får gärna dela med er!

/S.

Sv: Ledat jaktkandar?

Det finns en liten rem som kallas skumrem som ska sitta i de puttesmå ringarna på skänklarna på bettet. Den remmen ska tydligen förhindra att de leker med skänklarna....... har dock ingen egen erfarenhet men funderar på o prova då min häst har samma tendenser som din! :smirk:

Vet tyvärr inte vart du kan köpa ett ledat jaktkandar!

Jag fick faktiskt tips av någon annan här på Buke om skumre, men det har inte blivit av att jag provat :o Rider bara på pelhamet på hoppträning och vi började förra veckan.

Hejsan! Det finns ett företag som heter Horze. De har ett ledat jaktkandar. Vet inte om de har ngn hemsida, du får prova! Lycka till!:)

Hittade det, tyckte dock att det såg lite "klent" ut på nåt vis... Dessutom fanns det ju, såvitt jag kunde förstå, bara två alternativ på styrkan på detta bett, till skillnad från vanliga som har tre.

Men tack så mycket för hjälpen!

Om någon har ett alternativ till jaktkandaret så får ni gärna dela med er!

Har inget tips på sida med ledat men som sagt: skumremmen har just den effekten du vill ha dvs att hon inte kan gå och leka med skänklarna. Du spänner den som du kasnke vet igenom den "lösa" ringen på mitten av kindkedjan och ned till de små hålen.

Annars är ett annat tips att ha pelham med kortare skänklar men då får du kanske inte rätt effekt, men det är ju svårare för hästen att leka med än långa iaf.

Måste du ha ett ledat bett då? Kan inte leden vara en anledning till att hon "joxar" med bettet? Det blir ju ostadigare i munnen när det är delat.
Hade jag varit du hade jag provat med ett oledad jaktkandar, kanske med tungfrihet om hästen har lagt tungan över. Skumremmen är till för att kedjan inte ska snurra och hjälper nog inte för det du vill.

Tänk också på att inte ha för tjock bett, då är det också lätt att de gapar.

Jaktkandar (eller Kimblewick) med tungfrihet:
AC_4_136.jpg

Finns att köpa på de flesta ställen...

Senast ändrad av en moderator:

Satsa på en skumrem tycker jag. Och har du inte möjlighet att köpa en går det lika bra med balsnöre :D

En skumrem får det bli, hoppas att hon blir lite mer koncentrerad då. Fast jag blev lite förvirrad, ska den löpa från lilla ringen till den andra lilla ringen, eller från lilla ringen, till kedjan och därifrån till den andra ringen. Värt att testa är det ju iaf.

Du fäster ena änden i den ena lilla ringen, trär den igenom den "lösa" ringen på kinnkedjan, och fäster i den andra lilla ringen :)

Liknande trådar

Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 339
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 828
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 854
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Denna bettdjungel. Har nu rensat bland mina bett och provat vad min dam trivs bäst med. Sparade ett tvådelat baucher, tredelat tränsbett...
Svar
2
· Visningar
566

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Dalmatiner
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka