Bukefalos 28 år!

Ledningsövningar!!!!????

I

izza

Måste ha råd! Har en vallack som är i stort sett ohanterad, 3½år, en islandshäst. Beskriven som mycket känslig, jag har bara haft honom en vecka. Har nu tagit över i hagen och leder de andra 3 varav en är 11 år och brukar leda flocken. Jag känner att jag tydligt måste markera mitt ledarskap annars tar han över. Har börjat med beröring och ledningsövningar som går ganska bra. Men när vi går framåt, jag går i höjd med hans huvud så vill han gärna gå på mig och gärna upp vid sidan av mig. Försöker då stanna honom men det enda sättet är att ta ett kliv framför och sätta upp handen. Mina frågor är 1. Hur hindra att han går in i mig på ett vänligt men bestämt sätt - rista på repet? 2.Hur stanna på ett bra sätt? :confused:
 
Hej!
Så där var min häst också i början, nu är det lite andra problem.
Men när jag stannade och han fortsatte fram kastade jag med armarna fram och tillbaka, samtidigt som jag backade. Om jag tyckte att han gick för nära mig tog jag grimskaftet och viftade med bakom min rygg ( fungerar som en varnande svans) och höjde axlarna. Ha tåla mod men det funkar. Sedan får du göra andra ledarskapsövningar oxå så klart, och hittar du några såna, maila gärna till mig.

Lycka till :D
 
Tvärvända när hästen kommer för nära dig som ett alternativ till att kasta upp armarna, som i och för sig också kan behövas. Se till att han kan flyttas för tryck och är lätt att backa, och backa när han går dig på hälarna. Jag kan själv tycka det där är lite knivigt, hur hårt man liksom ska markera. Tvärvända funkar många gånger, men i mer laddade situationer, eller om man inte har utrymme att vända så är armslänget ju bättre. Om valacken här är alldeles omöjlig, vilket ibland händer så backar jag honom, tills jag ser attitydförändring. Det har jag läst i ett råd som Linda Parelli gav en hästägare. Och det hjälper faktiskt jättejättemycket, då behöver man inte bli arg för det är väldigt irriterande med hästar som inte kan hålla avståndet, de flesta hästar lär sig ju det väldigt snabbt, men det finns undantag, men din är så ung så det går säkert jättebra för er. :D

Om det är en helt okänd situation på ny mark så leder jag ärligt talat på det gamla vanliga sättet. Höger hand högt uppe på grimskaftet som får vila i vänster hand och hästens huvud bredvid mig. Många hästar är ju också vana vid att bli ledda så och kan känna sig lugnare av det. Bla bla bla. Gud vad jag babblar. Sorry. Lycka till.
 
Nu läste jag att han var känslig. Då kanske det är bäst med tvära vändningar. Det kanske räcker om du tålmodigt gör det. Gå lugnt när han är på rätt avstånd, tvärvänd när han kommer för nära, gå lugnt igen osv.
 
islänningar har lite annat flockbeteende än andra raser. De står gärna tätt tillsammans, och därför kan det bli lite frustration när de inte får vara lika nära oss ömtåliga människor.

Men oavsett ras, så handlar "leda hästen" just om att leda den. Det vill säga omvänt, att den följer.
Många hästar går efter människan, men de låter sig inte ledas. De hänger med för att människan råkar ha ett rep som de kan dra i. Men de följer inte.
Lättledda hästar får man genom att börja från andra hållet; att få dem att acceptera och hålla avstånd.
Försök få ihop någon provisorisk corall på hemmaplan om du inte har tillgång till en stationär. Arbeta hästen lös och visa dig dominant; ta dens plats var som helst i corallen, hästen ska flytta på sig och inte tränga om du korsar dess spår.
Driv hästen när den vänder baken mot dig, backa tillbaka/bli passiv när den möter dig med frammen.
Hästen kommer snart att förstå två saker:

1. Det är din corall, och du bestämmer var du vill stå och var hästen får tillåtelse att stå.
2. Om hästen är nonchalant blir du en jobbig jäkel. Om den däremot visar dig sitt intresse får den en fristad.


Detta resulterar i, att hästen ser människan som en dominant individ men som inte tvingar den till något, utan bara ger den klara alternativ: Gå ifrån mig och det blir jobbigt, följ mig och det blir trevligt.

Alltså: hästen följer med människan för att den vill, inte för att den måste för att den inte får något alternativ. Den har därför valt det själv, med respekt för människans plats i corallen men också tillit till att det kan vara en schysst ledare.

Vilket resulterar i att hästen följer vart människan går, men håller ett naturligt avstånd.

När detta är uppklarat i corallen ska samma regler alltid gälla överallt annars också.

tänk på att islänningar inte på något sätt är dummare än andra raser, de tänker väldigt mycket. Men de tänker ganska långsamt. Om man jämnför med araben, som är en snabbtänkare, så testar araben 10 olika reaktioner på människans beteende på väldigt kort tid, för att snabbt klura ut vad som är bäst.
Islänningen däremot väljer noga ut ett alternativ, som den testar noggrant tills den är helt säker på att det inte var något bra, innan den går vidare till nästa.

Givetvis siljer de sig mellan olika individer, men enligt min erfarenhet med de individer jag mött så ser jag ändå en röd tåd.
 
Ball!!! :bow: Blaze of glory har troligen en stor poäng. Fast det kan vara vanskligt att träna hästen lös i korall om man aldrig gjort det, man måste ju nästan se det först för att förstå, skulle jag tro. Annars kan det lätt gå fel. Jag tror inte på att träna hästen lös i korall på det där dominanta sättet om man inte vet vad man ger sig in på. Håller du med Blaze of glory???
 
Därför att för att få hästen att stanna, drivas etc , så måste man förhålla sig ganska exakt till hästen och att få hjälp av en instruktör för att veta hur kan undvika många frustrationer och missförstånd mellan häst och människa. Men återigen. Naturligtvis har Blaze of Glory rätt i princip. :bump: :bump: :bump:
 
Tack för svar! Alltså, jag har en vallack på 11 år som är känslig och väldigt duktig på att följa mig som ledare. Har haft honom i korall men egentligen inte märkt så mycket svårigheter då han är så pass kunnig, var det när jag köpte honom för några år sedan. Svårigheten med min 3-åriga vallack är att han är tuffare på ett sätt men unghäst och inte så trygg med människor. Jag är därför lite rädd att förstöra förtroendet genom att var för "hård". Men känner att jag behöver markera mitt ledarskap annars tar han över. Jag ska göra ett försök med rundkorall, har nu kommit så långt att han i boxen går undan för tryck åt alla håll, låter mig få ta överallt och han till och med sänker huvudet ;) Så det är nog dags att fixa det även när vi går ut och går.
 
givetvis bör man kontakta intruktör om man känner sig osäker, eller inte har jobbat efter dessa metoder förut.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 568
Senast: Fiorano
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
33
· Visningar
3 389
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 211
Senast: AbCdE
·
  • Artikel
Dagbok Det här med sommar är fan inget kul. Varför är det så upphaussat? Det är ju hemskt. Idag har jag suttit inne i stort sett hela dagen...
2
Svar
24
· Visningar
2 127
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp