Ständigt krig

Det här med sommar är fan inget kul. Varför är det så upphaussat? Det är ju hemskt.
Idag har jag suttit inne i stort sett hela dagen, för det går inte att vara ute. Det är mängder med mygg, mängder med broms och mängder med getingar. Man blir anfallen precis hela tiden. Jag kan inte gå ut i min trädgård utan att behöva vara en soldat och kriga. Det är krig hela tiden överallt, och jag vill inte, orkar inte. Vill inte leva i ett ständigt krigande. Det är så jävla nedslående.

Går jag ut i solen kan jag inte ägna mig åt något som kräver händer, för händerna måste jag ha fria för att slå bort alla bromsar. Och går jag in i skuggan blir ben och armar direkt täckta med mygg. De går liksom inte ens att vifta bort. Viftar man bort dem från armarna sätter de sig på vristerna och tvärtom. Jag går visserligen alltid i långärmade och långbenta kläder pga hudfel, men det spelar ingen roll - de sticker igenom det. Tjockare skyddskläder än så är omöjligt i den här värmen. Jag har myggbett överallt.

Går jag in i redskapsboden eller uthuset eller vattenfilterrummet så blir jag anfallen av arga getingar som surrar runt och dunsar ilsket mot mig. Trots att jag har patrullerat alla utrymmen sen början av maj och letat efter getingbon och slagit ner massvis med bobyggen på löpande band, så har de lyckats bygga på ställen jag inte sett. Överallt har de byggt och tagit över, och jag kan inte röra mig på min egen tomt. Gamla lekstugan som jag så gärna ville hålla getingfri för att eventuellt påbörja renovering är förlorad - den kan jag inte gå in i förrän antagligen i oktober igen.

Varför ska de ha rätt att ta över MINA hus och byggnader??? Jag tycker inte att det är okej!!! Varför ska DERAS behov gå före mina?? De har tusen träd i skogen att bygga sina bon i. GE FAN I MINA HUS!!! :arghh::arghh:

Idag hittade jag ett handbollsstort getingbo inne i redskapsboden (bakom en hylla - efter att från håll med en pinne ha vräkt ner häften av inredningen inne i redskapsboden så det ser verkligen ut som kriget därinne nu!). Försökte peta ner det. Har inte gått in och tittat om det lyckades. Orkar inte. Jag är så jävla trött på att kriga. Och mängder, mängder med bålgetingar surrar runt överallt, men jag lyckas inte lista ut var de bygger bon nånstans. När jag skulle reparera cyklarna i uthuset häromdagen hade jag en bålgeting runt huvudet hela tiden. Obehagligt. Har jag fönstret öppet på natten när jag sover surrar (dånar!) de runt och försöker hitta någon glipa i myggnätet och envisas verkligen med att försöka krypa in. Jag är rädd att jag förlorar greppet om alla byggnader och inte kan gå in nånstans snart. Fan! Jag har inget minne av att det var såhär förra sommaren!? Då städade jag ur uthuset helt, men en sån aktivitet känns helt otänkbar i år pga alla aggressiva insekter överallt!

Bara när jag kommer hem efter jobbet och öppnar bildörren för att kliva ut och öppna grinden så flyger det genast in minst 5 st bromsar i bilen. De dunsar liksom mot plåten redan när jag stannar bilen…

Idag skulle jag backspola och tömma vattenfiltret, men blev så anfallen av insekter (både getingar, broms och mygg) att det bara inte gick att vara ute och fortsätta, utan fick avbryta och gå in. Kände mig som en flock djur som blir galna av insektsplågan och tillslut bara springer vettlöst. Så jag gick och la mig och sov bort dagen istället.
:meh:
 

Angående myggproblem tipsar jag om att bygga holk för tornseglare! De tar 200 kg mygg per år per fågel! Man kan behöva hålla nät för holken fram till mitten på maj, de är senare än många andra fåglar så risken är att boet hinner intas av någon annan fågel om det är "öppet" tidigare på säsongen.
Holkarna ska sitta så högt som möjligt, minst 3 meter upp, gärna med "fri" insegling framför. Ju högre upp de sätts, desto mindre risk för att annan fågel intar boet.
Åh tack! Vi blev av ekonomiska skäl tvungna att byta till plåttak på ladugården och logen ligger näst på tur men har varit orolig för våra tornseglare, nu ska här byggas holkar! 😍
 
Bor du på slätten? Eller Vikbolandet? Minns inte riktigt. Vi har det verkligen inte så som du beskriver hos oss, låter helt galet! Förvisso har vi både getingar och bålgetingar, men absolut inte så att de stör. Man får hålla koll på sin dricka om man tar med sig en läsk ut, det är väl på den nivån. :p Massor av bromsar i år men de ger sig inte på oss, det kanske vi får tacka boskapen runt omkring för. Mygg blir det en hel del förstås, svårt att sitta ute om kvällarna i ro. En sommar hade vi en fruktansvärd typ av mygg som gjorde att vi inte ens kunde vara ute mitt på dagen i strålande sol utan att bli attackerade, det var helt galet! Vi bor även i närheten av ett område som är känt för sina mygg- och bromsproblem men peppar peppar så tycker jag att det är under kontroll i år, men det har ju också varit väldigt torrt.
Jag bor i utkanten av slätten där den övergår mer i både åkrar och skogar. Och en sjö som verkade vara rätt översvämmad i början av året när det varnades för höga flöden. Myggen var tidiga och jag misstänker att de kanske väcktes upp av de översvämmade markerna här runtomkring. Tornseglare brukar jag se men ska absolut se om jag kan fixa till holkar åt dem! :love:

Getingboet som jag hade rivit ner och plattat till verkar de dock inte ha gett upp hoppet om. De försöker bygga upp det igen - där det ligger! :eek: Så det är bara på med skyddskläderna ikväll och gå en rond till... :meh:
 
Tack för tipset om bromsfällan! Jag har undrat om de verkligen funkar... :)
Min erfarenhet av Anticimex är att det ska mycket till innan de rycker ut och hjälper till, för de är så nerringda av folk som vill ha hjälp med att ta bort getingbon så de har ingen möjlighet att åka på allt. Jag hade problem med ett bålgetingbo precis ovanför altandörren förrförra sommaren, men de sa bara att jag fick ta bort det själv för det var för tidigt på säsongen och "de kan inte ha hunnit bli så många i boet än". :nailbiting:
Om jag får något riktigt knivigt getingproblem senare på sommaren kanske jag kan prova att ringa dem, men chansen att de skulle komma och hjälpa mig nu känns obefintlig. Och i slutändan är det ju trots allt så att min fastighet = mina problem... Jag MÅSTE kunna slåss mot getingbon om jag ska ha ett hus. 😑
Sen på bollen, men se funkar absolut. Ju tidigare man får ut dem på våren när det slutat vara frost desto bättre. Men jag hade absolut satt upp en nu, för det bör ändå minska trycket en del.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag sitter i köket och hör plötsligt ett rejält brummande. Tittar upp och ser en stor getingdrottning komma flygandes in i köket från...
Svar
15
· Visningar
1 178
Senast: Snowball
·
  • Artikel
Dagbok Vårens ljuvligaste dag sitter jag inne nästan hela dagen och känner mig bara frustrerad. Jag har en deadline för att lämna in...
Svar
2
· Visningar
797
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 897
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 529
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp