Ledsen och behöver råd!

I

intejag

Sen en tid tillbaks har jag en varmblodig travare. Hon är körd både som travare och som hobbyhäst. Alltså inkörd på nytt som 4 åring för att passa till vanlig körning.

Nu har jag fått ideen att köra henne jag också och började titta här inne för råd och letade utrustning. En granntjeje med två nordisar lovade hjälpa mig i början vilket jag tyckte var bra. Hon kör sina jättemycket.

Nu tycker hon att jag ska köpa en travsele att använda vid körningen. Bröstan är typ astunn och sedan är det däckelet då som ser rejält ut. Enligt henne behövs varken svängel eller draglinor. De selar jag då sett så ser det ut som att bröstan sitter i däcklet och då blir dragkraften lika mycket i däcklet ser det ut som. Detta har jag förstått är fel.

Sedan hävdar hon att man inte behöver ha någon baksele. Som jag förstått så bromsar väl hästen endel med den? Nu bromsar hästen med däcklet. Vilket borde bli påfrestande för ryggen.

Så nu står jag här emd en travsele och remmar som man ska snurra åt alla håll och kanten för att hålla fast rockarden och allt känns bara så himla fel. Har provat selen och rockarden på hästen men jag upplever det som att skacklarna dessutom är lite korta. Hon hamnar nästan i vagnen men grannen säger att de ska gå så nära.

Så detta är fel det känner jag men vad ska jag göra? Ska ta kontakt med en riktigt körtränare tänkte jag men jag behöver rätt utrsutning först.

Så visst ska bröstan vara lös från däcklet? INte sitta fast öht i den? Visst måste man väl ha draglinor och svängel? Visst måste man väl ha baksele? Eller har jag missuppfattat allt? HUr långa skacklar behöver man till en stor häst på 155 cm ungefär. Förstår att det är svårt att säga exakt. Men man borde väl kunan räkna ut dte utan att pröva 10 olika vagnar?

Kan säga att hästen kommer kanske köras 2 dagar i veckan mestadels på vanliga grusvägar.
 
Sv: Ledsen och behöver råd!

Du har helt rätt, och grannen fel!
Visst kan du ta kontakt med en körtränare först, då kan du ju få hjälp där med vilken utrustning du ska ha, och bra ställen att skaffa den på.
 
Sv: Ledsen och behöver råd!

Både rätt och fel!!:idea:

Din granne har ju travsele o rockard. Visst det funkar bra och dom hästarna ser ut att trivas, inga större fel med det altså:angel:

Men det är mycket bekvämare för hästen att dra med en bred brösta med draglinor till en svängel och bromsa med en baksele!:idea:

Tycker du kan köpa en bröstsele (å en bra vagn) å oavsett vad grannen säjjer så kommer din häst att dra bekvämt;)
 
Senast ändrad:
Sv: Ledsen och behöver råd!

Jag tycker också du ska köpa ett sele med bredare brösta. Trav selarna är ju inte gjorde för att dra så mycket.

Baksele går att köra utan om man kör typ på bana men kör du ut där det är backar och upp och ner är det bra om du har baksele så den hjälper till att bromsa upp vagnen så svansen och "bukgjorden" inte blir påfrästade.

Svängel och lös brösta är oxå bra att ha men har du ingen svängel kan du ju inte ha en lös brösta heller. Hästen ska dra vagnen i svängeln som gör att det inte blir lika stumt/stelt som om den drar direct i skaklarna.
personligen tycker jag det i såfall är viktigare med svängel än med lös brösta
 
Sv: Ledsen och behöver råd!

du får helt enkelt mäta hur lång hästen är för att veta hur långa skakalr du ska ha. Från där skaklarna fästs till hmm, jag kör ju bara ponny, men kanske en meter till bakom hästen. Låter mycket. Men hästen måste kunna sträcka ut bakbenen utan att slå i svängeln. Inte så mycket mer. Trav sulikisarna sitter ju mycket närmare och hästens ben går in under vagnarna då dom är högre i framkanten eftersom benen ligger på skaklarna...men det vet du ju.

Jag hade en vagn med lite för korta skaklar och i nedförsbacka slog hon i vagnen och drog i panik och varje gång jag drog i tömmmarna för att stanna åkte vagnen fram och slog i benen på henne. Hade ändå baksele då.
 
Senast ändrad:
Sv: Ledsen och behöver råd!

Jag hade en vagn med lite för korta skaklar och i nedförsbacka slog hon i vagnen och drog i panik och varje gång jag drog i tömmmarna för att stanna åkte vagnen fram och slog i benen på henne. Hade ändå baksele då.

usch! Det lät otäckt!!!
 
Sv: Ledsen och behöver råd!

Jag hade en vagn med lite för korta skaklar och i nedförsbacka slog hon i vagnen och drog i panik och varje gång jag drog i tömmmarna för att stanna åkte vagnen fram och slog i benen på henne. Hade ändå baksele då.

Felspännd eller för löst spänd?:crazy:
Farligt när vagnen åker fram...
Jag ställde om min sele, till shettis nr 4:angel:
Hon tyckte jag tog för lång tid på mig att spänna för (alla 4 e släkt med varandra men var å en e olika byggda ändå!:p)
Hon hoppade fram och vagnen for mot hennes bak, hon blev förbannad och sparkade, men bara en såndär "upp med baken spark", tur de iaf:crazy:

Iof hör detta inte till tråden men:angel:
Gick det bra med din häst? Fick du stopp på ekipaget tillslut? Kunde du köra henne igen efter de?
 
Sv: Ledsen och behöver råd!

Du kan ju välja en travsele oxå, trots dess brister... :angel:
Det funkar ju med en lätt speedcart eller rockard samt för körning på lätta grusvägar...
Man kan ju göra om en travsele så den blir lite bekvämare för hästen (men det gäller nog främst dom som redan har en sele och inte vill köpa ny:idea:)


Du får ju fundera på hur du själv tycker, samt hur mycket du har råd att köpa för. En begagnad travsele och vagn tror jag man kan komma över ganska billigt:crazy:

Ta en funderare på loksele oxå, tycker dom sitter bäst på hästen jag:angel: Med baksele (och helst draglinor till (om det finns svängel på vagnen)) kan den funka till många vagnar:p

Det finns billiga bra bröstselar men man måste ha en bra vagn (med svängel och bakselefästen).
7298.jpg

ipf2rockard.JPG
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ledsen och behöver råd!

Felspännd eller för löst spänd?:crazy:
Farligt när vagnen åker fram...

Iof hör detta inte till tråden men:angel:
Gick det bra med din häst? Fick du stopp på ekipaget tillslut? Kunde du köra henne igen efter de?

Det var en tung obromsad 4-hjulsvagn. Då sätter man ju bakselet i dragringarna och inte i vagnen. (funderar nu när jag skriver det varför man gör så?) Allafall så slutade jag dra i tömmarna då vagenen bara åkte fram och lät henne springa tills hon själv stannade.
Ja hon körs fortfarande. Hon tävlar litegrann.
 
Sv: Ledsen och behöver råd!

Fäster man inte bakselen i skalen? *nybörjare och ingen erfarenhet och antagligen ute och cyklar*
 
Sv: Ledsen och behöver råd!

Ja om man inte kör med en arbetsloksele så måste man göra det.

För övrigt låter det som om din granne sysslar med trav för då stämmer ju det som hon säger säkert men om du vill hålla på med riktig körning bör du ju fixa lite andra grejer.
 
Sv: Ledsen och behöver råd!

Du har helt rätt i det du skriver.
Det behövs både draglinor, svängel och baksele.
Visst kan man köra med svanskappa men är det backar/lutningar där man ska köra är baksele ett måste.

Svanskappa använder jag bara vid tömkörning.
Tycker din granne behöver lära sig ett och annat om körning och selning
 
Sv: Ledsen och behöver råd!

*kl*

Tack för era svar! Tyvärr var jag korkad att tro på henne så jag köpte en travsele men har nu sålt den med förlust till en travtränare i närheten.

Grannen håller inte på med trav utan kör en vanlig rockard ut på grusvägar som går upp och ner. Oftast har hon en kompis med så det är (höftat) 130 kg som sitter i vagnen som hästen drar.

Jag söker nu en körtränare och hoppas hitta någon som vi fungerar med. Fram tills dess får jag hjälp att öva lite med draglinor, svänglar och hinderbommar på sidorna för att se så inget händer min fina häst.
Tittade in på selar.nu (?) och funderar om man i första hand ska köpa en sådandär nylonsele som de har. Riktiga selar med kvalite (elelr som jag tror har kvalite) är så himla dyra.
 
Sv: Ledsen och behöver råd!

Har själv en travsele till min ponny, och rockard för häst, så utrymme finns det (större C-ponny). Ponnyn tyckte dock inte om bröstselen, den fick det verkligen jobbigt i uppförsbackarna. Böt ut bröstan till en gammal loka med helt nya remmar och fäster den nu på samma sätt som bröstselen = ponnyn jättelycklig. Har också i tiderna kört med loksele med baksele, vilket fungerade väldigt bra, och bröstsele med svansrem, vilket fungerade lika bra. De var betydligt lättare att fästa i kärran måste jag tillägga. En fördel med travsele är att man får fast den i alla kärror, men enligt erfarenhet går det inte att ha baksele till den, den blir så spänd att den skaver bakom bakbenen. Bakselen ska endast användas med "vanlig" sele.

Skaffa utrustning som passar dej och din häst, då trivs ni absolut bäst :idea:
 
Sv: Ledsen och behöver råd!

en annan sak, det var de sämsta råd jag läst i en tråd! Hur kan jag ha missat den???? Jag läste inte ihop till ett rätt av någon. Hoppas tjejen fick RÄTT hjälp av en DUKTIG kusk som anv'nder baksele, svängel och brösta eller loksele.

Bakselen ska alltid fästas i skaklarna, annars gör den lite nytta. by the way..
 
Sv: Ledsen och behöver råd!

BTW.... bakselen kan visst göra nytta även om man inte fäster den i skaklarna. I vissa situationer kan det vara en fördel att fästa bakselen i däckeln, exvis när du kör in din häst och du behöver vara beredd på att snabbt få ur den ur vagnen. En förutsättning för att det skall vara ok är dock att du har skakelöglor så att vagnen inte kan åka fram igenom skakelöglorna och att din plan inte är att köra långt utan snarare bara gå några steg för att hästen skall vänja sig.
 
Sv: Ledsen och behöver råd!

De flesta, eller åtminstone många, jordbruksredskap för häst är inte utformade får att fästa bakselen i skakel, trots det är baksele en absolut förutsättning för att dra tung last. Jag tycker inte du ska kategorisera så mycket. Det finns fler "typer" av körning än den du sysslar med.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 600
Senast: Blyger
·
Körning Min ponny som precis är inkörd skenade igår med sin rockard. :( Orsaken var att svängeln lossnade och slog i hennes bakdel och sedan...
2
Svar
36
· Visningar
5 529
Senast: Lynxsa
·
Körning Fråga: jag har en enkel bröstsele med fast brösta och en "billig" rockard med svängel. Tänker köpa ny sele med lös brösta och baksele...
Svar
7
· Visningar
1 855
Senast: ameo
·
Träning Behöver era synpunkter! Har träning ikväll och såklart har det snöat i natt... Avskyr snöiga och hala vägar över allt annat och är...
2
Svar
21
· Visningar
3 604
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp