Ledsen och behöver råd!

Sv: Ledsen och behöver råd!

Ja det finns det, och bakselen gör liksom ingen nytta om den sitter i dragringen. Jag kör alltid loksele med förhöjt skakelfäste då jag vill att hästen ska ha så mycket bogfrighet som möjligt. Skulle tycka det var ett bakåtsträvande steg att använda dragringen till en skakel. Där ska draglinan sitta ju.

Även gammal körning kan bli som ny om man ändrar lite på gamla och nya jordbruksredskap. Problemet är alla gamla gubbar ....
 
Sv: Ledsen och behöver råd!

en annan sak, det var de sämsta råd jag läst i en tråd! Hur kan jag ha missat den???? Jag läste inte ihop till ett rätt av någon. Hoppas tjejen fick RÄTT hjälp av en DUKTIG kusk som anv'nder baksele, svängel och brösta eller loksele.

Bakselen ska alltid fästas i skaklarna, annars gör den lite nytta. by the way..

_L_ skrev:
Men det är mycket bekvämare för hästen att dra med en bred brösta med draglinor till en svängel och bromsa med en baksele!


Jag var ju på rätt väg;) dock fattar jag inte ens själv varför jag drar upp så många snurriga lösningar, människan var ju redan förvirrad.
Kul att kolla in här igen:)
 

Liknande trådar

Körning Min ponny som precis är inkörd skenade igår med sin rockard. :( Orsaken var att svängeln lossnade och slog i hennes bakdel och sedan...
2
Svar
36
· Visningar
5 529
Senast: Lynxsa
·
Körning Fråga: jag har en enkel bröstsele med fast brösta och en "billig" rockard med svängel. Tänker köpa ny sele med lös brösta och baksele...
Svar
7
· Visningar
1 855
Senast: ameo
·
Träning Behöver era synpunkter! Har träning ikväll och såklart har det snöat i natt... Avskyr snöiga och hala vägar över allt annat och är...
2
Svar
21
· Visningar
3 604
Senast: kryddelydd
·
Kropp & Själ Vet inte hur pinsamt detta kommer vara, men riktigt mycket. Ni behöver inte svara någonstans men skulle varit sjukt skönt att äntligen...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 103
Senast: Silkisif
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp