Ledskada utan hälta?

Ejakob

Trådstartare
Något väldigt konstigt hände när jag skulle besikta min ponny tidigare i veckan.

När det var dags för böjprov fick veterinären inte böja leden längst ner på något av frambenen. Det har inte varit något problem innan. Det brukar ju vara en indikation på att hästen har ont.

Det märkliga är att veterinären inte kan se någon hälta, hon kunde inte känna någon värme eller puls, inte heller hitta någon svullnad. Hon lyckades tillslut böja benet i 45 sekunder och inte ens då haltade hon ett enda steg.

Ponnyn belastar båda frambenen som vanligt och veterinären som fick se en film när hon blev riden tycker att det är väldigt konstigt då det inte alls ser ut som att det är obekvämt för henne på något sätt. Som sagt inte heller halt överhuvudtaget.

Ponnyn är 12 år gammal och har inte varit oren i något ben ens en dag i sitt liv. Hon har verkligen aldrig varit skadad. Hon har bott på annat ställe något år och kom hem till mig i början av April igen, sen dess (6 månader) är hon riden 15-20 gånger sammanlagt och ca. 30 minuter per pass på bra underlag. Hon har alltså i princip inte gått något alls.

Är det någon som varit med om något liknande? Kan hästar som gått bra att böja plötsligt inte vilja det alls ”bara för att”? Vi ska till klinik och röntga henne om någon dag men precis alla kliar sina huvuden över det här just nu..
 
Folk som säger deras hästar aldrig varit halta är för dåliga på att se hälta. Alla hästar haltar ngn gång och det behöver inte alltid beror på skada utan tex hälta från sömstick osv.
Har besiktigat en häst som köpare som tidigare lät sig böjas utan problem (var med när säljaren köpte hästen tex) men som bara stegrade och vägrade böjas vid besiktningen. Den hade dubbla kotledsinflammationer. En häst med dubbel inflammation ser man oftast inte ngn tydlig hälta förrän man börja bedöva bort ena sidan.
 
Folk som säger deras hästar aldrig varit halta är för dåliga på att se hälta. Alla hästar haltar ngn gång och det behöver inte alltid beror på skada utan tex hälta från sömstick osv.
Har besiktigat en häst som köpare som tidigare lät sig böjas utan problem (var med när säljaren köpte hästen tex) men som bara stegrade och vägrade böjas vid besiktningen. Den hade dubbla kotledsinflammationer. En häst med dubbel inflammation ser man oftast inte ngn tydlig hälta förrän man börja bedöva bort ena sidan.
Jo alltså nog kan det vara så men vi har haft ut två veterinärer nu och ingen av dem ser någon initial hälta varken på böjt eller rakt spår. Jag som privatperson kan mycket väl vara dålig på att se hälta men det är ändå två veterinärer som uttalat sig. Någon typ av rörelsestörning eller ojämnhet borde ett tränat öga kunna se.

Båda veterinärerna uteslöt i stort sett inflammation när det saknades svullnad eller värme. De tyckte också att hon inte borde vilja belasta frambenen så mycket som hon gör. De hade också svårt att förstå vart tex. en överansträngning skulle ha uppstått om hon inte skulle ha gått med det länge. "Diagnosen" efter besöken är "hälta?".

Förhoppningsvis får vi svar av röntgen. De ville börja i den änden och verkar tro att det skulle kunna vara benförändringar av något slag..
 
Jo alltså nog kan det vara så men vi har haft ut två veterinärer nu och ingen av dem ser någon initial hälta varken på böjt eller rakt spår. Jag som privatperson kan mycket väl vara dålig på att se hälta men det är ändå två veterinärer som uttalat sig. Någon typ av rörelsestörning eller ojämnhet borde ett tränat öga kunna se.

Båda veterinärerna uteslöt i stort sett inflammation när det saknades svullnad eller värme. De tyckte också att hon inte borde vilja belasta frambenen så mycket som hon gör. De hade också svårt att förstå vart tex. en överansträngning skulle ha uppstått om hon inte skulle ha gått med det länge. "Diagnosen" efter besöken är "hälta?".

Förhoppningsvis får vi svar av röntgen. De ville börja i den änden och verkar tro att det skulle kunna vara benförändringar av något slag..
En kotledsinflammation ger sällan varken svullnad eller värme så jag undrar vad det är för konstiga veterinärer du har haft ute som säger så?! En dubbelsidig kotledsinflammtion kan vara väldigt svår att se och ibland är det först när ett ben bedövas som det syns. En häst som har ont i båda fram eller båda bak har inte så mycket annat val än att belasta dem.
 
En kotledsinflammation ger sällan varken svullnad eller värme så jag undrar vad det är för konstiga veterinärer du har haft ute som säger så?! En dubbelsidig kotledsinflammtion kan vara väldigt svår att se och ibland är det först när ett ben bedövas som det syns. En häst som har ont i båda fram eller båda bak har inte så mycket annat val än att belasta dem.
Nu tänker jag inte diskutera om vet har rätt eller inte, det lär ju visa sig på kliniken. Självklart måste en häst belasta frambenen ändå men hade du sett en film på hästen så hade du nog fortsätt vad jag menar. ☺️
 
Folk som säger deras hästar aldrig varit halta är för dåliga på att se hälta. Alla hästar haltar ngn gång och det behöver inte alltid beror på skada utan tex hälta från sömstick osv.

Vad menar du? Att det inte finns en enda häst som aldrig varit halt, utan att den visst har varit det, men ägaren inte ser?
 
Vad menar du? Att det inte finns en enda häst som aldrig varit halt, utan att den visst har varit det, men ägaren inte ser?

Ja precis. Alla hästar är halta ngn gång och oftast ser eller känner inte ägarna det. En 0,5 hälta kan vara ganska svår att se och känna och är hästen dessutom dubbelt halt så är det ännu svårare.
 
Fast det stämmer ju faktiskt inte så kategoriskt alls. Det finns många hästar som faktiskt aldrig varit halta. Bokstavligen - inte för att ägaren missat det.

Det tycker jag att det gör. Alldeles för många hästar går dessutom med hälta länge utan att ägarna märker ngt överhuvudtaget vilket leder till fler skador.
 
Det tycker jag att det gör. Alldeles för många hästar går dessutom med hälta länge utan att ägarna märker ngt överhuvudtaget vilket leder till fler skador.

Det är fortfarande inte ekvivalent med att ALLA hästar varit halta/blir halta osv. När? Hur gamla skulle de vara då tex? En 3:åring tex, har knappast per automatik varit halt.
Jag håller med dig om att en hel del hästar går omkring halvknackiga utan att ägare/ryttare förstår det, men det är inte ekvivalent med att ALLA hästar någongång är halta och att ägarna bara inte förstår nog att se/känna det.
 
De flesta hästar har nog varit halta någongång utan att det varit något allvarligt, typ slagit i, svullnad, sår, Hovböld etc. Sen kanske inte ALLA men det är nog få som aldrig någonsin haltat av någon anledning
 
Folk som säger deras hästar aldrig varit halta är för dåliga på att se hälta. Alla hästar haltar ngn gång och det behöver inte alltid beror på skada utan tex hälta från sömstick osv.
Har besiktigat en häst som köpare som tidigare lät sig böjas utan problem (var med när säljaren köpte hästen tex) men som bara stegrade och vägrade böjas vid besiktningen. Den hade dubbla kotledsinflammationer. En häst med dubbel inflammation ser man oftast inte ngn tydlig hälta förrän man börja bedöva bort ena sidan.
Fast oftast när folk säger att deras hästar aldrig varit halta brukar det handla om hältor som inte beror på tillfälliga sömstick eller balltramp. Jag tänker hältor som hästen har behövt veterinärvård och vila en längre tid för.

En häst som aldrig behövt vård eller behandlats eller utretts för en hälta räknar inte jag som en häst som har varit halt. Annars får man ju räkna med varenda gång hästen trampat till på en sten och haltat två steg och det är orimligt.
 
Något väldigt konstigt hände när jag skulle besikta min ponny tidigare i veckan.

När det var dags för böjprov fick veterinären inte böja leden längst ner på något av frambenen. Det har inte varit något problem innan. Det brukar ju vara en indikation på att hästen har ont.

Det märkliga är att veterinären inte kan se någon hälta, hon kunde inte känna någon värme eller puls, inte heller hitta någon svullnad. Hon lyckades tillslut böja benet i 45 sekunder och inte ens då haltade hon ett enda steg.

Ponnyn belastar båda frambenen som vanligt och veterinären som fick se en film när hon blev riden tycker att det är väldigt konstigt då det inte alls ser ut som att det är obekvämt för henne på något sätt. Som sagt inte heller halt överhuvudtaget.

Ponnyn är 12 år gammal och har inte varit oren i något ben ens en dag i sitt liv. Hon har verkligen aldrig varit skadad. Hon har bott på annat ställe något år och kom hem till mig i början av April igen, sen dess (6 månader) är hon riden 15-20 gånger sammanlagt och ca. 30 minuter per pass på bra underlag. Hon har alltså i princip inte gått något alls.

Är det någon som varit med om något liknande? Kan hästar som gått bra att böja plötsligt inte vilja det alls ”bara för att”? Vi ska till klinik och röntga henne om någon dag men precis alla kliar sina huvuden över det här just nu..
Min första foderhäst jag hade var väldigt halt på böjprov, på alla fyra benen. Hon hade också stått en längre tid och var bara otroligt stel. Hon var helt fräsch på böjprov efter att ha varit igång en period. Kan säga att hon dock inte sa nånting när veterinären böjde utan var bara väldigt halt.

Sen ogillar jag skarpt veterinärer som envisas med att böja när hästen så tydligt visar att det gör ont. Sådana veterinärer litar jag inte riktigt på.
 
Jo alltså nog kan det vara så men vi har haft ut två veterinärer nu och ingen av dem ser någon initial hälta varken på böjt eller rakt spår. Jag som privatperson kan mycket väl vara dålig på att se hälta men det är ändå två veterinärer som uttalat sig. Någon typ av rörelsestörning eller ojämnhet borde ett tränat öga kunna se.

Båda veterinärerna uteslöt i stort sett inflammation när det saknades svullnad eller värme. De tyckte också att hon inte borde vilja belasta frambenen så mycket som hon gör. De hade också svårt att förstå vart tex. en överansträngning skulle ha uppstått om hon inte skulle ha gått med det länge. "Diagnosen" efter besöken är "hälta?".

Förhoppningsvis får vi svar av röntgen. De ville börja i den änden och verkar tro att det skulle kunna vara benförändringar av något slag..

Det har var det märkligaste jag läst om veterinärer. Jag har sett många ledinflammationer, många timmar har spenderats vid sidan av löpargången hos veterinären, tittat på ekipage på utredning. Och ingen, säger INGEN, har visat svullnad eller hälta vid en ledinflammation. Absolut vanligast indikation på dubbelsidig kotledsinflammation är ju t ex ovilja (varierande grad) vid böjprov.
 
Det har var det märkligaste jag läst om veterinärer. Jag har sett många ledinflammationer, många timmar har spenderats vid sidan av löpargången hos veterinären, tittat på ekipage på utredning. Och ingen, säger INGEN, har visat svullnad eller hälta vid en ledinflammation. Absolut vanligast indikation på dubbelsidig kotledsinflammation är ju t ex ovilja (varierande grad) vid böjprov.
Kan ha misstolkat dem också men samtidigt vet jag en hel del hästar som även varit svullna eller varma vid inflamation. Värme brukar ju generellt sett vara ett tecken på det i vilken kropp som helst. :)
 
Angående att hästen inte borde belasta ordentligt fram om den har ont där så blev min häst oerhört framtung då hon hade hovledsinflamation VF. Det var det första och tydligaste tecknet på att något var fel.
 
Det finns inga smärtreceptorer alls i ledbrosket eller benvävnad. Det är först när ledkapsel och/eller benhinna blir påverkad som hästen känner smärta. Så beroende på var och hur inflammationen uppstår kan hästen bli halt direkt eller gå länge utan smärta. Och därtill finns ju många variabler, individuell känslighet, belastning och människans kunskap, som spelar in i när problem upptäcks.
 
Vill bara förtydliga att jag inte är intresserad av åsikter kring hur vet spekulerat eller inte. Jag som inte är utbildad i ämnet kan självklart ha missförstått. Jag är enbart intresserad av erfarenheter kring detta och INTE att ni tycker att det låter konstigt av veterinärerna. Vill man bara vara besserwisser och tycker att det enda rätta är ens egna erfarenheter och att de gäller alla hästar så är det inte svar jag är intresserad av. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 302
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
905
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 907
Senast: mily
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 104
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp