Leksak i boxen..

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Havregryn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 285
H

Havregryn

Ni vet dom slickstenarna som man kan ha som leksak i boxen. Finns det något negativt med dem? Tänker på dem man ska häga från taket.

Sv: Leksak i boxen..

de är små? En större häst kan inte bita i dem och mina hästar ansåg att det vart för jobbigt att slicka på dem :p

Hmm okey.. tänkte om man hänger den nära ett hörn har de lättare chans.. är till unghästen jag vill ha en sån.. smakar stenarna mkt?

Hmm.. ja inte en människa kan veta så där precis, men ändå..

Min var ett sådant där äpple och problemet var att avståndet mellan plastbitarna var för litet så även om jag höll det tröttnade de när de inte kunde bita på den. Annars tyckte de om den :D

aha okey.. hmm.. sen nu hittade jag en sån som dom kan vända och slicka på.. antar att man fäster den i väggen..

En annan nackdel är att små glupska ponnyer på en pisskvart lär sig hur man gör, och käkar upp en hel sten på en natt :eek: Och DET ä väldigt negativt då de kan få kolik av det (några hästar utomlands har dött), de är INTE till för att mumsa i sig så på kort tid.

Det var i ett hörn den hängde, tog hästen en kvart att lära sig trycka den mot väggen, och på morgonen var den sluuut.

Ponnyn är den enda som brytt sig om den dock, övriga, glupska eller ej, har ignorerat den.

Jag har slickat på en och tycker inte de smakar ett dugg (haft äppla och mint)

Har inte haft själv, men några andra i stallet har haft. Det negativa är dels att de tar slut på några dagar och att det låter hemskt för resten av hästarna som står i stallet när grejen viftas hit o dit :smirk:

Min connemara rörde den inte en enda gång... Tydligen inte alls intressant. Min mammas sto fick den istället och åt upp den på en natt :crazy:

Tycker det verkar som en helt galen huvudställning för hästen (som ju är "tillverkad" för att beta nästan dygnets alla timmar)

Har haft de till två hästar, hängdes en meter från boxväggen, båda lyckades äta upp sina stenar på ett par timmar.

man kan väl själv bestämma höjden?? de har som jag fattat, och att ha den i "krubb" höjden ser jag ingefel på..

Hmm.. trist att d everkar som att de äter upp dem på en gång eller inte alls..

kanske ska kika på andra lösningar..

Även krupphöjd är ju högst onaturligt för hästen, det är OK när det bara är grovfoder, men flera timmar om dagen låter som ett säkert sätt att få problem...

(vi har f ö plockat bort krubborna och fodrar i Kängrukrubbor på golvet)

fortfarande ser jag inget fel på krubb höjdedn då de blivit en "naturlig" höjd för hästen sen de föddes och började snusa på "mammans" mat i krubban..

och de är väl ite de denna tråd handlar om??

Min häst har vid två tillfällen haft en sån hängandes i boxgallret vid saltstenen (skulle aldrig våga hänga något i taket då en av mina kompisars hästar kickade och fastnade, lyckligtvis lossnade takplankan) men han är så otålig och eftersom det tar så lång tid att slicka på den så blir han bara sur, har ner den i boxen och låter den sedan vara, haha. :cool: :p (Givetvis sönder i flera bitar, och alla "delar" isär)

Jag har en happy snacker i boxen till min häst. Den hänger i taket i ett hörn så pass långt från väggarna att han inte ska kunna få stöd för att kunna bita på den. Han måste sträcka lite på huvudet för att komma åt slickstenen och det är bra för att sträcka ut halsen. Någon skrev att de är "gjorda" för att beta, men de äter även löv och bark från träd och buskar så att sträcka på halsen är bara bra för dem.

Hästen i fråga är ett riktigt matvrak som om han inte har leksaker i boxen gör sitt bästa för att äta upp inredningen. Hans bultande i dörren och gnagande har blivit mycket bättre sedan han slickar på stenen och försöker få tag i bollen. Jag hänger ibland in en tjockare gren i boxgallret som han kan "pilla" med när han blir rastlös.

Jag köpte bara slickstenen, inte "leksaken" till men det enda negativa jag kan komma på är att den tog slut alldeles för fort! :D

Jag hängde bara stenen i ett grimskaft från taket i lösdriften, när den hängde väldigt långt upp var det bara jag som åt på den(jättegod :angel: ) så jag fick sänka den till i höjd med bogen, då tog den slut på en natt...(två pållar)

Liknande trådar

Hundträning Mina hundar har aldrig varit intresserade av leksak som belöning när man tränar och tävlar, dom tittar bara på mig och väntar på den... 2
Svar
20
· Visningar
733
Senast: Lillefrun
·
Utrustning Hej Har problem med kondens i taket på transporten. Tänkte att det kunde avhjälpas med en takventilation, liknande sådan som finns...
Svar
6
· Visningar
354
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Utrustning Min häst rullar fast och nu behöver jag hjälp! Ska sätta regel på väggarna men HUR har folk gjort! Hittar ingen bild. Han är ca 170...
Svar
7
· Visningar
805

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka