Midsommarblomster

Trådstartare
Jag har fått för mig att jag vill skaffa en lekstuga till barnen. Hur är bäst att gå till väga? Jag tänker att det är onödigt att köpa en ny lekstuga. Dyrt och så finns det ju en del begagnat. Men är det värt att åka och hämta en begagnad lekstuga för ett par tusenlappar, hur fraktar man den ens? Gissar att man måste montera ner hela stugan och sen upp igen? Eller är det bäst att köpa virke och bygga en egen? Hur har/hade ni gjort?

Jag har fått för mig att jag vill skaffa en lekstuga till barnen. Hur är bäst att gå till väga? Jag tänker att det är onödigt att köpa en ny lekstuga. Dyrt och så finns det ju en del begagnat. Men är det värt att åka och hämta en begagnad lekstuga för ett par tusenlappar, hur fraktar man den ens? Gissar att man måste montera ner hela stugan och sen upp igen? Eller är det bäst att köpa virke och bygga en egen? Hur har/hade ni gjort?
Beroende på storlek kan du antingen boka en kranbil som kör hem, alternativt om det går att lyfta upp lekstugan på en släpkärra med hjälp av ett gäng starka gubbar/gummor.

När vi köpte lekstuga för att göraom till hönshus vill jag minnas att vi hittade en hyfsat nära och körde dit och lyfte den med traktorn bara. Körde hem den på gafflarna. Det borde funka fint med bil och släp också så länge någon kan lyfta på den.

Jag skulle bygga en. Och då med hyfsad fullhöjd så att det går att riva ur inredningen och använda den som vuxen även när barnen blir stora, typ som litet gästhus eller kontor. Under tiden kan det kanske vara ett litet mysloft eller liknande i en del.

Jag skulle bygga en. Och då med hyfsad fullhöjd så att det går att riva ur inredningen och använda den som vuxen även när barnen blir stora, typ som litet gästhus eller kontor. Under tiden kan det kanske vara ett litet mysloft eller liknande i en del.
Jösses vilken lekstuga det skulle vara! :D Jag tänker typ fyra, fem kvadratmeter när jag hör ordet... det du beskriver låter som en friggebod eller redan gäststuga.

Jösses vilken lekstuga det skulle vara! :D Jag tänker typ fyra, fem kvadratmeter när jag hör ordet... det du beskriver låter som en friggebod eller redan gäststuga.
Nej, jag tänker en väldigt kompakt sak med ståhöjd för vuxen. Plats för typ ett skrivbord och en stol/fåtölj. Gäststuga kanske var att ta i 😁

Här är en inspirationsbild jag sparat som visar vad jag menar
Screenshot_20250518-221727.webp

Jag hade (mina föräldrar har kvar den) en sån lekstuga med full takhöjd men eftersom den inte är isolerad alls och saknar indragen el är den ju oduglig till allt annat än förråd.

Nej, jag tänker en väldigt kompakt sak med ståhöjd för vuxen. Plats för typ ett skrivbord och en stol/fåtölj. Gäststuga kanske var att ta i 😁

Visa bifogad fil 167777

Visa bifogad fil 167777
Jag tror att just att den INTE har ståhöjd (för en normal vuxen) är det som gör att man inte behöver följa byggregler. För att det då inte är en byggnad, utan ett lekredskap.
Det går naturligtvis att bygga större också. Men då kan man behöva följa attefallsregler eller söka bygglov. Vill inte förstöra några drömmar, bara göra Ts observant på att kolla upp vad som gäller om man väljer den storleken.

F.ö. en fin stuga och jag tycker också bygga själv är ett bra alternativ för den som tycker det är kul att göra.

Vi överväger att skaffa en till våra barn, i så fall blir det en begagnad på Blocket/Marketplace. Finns det lasthjälp (armar eller maskin) hos säljaren så går det att ta en normalstor lekstuga på släpkärra efter personbil, antingen en stor flakkärra eller ett biltransportsläp. Lastsäkra ordentligt och inte köra fortare än att lekstugan håller ihop i fartvinden. 🙂 Väl hemma ställer vi den nog på plats med grannens teleskoplastare.

• Gilla
Reactions: Sel
Jag tror att just att den INTE har ståhöjd (för en normal vuxen) är det som gör att man inte behöver följa byggregler. För att det då inte är en byggnad, utan ett lekredskap.
Det går naturligtvis att bygga större också. Men då kan man behöva följa attefallsregler eller söka bygglov. Vill inte förstöra några drömmar, bara göra Ts observant på att kolla upp vad som gäller om man väljer den storleken.

F.ö. en fin stuga och jag tycker också bygga själv är ett bra alternativ för den som tycker det är kul att göra.
Absolut kan det vara så, men jag svarade inte utifrån någon premiss om att det behövde vara en bygglovsfri åtgärd etc. Kanske missade det i trådstarten :)

Absolut kan det vara så, men jag svarade inte utifrån någon premiss om att det behövde vara en bygglovsfri åtgärd etc. Kanske missade det i trådstarten :)
Jag var inte så tydlig. Det var enbart för att du nämnde ståhöjd som jag tänkte det var en betydelsefull aspekt att lyfta om någon tänkte sig att planera för det. :)

Jag var inte så tydlig. Det var enbart för att du nämnde ståhöjd som jag tänkte det var en betydelsefull aspekt att lyfta om någon tänkte sig att planera för det. :)
Fattar :)
Men om man inte redan har tex en friggebod på tomten så finns ju väldigt goda möjligheter att bygga en lekstuga som håller länge.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 188
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
683
Senast: Fetaost
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här... 2
Svar
32
· Visningar
3 288
Senast: ameo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 361
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad vill han ?
  • GVFÖ 2025
  • Småbarn, vitaminer, kosttillskott?

Hund, Katt, Andra Djur