Bukefalos 28 år!

Leonberger eller annan gårdshund?

Sofie.S

Trådstartare
Gjorde nyligen en rastråd men mina funderingar spinner vidare.

Jag har sökt en ras som vill följa med på ridturer med ganska högt tempo och som orkar hålla tempot på springturer. Men, jag har tänkt om lite. Jag vill inte känna krav på att hunden ska följa med på alla ridturer, jag vill nog "sära" lite på hund och häst intresset.

Jag är nu mer inne på en gårdshund med lite vaktinstinkt, dock inte på ett aggressivt sätt.
Jag söker en stor hund.
En hund som gärna följet med upp till stallet (gå, cykla, bil) och som har tålamod att ligga bredvid volten när jag rider, eller som strosar runt på gården och som vill följa med när jag tömkör i skogen. Inga långa galopp turer alltså.

Motionsmässigt så kommer det bli promenader i skogen, cykla till stallet och endel springturer. Kanske någon lydnadskurs.

Jag vill ha hund som gärna ligger på köksgolvet eller på trappan ute, inte en hund som springer efter mig hela dagarna.

Hunden ska vara en riktig familjehund som följer med på det mesta, allt från bad på sommaren till släktträff på julafton.

Själv är jag löjligt förälskad i Leonberger :)
Är uppvuxen med en leonberger, jag minns hur vi syskon fick klättra på honom, att vi sov middag mellan hans framben, att vi åkte både pulka och vagn efter honom. I trädgården låg han alltid och hade ett vakande öga på oss när vi sprang runt och busade.
Men mina föräldrar har berättat att de tyvärr fick avliva honom pga han började vakta oss och tyvärr morrade och visade ett aggressivt beteende mot andra. De har också berättat att han inte gick ihop med andra hundar. Visserligen tog de över honom från en kennel som treåring. Han bodde då i hundgård. Han kanske är ett "dåligt" exempel av en leonberger?
Mamma påminner mig även om deras päls och hur otroligt skitiga de blir när det är lerigt ute eller när de regnar.

Så, finns de några här som äger någon leonberger eller som har erfarenhet av rasen? :)
 
Sv: Leonberger eller annan gårdshund?

Jag har en.
Han passar in på allt du skriver att du vill göra utom cyklingen, det är inte hans grej att springa utan en i hans ögon vettig anledning.
Vi hade tidigare problem med andra hundar, men det berodde på att han blev överfallen av en hund. Det har tagit lång tid, men nu är problemen så gott som borta. Han hade inga problem med detta innan överfallet. Dock är det väldigt få som får rasta honom, han är stor och stark och han kan fortfarande reagera på någon enstaka hund. Möter vi hundar nära hans eget revir bär han sig ofta illa åt tyvärr. Vi har stor inhägnad trädgård och går någon förbi så vaktar han. Han har aldrig någonsin visat aggressivitet mot någon människa,han är den snällaste nallebjörn man kan tänka sig.
Vid ett tillfälle fick vi prövat om han dög som vakthund. Han flyttade till oss när han var 3 år. Min son bodde då hos sin fd. flickvän, så han hörde inte till oss enl. hunden. Sonen kom hit när vi inte var hemma, men nyckeln låg inte där den skulle. Ett fönster på övervåningen stod lite öppet så han tog en stege och tänkte klättra in där. Det var helt tyst i huset så han fattade inte att hunden var hemma. Han fick bara in en fot innanför fönstret, sedan högg hunden i benet. Så vaktar gör han.:D
 
Sv: Leonberger eller annan gårdshund?

Nackdelarna är i mina ögon att dom ofta har sirap i hjärnan, en leo gör det du ber den men det är inte så brått, måste bara nosa lite här borta först. Har du hunden med i bilen får man inte in något mer, det är liksom fullt. Och så får han inte plats i duschen när det skulle behövas.:crazy:
Fördelarna är att det är en underbar hund :d
 
Sv: Leonberger eller annan gårdshund?

Jag har ingenting neg att säga om Leonberger. Min tik är 9 mån och är redan allt du nämner. Cykling har vi av förståelse skäl inte provat och vet inte när vi kommer prova. Hon vill gärna ha flocken samlad och följer ofta efter mig vart jag går men det kan ju vara bara nu när hon är liten? Fantastiskt lättlärd och jag vill redan ha en till :D
 
Sv: Leonberger eller annan gårdshund?

De jag träffat är mysiga soffpotatisar och bra gårdshundar, men ingen av dem har varit peppad på att typ haka på en cykeltur - men kan u finnas mer peppade liner :)
 
Sv: Leonberger eller annan gårdshund?

Gjorde nyligen en rastråd men mina funderingar spinner vidare.

Jag har sökt en ras som vill följa med på ridturer med ganska högt tempo och som orkar hålla tempot på springturer. Men, jag har tänkt om lite. Jag vill inte känna krav på att hunden ska följa med på alla ridturer, jag vill nog "sära" lite på hund och häst intresset.

Jag är nu mer inne på en gårdshund med lite vaktinstinkt, dock inte på ett aggressivt sätt.
Jag söker en stor hund.
En hund som gärna följet med upp till stallet (gå, cykla, bil) och som har tålamod att ligga bredvid volten när jag rider, eller som strosar runt på gården och som vill följa med när jag tömkör i skogen.
Inga långa galopp turer alltså.

Motionsmässigt så kommer det bli promenader i skogen, cykla till stallet och endel springturer.
Kanske någon lydnadskurs.
Jag vill ha hund som gärna ligger på köksgolvet eller på trappan ute, inte en hund som springer efter mig hela dagarna.

Hunden ska vara en riktig familjehund som följer med på det mesta, allt från bad på sommaren till släktträff på julafton.

Själv är jag löjligt förälskad i Leonberger :)
Är uppvuxen med en leonberger, jag minns hur vi syskon fick klättra på honom, att vi sov middag mellan hans framben, att vi åkte både pulka och vagn efter honom. I trädgården låg han alltid och hade ett vakande öga på oss när vi sprang runt och busade.
Men mina föräldrar har berättat att de tyvärr fick avliva honom pga han började vakta oss och tyvärr morrade och visade ett aggressivt beteende mot andra. De har också berättat att han inte gick ihop med andra hundar. Visserligen tog de över honom från en kennel som treåring. Han bodde då i hundgård. Han kanske är ett "dåligt" exempel av en leonberger?
Mamma påminner mig även om deras päls och hur otroligt skitiga de blir när det är lerigt ute eller när de regnar.

Så, finns de några här som äger någon leonberger eller som har erfarenhet av rasen? :)

Nej, men som en papegoja upprepar jag (gjort reklam för dessa vid ett antal tillfällen tidigare), skräckinjagande men snälla gårdshundar: bullmastiff, irländsk varghund.



Lydnad kan du glömma men trevliga och individuella individer att ha omkring sig på en gård, de pryder sin plats på köksgolvet eller var de nu behagar lägga sina kroppar. 14 timmars blåsa, går ogärna ut om det regnar. Morgontrötta.
 
Sv: Leonberger eller annan gårdshund?

Cane Corso då?

Mina tränare har två såna. Jag som inte är så förjust i stora dreggelhundar äääälskar de där slemmingarna!
De är såna härliga individer med en mycket märklig humor snudd på.
De vaktar och larmar utan att bli agressiva.
De hänger med i det mesta hästiga på gården. De hänger också med husse på löpträning. Om än inte med sprudlande entusiasm alltid. ;)
De tränar lite lydnad och har lärt sig kantarellsök.

Superhärliga hundar! Kort päls också..
 
Sv: Leonberger eller annan gårdshund?

På min ridskola hade dom en irländsk varghund som gårdshund. Stor som ett hus, säkert perfekt för att hålla oinbjudna borta för han såg ut som en stor farlig vakthund. Men snäll som få, lugn och självständig. Dessutom kan en sån nog hänga med ut en del för dom är ju inte så kraftiga utan mest bara höga. :)
 
Sv: Leonberger eller annan gårdshund?

Jag har en femårig lejontik och hon är i mina ögon en perfekt gårdshund. Lullar runt som hon vill och tar långa pauser i skuggan medan jag jobbar ute på gården, hon sköter sig själv och kommer bara fram ibland för att kolla läget.

Hon är social men lite reserverad mot främlingar. Skäller några skall först för att uppmärksamma mig och sen vill hon fram och hälsa men hon kastar sig inte över folk, hon gör det lite försiktigt.
Älskar alla djur, speciellt katter och det bästa som finns är att få leka med andra hundar, även gamla tjuriga tikar som bara morrar normalt sett brukar ge sig och acceptera henne. Hon är godmodig och har stort tålamod helt enkelt.

Nu när det börjar bli varmare är hon inte lika förtjust i promenader i högt tempo (jag konditionstränar ;) ) och hon vill gärna dricka något längs vägen, men hon hänger ändå alltid med - även om vi är ute i två-tre timmar.

Hon är inte jordens smartaste hund men hon har stenkoll på vad som händer i omgivningen och när andra hundar hetsar för att hitta något som matte gömmer sitter hon still och väntar in mig och bara tittar. Sen går hon direkt på målet till de andra hundarnas förtret :D

Vikten är något vi ständigt får kämpa med, hon har lätt för att gå upp i vikt.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 806
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
10 788
Senast: Guldaskig
·
Övr. Hund Vad är bra egenskaper för en gårdshund? Alltså, inte rasen utan en som är boende på gård. Nu ska jag inte skaffa hund särskilt snart men...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 444
Senast: NotlikeI
·
Hundavel & Ras Jag har haft skaffa-ny-hund-funderingar en period nu. Är en ganska van hundmänniska, men mest ur perspektivet "hund som (aktiv)...
2
Svar
30
· Visningar
4 130
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp