Lera, hagar och mugg.

Sporthorse

Trådstartare
Med tanke på den långa och leriga våren så vill jag planera på bästa sätt för att dels skydda hagarna från att bli helt söndertrampade direkt och dels göra allt för att undvika mugg på muggkänslig häst.
Hur ska man tänka? Stycka av hagen i flera sektioner så dom olika sektionerna hinner vila och växla sektioner efter hur pass nertrampade dom blir? Hur låga intervaller behövs för att sektionen ska återhämta sig? Jag har begränsad hagyta och marken blir lätt söndertrampad pga lerjord.
Är det bäst att stycka av i tex 8 delar eller kanske dela hagen i 3 och bara låta den gå i del 1 när det är som blötast och regnar och öppna upp resten av hagen när det är torrt och sol? Är lite orolig att hela hagen blir förstörd om den inte delas av med tanke på att hästarna går ute 10 timmar om dagen.
Andra tips till muggkänslig häst?
 
Kan du hårdgöra en bit av hagen?
Du menar med grus? Det kostar ju en hel del då det är långt till närmsta grustag samt att jag då måste hyra in någon som kan gräva bort matjord och lägga duk och dränera. Inte möjligt i dagsläget tyvärr vad gäller grus. Det skulle landa på 50000 per hage om man räknar lågt enligt offert så jag har inte råd just i dagsläget i alla fall.Det är dränerat runt om, men när det regnar konstant i flera veckor såräddar det inte marken.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kan börja med att säga att jag inte har fånghästar, men är medveten om risken att få det med lättfödda ponnyer.Vad är era bästa knep...
Svar
7
· Visningar
1 440
Senast: Ajda
·
Hästvård Har en bekant vars häst jag rider ibland. Hon står uppstallad hos en ridinstrukör som hur ut stallplatser. Brukar själv ta in hästen...
2
Svar
36
· Visningar
4 975
Senast: Dopy
·
Utrustning Osäker på trådens placering, tacksam för flytt till rätt område om detta är fel. Korkad fråga :o men hur rengör ni era leriga...
Svar
14
· Visningar
1 308
Senast: NilHe
·
Foder & Strö Hej! Någon som vet hur bra/dåligt det är att flytta hästens vattenbalja i hagen? I stallet är lösdriften nu en bit mindre för att...
Svar
7
· Visningar
1 028
Senast: Daydreamer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp