Sv: Lera!

Våran hage är bara lerig vid grinden, och där vi hade vattenkaret förut ( vi har flyttat det till ett torrt ställe nu )
 
Sv: Lera!

KL

min reflektion är att just när det inte bara är lerigt, utan dessutom samlas ordentligt med vatten, där har man nått en gräns för vad som är FÖR lerigt.
lerigt blir det i de flesta hagar om man inte har grusat, med de vintrar vi har nu. då tycker jag det viktigaste är att det är en fast botten under, dvs okej att det är lera, men det ska inte vara bottenlöst, och det ska som sagt inte vara VATTEN som flyter omkring som hästarna måste stå i - då är det för mycket!

Har varit med om din typ av hage EN gång på ett ställe, och då var det som du beskriver, hästarna ville inte gå in i hagen ens på morgonen :( det var hemskt. ett tecken på att hästarna inte trivdes var också att tillochmed de mest rull-förtjusta slutade rulla sig ö.h.t. vattnet i hagen stod still och flöt inte undan, med resultat att piss och skit och annat också var stillastående. situationen blev som en gift-tunna, ja ni kan ju tänka er bakterie härdarna :eek:

där jag har min häst är det visserligen lerigt just nu, leran går upp till kronranden på hästen, dock är det ordentlig fast mark under, samt inga vattensamlingar. Jag tycker inte det är roligt med lera ö.h.t, men i jämförelse är det iallafall bättre. Jag tycker det verkar vara näst intill omöjligt att hitta stall med vettiga hagar, om man samtidigt vill stå på ngn slags "anläggning" med lite bekvämligheter. det verkar inte som det finns annat än såna här hagar så fort ställena blir lite större. Iallafall inte här. För att hitta fina vinterhagar utan lera och med stora marker, så får man knacka på hos ngn bonde som inte redan har anläggning med hästar och ställa sig långt långt ute på landet. :(

Håller med dig precis. Självklart blir hagar leriga på vintern men som sagt,när det dessutom blir så mycket vatten så det inte långre kan sjunka undan och hästarna inte trivs så har det gått över gränsen.

Det står faktiskt i djurskyddslagen att hagar som belastas hårt av hästar vintertid skall dreneras eller dyl om det inte fungerar annars (inte exakt samma ord men ungefär så står det)

Stallet jag står i är inte stort heller och hagarna är egentligen ganska vettiga till storleken (inga pyttesmå fyrkanter iaf). Problemet är väl att markerna inte är tillräckligt hårda,min häst hade som sagt gått där i två dagar och hagen var redan söndertrampad.
Och eftersom att det inte heller är drenerat så blir det också bara mer och mer vatten...:crazy:

Lera upp till kronranden låter som rena lyxen:D

Det dumma är att vi hade en hage som visserligen var lerig men den var bättre än denna men nu får vi inte ha den mer. Stallet tar in mer hästar och dom har inte hagar så det räcker!! Problem...:S
 
Sv: Lera!

Vad ska man göra? Är det fler som har sådana här riktigt hemska hagar? Hur gör ni?
Släpper ni ut hästarna i dom?

Min häst går ute men deras hagar är inte så super leriga mest i början där man släpper in och ut dem annars är det för det mest torrt i hagen, har stora hagar.:)
men hade min häst hage varit så lerig, börjar man ju fundera om man vill släppa ut dem i den leran:devil:

Undrar samma..är det fler som har sådana här hagar och hur gör ni isf?
 
Sv: *bilder*

är det en skola du har hästen på? :crazy: dom borde väl ha extra höga djurskyddskrav... och då borde dom grusa och dränera iaf några hagar....

mina hagar är heller inte roliga nu, har gräshagar som är jättevåta. men dom är ganska stora så just lerigt blir det inte. men vatten+jord ger ganska smutsig häst det med. :p

regnar ju helt sjukt mkt i år, har regnat konstant sen i somras tycker jag. :eek: inte konstigt att hagarna ser ut som dom gör, det hinner ju aldrig torka!

Ja,man tycker det..men nope:smirk:

Ja,ush...det regnar alltid i detta land:/
Men som sagt,jag kan ta smutsiga hästar så länge dom mår bra:D
 
Sv: Lera!

Undrar samma..är det fler som har sådana här hagar och hur gör ni isf?

Både ja och nej, just nu när det fryser på igen är det okej. Men när det var som värst var vinterhagen så som beskrivet. Jag 'löste' det genom att offra betet, och slänga ut hästarna där. Fixar inte att se dem gå omkring i lera upp över hovarna. Så betet fick stryka på foten, det är blött och söndertrampad och vid ingången etc lerigt, men det är bättre med vattensjuk gräsmark som plaskar men är fast, än leran.

vad hästarna ska äta i sommar, den delen jobbar jag på..
 
Sv: Lera!

Både ja och nej, just nu när det fryser på igen är det okej. Men när det var som värst var vinterhagen så som beskrivet. Jag 'löste' det genom att offra betet, och slänga ut hästarna där. Fixar inte att se dem gå omkring i lera upp över hovarna. Så betet fick stryka på foten, det är blött och söndertrampad och vid ingången etc lerigt, men det är bättre med vattensjuk gräsmark som plaskar men är fast, än leran.

vad hästarna ska äta i sommar, den delen jobbar jag på..

Men du ska vara lycklig som har alternativ i alla fall,man får se det positivt...:S
 
Sv: Lera!

Men du ska vara lycklig som har alternativ i alla fall,man får se det positivt...:S

Mjo, finns det inga andra hagar att släppa i 'hos er' då?

Skulle jag inte ha möjlighet att släppa i bättre hage, skulle jag faktiskt lägga pengar på att dränera och grusa upp en hage. För något säger mig att det är såhär vintrarna kommer riskera se ut framöver :cry:
 
Sv: Lera!

Mjo, finns det inga andra hagar att släppa i 'hos er' då?

Skulle jag inte ha möjlighet att släppa i bättre hage, skulle jag faktiskt lägga pengar på att dränera och grusa upp en hage. För något säger mig att det är såhär vintrarna kommer riskera se ut framöver :cry:

Förlåt för sent svar. Nej,inga andra hagar att tillgå. Hade stallmöte i veckan och påpekade att hagar ska vara dränerade om dom ser ut som dom gör här. Fick bara svaret att "sånt gör vi inte här" men men...fick lite grus vid ingången iaf..eller jord med stora stenar i:crazy:

Vill ha sommar...
 
Sv: Lera!

Hej
Vi hade inspektion här o våran vinterhage var lerig ,, den dömmdes ut!!
Man får tydligen inte ha hästar i leriga och upptrampade hagar .
Vi var tvungna att flytta dom omedelbart till sommarhagarna :s
Så nu måste jag använda mina sommarhagar och blir dom leriga och upptrampade så vet inte jag *suck*
Dom var stenhårda på detta.
Så säj till stallägaren att denna lagen har trätt i kraft!
 
Sv: Lera!

Jag fick en hage utdömd i förra stallet för att den var för lerig, med motivation att minst 1/3 av hagen skulle vara torr o min var bara torr till 1/4. Jag fick omedelbart byta hage. Som tur var skulle jag ändå flytta hästarna från det stallet så det löste sig ändå
 
Sv: Lera!

3 fjärdedelar av våra hagar är torra och den leriga delen ÄR lerig.

Men nog ser hästarna ut som spöken.

Dom lägger sig alldeles frivilligt i skiten trots att dom kan rulla sig där det är torrt..
Ju lerigare..destå bättre.
Men ser att dom söker upp gegghålen och mäter djupet med fötterna.
Sedan kastar dom ner sig i skiten så det stänker 10 meter runt om.
Blir så trött på dom..:crazy:

jodykatastrof.jpg
jodykatastrof1.jpg


AM

Jag kan inte låta bli att fnissa lite åt dina bilder. Jag trodde den var prickig först ;)
 
Sv: Lera!

Hej
Vi hade inspektion här o våran vinterhage var lerig ,, den dömmdes ut!!
Man får tydligen inte ha hästar i leriga och upptrampade hagar .
Vi var tvungna att flytta dom omedelbart till sommarhagarna :s
Så nu måste jag använda mina sommarhagar och blir dom leriga och upptrampade så vet inte jag *suck*
Dom var stenhårda på detta.
Så säj till stallägaren att denna lagen har trätt i kraft!

Ooo vad nyttig info. Detta kanske man kan dra nytta av,inga kort på hagen? så jag kan jämföra...:P
 
Sv: Lera!

Och år när det varit mkt blött och lerigt har inspektörer i mer än en kommun utdelat förbud mot att använda 'lerhål' till hagar, har inget annat kunnat erbjudas har hästarna helt enkelt fått hållas inne.

Av två onda ting är väl ändå lerhagen att föredra framför stallet?

Vår vinterhage är fruktansvärt lerig nu, inte konstigt med tanke på att det regnat oavbrutet sedan hösten 2006 eller så. Men nästa år kommer vi att göra ett annat arrangemang, halva vinterhagen (som ska dräneras) får användast endast när det är minusgrader, övrig tid får de gå i lerdelen. Den senare går dessvärre inte att dränera.

Immer
 
Senast ändrad:
Sv: Lera!

Undrar samma..är det fler som har sådana här hagar och hur gör ni isf?

Mina går ut - utan tvekan. De rullar sig gärna i leran, dessutom.
Vad är alternativet? Box hela dygnet? Inte tusan kan man börja gräva för dränering nu, mitt i vintern och när det är så vått!

Immer
 
Sv: Lera!

Mina går ut - utan tvekan. De rullar sig gärna i leran, dessutom.
Vad är alternativet? Box hela dygnet? Inte tusan kan man börja gräva för dränering nu, mitt i vintern och när det är så vått!

Immer

Nej att dränera nu är ju svårt men då har ni alltså inga hagarna dränerade sen innan..?
 
Sv: Lera!

Av två onda ting är väl ändå lerhagen att föredra framför stallet?

Vår vinterhage är fruktansvärt lerig nu, inte konstigt med tanke på att det regnat oavbrutet sedan hösten 2006 eller så. Men nästa år kommer vi att göra ett annat arrangemang, halva vinterhagen (som ska dräneras) får användast endast när det är minusgrader, övrig tid får de gå i lerdelen. Den senare går dessvärre inte att dränera.

Immer

Det har handlar - de fall där det blivit användningsförbud, om lera upp äver kotorna. Inte bara att hagen varit lerig/upptrampad, utan det har bara varits klafs av det.

Och då är nog nästan till och med jag beredd att tycka att stallet är bättre tills man kunnat dränera/fixa annan hage.

Men när det handlar om mer 'normal' förekomst av lera anser jag också att hellre ut än stå inne. Dock inte när det blir av den omfattningen som blivit när hagar stängts.
 
Sv: Lera!

Det har handlar - de fall där det blivit användningsförbud, om lera upp äver kotorna. Inte bara att hagen varit lerig/upptrampad, utan det har bara varits klafs av det.

Och då är nog nästan till och med jag beredd att tycka att stallet är bättre tills man kunnat dränera/fixa annan hage.

Men när det handlar om mer 'normal' förekomst av lera anser jag också att hellre ut än stå inne. Dock inte när det blir av den omfattningen som blivit när hagar stängts.

:bow::bow::bow:
 
Sv: Lera!

Nej att dränera nu är ju svårt men då har ni alltså inga hagarna dränerade sen innan..?

Vi köpte gården för två år sedan, och det har inte gått hästar här på 50 år. Däremot kossor, sommartid.
Svårt att förutse att det skulle kunna bli så lerigt som det är nu.

Immer
 
Sv: Lera!

Är inte avundsjuk alls... stackers er. Är när man läser o ser sånt här som man lär sig uppskatta det faktum att våra vinterhagar (o det mesta av sommarhagarna oxå för den delen) ligger på en bergssluttning så allt vatten rinner bort av sig självt.

Går det inte att ordna så ni kan rida tidigare o låta dom gå ut i geggan senare? Om dom nu måste gå o geggan, men jag fattade det så...
 

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 449
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Hur ofta tvättar ni hästens ben och hovar nu när det är så lerigt i hagarna? Vi har uteboxar med stallgång klädd med vindnät och...
2
Svar
24
· Visningar
2 587
Senast: Lilla vän
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 188
Senast: Fiorano
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 115
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp