Sv: *bilder*

okey, då måste era hagar vara jäkligt leriga om det stäncker så mycket. jag som tyckte att våra hagar var leriga. då kan det inte vara något i jämfört med era!
 
Sv: *bilder*

okey, då måste era hagar vara jäkligt leriga om det stäncker så mycket. jag som tyckte att våra hagar var leriga. då kan det inte vara något i jämfört med era!

Jag mådde faktiskt dåligt när jag kom upp till hagen och såg honom stå och trycka sig mot stängslet så ja,dom är hemska.

Det är som en nyplöjd åker fast med massor av vatten dessutom...ush
 
Sv: *bilder*

Usch, fy! Trevligt att rengöra den hästen sen ;O
Tycker också lite synd om hästen att behöva stå ut med att vara i en så lerig hage. Kan inte vara bra :/
 
Sv: *bilder*

:D:rofl::rofl:
om man har tiden och inte behöver stressa så gillar jag att få lite utmaningar i stallet ( grisig box, smutsig häst m.m) för att den få se det fina resultatet efteråt när allt är skinande blankt....men det här vet jag inte.... :crazy::eek:
 
Sv: *bilder*

:D:rofl::rofl:
om man har tiden och inte behöver stressa så gillar jag att få lite utmaningar i stallet ( grisig box, smutsig häst m.m) för att den få se det fina resultatet efteråt när allt är skinande blankt....men det här vet jag inte.... :crazy::eek:

Visst,jag förstår hurn du menar men ja,samtidigt,det här...inte riktigt inom rimliga gränser..:(

Visst.jag fick honom ren men täcket mår ju inte prima. Sen är ju det värsta att han ska stå i sån lera men nu går han faktiskt inte där,han går i en annan,tyvärr jätteliten hage men den är ändå bättre..
 
Sv: Lera!

Vad ska man göra? Är det fler som har sådana här riktigt hemska hagar? Hur gör ni?
Släpper ni ut hästarna i dom?

Min häst går ute men deras hagar är inte så super leriga mest i början där man släpper in och ut dem annars är det för det mest torrt i hagen, har stora hagar.:)
men hade min häst hage varit så lerig, börjar man ju fundera om man vill släppa ut dem i den leran:devil:
 
Sv: Lera!

KL

min reflektion är att just när det inte bara är lerigt, utan dessutom samlas ordentligt med vatten, där har man nått en gräns för vad som är FÖR lerigt.
lerigt blir det i de flesta hagar om man inte har grusat, med de vintrar vi har nu. då tycker jag det viktigaste är att det är en fast botten under, dvs okej att det är lera, men det ska inte vara bottenlöst, och det ska som sagt inte vara VATTEN som flyter omkring som hästarna måste stå i - då är det för mycket!

Har varit med om din typ av hage EN gång på ett ställe, och då var det som du beskriver, hästarna ville inte gå in i hagen ens på morgonen :( det var hemskt. ett tecken på att hästarna inte trivdes var också att tillochmed de mest rull-förtjusta slutade rulla sig ö.h.t. vattnet i hagen stod still och flöt inte undan, med resultat att piss och skit och annat också var stillastående. situationen blev som en gift-tunna, ja ni kan ju tänka er bakterie härdarna :eek:

där jag har min häst är det visserligen lerigt just nu, leran går upp till kronranden på hästen, dock är det ordentlig fast mark under, samt inga vattensamlingar. Jag tycker inte det är roligt med lera ö.h.t, men i jämförelse är det iallafall bättre. Jag tycker det verkar vara näst intill omöjligt att hitta stall med vettiga hagar, om man samtidigt vill stå på ngn slags "anläggning" med lite bekvämligheter. det verkar inte som det finns annat än såna här hagar så fort ställena blir lite större. Iallafall inte här. För att hitta fina vinterhagar utan lera och med stora marker, så får man knacka på hos ngn bonde som inte redan har anläggning med hästar och ställa sig långt långt ute på landet. :(
 
Sv: *bilder*

är det en skola du har hästen på? :crazy: dom borde väl ha extra höga djurskyddskrav... och då borde dom grusa och dränera iaf några hagar....

mina hagar är heller inte roliga nu, har gräshagar som är jättevåta. men dom är ganska stora så just lerigt blir det inte. men vatten+jord ger ganska smutsig häst det med. :p

regnar ju helt sjukt mkt i år, har regnat konstant sen i somras tycker jag. :eek: inte konstigt att hagarna ser ut som dom gör, det hinner ju aldrig torka!
 
Sv: Lera!

fy...inget roligt med så leriga hagar..
vi har jättefina hagar!bara lite lerigt i början av hagen,just vid grinden.
 
Sv: Lera!

Oh jisses amalia :crazy: Puh..

Jag knotade för att min häst hade rullat sig lite så täcket var lerigt i förrgår, hon rullar sig inte ofta och inte i leran utan på de lite torrare ställena :p
Vår hage (som var gräs när vi släppte där) är lerig, men det är ingen djup lera och det mesta vatten samlas i "dammen" i mitten, så "kanterna" runtom är förhållandevis torra faktiskt.
 
Sv: Lera!

Oh jisses amalia :crazy: Puh..

Jag knotade för att min häst hade rullat sig lite så täcket var lerigt i förrgår, hon rullar sig inte ofta och inte i leran utan på de lite torrare ställena :p
Vår hage (som var gräs när vi släppte där) är lerig, men det är ingen djup lera och det mesta vatten samlas i "dammen" i mitten, så "kanterna" runtom är förhållandevis torra faktiskt.

Problemet med Jody är att hon gräver fram leran för att sen lägga sig i det.
Ser ut som en grävmaskin i hagen. När hon skavt bort yttre lagret med gräs-rötter och jord så fräser hon på en stund till..jättekul...

Vi har inga vattensamlingar men en del av hagen blir söndertrampad.
(man får passa sig för stillastående vatten i hagarna då hästar kan komma på den korkade idén att dricka där..trots att dom har kar.)

Men det spelar ingen roll.
Har vi tio hektar torr mark och en kvadratmeter lera i nåt hörn så kan man ge sig f-n på att hon lägger sig där..
Hon vill se ut så där har hon sagt. :crazy:

AM
 
Sv: Lera!

3 fjärdedelar av våra hagar är torra och den leriga delen ÄR lerig.

Men nog ser hästarna ut som spöken.

Dom lägger sig alldeles frivilligt i skiten trots att dom kan rulla sig där det är torrt..
Ju lerigare..destå bättre.
Men ser att dom söker upp gegghålen och mäter djupet med fötterna.
Sedan kastar dom ner sig i skiten så det stänker 10 meter runt om.
Blir så trött på dom..:crazy:

jodykatastrof.jpg
jodykatastrof1.jpg


AM

Om du gör ett snitt längs med lerskalet, och delar det hela på två, kan du sätta ihop det igen, och på så sätt få en hästprydnad för hemmet! :idea::D
 
Sv: Lera!

Problemet med Jody är att hon gräver fram leran för att sen lägga sig i det.
Ser ut som en grävmaskin i hagen. När hon skavt bort yttre lagret med gräs-rötter och jord så fräser hon på en stund till..jättekul...

Åh sjutton, jag trodde den röde herrn här var ensam om sådana olater. Jag höll på att få krupp första ggn jag såg honom verkligen stå och gräva och skrapa upp en hög lera, och sen njutningsfullt vältra sig i det gång på gång.

Men 'skönt' att höra att jag inte är ensam.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 449
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Hur ofta tvättar ni hästens ben och hovar nu när det är så lerigt i hagarna? Vi har uteboxar med stallgång klädd med vindnät och...
2
Svar
24
· Visningar
2 587
Senast: Lilla vän
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 188
Senast: Fiorano
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 115
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp