less på dessa överpriser på hästar...

Sv: less på dessa överpriser på hästar...

Angående momsen så är ju den avdragsgill hela vägen fram till den dagen man säljer hästen och då har det ju faktiskt blivit billigare att få fram hästen i företag /kontra hobbyuppfödare så så stor skillnad tror inte jag det blir i slutändan .

Tror tom det blir dyrare för hobbyuppfödaren än företag ... Annars vore det väll bättre att ta mindre ston och se till att ha det som hobby istället ;).

Däremot så kan jag tycka att det är mer kvalitets och säkrare att köpa häst av företagare ?

Mia

Allt man säljer för över 30'kr per år skall man skatta för så det gäller även privatpersoner. Så du kan i princip göra avdrag för det som hästen kostat att föda upp även som privat

Allt man säljer för över 30'kr per år skall man skatta för så det gäller även privatpersoner. Så du kan i princip göra avdrag för det som hästen kostat att föda upp även som privat

Ja men man ändock betalat momsen hela vägen ??
Visst kan man dra av sina kostnader och slippa skatta men det gör man som företagare också ?

Du har andra utgifter som företagare, bokföring, arbetsgivaravgift, lön, revisor etc plus att du alltid måste momsa hästar du köpt in utan moms vilket gör att vinsten kanske inte alltid blir så stor.

Du lever ju oftast på ditt företag så i slutändan så blir det inte speciellt mycket vinst ner i handen oavsett att du fått dra momsen på vägen.

Allt skall ju betalas på vägen, det är ju inte bara att stoppa ner pengarna för hästen i fickan som tydligen många tror, dessutom så kan man ju i princip inte köpa foder etc var som helst som många privatpersoner gör, här måste du ha kvitton på allt du köper för att kunna dra av momsen vilket gör att du för det mesta betalar lite till dvs momsen

Varför i hela friden är det ett överpris att ta ut vad en vara kostat att ta fram???

Om inte varan motsvarar den kvalitet som berättigar priset.
Jämför med att bygga ett hus. Två personer har samma materialkostnad men den ena är en kompetent snickare och den andre har tummen mitt i hand och har aldrig hållit i en hammare.
När man tar fram en produkt så är det hantverket man betalar för. En häst med dålig exteriör och dåligt steg betingar inte samma pris som en med bra exteriör och bra steg oavsett om båda hästarna har samma stam och kostat samma sak att ta fram.

Det tror jag vi alla förstår...

Problemet är väl kanske det att man idag inte ens är beredd att betala produktionskostnaden för de allra BÄSTA fölen...
På 2009 års fölauktion låg de allra flesta buden - om det ens fanns några - under produktionskostnaden.

Detta samtidigt som många tycker att tyska föl för samma eller något högre priser är superbilliga och gärna ger sig av mot kontinenten för att köpa något som låter superstammat och fint...

Märkligt...

Nej, så är det ju inte. Förtjänst över 30 papp ska det skattas för. Men det är ju sällan du får en sån stor förtjänst på att sälja din häst om du ska ta med alla kostnader.

Angående momsen så är ju den avdragsgill hela vägen fram till den dagen man säljer hästen och då har det ju faktiskt blivit billigare att få fram hästen i företag /kontra hobbyuppfödare så så stor skillnad tror inte jag det blir i slutändan .

Tror tom det blir dyrare för hobbyuppfödaren än företag ... Annars vore det väll bättre att ta mindre ston och se till att ha det som hobby istället ;).

Däremot så kan jag tycka att det är mer kvalitets och säkrare att köpa häst av företagare ?

Mia
Det blir inte dyrare för en hobby uppfödare som ju vid en försäljning får dra av alla kostnader för "tillverkningen" och bara skatta för eventuellt överstigande vinst som då överstiger det för året gällande fribeloppet. Företagaren får vackert sätta upp hela försäljningsbeloppet på pluskontot i bokföringen.

Tror inte det finns några andra branscher där köparen är villig att betala lika mycket för "hobbyproducerad" vara som en som köps från en näringsidkare. I andra fall så är det väl den enda orsaken till att man köper något privat att det är billigare där än i butiken. Men när det gäller hästar är fullt accepterat att hobby uppfödaren ska ha samma prislapp som näringsidkaren. Då får man också som köpare stå konsekvenserna av det med en ofördelaktig prisbild och som man kan se här i tråd efter tråd problem i efterhand med affären.

Å andra sidan finns det gott om klåpare som kallar sig för hantverkare så det är ju ingen garanti att varan är bättre enbart för att det är en hantverkare som tagit fram produkten. Jag ser själv vilken skillnad det är i det arbete jag själv lägger ner på mitt hus när det gäller putsen och vad mina inhyrda hantverkare gör. Det är betydligt fler missar och skavanker som jag själv aldrig skulle släppa ur mina händer, men som hantverkare så är det lätt att de gör ett jobb snabbt och missar en del av underarbetet. De kör mer efter filosofin att man fyller igen med lite latex där jag istället hade spaklat och slipat i omgångar innan jag varit nöjd.

Men när det gäller hästar är fullt accepterat att hobby uppfödaren ska ha samma prislapp som näringsidkaren. Då får man också som köpare stå konsekvenserna av det med en ofördelaktig prisbild och som man kan se här i tråd efter tråd problem i efterhand med affären.

Det kan jag hålla med om .

Svara både olga Klara??;) och Masse ;)
Visst så ska man skatta för vinsten som inkomst ....

Men som företagare kan du ta med alla kostnader och även avräkningar när du har Näringsverksamhet .

Om det är så fördelaktigt som man faktiskt vill säga att man tjänar mer på att sälja hästen som hobby så skulle alla som håller på med hästar istället jobba för att man får driva sin hästverksamhet som hobby istället .....

Varför vill då alla få in sina hästar till företag ??

Nja känns som man vill påskina enbart hur dåligt det är att vara företagare och att man tjänar mer på att vara hobby avlare .

Är det så mycket sämre så är det dags att lägga ner företaget och börja hobbyavla istället .

Mia

Senast ändrad:

Konstiga slutsatser, det spelar inte köparen någon roll om hästen är hobbyproducerad eller producerad av en näringsidkare när man tittare på kvalitén, det finns varierande kvalitet hos alla aktörer. Vem som har högs kostnader för produktionen kan vi dividera om till döddagar men det är egentligen ointressant. Värdet av de mer långtgående garantier som en näringsidkare tvingas erbjuda är svårt att värdera, handlar det om unghästar som man undersöker grundligt finns det inte mycket som är reklameringsbart oavsett säljare, är det värt 500kr, 5.000 eller möjligen 10.000 kr? Jag kan inte tänka mig att en försäkring som täckte upp skillnaderna skulle vara så värst dyr, kanske någon några tuenlappar. Vad jag vet så finns det inte någon statistik på prisbilden och om det verkligen finns stöd för att det inte är några skillnader mellan prisbilden mellan privat uppfödda unghästar och de uppfödda av företag (med hänsyn tagen till den faktiska kvalitén). Har du tillgång till en sådan statistik då du verkar så tvärsäker på att det inte är skillnaden.

Vi kan för övrigt se problem i tråd efter tråd oavsett om det är näringsidkare eller privatpersoner som säljer och merparten handlar om äldre hästar som är mer eller mindre "begagnade".

Hur menar du förresten att privatpersoner bidrar till en för köpare ofördelaktig prisbild, jag har snarast en känsla av att de pressar priserna då de inte har ett vinstkrav vilket näringsidkare har (eller så går de i konkurs förr eller senare).

Det stämmer nog till viss del, Tyskland har ju haft ett mer organiserat urval och prövningar under längre tid än Sverige . Men vi är på väg! Importsemin gör ju att även svenska uppfödare kan använda sig av avelsframstegen man når utomlands. Vår stostam behöver bara komma ikapp lite kanske...:laugh:

Tittar verkligen köparen på vem som avlat hästen istället för att se på själva hästen?

Den s.k. hobbyuppfödaren kan ju ha ett fantastiskt sto som den avlar på. Varför skulle jag betala ett stuteri mer bara för att det är just ett stuteri? Dom föder ju också upp mediokra hästar. Det vet väl alla att avel inte går så tvärsäkert som man kunde önska. Det finns ju hobbyuppf som verkligen tänker till när de väljer sin hingst. Det kan man ju utläsa på buke i de oändligt långa och många avelstrådarna.

Köper jag hästen privat och behåller doldafelförsäkringen kan jag inte se att man har så mycket mer garantier från en uppfödare. Jag har en känsla av att många inte vill lägga pengar på en dyr försäkring utan tycker det är bättre att kriga med säljaren.

/Gg

Så enkelt är det inte som att bara lägga ner och köra som hobby. Det finns ju en uppsjö med lagar och regler som styr den biten.
Men tråden handlar om prissättning på hästar och det just det här resonemanget som du för som gör att den blir så konstig. När privpersoner ska ha samma prisnivå som som näringsidkare utan att kunna lämna samma garantier.
En häst av samma klass hos en privatperson som hos en näringsidkare med den lagstiftning vi har i det här landet bör ligga minst mellan 20 till 30 procent lägre för att ge en rättviss prisbild. Det är så mycket mer det kostar en näringsidkare att producera hästen. Om man ska följa alla regler som finns och t ex inte utnyttja stalltjer med slavliknade jobb för fickpengar.
Det är ju inte helle så enkelt som felra här tycks tro att man bara drar av momsen. Tvärt om för en framgångrik företagare handlar det om att betala in moms varje månad. Meningen med ett företag är ju att gå med vinst, blir det vinst så ska momsen betalas in. Man får bara dra av den moms man själv betalar vid inköp och går man med vinst blir momsen det sålda högre än den på inköpen.

Så titta på priserna på hästar och de som säljs av privatpersoner och dra bort låt säga 25 procent. Då tror jag att flera hittar rätt häst till rätt pengar.

Det stämmer nog till viss del, Tyskland har ju haft ett mer organiserat urval och prövningar under längre tid än Sverige . Men vi är på väg! Importsemin gör ju att även svenska uppfödare kan använda sig av avelsframstegen man når utomlands. Vår stostam behöver bara komma ikapp lite kanske...:laugh:

Du menar så att vi hamnar betydligt bättre än att ha tre av våra stofamiljer rankade bland världens 11 främsta??
Nåja visst ska man sikta riktigt riktigt högt men att anse att vi behöver komma ikapp och detta i ett avelsförbund där det betäcks en bråkdel av vad man gör i de flesta Tyska förbund är kanske att ta i.....

Tittar verkligen köparen på vem som avlat hästen istället för att se på själva hästen?

Den s.k. hobbyuppfödaren kan ju ha ett fantastiskt sto som den avlar på. Varför skulle jag betala ett stuteri mer bara för att det är just ett stuteri? Dom föder ju också upp mediokra hästar. Det vet väl alla att avel inte går så tvärsäkert som man kunde önska. Det finns ju hobbyuppf som verkligen tänker till när de väljer sin hingst. Det kan man ju utläsa på buke i de oändligt långa och många avelstrådarna.

Köper jag hästen privat och behåller doldafelförsäkringen kan jag inte se att man har så mycket mer garantier från en uppfödare. Jag har en känsla av att många inte vill lägga pengar på en dyr försäkring utan tycker det är bättre att kriga med säljaren.

/Gg

För det första så betalar man ju inte mer till stuteriet än till den private uppfödaren. Det ju det som är andemeningen i mina trådar att den private vill ha samma pris som näringsidkaren även om det inte stor i realitet till de kostnader och krav som finns. Vilket gör att prisbilden blir som den blir för köpare av hästar idag.

En näringsidkare som har en verksamhet som går med vinst (vilket ju är ett krav för att få vara det) har också stora kunskaper annars går det inte att driva ett företag. Så det är säker väldigt genomtänkta hingst val inte bara hos vissa privatpersoner. För visst finns det duktiga hobbyuppfödare men här finns fler väldigt okunniga personer som inte ens har ett lämpligt sto att börja med. Det är ju trots allt så att hingsten och stoet för fölet, uppfödaren resten.

Dolda felförsäkringen är ganska överskattad och ja alla säljare hade gärna sett köparen behöll den. Men det finns en hel del men när det gäller den. Juridiskt kan man inte lägga över ansvaret på köparen att betala försäkringen under x antal år för att slippa stå för dolda fel. Vill inte köparen betala den höga premien så kan inge tvinga någon till det.
Den gäller ju också bara för det belopp fölet försäkras från början vilket sällan är försäljningspriset.
Sedan kan köpare som inte är väldigt kunniga bli lurade på just den biten och tro att det gäller för mer än den gör i verkligheten. De garantier som en näringsidkare måste stå för gäller betydligt mycket mer än en dolda fel försäkring gör. Den gäller för dolda fel och det är faktiskt väldigt ovanligt att en häst verkligen har dolda fel. De flesta fel som uppkommer går att hitta om men letar efter dem och då är de inte dolda. Att man sedan inte letat efter dem vid köpet är en annan sak och där står man ganska maktlös som köpare om man köpt av en privatperson.

Dessutom om man köper en lite äldre häst alltså inget föl så är det långt ifrån alla som verkligen har en gällande dolda fel försäkring.

Det är inget fel att köpa en häst av en privatperson om man vet vad gör och vad som gäller. Men tråden handlar om att hästar är för dyra idag och det kommer att privatpersoner vill sälja till samma pris som näringsidkaren utan att ha samma omkostnader och juridiskt behöva lämna samma garantier.

Kommer tillbaka till att köpa bil finns fortfarande inte någon som skulle betala samma pris privat för en bil på Blocket som man gör till en bilhandlare. Skiljer en hel del i pris och de flesta som inte är väldigt kunniga på bilar väljer att betala de högre priset för slippa problem.

Så enkelt är det inte som att bara lägga ner och köra som hobby. Det finns ju en uppsjö med lagar och regler som styr den biten.
Men tråden handlar om prissättning på hästar och det just det här resonemanget som du för som gör att den blir så konstig. När privpersoner ska ha samma prisnivå som som näringsidkare utan att kunna lämna samma garantier.
En häst av samma klass hos en privatperson som hos en näringsidkare med den lagstiftning vi har i det här landet bör ligga minst mellan 20 till 30 procent lägre för att ge en rättviss prisbild. Det är så mycket mer det kostar en näringsidkare att producera hästen. Om man ska följa alla regler som finns och t ex inte utnyttja stalltjer med slavliknade jobb för fickpengar.
Det är ju inte helle så enkelt som felra här tycks tro att man bara drar av momsen. Tvärt om för en framgångrik företagare handlar det om att betala in moms varje månad. Meningen med ett företag är ju att gå med vinst, blir det vinst så ska momsen betalas in. Man får bara dra av den moms man själv betalar vid inköp och går man med vinst blir momsen det sålda högre än den på inköpen.

Så titta på priserna på hästar och de som säljs av privatpersoner och dra bort låt säga 25 procent. Då tror jag att flera hittar rätt häst till rätt pengar.

Vad har du för statistiskt underlag för att hävda att det inte är skillnader i prissättningen?
Vad baserar du din åsikt att garantin är värd 25-30% menar att 25-30% av hästarna reklameras av skäl som inte går att reklamera hos privatpersoner. Eller menar du att privatpersoner producerar hästar billigare? Eller vad menar du annars med en rättvis prisbild?

Vad är förresten en rättvis prisbild?
Den du anser är rättvis eller den marknaden anser?

Statistik är inget man bevisar något med så det är inget att fråga om. Man kan bevis allt med statistik om vill och vet hur man gör.
Mina procentavdrag hänger mer i hop med vad skattesatser och lönekostnadspålägg gör för en företagare och de är ändå klart tilltagna i underkant för att inte överdriva till nackdel för privatpersonen. De socialaavgifterna är ganska höga idag medan en privatperson ofta ligger på en egen skatt runt 30 % där arbetsgivaren får betala betydligt mer för samma person.
Så för att förstå skillnaden mellan privata säljare och yrkesmässiga måste man sätta sig in i vår lagstiftning som gäller för yrkesverksamhet och skatter.

Prisbilden är ju marknadens och när marknaden inte tar hänsyn till var man köper en häst men gör det när man köper en bil eller TV så blir det fel.

Jag håller inte med dig och tycker att du lägger fram vad det för dig som näringsidgare kostar att ta fram en 4 åring spec samt även de avdrag eu bidrag och avdrag för byggnader osv .

Och även vad det kostar för en hobbyavlare tills pålle är 4 år .

Angående Dolda fel försäkringen så gäller den för den sålda hästen om den sälj för 70 000 kr och då även försäkras i det så gäller Dolda fel försäkringen om den inte bryts .

Tycker faktiskt att du kör en tycka synd om mig företagare grej .

Och visst är målet med hästverksamhet att den ska ge vinst och gör den inte det så förstår jag fortfarande inte varför man inte lägger ner verksamheten och börjar hobby avla för det verkar ge mer pengar ?

För övrigt väljer man väll själv om man vill vara hästföretagare ? Och finns det inga pengar att tjäna så får man väll sadla om som sagt och bli hobbyavlare ... Mia

Jodå man kan både bevisa och visa massor med statistik, men bör vara försiktig med tolkningen. Men med andra ord är det din egen uppfattning att det inte är någon prisskillnad då du inte har något som stödjer den att visa.

Jag är bekant med lagstiftningen och skattereglerna och det är därför jag ifrågasätter dina uppgifter. Du tar väldigt lätt på privatpersonens momsade kostnader och betonar skatter och avgifter. Du utgår också helt krasst från att en privatperson inte har några kostnader för löner etc. Det finns både de som har ett eget stall och fixar allt själv, men det finns även de som hyr in sin häst och betalar löner indirekt + förtjänst och dessutom lämnar bort sin häst till inridning (om det handlar om inridna hästar) och betalar för denna tjänst.

Det är som många med mig sagt inte rimligt att prissätta utifrån kostnader utan man bör prissätta efter värdet av hästen inklusive värdet av eventuella garantier.

Du tar väldigt lätt på privatpersonens momsade kostnader och betonar skatter och avgifter. Du utgår också helt krasst från att en privatperson inte har några kostnader för löner etc. Det finns både de som har ett eget stall och fixar allt själv, men det finns även de som hyr in sin häst och betalar löner indirekt + förtjänst och dessutom lämnar bort sin häst till inridning (om det handlar om inridna hästar) och betalar för denna tjänst.
En som har status som privatperson när det gäller hästuppfödning lär inte har någon anställd med vit lön. Alltså faller den biten med en gång. Har man anställda och betalar de avgifter och löner som man ska är inte hobby.
Om sedan väljer att köpa tjänster i form av uppstallning m m är det ju upp till var och en och även många näringsidkare som gör det. Konstigt nog ifråga sätts inte tjänsten inridning på samma sätt som uppfödning. För då är helt klart att en etablerad företagare ska ha mer betalt än en som utför samma sak på hobby nivå.

Sedan när det gäller privatpersoner och moms, ingen ifråga sätter att det betalas moms på allt som en privatperson köper och det inte ingår när den personen säljer. Bara att det inte ska räknas när det handlar om hästar tydligen, Så att om en företagare ska köpa en häst av en privatperson så finns ingen moms att "dra av" men väl att betala när den eventuellt säljs igen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka