less på dessa överpriser på hästar...

Sv: less på dessa överpriser på hästar...

- En för billig vara innebär en ännu högre risk att den blir en "slit och släng" vara.
Den som inte kan göra denna koppling till dagens hästförsäljning är antingen dum eller okunnig.

Har du verkligen några belägg för detta?
Skulle rikt folk per automatik ta bättre hand om sina dyra hästar? På vilket sätt då? Jag känner precis hur många som helst som har billiga hästar som de sköter bra.

Sen finns det en alldeles nyskapad tråd som handlar om vett och etikett på nätet. Dit hör inte att kalla folk som inte delar dina åsikter för dumma eller okunniga!

Resten du skrev håller jag med om. :)

/Gg

Zephira kanske inte menade att man tar sämre hand om hästen om man köpt till ett lågt pris men helt klart är att det blir fler impulsköp när priset sänks drastiskt. Jag har själv två hästar i stallet som jag köpt pga att jag tyckte det var ovanligt bra pris. Det betyder dock inte att jag tar sämre hand om dem för det, men däremot kanske jag säljer dem vidare efter att de är utbildade.

Var är den där vett o etikett tråden? Hade varit kul att läsa :)

Typ så ja! :D
Min häst kan självklart reagera på saker, men jämfört med jättemånga svenskfödda halvblod jag känner så blir reaktionen en helt annan! För det första reagerar min häst mindre på "farliga saker". Och för det andra så lugnar hon ner sig till noll (eller hur man säger) enormt mycket fortare än många andra halvblod jag träffat.
Minns de hysteriska halvbloden som var när jag var liten! :crazy:
Trots att de var både välhanterade och väluppfostrade är det ett under att man inte kom i kläm oftare än man gjorde!
Så illa är det ju inte med svenskfödda hästar numera, men att märka en klar skillnad på många av dem och min tysk, det gör jag och många andra!

Så måste jag bara kommentera argumentet som florerat här inne angående att man inte vill betala vad hästen faktiskt kostat säljaren utan istället ett "accepterat marknadspris". Det är som att gå in i sin mataffär och kräva att slippa betala tillverkningskostnaden, transporten, personalen som jobbar etc etc. utan bara ett pris som alla människor tycker verkar skäligt och kan betala. Det kan nog bli mycket svårt för handlaren att sätta ett sådant pris utan att behöva stänga sin affär efter ett par veckor. Eftersom det förmodligen skulle bli tjurrusning efter varorna i fråga, handlaren skulle gå med förlust. Värdet på varan skulle förmodligen innebära att om man tappade den på vägen hem inte skulle bekymra sig så myckt över det, bara att köpa en ny.
Med denna anekdot så kan man lätt dra slutsatserna:

- En vara som säljs med förlust är en orimlig affär för den som säljer i det långa loppet.
Om dina tillverkningskostnader som uppfödare ligger över det "accepterade marknadspriset", så är det bara marknadsekonomins brutala sätt att tala om för dig att du inte borde föda upp hästar för försäljning.;) Det är så att säga inte en rättighet att få sälja till det pris man vill ha ut för att gå med vinst, kan man inte övertyga en kund att betala det önskade priset så får man så snällt sänka sina kostnader eller framställa en bättre vara för samma kostnad.
Jo, det finns ju alternativet att man får lära sig att sälja sin vara bättre.
samt att:

- En för billig vara innebär en ännu högre risk att den blir en "slit och släng" vara.

På vilket sätt skulle det vara ett argument, skulle alla uppfödare hålla upp priserna kollektivt av den anledningen? De priserna jag har setts nämnas i tråden är i hundra tusen kronors klassen, jag vet inte vad gränsen för slit och släng går hos dig, men min gräns går lite längre ned i prisskalan.;)
Men ta gärna upp det argumentet med ägare av ridtravare där det börjar närma sig relevans. Jag följer gärna diskutionen med en bunke popcorn i näven:D

Senast ändrad:

Kan inte annat än hålla med om att du har väldigt många vettiga synpunkter men det är ett väldigt ensidigt sätt att se det.

T.ex. som det här:
Om sedan väljer att köpa tjänster i form av uppstallning m m är det ju upp till var och en och även många näringsidkare som gör det. Konstigt nog ifråga sätts inte tjänsten inridning på samma sätt som uppfödning. För då är helt klart att en etablerad företagare ska ha mer betalt än en som utför samma sak på hobby nivå.

Visst är det upp till var och en om man ska hästen inhyrd/uppstallad hemma, men det är fortfarande kostnader som dom haft för att ta fram sin avkomma. Och handlar man bara foder och strö till t.ex. 1 häst så får man helt andra foder/strökostnader på den hästen än vad du har per häst, och när du tar ut veterinären för vaccinering kan du oftast slå ut t.ex körersättningen på ett antal hästar om det inte till och med är så att veten tycker den får så mycket jobb ute hos dig att dom inte ens tar ut en körersättning för att köra ut.
Och återigen om det bara handlar om ett sto i avel hos hobbyuppfödaren så är det inte säkert att det finns alternativet att ha den uppstallad på något annat sätt än som inackorderad, för som hobbyuppfödare är det inte helt ovanligt att du har ett heltidsjobb också utanför hästreriet vilket gör att det inte är ett alternativ att ha hästen uppstallad så att man själv sköter allting runt om den.

Du kan inte bara kallt räkna med att hobbyuppfödaren har samma premisser som du själv, för så är det sällan, i stort sett aldrig.

Och jag tror det är få hobbyuppfödare som ens räknar med att gå plus på sina uppfödningar, men hoppas på att gå +/-0. Men få gör det dom flesta får varje år ta pengar ur sin egen ficka för att kunna fortsätta med sin avel.

/Camilla

KL

Avel är svårt, mer än 50% av de hästar man föder upp kommer aldrig att gå på plus. Den förlusten får man ta som uppfödare, att avkomman inte blev det man tänkt sig just den gången. De allra flesta uppfödare försöker inte heller få ut några jättepengar för sina medelmåttor.

Men de föl man får som faktiskt är riktigt bra och som man redan tidigt ser att de kommer att gå långt, de får köparen betala för. De flesta uppfödare har råd att vänta ett par år på att rätt köpare till ett ämne ska dyka upp och har ingen som helst anledning till att gå ner i pris på dessa. Det är ändå min erfarenhet att det är just de fina fölen som man har flest spekulanter på.

De sista 2 åren har det varit kärvt på hästmarknaden och köparna har kunnat välja och vraka, aldrig har jag fått så många skambud både på halvbra och bra hästar. Det betyder inte att uppfödare måste stå med mössan i hand och be om ursäkt för det pris de satt på sitt föl. Den allmänna konjukturen kommer troligen att vända igen, men vad det gör för hästpriserna återstår att se.

Attityden att man inte ska få tjäna pengar på hästuppfödning är däremot väldigt tråkig att se och höra, ren avundsjuka om ni frågar mig.

KL
Attityden att man inte ska få tjäna pengar på hästuppfödning är däremot väldigt tråkig att se och höra, ren avundsjuka om ni frågar mig.

Det är nog ingen här som ifrågasätter att BRA hästar ska få kosta. Det man kan fråga sig är ju dock hur många BRA hästar det finns där ute bland alla dem som är "prissatta" i 100000 kr klassen, eller betydligt högre för den delen i vissa fall. Jag har bekanta som åkt runt o letat häst, och de har fått leta läääänge innan de hittat en trevlig, ridbar häst utan större skavanker.

Det som slår mig är också att det verkar vara vanligare att hästuppfödare förutsätter att de ska gå med vinst med sin avel. Det är en inställning man inte så jätteofta ser inom t.ex. hunderiet. Jag kan förstås ha fel, men det är något jag reagerat på när jag läser dessa "pris-trådar".

Jag tror att alla uppfödare självklart har en förhoppning att gå med vinst, iaf med inte allt för stor förlust. Att avla för att andra ska få köpa billigt är nog ingens dröm även om många gör det för att det är roligt och inte enbart i vinstintresse. Det är få hunduppfödare som går back med 10 000-tals kr på en kull.

Senast ändrad:

Det är nog ingen här som ifrågasätter att BRA hästar ska få kosta. Det man kan fråga sig är ju dock hur många BRA hästar det finns där ute bland alla dem som är "prissatta" i 100000 kr klassen, eller betydligt högre för den delen i vissa fall. Jag har bekanta som åkt runt o letat häst, och de har fått leta läääänge innan de hittat en trevlig, ridbar häst utan större skavanker.

Det som slår mig är också att det verkar vara vanligare att hästuppfödare förutsätter att de ska gå med vinst med sin avel. Det är en inställning man inte så jätteofta ser inom t.ex. hunderiet. Jag kan förstås ha fel, men det är något jag reagerat på när jag läser dessa "pris-trådar".

Fast för mig är det bra 4-åring som är med i utvecklingsplanen som ligger på mellan 100 - 150 000, en trevlig ganska komplett häst men absolut inget stjärnämne för dom riktigt bra hästarna är mycket dyrare.

Att du ser fler uppfödare inom häst som anser sig skulle gå med vinst, är nog delvis för att det finns mer företagsintressen överhuvudtaget inom hästuppfödningen. Men jag förstår samtidigt inte varför dom inte ska gå med vinst? Varför ska dom inte tjäna på att ta fram den där trevliga unghästen som du letar efter? Eller du menar eftersom dom håller på med hästuppfödning så får dom skylla sig själv att dom får hjälpa dig att betala din unghäst för att du tycker den är för dyr?

Och även inom hunderiet förväntar sig uppfödarna att gå +/-0, men det är inte alls samma omkostnader att föda upp hund, så du reagerar förmodligen därför inte lika mycket på priserna.

/Camilla

Jag ifrågasätter inte varför hästuppfödare skulle gå med vinst, det är klart att det är bra om man kan göra vinst på sina uppfödningar, och förmodligen är det som du säger mer företagsinriktat. Men det jag har funderat över är hur många uppfödare faktiskt FÖRUTSÄTTER att de ska gå med vinst genom att bedriva uppfödning. Som hunduppfödare får man vara glad om det går jämnt upp, när man börjar avla på hund så har man förutsatt på samma sätt att man ska göra en viss vinst på valparna, där är det ju oftast riktpris på valparna också. Inom hästbranchen är det fri prissättning på ett annat sätt. Bedriver man ett företag är det ju en annan femma, förstås.

Med BRA menade jag inte en medelmåttig häst utan just en BRA häst, eller en alldeles UTMÄRKT häst då. Och sådana hästar har ingen ifrågasatt prissättningen på. För mig är 100000 kr och uppåt väldigt mycket pengar och ingenting man plockar fram ur madrassen bara så där.

Vill sedan bara tillägga att än så länge har ingen hästuppfödare behövt anstränga sig för att ta fram en bra häst åt mig. Den biten sköter jag själv genom att ha haft ett bra sto att ta föl efter och nu ha hennes ännu bättre dotter kvar som jag hoppas få dräktig.

Fast för mig är det bra 4-åring som är med i utvecklingsplanen som ligger på mellan 100 - 150 000, en trevlig ganska komplett häst men absolut inget stjärnämne för dom riktigt bra hästarna är mycket dyrare.

/Camilla

Frågan är väl om det finns marknad för så fina och dyra hästar, inte att de inte är värda det, utan marknaden är mättad. De allra flesta är ju hobbyryttare som susar runt i skogen eller tränar lite lätt på närmaste anläggning. De flesta vill väl inte köpa 100 000krs hästar för det ändamålet. Inte konstigt att ridtravare har blivit så populära egentligen. Vi som sitter här på Buke och gaggar avel osv är förmodligen större hästnördar än gemene hästfolk och har kanske svårt att förstå att alla inte vill ha dyra, flotta hästar.

Var förresten på en ridkurs där dom andra satt lyckliga och glada på sina nordisar och diverse korsningshästar. Jag kände mig som värsta snobben med min nya vräkiga häst från Tyskland. Förmodligen var vi lika glada i våra hästar fast jag har fått betala flera ggr mer. Hästintresset ser ju så olika ut för oss.

Det stod ju även att läsa i ridsport för ett tag sen att efterfrågan finns på hästar men då ska det vara snälla hästar som vem som helst kan hantera och rida.

Angående hundavel så är tydligen blandras den vanligaste hunden i Blekinge. Så affärsmässigt är det ju bättre att avla såna även om det strider mot ens ideologi.

Rid Travare eftertraktade ? Jag trodde man gav bort dom .... Folk är ju ledsna för att man inte blir av med dom .

Mia

Jag skrev inte heller att dom är eftertraktade så att det är marknad att sälja såna, men eftersom det faktiskt finns ett väldigt stort antal ridtravare i landet så är dom ju på så sätt populära, eller vanliga kanske låter bättre. Puh, jobbigt med skriftspråk ibland ;)

Hur som helst så var ju andemeningen den att många nöjer sig med att rida på "sämre" hästar och är lyckliga med det. Hukar mig nu så jag inte får snöbollar på mig. Vi pratade ju om att bra hästar är svårsålda. Kanske de flesta är svårsålda nu när det är sån arbetslöshet.

mm, håller med.
en kompis till mig köpte B-ponny för 500 000.
visst den är skitfin med fortfarande grovt överpris :P

Mvh Freddie:bump:

Hur som helst så var ju andemeningen den att många nöjer sig med att rida på "sämre" hästar och är lyckliga med det. Hukar mig nu så jag inte får snöbollar på mig. Vi pratade ju om att bra hästar är svårsålda. Kanske de flesta är svårsålda nu när det är sån arbetslöshet.

Fast jag har inte hört någon i den här tråden klaga över att det är svårt att sälja dom bra hästarna... Däremot så är det väldigt många som klagat över att dom är för dyra att köpa, så om denna tråd inte bara består av köpare rakt igenom så verkar inte problemet ligga i att sälja dom. I mina ögon verkar det snarare som det är många som vill ha hög kvalitet men betala för lågbudgetvarianten....

/Camilla

Frågan är väl om det finns marknad för så fina och dyra hästar, inte att de inte är värda det, utan marknaden är mättad. De allra flesta är ju hobbyryttare som susar runt i skogen eller tränar lite lätt på närmaste anläggning. De flesta vill väl inte köpa 100 000krs hästar för det ändamålet. Inte konstigt att ridtravare har blivit så populära egentligen. Vi som sitter här på Buke och gaggar avel osv är förmodligen större hästnördar än gemene hästfolk och har kanske svårt att förstå att alla inte vill ha dyra, flotta hästar.

Här omkring verkar det vara fler och fler som faktiskt insett att vill man rida en bra häst så får man vara beredd att betala för det. Att även om man bara utnyttjar halva hästens kapacitet så får man vara betala för den andra halvan också... Den följer liksom med på köpet:angel:

Att ridtravare är så vanliga som dom är tro jag mycket bero på det gamla fenomenet... Grattis är gott...

/Camilla

Jag skrev inte heller att dom är eftertraktade så att det är marknad att sälja såna, men eftersom det faktiskt finns ett väldigt stort antal ridtravare i landet så är dom ju på så sätt populära, eller vanliga kanske låter bättre. Puh, jobbigt med skriftspråk ibland ;)

Nja jag tror ju fortfarande att bra hästar går att sälja men det finns en konstig prisättning bland hobbyryttarna som tror man sitter på en svårklasshäst ursnygg och så tittar man på hästen och den är inte speciellt vacker eller ett svårklassämne:crazy::o inte i mina ögon iallafall .

Sen anser jag att man ska ha den häst man trivs med oavsett om det är en korsning eller travare eller Nordsvensk DOCK ska man då inte tro man kan rida eller avla till en Grand Prix häst sen på denna pålle . Men är man glad och gillar skogturer och träna lite och trivs med sin häst spelar det ingen roll . Huvudsaken är att man älskar sin häst :love:

Mia

Fast jag har inte hört någon i den här tråden klaga över att det är svårt att sälja dom bra hästarna... Däremot så är det väldigt många som klagat över att dom är för dyra att köpa, så om denna tråd inte bara består av köpare rakt igenom så verkar inte problemet ligga i att sälja dom. I mina ögon verkar det snarare som det är många som vill ha hög kvalitet men betala för lågbudgetvarianten....

/Camilla

Fast det är ju fortfarande ingen som ifrågasätter att verkligt bra hästar ska få kosta.
Eller anser du att alla hästar från 100000 kr och uppåt per automatik är väldigt bra bara pga priset?
Det som ifrågasätts är ju att prissättningen på "normalhästen" inte alltid är särskilt realistisk.

Det som ifrågasätts är ju att prissättningen på "normalhästen" inte alltid är särskilt realistisk.

Och det som och det som också ifrågasätts är om det inte är förväntningarna på priset från köparens sida som ibland är felaktig. Hittar man inte "rätt häst" till "rätt pris" så får man antingen justera priset eller kraven. Och säljpriset är väl inget problem, antingen blir hästen såld och då var det "rätt pris" eller så blir den inte såld och ägaren får behålla eller justera priset.

Fenomenet kallas marknadsekonomi.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Leverera valp vid 12 veckor?

Hästrelaterat

Tillbaka