less på dessa överpriser på hästar...

Sv: less på dessa överpriser på hästar...

Minimipoängen för auktionen är inte 48 poäng utan 47 - ändrades förra året då man annars inte fick tillräckligt antal anmälda föl. Alltså finns det en hel hoper anmälda föl som inte var kvalificerade till Riksföl.

Och resultatet av auktionen säger inte mer än att vi inte är riktigt redo för auktioner. Jag vet många föl som sålts för betydligt mer än 40.000 kronor i år så att ta ett enda tillfälle till intäkt för att 40.000 kronor är ett överpris för fölen tycker jag inte är riktigt.

Riktiga topphästar finner alltid köpare och det till bra pengar. Det är de som inte riktigt tillhör toppen där priserna sänkts tydligt..

Vid Riksföl för några år sedan uttalade ordförande i Danskt Varmblod som var en av domarna att toppfölen i Sverige absolut håller samma klass som de i Danmark.....ändå har priserna på våra auktioner aldrig kommit i närheten av toppriserna i Danmark...varför är det så?? Vad är det vi misslyckas med i marknadsföringen av våra hästar??

Varför tar vi resultaten från auktionen till intäkt för att uppfödarna ligger för högt i pris istället för att undra varför det inte finns massor med utländska köpare till våra superfina föl?? Utländska köpare som lätt lägger flera hundratusen på föl i Danmark eller Tyskland??

Sedan kan man fråga sig varför så många svenskar åker och köper föl på auktioner i Tyskland även fast det går att köpa minst lika bra föl här i Sverige till samma pris. :confused:

Kan inte annat än hålla med..

Hur många gånger har man inte även på detta forum hört hur fantastiskt billigt man kan köpa föl i Tyskland...BARA 5-6000 Euro...i samma andetag som man tycker uppfödarna här hemma tar ut överpriser när man begär samma pris för fina föl här hemma.

För...många av de "kanonföl" - uttagna till ELITauktioner som genom superbra marknadsföring finner sin väg på skärmen från Tyskland in i våra vardagsrum håller INTE samma klass som toppfölen här i Sverige.

Det är många i min närhet som väljer att köpa tyska hästar, när jag (av en ren slump) valde att importera en häst från Tyskland, så frågade jag runt varför dom valde tyskt...och dom sa att "aveln har kommit längre fram i tyskland och det avlas mer "moderna" hästar där"...

Även jag har blivit förtjust i dom tyska hästarna jag sett på tävlingarna, gillar modellerna på dom.

men visst finns det fina svenska hästar!!

Och resultatet av auktionen säger inte mer än att vi inte är riktigt redo för auktioner. Jag vet många föl som sålts för betydligt mer än 40.000 kronor i år så att ta ett enda tillfälle till intäkt för att 40.000 kronor är ett överpris för fölen tycker jag inte är riktigt.

Nja, det tror jag är en väldigt optimistisk tolkning. Tanken är auktioner är att köpare ska kunna göra fynd. Det är ju den möjligheten som lockar. Och möjligheten för säljare att kunna sälja enstaka hästar dyrt. Som det är nu är det rea på föl i alla fall, vilket gör auktioner helt onödiga. Visst finns det enstaka individer som säljs dyrt, det gör det alltid. Men snittpriset på ett föl i dag är försvinnande lågt, om jag får gissa.

Vid Riksföl för några år sedan uttalade ordförande i Danskt Varmblod som var en av domarna att toppfölen i Sverige absolut håller samma klass som de i Danmark.....ändå har priserna på våra auktioner aldrig kommit i närheten av toppriserna i Danmark...varför är det så?? Vad är det vi misslyckas med i marknadsföringen av våra hästar??

Jag vill påstå att han hade fel. Var är de hästarna, om jag får fråga? Danskarna har spöat skiter ur oss i Unghäst-vm och till och med våra egna championat/unghästtävlingar de senaste åren - och då har vi ändå representerat oss med utländska hästar övervägande. Var är dessa stormbegåvade 3- och 4-åringar? Jag har då inte sett dem, och jag har hängt på både 3- och 4-årstester i flera år. Jag skulle vilja påstå tvärtom att både danskarna och holländarna ligger långt, långt före oss, medan tyskarna i dag har mer kvantitet än kvalitet (givetvis med guldkorn även där).

Jag relaterar bara vad han sade vid det tillfället - om han har fel eller inte och uttalandet bara i så fall var "politiskt artighetsfärgat" kan jag inte uttala mig om. Inte heller om han uttalde sig om svensk avel i allmänhet eller de föl han den dagen hade för ögat.

De föl han såg vid detta tillfälle är inte tre år ännu..:)) och är naturligtvis superstjärnor ..åtminstone tills de visats i vår..;)

Jag relaterar bara vad han sade vid det tillfället - om han har fel eller inte och uttalandet bara i så fall var "politiskt artighetsfärgat" kan jag inte uttala mig om. Inte heller om han uttalde sig om svensk avel i allmänhet eller de föl han den dagen hade för ögat.

De föl han såg vid detta tillfälle är inte tre år ännu..:)) och är naturligtvis superstjärnor ..åtminstone tills de visats i vår..;)

Jag förstår... Vi får väl avvakta genombrottet för svensk avel ännu några månader... :)

Har letat häst nu i ett halvår och börjar bli smått vansinnig... Hästar som ligger ute för runt hundratusen som man i min värld knappt skulle betala hälften för.

Hittade för ett tag sen en annons på en fyraåring, glömde vad prislappen låg på den då jag började kolla upp mer info. (Har kollat på hästar i prisklassen 50.000 och upp till ca: 100.000). Det skrevs i annonsen att hästen hade diplom från treårs. Visst - intressant. Kollade på videon som låg ute och tyckte inte alls den levde upp till de poäng den blivit tilldelad (visserligen kan en video vara missvisande). Men som sagt -hästen var fyra och jag började funderade på ifall den möjligtvis hade blivit visad på kvalitéts...

Hittade till slut resultat från kvalitéts och de visade sig att den fått bedömningen 876 666 (dressyrtalang) och inte bättre som hopptalang, vilket för min del iof inte har sådan stor betydels då jag söker en dressyrhäst.

Jag letade mig tillbaka till annonsen för tyckte ändå att hästen var ganska trevlig om den nu hade legat ute för runt 50- 60.000. Men icke - 100.000 papp för en häst som inte blivit tävlad och med den ganska urusla bedömningen från kvalitéts..

Jag kanske har missat denna höjning av priser på hästar - men blir mäkta förvånad över alla de hästar som annonseras om och om igen..utan prissänkning...

Jag tycker dessa bedömningar ska tas med en nypa salt.

Se bara resultatbetygen i gångarten trav från 2009.Det skiljer en hel del i hur många procent som hamnar i de olika betygen och så stor skillnad borde det (väl?) inte vara?Jag hade gärna köpt häst från mellersta Norrland i så fall.....och absolut undvikit dessa hästar i Skaraborg........

4=ej fullt godkänd
5=med tvekan godkänd
6=godkänd
7=ganska bra
8=bra
9=mycket bra

Resultatpoäng i gångarten trav från Kvalitetsbedömningarna 2009

Dalahästen Anna-Britta Olden KronobergMari-Ann Barkevall
Betyg Antal Procent Betyg Antal Procent
4 1 4 4 0 0
5 2 8 5 3 7
6 16 62 6 20 45
7 7 27 7 15 34
8 0 0 8 5 11
9 0 0 9 1 2

Totalt antal 26st Totalt antal 44st

Mellersta Norrland Wanja Wallemyr Bohuslän Ruth Börjesson
4 0 0 4 0 0
5 0 0 5 1 3
6 7 26 6 16 47
7 13 48 7 8 24
8 7 26 8 7 21
9 0 0 9 2 6

Totalt antal 27st Totalt antal 34st

Gotland Jan Ove Olsson MälardalenWivecaSchenholm
4 0 0 4 0 0
5 1 14 5 0 0
6 4 57 6 23 47
7 2 29 7 19 39
8 0 0 8 6 12
9 0 0 9 1 2

Totalt antal 7st Totalt antal 49st

Värmland Magnus Hamilton Skaraborg Bo Jenå
4 0 0 4 0 0
5 0 0 5 0 0
6 9 50 6 42 84
7 8 44 7 5 10
8 1 6 8 3 6
9 0 0 9 0 0

Totalt antal 18st Totalt antal 50st

Österlen Elisabeth Lundholm HalländskaNiklas Roslund
4 0 0 4 0 0
5 3 13 5 2 3
6 12 50 6 24 40
7 6 25 7 26 43
8 2 8 8 7 12
9 1 4 9 1 2

Totalt antal 24st Totalt antal 60st

Örebro Ulrica Jacobs
Betyg Antal Procent
4 0 0
5 0 0
6 6 30
7 11 55
8 3 15
9 0 0

Totalt antal 20st

Flyinge Elisabeth Lundholm
Betyg Antal Procent
4 0 0
5 4 8
6 26 54
7 16 33
8 2 4
9 0 0

Totalt antal 48st

Västerbotten Kari Ekström
Betyg Antal Procent
4 0 0
5 2 15
6 7 54
7 2 15
8 2 15
9 0 0

Totalt antal 13st

Östergötland Anna-Britta Olden
Betyg Antal Procent
4 1 2
5 3 6
6 25 51
7 15 31
8 5 10
9 0 0

Totalt antal 49st

kl Blev mkt konstigt inlägg från mig som inte gick att redigera....försöker igen...
Har letat häst nu i ett halvår och börjar bli smått vansinnig... Hästar som ligger ute för runt hundratusen som man i min värld knappt skulle betala hälften för.

Hittade för ett tag sen en annons på en fyraåring, glömde vad prislappen låg på den då jag började kolla upp mer info. (Har kollat på hästar i prisklassen 50.000 och upp till ca: 100.000). Det skrevs i annonsen att hästen hade diplom från treårs. Visst - intressant. Kollade på videon som låg ute och tyckte inte alls den levde upp till de poäng den blivit tilldelad (visserligen kan en video vara missvisande). Men som sagt -hästen var fyra och jag började funderade på ifall den möjligtvis hade blivit visad på kvalitéts...

Hittade till slut resultat från kvalitéts och de visade sig att den fått bedömningen 876 666 (dressyrtalang) och inte bättre som hopptalang, vilket för min del iof inte har sådan stor betydels då jag söker en dressyrhäst.

Jag letade mig tillbaka till annonsen för tyckte ändå att hästen var ganska trevlig om den nu hade legat ute för runt 50- 60.000. Men icke - 100.000 papp för en häst som inte blivit tävlad och med den ganska urusla bedömningen från kvalitéts..

Jag kanske har missat denna höjning av priser på hästar - men blir mäkta förvånad över alla de hästar som annonseras om och om igen..utan prissänkning...

Jag tycker dessa bedömningar ska tas med en nypa salt.

Se bara resultatbetygen i gångarten trav från 2009.Det skiljer en hel del i hur många procent som hamnar i de olika betygen och så stor skillnad borde det (väl?) inte vara?Jag hade gärna köpt häst från mellersta Norrland i så fall.....och absolut undvikit dessa hästar i Skaraborg........

4=ej fullt godkänd
5=med tvekan godkänd
6=godkänd
7=ganska bra
8=bra
9=mycket bra

Resultatpoäng i gångarten trav från Kvalitetsbedömningarna 2009

Dalahästen
Anna-Britta Olden
4 = 4%
5 = 8%
6 = 62%
7 = 27%
8 = 0%
9 = 0%

Kronoberg
Mari-Ann Barkewall
4 = 0%
5 = 7%
6 = 45%
7 = 34%
8 = 11%
9 = 2%

Örebro
Ulrica Jacobs
4 = 0%
5 = 0%
6 = 30%
7 = 55%
8 = 15%
9 = 0%

Mellersta Norrland
Wanja Wallemyr
4 = 0%
5 = 0%
6 = 7%
7 = 48%
8 = 26%
9 = 0%

Bohuslän
Ruth Börjesson
4 = 0%
5 = 3%
6 = 47%
7 = 24%
8 = 21%
9 = 6%

Flyinge
Elisabeth Lundholm
4 = 0%
5 = 8%
6 = 54%
7 = 33%
8 = 4%
9 = 0%

Gotland
JanOve Olsson
4 = 0%
5 = 14%
6 = 57%
7 = 29%
8 = 0%
9 = 0%

Mälardalen
Wiveca Schenholm
4 = 0%
5 = 0%
6 = 47%
7 = 39%
8 = 12%
9 = 2%

Västerbotten
Kari Ekström
4 = 0%
5 = 15%
6 = 54%
7 = 15%
8 = 15%
9 = 0%

Värmland
Magnus Hamilton
4 = 0%
5 = 0%
6 = 50%
7 = 44%
8 = 6%
9 = 0 %

Skaraborg
Bo Jenå
4 = 0%
5 = 0%
6 = 84%
7 = 10%
8 = 6%
9 = 0%

Östergötland
Anna-Britta Olden
4 = 2%
5 = 6%
6 = 51%
7 = 31%
8 = 10%
9 = 0%

Österlen
Elisabeth Lundholm
4 = 0%
5 = 13%
6 = 50%
7 = 25%
8 = 8%
9 = 4%

Halländska
Niklas Roslund
4 = 0%
5 = 3%
6 = 40%
7 = 43%
8 = 12%
9 = 2%

Varför tar vi resultaten från auktionen till intäkt för att uppfödarna ligger för högt i pris istället för att undra varför det inte finns massor med utländska köpare till våra superfina föl?? Utländska köpare som lätt lägger flera hundratusen på föl i Danmark eller Tyskland??

Hamnade på den här tråden återigen av slump och kan nog svara på en del av frågan iallafall. Det stavas SKICKLIG marknadsföring!!!

Jämför t.ex. hannoveranerauktionen:

1. Bild och beskrivning av hästarna ligger uppe iallafall 3 v innan auktion, kan vara längre..jag är inte helt säker.
2. Video och röntgenplåtar kan hämtas direkt från hemsidan.
3. De visar klipp från träningen där man kan se glimtar av löshoppning, uppsutten hoppning (nu pratar jag just hopphästarna). Både klipp och videos kommenteras av speaker som framhåller hästens positiva egenskaper och vidareutvecklar t.ex. möderne osv...
4. De har instruktionsvideo på hur man köper en häst på auktion för den som inte vet vilket jag tror gemene man skulle uppskatta, alltid lite skämmigt att fråga hur man gör - eller hur?
5. En av oss som åkte dit hade en speciell hästtyp i åtanke och då kontaktades de med "kravlista" (denna kravlista var inte riktigt vad man kan läsa sig till av informationen på hemsidan). Tillbaka kom en lista på 7 hästar som passade mallen perfekt och en av dem köptes.

När det gäller poängsättning, vet att vi haft denna disskusion tidigare i annan tråd men den är väldigt intressant, som tydligt framgår av ditt exempel verkar det som vi har en tregradig skala...:angel:. Inte mkt att spela med där, det gör ju också att poängen på en riktig kanonhäst inte behöver skilja sig nämnvärt från en rätt kass häst.

Precis som Lucy show skriver så är det faktiskt så oerhört mkt lättare att leta BRA föl i Tyskland, man får se många på en gång, proffsigt filmade och fotade. Visst finns det lika fina föl här hemma, det gäller bara att hitta dom :grin:

Vad kul att diskussionen i denna tråd fortsätter..:))

Jag håller absolut med om att det är marknadsföringen som är avgörande och tycker verkligen att det är dags att fundera på hur vi mer konkret skall kunna jobba för att nå ut med marknadsföringen av de fantastiskt fina hästar som faktiskt föds i Sverige.
När man från ASVH:s sida inte på hemsidan uppmärksammar att tre svenska stofamiljer ligger bland de 11 bästa i världen så är det någonting som är riktigt fel...i ett annat förbund hade sådana saker gått ut med megafon...alla hade fått höra och se det.

Jag blir nästan mörkrädd ibland när jag emellanåt ser på avelssidan här på buke att stoägare redan när de ser stammen på hästar anmälda till bruksprovet - och då förstås hingstar med heta holländska/tyska stammar och företrädesvis treåringar - säger sig ha gjort sitt hingstval. Detta trots att det av trådarna framgår att man inte vare sig sett hingsten ifråga eller fått någon bedömning av densamma.
Jisses vad hästavel måste vara lätt för vissa??..är vi verkligen sä väldigt lättlurade här i Sverige att allt som är tyskt och holländskt automatiskt är fantastiskt och allt som är fött här hemma har överpriser och håller usel kvalitet.

Någonting måste vi kunna göra genom gemensamt agerande.... Vi HAR faktiskt massor med superfina hästar som håller internationell kvalitet men hur får vi fler att förstå det???

Tja jag köpte min näst senaste häst för 8000:- visserligen ett äldre sto, men b-premierad. Senaste hästen vart nästan gratis eftersom det var hennes föl året efter....

Jag tror visst man kan hitta vettiga hästar till bra priser.

Ett tips är att köpa från en seriös hästhandlare i stället, de har marknadsmässiga priser. Det ju av den enkla anledningen att de ju inte får hästar sålda till överpriser. Överpris = det pris som marknaden (kunden) inte är villig att ge.

Jag letade häst för drygt två år sedan och upptäckte samma sak som dig. Ringde bla på en häst som i det närmaste bara var insutten, den såldes av uppfödaren. Prisidé 150.000:-. För mycket för min plånbok tänkte jag.
Generellt låg saluhästar ägda av privatpersoner på över 100.000:- allihopa, och då var det inga direkt stordåd hästarna presterat tävlingsmässigt.

Jag ville ha en häst som var väl tävlad, alltså över fem år för att inte vara för hårt tagen i mina ögon. Jag vill inte tävla hoppning högre än 1,20 och lätt dressyr. UA på veterinärbesiktning, snäll, inga kraftiga exteriöra avvikelser, rätt riden och inga olater. För allt jag räknade upp så betalade jag 75.000:- och fick en 9-årig häst som vunnit i stort sett alla 1,10 och 1,20 hon startat med säljaren. Och på köpet upptäckte jag att hästen när jag trimmat mer inriktat på dressyr har sådan kapacitet att vinna LA är lätt för hästen om chauffören gör rätt, och godkänt Msv är ingen utopi.

Motfråga:
Vad tycker du att en häst ska kosta?
Följdfråga:
Skulle du tycka likadant om du fött upp den själv (om du kan tänka dig in i den situationen)?
;) Krocket

Givetvis vill ju en uppfödare ha ut så mycket betalt som möjligt, dessutom går ju många back på sin uppfödning! Men faktum kvarstår, det korrekta priset på en häst är det priset marknaden är beredd att betala! Jag är ledsen, jag skulle aldrig välja att betala massor med tusen mer för en häst för att jag tycker en uppfödare förtjänar det, om jag kan få samma häst för flera tusen mindre!

Håller med dig i så gott som vartenda ord:bow:

Man imponeras av omtalade utländska stammar men känner knappt ens till de mest framstående svenska...

Att sälja unghäst efter en icke så omtalad hingst kan vara svårt även om hästen är riktigt bra eftersom många bläddrar förbi annonsen då inte kan relatera till stammen. Vet flera som gör sitt hingstval efter vad som kan vara säljbart istället för det optimala valet till stoet.

För att inte tala om temperamentet som de tyska hästarna jag träffat rent generellt har! :bow:
De är så väluppfostrade från början att det inte behövs "tuffa tag", hästen springer inte ner den som leder fast hästen blir rädd, den drar inte iväg i femtioelva bocksprång fast den inte är just mer än insutten, den är social och kontaktsökande utan att vara påflugen osv, osv.

* kopparberg som kommer köpa tyskt i fortsättningen om jag inte själv lyckas "föröka" min underbara tyska *

Jag har fött upp och sålt hästar själv. Bla. en treåring med 10-10 i hopp för 70.000.

Som jag skrev - 60.000 för just denna häst tycker jag hade varit en lagom prislapp. Att det knappt lönar sig att föda upp och sälja vet de flesta.
Bara för att jag som uppfödare lagt ut 50.000 så kan jag inte räkna att få tillbaka de pengarna vid försäljning. Är inte hästen "bra" så är den inte det.
Det är min åsikt.

MVH

Då gjorde du en ganska dålig affär om du bara fick 70' för en treåring som fått 10 10 :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Fri tillgång på torrfoder?

Hästrelaterat

Tillbaka