Jag vill bara tillägga litet vad gäller ekonomi och säkerhet.
De flesta nyare bilar är mycket säkra, så det behöver man inte tänka så mycket på numera.
Ekonomiskt så är det billigast att köpa begagnade bilar i ett lägre prisläge så att man inte behöver sälja dem när man är klar med dem utan då skrotar dem i stället.
Det som avslutar en bil är oftast i ngte att den slutar fungera utan att den slutar gå genom besiktningen.
Och det kommer ju inte plötsligt.
De mest pålitliga bilarna är de något äldre som har gått igenom en bra verkstad.

Jag är helt beroende av mina bilar, de måste bara fungera och skulle därför aldrig köpa en ny bil eller leasa.
I det läget så räknar försäljarna med att problemen kommer och att de löser det då, men det brukar då ta några timmar.
Jag har inga timmar att vänta i det läget utan det måste bara fungera.

Är det verkligen så? Att de nya bilarna från fabriken är de som man inte kan lita på? Att man bara kan lita på äldre bilar så gått igenom en bra verkstad?
Jag kan nog inte hålla med om ditt resonemang. Sambon hade en a3 från 06 innan som alltid varit servad på verkstad som är audispecialister. Han köpte den ny, men de sista 2,5 åren började den strula. Minst två gånger blev det bärgning pga fel på bilen. Han sålde den förra hösten och köpte en ny bil, han har inte ågrat sig en ända gång :)

JAG känner mig säkrare i en ny bil som är testad och godkänd enligt de senaste bestämmelserna, inte i en bil som är 10 år gammal eller har gått 30 000 mil..

För mig är frågan ffr, vilken bil ska jag ha, golfen eller volvon? :)
 
Jag skulle inte rekomendera volvo. Finns säkert jättebra exemplar av volvo, som rullar mil efter mil, men jag har kört två riktiga problembilar i mitt liv och båda har varit volvo. I båda fallen har det varit elfel, som ingen verkstad riktigt kunnat förklara eller lösa. Att det därtill har varit två olika modeller från två olika årtionden har gjort mig än mer skeptisk. Jag håller mig till tyska bilar och röstar på golfen ;)
 
Är det verkligen så? Att de nya bilarna från fabriken är de som man inte kan lita på? Att man bara kan lita på äldre bilar så gått igenom en bra verkstad?
Men jag skrev BRA verkstad.
Audi-verkstäder har varit urdåliga de senaste åren.
Kanske med någon bättring sedan i fjol.
 
Är det verkligen så? Att de nya bilarna från fabriken är de som man inte kan lita på? Att man bara kan lita på äldre bilar så gått igenom en bra verkstad?
Jag kan nog inte hålla med om ditt resonemang. Sambon hade en a3 från 06 innan som alltid varit servad på verkstad som är audispecialister. Han köpte den ny, men de sista 2,5 åren började den strula. Minst två gånger blev det bärgning pga fel på bilen. Han sålde den förra hösten och köpte en ny bil, han har inte ågrat sig en ända gång :)

JAG känner mig säkrare i en ny bil som är testad och godkänd enligt de senaste bestämmelserna, inte i en bil som är 10 år gammal eller har gått 30 000 mil..

För mig är frågan ffr, vilken bil ska jag ha, golfen eller volvon? :)

Vi har haft helt ny bil. Värdelöst.

I övrigt väljer jag Volvo :)
 
Vi har en SAAB -94 jag ärvde från Farfar. I strålande skick men den kan absolut inte jämföras med den nya bilen vi kollar på nåt sätt. AC, USButtag, kaffehållare, teknik osv osv gör billivet såååååå löööövli!!!!
 
Jag kör golf på jobbet, helt underbar! Kör mellan 5-10 mil per arbetspass så det blir många mil och jag sitter fantastiskt bra i den. Men det är säkert individuellt.
 
Jag skulle inte rekomendera volvo. Finns säkert jättebra exemplar av volvo, som rullar mil efter mil, men jag har kört två riktiga problembilar i mitt liv och båda har varit volvo. I båda fallen har det varit elfel, som ingen verkstad riktigt kunnat förklara eller lösa. Att det därtill har varit två olika modeller från två olika årtionden har gjort mig än mer skeptisk. Jag håller mig till tyska bilar och röstar på golfen ;)

Jag har motsatt erfarenhet. Volvo har funkat bra men VW och ännu mer Audi har bara varit problem.

Trots allt kör jag tyskt igen men ett annat märke. Kvalitetsmässigt är nog Subaru bäst tror jag.
 
Jag vill bara tillägga litet vad gäller ekonomi och säkerhet.
De flesta nyare bilar är mycket säkra, så det behöver man inte tänka så mycket på numera.
Ekonomiskt så är det billigast att köpa begagnade bilar i ett lägre prisläge så att man inte behöver sälja dem när man är klar med dem utan då skrotar dem i stället.
Det som avslutar en bil är oftast i ngte att den slutar fungera utan att den slutar gå genom besiktningen.
Och det kommer ju inte plötsligt.
De mest pålitliga bilarna är de något äldre som har gått igenom en bra verkstad.

Jag är helt beroende av mina bilar, de måste bara fungera och skulle därför aldrig köpa en ny bil eller leasa.
I det läget så räknar försäljarna med att problemen kommer och att de löser det då, men det brukar då ta några timmar.
Jag har inga timmar att vänta i det läget utan det måste bara fungera.

Jag håller inte med. När jag kört nytt så har det varit problemfritt. Golf är nog enda undantaget.

Inga slitdelar behöver bytas så tiden på verkstaden är kort. Dessutom är garantera bättre.
 
Jag håller inte med. När jag kört nytt så har det varit problemfritt. Golf är nog enda undantaget.

Inga slitdelar behöver bytas så tiden på verkstaden är kort. Dessutom är garantera bättre.
Jag har så mycket mindre problem med mina gamla bilar än vad folk brukar ha med sina nya.
Jag ser till att slitdelarna blir utbytta och sedan så åker jag.
Garantier struntar jag i.
Jag kan köpa flera bilar på ett år för samma kostnad som värdeminskningen på en ny bil.
Om det ser ut att ta tid på verkstad för en bil så köper jag en annan att köra så länge, den har man då omedelbart tillgång till.
Jag kör massor, dels mellan mina olika bostäder och så när jag arbetar.
Bilen måste alltid fungera och det gör den som för dagen har tjänst.
Det handlar bara om att se till att hålla bilarna i bra mekaniskt skick.

Om man däremot vill ha en ny bil för att det är kul, så förstår jag definitivt det.
Men att skylla på att det är säkrare, enklare, billigare eller mera tillförlitligt är bara bortförklaringar för att det skall låta bättre.
Begagnade bilar är så billiga att man kan gå upp litet i storlek och lyxfaktor för att kompensera åldern.
 
Jag har så mycket mindre problem med mina gamla bilar än vad folk brukar ha med sina nya.
Jag ser till att slitdelarna blir utbytta och sedan så åker jag.
Garantier struntar jag i.
Jag kan köpa flera bilar på ett år för samma kostnad som värdeminskningen på en ny bil.
Om det ser ut att ta tid på verkstad för en bil så köper jag en annan att köra så länge, den har man då omedelbart tillgång till.
Jag kör massor, dels mellan mina olika bostäder och så när jag arbetar.
Bilen måste alltid fungera och det gör den som för dagen har tjänst.
Det handlar bara om att se till att hålla bilarna i bra mekaniskt skick.

Om man däremot vill ha en ny bil för att det är kul, så förstår jag definitivt det.
Men att skylla på att det är säkrare, enklare, billigare eller mera tillförlitligt är bara bortförklaringar för att det skall låta bättre.
Begagnade bilar är så billiga att man kan gå upp litet i storlek och lyxfaktor för att kompensera åldern.

Det är absolut inte billigare med en ny bil. Det är nog få som tror. Däremot är en ny bil säkrare och mer tillförlitlig. Garantier är bra, konstigt att hävda något annat.

Och även om du ser till att slitdelar byts ut görs det inte automatiskt. Antingen gör du det själv eller på verkstad och det tar tid vilket som.

Jag lägger till. Det är även ett enklare bilägande :)
 
Provkör, jag slår vad om att det ger sig själv.
Exakt. Var och en har sina preferenser. Känslan, sittkomforten, körställningen etc etc.

jag har precis köpt en fyra år gammal diesel. Hastigt köp när min älskade tio år gamla bil avled plötsligt och oväntat.

De fyra åren har tagit udden av värdeminskningen och jag har ändå en skapligt ny bil att köra. Garantier kvar och den är servad enligt schema. Nybilsfelen är borta och jag har ändå förhoppningar om att kunna gå ut och kliva in i den och bara köra.

Umgicks för länge sedan med en bilförsäljares dotter och när han såg min nya bil frågade han med ett snett leende -och vad är felet med den här då. Han hävdade att alla nya bilar har något litet som krånglar...
 
Jag har motsatt erfarenhet. Volvo har funkat bra men VW och ännu mer Audi har bara varit problem.

Trots allt kör jag tyskt igen men ett annat märke. Kvalitetsmässigt är nog Subaru bäst tror jag.

Måste vara personkemi ;)

Vi har en Golf och en Audi, som vi är supernöjda med. Men vi har aldrig köpt nya bilar, utan väljer begagnade bilar med stor eftertanke. Inga problembilar är välkomna hem till oss ;)

Håller med om att Subaru är bra bilar.
 
Måste vara personkemi ;)

Vi har en Golf och en Audi, som vi är supernöjda med. Men vi har aldrig köpt nya bilar, utan väljer begagnade bilar med stor eftertanke. Inga problembilar är välkomna hem till oss ;)

Håller med om att Subaru är bra bilar.

Det är nog mest tur eller otur. Rent statistiskt kan man ju inte uttala sig bara utifrån de bilar man själv ägt. Tjänstebilarna på mitt förra jobb var till stor del Golfar och det var mycket strul. Det var ingen tysk kvalitet men väl mexikansk kvalitet på dem ;). Det är stor skillnad mellan olika motorer, växellådor osv på Golf. Vissa modeller är problematiska men andra riktigt bra.

Senast jag hade ny bil var det en tjänstebil. Nu gillar jag att köpa 3-4 år gamla bilar, ofta fd tjänstebilar. Av någon anledning vill företag inte ha bilar som är äldre än 3-4 år. De brukar gnälla över risker och underhållskostnader av någon anledning ;). Men bra för oss som köper privata bilar att någon annan tar halva prisfallet på 3-4 år ju :)
 
Det är nog mest tur eller otur. Rent statistiskt kan man ju inte uttala sig bara utifrån de bilar man själv ägt. Tjänstebilarna på mitt förra jobb var till stor del Golfar och det var mycket strul. Det var ingen tysk kvalitet men väl mexikansk kvalitet på dem ;). Det är stor skillnad mellan olika motorer, växellådor osv på Golf. Vissa modeller är problematiska men andra riktigt bra.

Senast jag hade ny bil var det en tjänstebil. Nu gillar jag att köpa 3-4 år gamla bilar, ofta fd tjänstebilar. Av någon anledning vill företag inte ha bilar som är äldre än 3-4 år. De brukar gnälla över risker och underhållskostnader av någon anledning ;). Men bra för oss som köper privata bilar att någon annan tar halva prisfallet på 3-4 år ju :)

Att du ens orkar påpeka att man rent statistikt inte bara kan uttala sig utifrån de bilar man själv ägt. Hur dum tror du jag är? :p

Klart att jag förstår att jag haft otur när båda de volvo jag kört har haft oförklarliga elfel. Att jag sedan kallar det för dålig personkemi behöver du ju inte ta så bokstavligt ;) Jag tar mig rätten att inte trivas med volvo, men det gör inte att jag tror att alla volvo är exakt som de jag jag kört (inte ägt).

Men det är inte ren tur att våra bilar är så pålitliga! Köper man en begagnad bil köper man definitivt inte grisen i säcken, då kan man köpa pålitliga modeller och välskötta exemplar.

Givetvis finns det problembilar bland Golfarna med, säg något bilmärke som aldrig haft en bil som krånglat? Bara för att vår Golf 3a -94 är ett så bra exemplar att vi till och med orkade ta med oss den när vi flyttade från Schweiz till Sverige gör ju inte att jag tror att alla Golfar skulle vara värda att göra samma sak med. Skulle jag köpt en nyare bil i samma storleklass så hade jag mest troligt inte köpt en Golf. Jag är alltså inte i närheten av så kategorisk som du tror. :p
 
Att du ens orkar påpeka att man rent statistikt inte bara kan uttala sig utifrån de bilar man själv ägt. Hur dum tror du jag är? :p

Klart att jag förstår att jag haft otur när båda de volvo jag kört har haft oförklarliga elfel. Att jag sedan kallar det för dålig personkemi behöver du ju inte ta så bokstavligt ;) Jag tar mig rätten att inte trivas med volvo, men det gör inte att jag tror att alla volvo är exakt som de jag jag kört (inte ägt).

Men det är inte ren tur att våra bilar är så pålitliga! Köper man en begagnad bil köper man definitivt inte grisen i säcken, då kan man köpa pålitliga modeller och välskötta exemplar.

Givetvis finns det problembilar bland Golfarna med, säg något bilmärke som aldrig haft en bil som krånglat? Bara för att vår Golf 3a -94 är ett så bra exemplar att vi till och med orkade ta med oss den när vi flyttade från Schweiz till Sverige gör ju inte att jag tror att alla Golfar skulle vara värda att göra samma sak med. Skulle jag köpt en nyare bil i samma storleklass så hade jag mest troligt inte köpt en Golf. Jag är alltså inte i närheten av så kategorisk som du tror. :p

Haha jag tror ingenting alls om dig faktiskt. ;)

Faktum är att en gammal Golf räddade mig många gånger en gång intiden. Jag hade en ganska ny Audi som var oftare på verkstaden än i mitt garage. Min gamla Golf som var en typisk andrabil fungerade däremot alltid. Men det var en så enkel modell så det fanns inget som kunde gå sönder.

Men jag skrev inte just bara till dig. Väldigt många uttalar sig om vilka bilar som är bra och vilka som är dåliga på grundval av just de bilar de själva haft. Jag gör ofta samma sak jag med :)
 
Ang billigare så är väl ,er frågan vad man vill betala för, avbetalning på en ny bil eller reparationer på en gammal. Det är inte bara att svänga flrbi verkstaden när det kostar 10 lax varj egång. Och det är för mig stressande att veta att det snart behöver bytas nån del men förhoppningsvis efter semestern.

Jag har ingen möjlighet att ha några bilar ståendes och orkar varken med jobbet eller har tiden att köpa/sälja bilar stup i kvarten.
 
Men jag skrev inte just bara till dig. Väldigt många uttalar sig om vilka bilar som är bra och vilka som är dåliga på grundval av just de bilar de själva haft. Jag gör ofta samma sak jag med :)

Eftersom du svarade på mitt inlägg så utgick jag från att du riktade innehållet till mig, konstigt va? ;)

De flesta har nog inte så mycket annat än personliga erfarenheter att bygga sina åsikter på, men frågar man bara tillräckligt många så blir det ju tillslut statistiskt fastslaget ;)
 
Garantier är bra, konstigt att hävda något annat.
De fungerar bara på den ekonomiska delen.
Det garanterar inte att bilen fungerar när du skall ha den.
Vilket inte är bra nog för mig.
Jag måste ha en fungerande bil om jag så skall ha 2 eller flera.

Och även om du ser till att slitdelar byts ut görs det inte automatiskt.
Jag brukar börja med en ordentlig genomgång på verkstad innan jag tar bilen i trafik som förstabil.
Alla bilar måste på service med jämna mellanrum och då så kan man passa på att byta slitdelar som är på väg att ta slut.
Det tar inte mycket mera tid utan bilen.

Jag lägger till. Det är även ett enklare bilägande :)
Kanske eller inte.
Det kan vara ett himla trassel också om man har otur, och det är surt med trassel när det handlar om massor av pengar.
Trassel på något för 10 000:- är lättare att acceptera.
 

Liknande trådar

Äldre Jag skulle behöva lite hjälp att bena ut mina tankar inför kommande bilköp Jag har i dagsläget inte en susning och enda kriteriet som...
2
Svar
31
· Visningar
2 284
Senast: hastflicka
·
Äldre Jag står inför ett bilköp i höst och tycker att jag har lite ont om idéer. Jag letar efter en större bil, stor nog för att kunna ha...
2
Svar
21
· Visningar
3 070
Senast: glittra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp