Levad - hur gör ni?

L

laelca

Hur gör ni för att få hästen att "sitta kvar" i levaden? Hur länge kan man förvänta sig att hästen orkar sitta kvar? Har tyvärr inte sett levad utföras i verkligheten, och har därför ingen uppfattning om hur länge en häst klarar detta. Min häst är av den typen att han gör den mer satta levaden, är den mer anstängande än en mindre satt levad? Hur kan man förbättra frambenens vinkling? Jag ställer dessa frågor utifrån uppsuttet arbete. Jag har lite svårt att veta hur jag ska använda min egen kropp för att få hästen att vara kvar lite längre stund i levaden. Ibland gör min häst antydan till terre a terre då jag använder skänkeln "för mycket" då han hoppar ur levaden och in i nästa. Detta är inget jag eftersträvar i nuläget eftersom han då blir ojämn bak, dvs sätter ena bakbenet längre inunder sig. Han är nästan jämfota bak första levaden. Är det någon kunnig människa med erfarenhet av detta arbete som kan ge tips om hur man optimerar hjälpgivningen för levad?? Det är svårt för hästen att veta när jag vill ha levad och när jag vill att han ska vara kvar i piaffen.
 
Ååååååååh! *suckar avundsjukt*
Hoppas man får den sortens problem någon gång! :bump:
Lycka till!
 
Vi väntar väl på att sakkunskapen dyker upp lite senare och ger sitt svar :smirk:
 
Jag kan inget, har knappt varit i närheten av en häst vet du väl :cool: Nej, vi väntar på den verkliga sakkunskapen istället :smirk:
 
*Jegra tar på sig skylten som det står "Sakkunnig" i tron om att det hjälper och kliver fram* ;)

Nä, jag är inte något vidare expert på levader, men man kanske kan tillåta sig att yttra lite funderingar kring det hela?

Levad är extremt jobbigt för hästen och att bygga upp styrka för att sitta en ett ögonblick i en levad tar lång tid. Att sedan också stanna kvar i en riktigt satt levad kräver en styrka som vi nog kan ha svårt att relatera till.

Spontant känns det som en satt levad är jobbigare för hästen, men jag kan tänka mig att det också är lite beroende på häst.

Frambenens vinkling övar du inte i levaden utan den kan du arbeta med i t.ex. piaffen för att sedan så att säga automatiskt lösa sig i levaden.

Angående hur du ska använda kroppen så kan vi säga så här, mycket försiktigt... Du måste ha så god kontroll på din egen balans att du inte stör honom, du måste vara stilla men följsam, inte luta dig för mycket framåt eftersom du då trycker ner honom, inte för långt bakåt för då skjuter du undan hans rygg. Du får inte flytta omkring för mycket eftersom han inte kommer kunna justera sig efter dig.

Hur lång levaden är skulle jag gissa beror på styrkan hos hästen. Att "hålla" kvar hästen i levaden ska man nog vara försiktig med, och låta den stanna kvar så länge den orkar med på egen hand. Forscerar man känns det som om man lätt orsakar sträckningar och muskelproblem. Häste bär ändå hela sin vikt på bakbenen och måste spänna varenda muskel i rygg, mage, hals och bakdel för att klara av det.

För mig har hjälpgivning fallit bort i ridningen i den meningen att man ger en viss hjälp för att få en viss rörelse. Jag ser det mer som att jag med min kropp påverkar hästens kropp och resultatet blir en rörelse. För t.ex. piaff så ger jag inte piaffhjälper utan jag travar eller skrittar och börjar sedan arbeta med kontakten med bakbenen, jag samlar in dem under honom och med sitsen och skänklarna anger jag takt och tempo. Handen ger hur lång han ska vara i formen och sammantaget blir allt detta till slut en piaff. När jag vill gå över till terre-a-terre skiftar jag från att säga till bakbenen alternerande att kliva in under honom (höger-vänster-höger-vänster-höger) till att säga till båda bakbenen att kliva in, samtidigt ger jag i sitsen en signal att den framåtgående rörelsen ska bromsas upp och därifrån kan jag sedan också låta rörelsen gå mer framåt. När jag vill återgå till piaffen övergår jag till en alternerande rörelse.

Att skilja på levad och piaff kräver stor koordination och kroppskontroll hos er båda, och eftersom du är hästens lärare är det du som först måste lära dig att behärska din kropp. :-)

Betänk också att levaden i mångt och mycket är en slutprodukt, det som avgör kvaliteten på er levad är grundligheten i det föregående arbetet.
 
For at en levade skal være 'godkjent' må hesten holde den i 8 sekunder (jeg tror det var 8, eller så er det 9 eller 11 sekunder).
Vardvinni kan ikke levade enda, jeg jobber med å få henne sterk nok. Først må vi 'få til' piaffen ordentlig.

Jeg vil tro at det er mye lettere å lære hesten levade først på lange tøyler (arbetet vid handen), og deretter under rytter. Rytterens innvirkning på hesten blir lett forstyrrende, og det er lettere å 'få det til' uten rytterens forstyrring og vekt når hesten (og kanskje også rytteren) er uerfarne! :)

:banana:
 
Tack för svaret! För att förtydliga vill jag säga att detta med levad är något som min häst själv bjudit till under ett långvarigt och tålmodigt arbete för att förbättra kvaliten på piaffen. Ju mer undersatt och framåtgripande piaffen blivit desto mer har han bjudit till levad. Det är därför jag måste animera honom till att skilja på graden av "undersatthet" och lära mig och honom att anpassa hjälpgivningen. Han har inga bekymmer med att bära sig över ryggen och bära vikt bak, det är jag som har problem med att lära mig hantera detta. Men jag är utav den sorten att jag tror inte det är farligt att pröva sig fram - det som känns bra är ofta bra, det är min uppfattning. Akademisk ridning är väl just detta att söka sig fram och ta hjälp av andra samtidigt som man söker sin egen väg. Roligt och personlighetsutvecklande är det i alla fall, och min häst har lärt mig oändligt mycket.
 
Använd skänklarna växelvis när du piafferar, höger, vänster, höger, vänster i takt med hästen och när du ska göra levad så håll om hästen med båda skänklarna, tänk dig att du kramar hästen med benen.
Efter ett tag när hästen har förstått så behöver man inte använda skänklarna i piaffen utan flyttar hjälpen uppåt i kroppen och använder bara sittbenen för att hålla takten.
Även om du redan nu gör piaff utan skänklar så kan det nog vara en bra idé att använda dem tills hästen förstår skillnaden mellan piaff och levad, man behöver ju inte ta i, det kan räcka med att nudda sidan på hästen.

Även tyglarna kan användas på samma sätt, krama tyglarna växelvis i piaff och krama båda samtidigt i levad. Min häst vill dock inte att jag håller i tyglarna i levaden, då kliver han ner direkt!
Jag tror inte att man kan hålla kvar hästen i levad utan det blir nog så att hästen står längre och längre ju starkare den blir. 8 sekunder har jag hört att de ska stå för att det ska anses vara en helt korrekt levad.

Jag har själv haft problem att få min häst att skilja på piaff och levad eftersom han lärde sig levad innan piaff, men det gick ändå ganska fort att lära honom skillnaden, när jag gjorde på det här sättet. (Även om han fortfarande gör levad ibland om jag kräver en alltför stillastående piaff).
 
Om du jobbar på den här nivån ska du ha en tränare som hjälper dig. Inte folk som gissar utifrån en knapphändig beskrivning. Det går inte att svara utan att se hästen och dig i aktion och knappt ens då - veterinärt tex skulle man behöva veta status på hasen och andra leder..../T_B
 
Tänk dock på att åtta sekunder är länge. Och att kvalitet är viktigare än kvantitet i spna här sammanhang...
 
Aldrig tidigare i världshistorien har vi sett en sån enorm uppsving på
avancerade ryttare och hästar. Denna lilla nation i en bortglömd del av europa,
har tillräckligt med ryttare och hästar för att själva fylla hela Olympiska
spelens ridtävlingar med ekipage.
Endast på denna lista så finns det fler ryttare som rider klasser utöver GP
dressyr än det finns GP ryttare i hela Norden. GP som är en utbildnings nivå där man rider enkla skolor på fyra tyglar
och två händer. Ridsportsförbundet gör en enorm tavla som inte genast sammlar
alla dessa begåvningar och tar med dom i landslaget. Sverige skulle ju plocka
hem varenda medalj i varenda ridtävling som finns.
Ur utbildnings perspektiv så borde regeringen genast ta in dessa pedagoger till
skolorna. Tekniken de använder måste vara helt okänd för resten av världen. Att
på några läktarkurser få ryttare att hämta en bortglömd trasig häst och få
den till en sån nivå, det väcker respekt. Tänk om alla som tar på sig ett par
löparskor skulle rensa på löparbanorna. Eller leta reda på ett trasigt tennisrack
på soptipen och ge den till nån som sen efter nån vecka kan gå in i en Grand
Slam turnering och vinna. Den pedagogiken är värd ett Nobelpris.
Globen arrangörerna har också missat detta. Finns ingen anledning att ha
uppvisningar med SRS då det finns fler ekipage i Mälardalen som kan göra samma
saker. Och det på nordiska kallblodshästar som har blivit över från travbanor.
Det är en ynnest att få leva i denna tid och få se detta. Kommer att bli livets
upplevelse att få se dessa ryttare i verkligheten sen när dom väl kommer fram i
ljuset.
 
Vilken enorm gallblåsa du måste ha, så mycket galla som du sprider över världen. Har du hört det där att man fångar fler bin med honung än med ättika?
Om du nu verkligen har en önskan att lära världen bättre eller du kanske nöjer dig med att håna den från läktarplats :confused:?
 
Jag har "tränare" (ser det som en dialog), och hästen är kärnfrisk veterinärt, genomgången och kollad ofta. Den hästen tillhör den sällsynta skara som fått förmånen att vara frisk och glad genom alla år, han är född hos mig. Jag menar ändå att det inte är farligt att pröva sig fram och känna efter. Naturligtvis ska man ta till hjälp, men vad är det som säger att den hjälpen är den rätta?? Nej, jag tror på att människan har en förmåga att söka kunskap och känsla själv. Även om det är utmärkt att ha en lysande instruktör så är det ändå ryttaren själv som måste gå vägen på sitt sätt. För övrigt hade jag hoppats på att att ridning är så karaktärsdanande så att man kunde slippa avundsjuka, missunnsamma och "trycka ner i skorna" kommentarer
 
Du skrev:
"Hur gör ni för att få hästen att "sitta kvar" i levaden? Hur länge kan man förvänta sig att hästen orkar sitta kvar?"
- Om du frågar det så låter det inte som om du du själv tränar på den nivån. Då svarar du på den frågan, du ställer den inte. :)
"Har tyvärr inte sett levad utföras i verkligheten, och har därför ingen uppfattning om hur länge en häst klarar detta. Min häst är av den typen att han gör den mer satta levaden, är den mer anstängande än en mindre satt levad?"
:confused: Hur vet du att din häst gör en mer satt levad? Hur vet du vilken levad som är mer satt en en annan levad? - När du inte har sett något i verkligheten.?

"Hur kan man förbättra frambenens vinkling?"
Hur vet du om frambenen behöver vinklas mer om du inte har sett hur det ser ut?

" Jag ställer dessa frågor utifrån uppsuttet arbete. Jag har lite svårt att veta hur jag ska använda min egen kropp för att få hästen att vara kvar lite längre stund i levaden."
Varför kan inte din tränare svara på frågan om du inte vet själv?
"Ibland gör min häst antydan till terre a terre då jag använder skänkeln "för mycket" då han hoppar ur levaden och in i nästa."
Antydan till TAT? Nej det här kallas väl för "croupade" eller något annat tjusigt?

"Detta är inget jag eftersträvar i nuläget eftersom han då blir ojämn bak, dvs sätter ena bakbenet längre inunder sig. Han är nästan jämfota bak första levaden."
Igen - hur vet du att hästen är nästan - eller inte jämfota bak i första levaden? Och om du nu tränar levad - den skall vara jämfota bak eller hur!

"Är det någon kunnig människa med erfarenhet av detta arbete som kan ge tips om hur man optimerar hjälpgivningen för levad??"
Har du inte en tränare? Annars finns det ju länkar till tränare. Det är inte seriöst att träna den typen av rörelser via nätet. Vi menar så olika saker med orden. Framåtbjudning tex brukar jag har en helt annan åsikt om än många andra.
"Det är svårt för hästen att veta när jag vill ha levad och när jag vill att han ska vara kvar i piaffen."
OM du verkligen rider på den här nivån så skall det inte vara något problem. Annars håller du i bästa fall på och lär konster, och då kan du använda vilka signaler som helst.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Ursäkta, men jag tog inte ditt inlägg helt seriöst första gången. Svarade dock artigt. Inte trycka ner i skorna.

Jag hoppas att jag genom mitt sätt att svara har förklarat varför jag inte kunde ta det helt på allvar. Jag har också nyligen stött på en 15-åring som skulle bli medryttare till en kompis häst. Hon hade tävlat 1.50-hopp, fast det var några år sedan. Det var en rar och trevlig tjej, men hennes kvalifikationer höll inte måttet i verkliga livet.

FÖ --- Så är det väl jättebra att du har en frisk häst som du lyssnar på. Då kan hästen ge dig mycket bättre svar än vad vi kan som inte har sett varken dig eller hästen. :)/T_B
 
Och först i raden bör väl då Ridsportförbundet uppsöka mannen som glatt visade upp bilder på sin fyraåring som stegrade sig med ryttare på ryggen, med förhoppningen att folk skulle bli imponerade och tro att det var levad?
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 792
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 610
Senast: fejko
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 630
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp