Levad - hur gör ni?

Men vilken tur , nu är ni ju 3 st helt plötsligt :devil:
Du , Antti och Snorkis :angel:

(förlåt Jegra) :crazy:
 
Här är en fin bild på Odin. Man ser hur han står när kaggen är ivägen :)

odin.jpg
 
Men det är väl inga hästar a la övergödda bassethundar vi rider på? Har du något exempel på hur det ser ut när kaggen är i vägen för frambenen?
 
Om din häst har kaggen i vägen sänker den förmodligen ryggen för mycket. Prova att piaffera den lite bättre, det är bra för sexpacken :D
 
Detta är överkurs för min del, det mesta ni snackar om vinklar, breddning och perfekta levader (kaggar däremot, de begriper jag mig på!).

Men även om det är överkurs så kan jag inte för mitt liv begripa vad du eftersträvar Svea. Jag får inte ihop det. Jag har förstått hela idén med dressyr som att man vill ha lätthet fram, sitta i uppförsbacke, och att det åstadkoms genom att hästen vinklar sig bak och trampar in under tyngdpunkten, eller iallafall framför höfterna, med bakbenen. En levad blir då såsmåningom följden, när "frammen" är tillräckligt lätt och baken tillräckligt högt belastad.

Att hästen bara skulle vika in frambenen vid någon sorts horisontell samling köper jag inte - tyngdlagen och hävstångsprincipen talar emot det. Om inte framdelen höjs så att ryttaren kan hamna ovanför bakbenens isättspunkt måste den bli för tung. Oavsett hur väl musklad hästen må vara. Om inte hästen skulle ha oproportionerligt långa bakben.

Jag tror (obs tror, och förklara gärna varför jag tror fel alla ni kunniga!) att din teori har för stor tilltro till bukmusklerna. Ingen av de levader jag tittat på (bilder och filmer då, och nån gång på nån show typ) visar en häst med höjd rygg och magen som huvudaktör. Snarast har det varit sänkt bäcken och skarpa vinklar i bakbenens leder, men lätt svank på resten av ryggen. Och spänd mage, javisst, men inte så att jag tror på att det är magen enbart som gör jobbet - jag tror att det handlar mer om musklerna kring ryggen och baken som kontraheras och gör att manken öht kan lyftas över horisontell nivå. För jag får inte ihop hur en spänd mage kan lyfta frambenen, i sig?

Vore himla intressant att undersöka en levadande häst i värmekamera och med elektroder och grejer, så man kunde avgöra vilka muskler som egentligen används. Om man nu ska teoretisera kring det hela... och inte titta på de som kan och se hur de gör istället.
 
Jag har inte sagt någonstans att hästen ska vara horisontell, det är andra som har lagt de orden i min mun så att säga. Om hästen sätter sig bak så blir ju framdelen högre än bakdelen, utan att för den skull framdelen behöver röra sig uppåt, eller hur? Det kallas relativ uppresning. Framdelen blir högre i förhållande till bakdelen för att bakdelen sjunker, inte för att framdelen höjs. Det handlar mer om att orka hålla uppe framdelen i förhålande till bakdelen, än att göra en uppåtgående rörelse med framdelen.

Titta igen på SRS-bilden som jag länkade till ovan. Ryttaren sitter knappast högre över marken än vad han hade gjort om hästen stått på alla fyra, snarare tvärtom. Det är det jag menar. För att ta ett extremt exempel ska jag länka till en bild från grodlevad-sidan.
pldec98.jpg


Självklart är det inte bara magen som gör jobbet i en levad. Hela kroppen måste jobba som bara den. Lite mindre om hästen i stället stegrar sig eller breddar, förstås.
 
Men då fattar jag mycket mer! :idea: Tack så mycket! Snällt av dig att förklara och en väldigt tydlig bild! :bow:
 
Wow, detta är den utimata svea leveden. En häst bunden i stolpar så den inte kan balansera sig själv. Sätt gärna på en överviktig obalanserad ryttare också så blir det ännu bättre.
Lägg gärna märke till att på dom bilder som länkats så kallas det levader bara dom har bakbenen kvar på marken. Ingen bild visar tiden den står på bakbenen. Ingen bild visar hur det har sett ut i början. Ingen bild visar heller hur hästarna aggerar när folket står brevid och "toucherar".
Men Karl som visar en grön häst i början på sin karriär slår man ner på.
Men listan är full med ryttare vars hästar är långt före resten av världen. Dom bilder som har lagts ut för att visa egna hästar behöver inte ens komemnteras, de visar hela bilden.
 
'För jag får inte ihop hur en spänd mage kan lyfta frambenen'

Du har helt rett. Magemusklutaturen kan kun holde sammen og holde vekten oppe. De kan ikke løfte. Det er kun ligamentene og muskulaturen (longisimus dorsi) i ryggens overside som er istand til å løfte den opp. Håper dere forstår at med 'å løfte', mener jeg å holde ryggen oppe, slik at den bærer over ryggen, ikke at hesten reiser seg...

Begge deler, d.v.s. både 'løft' og 'holde sammen og oppe' er nødvendig i en levade.

Er også enig med deg at det ville vært bra å sett dette med varmekamera. Noen som vet hvor man kan få tak i et sånt? D.v.s. hvem som eventuelt kan ha et slik?
 
Om du nu är så skicklig att du har kommit så långt (utan hjälp ?) att hästen utför levad med det "lilla" problemet att den inte lyfter frambenen ordentligt så kan du säkert korrigera det också utan vår hjälp här.... :devil:
Gast
 
Nästan rätt, musklerna hindrar kroppen från att vika sig av tyngkraften. De kan dock aldrig hindra att hästen tippar framåt då gångjärnet är bakovens spets. Även om hästen vore byggd av stålbalkar som inte vek sig så skulle den tippa om vikten låg framför gångjärnet. För att den ska kunna stå kvar måste den vara i balans.
 
Det finns ingen anledning att vara oförskämd mot trådskrivaren!

Möjligheten att trådskrivaren hittar på det hela finns så klart, möjligheten finns också att trådskrivaren faktiskt nått till den här nivån och nu söker ytterligare kunskap. Vi kan inte veta säkert utan att träffa ekipaget i fråga.

Diskussionerna här har för vana - med vissa undantag - att hålla en trevlig och respektfull nivå, låt oss inte förlora det!

/Moderatorn
 
Vem är egentligen oförskämd? :angel:
Jag har också ifrågasatt frågan. - Det är väl inte du som skriver under annat nick? :cool:/Anonym T_B
 
Ska bara i fortsättningen ställa frågor.
Börjar med att fråga dig hur du gör capriole - eller är det också oförskämt.....
Gast som med detta säger farväl ....
 
Nej, det där är INTE den ultimata svealevaden. Lika lite som Philippe Karls. Däremot är det ett bra exempel på just det som jag försökte förklara för Artemis.

Det där med överviktig och obalanserad antar jag syfta på mig. Nåja, det går att jobba med, till skillnad från kroniska lynnesfel :devil:
 
Nja, man kan med fog undra om det var en fråga eller påhitt.
Men då det har dragit upp saker som bör rättas till så var den berättigad.
Studerar man omslagsbilden på BB:s bok så visar den en levad. Samma bild finns längre in i boken med annan bakgrund. Som kanske inte ens där är den riktiga.
Men den hästen har förmodligen svårt att stå kvar i, var det 9 sekunder som var levad, den ställningen. Gissar att kortet är knäppt då hästen är på väg upp eller ner.
Om det är så att den inte kan stå kvar så är positionen inte den rätta. Och ska då inte heller vara förebild för märkliga teorier.
Nån av er som bor hos honom kan väl fråga hur det är.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 792
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 614
Senast: fejko
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 631
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp