Levad - hur gör ni?

Trodde det var metoden som skulle diskuteres, ikke bildene.

I min verden er ikke alt perfekt til en hver tid, og jeg har nesten alltid detaljer som jeg ønsker å forbedre. Det var ikke meningen å legge ut disse bildene for å vise en perfekt levade, men å vise veien dit. At man må begynne et sted, og så arbeide seg fremover med små steg, og løse de eventuelle problemer som måtte dukke opp - det er den virkeligheten iallefall jeg kjenner til. Egentlig synes jeg det er feil å diskutere hvilken som er rett og hvem som er gal av de bildene som er lagt ut, da det finnes punkter som kan forbedres på samtlige, om man skal være kritisk.

Jeg har med dette sagt det jeg vil i denne diskusjonen. Bildene er tilfeldig valgt, det kunne like gjerne vært noen andre. Om de samme bildene har vært diskutert før, så var det ikke min hensikt å starte en ny diskusjon om dem.

Takk for interesant diskusjon så langt.

M.V.H.
Anne Grundvig
 
Tackar för upplysande inlägg och intressant diskussion. Med dett känner jag mig nöjd, har fått en del tips och råd att jobba med.
 
Hästen i filmen på Karl måste backa sig in i levaden för att grundkvaliteten på piaffen är otillräcklig för levad. Har tillbringat en massa tid med att träna bort felet som Karls häst gör från min förhoppningsvis blivande levadeur. Karls häst gör något jag tycker är ganska allvarligt, nämligen att i stället för att mjukt svinga fram bakbenen in under tyngdpunkten och piaffera med framåtbjudning trycker den hovarna bakåt/neråt ganska hårt och triangulerar. Resultatet blir en kontrollerad och nätt liten stegring i stället för en levad.

Eftersom den levad jag är ute efter är förkroppsligandet av en idé, idén att den perfekta piaffen blir en levad, skulle jag inte vara intresserad av att använda en metod som utvecklar en stegring till en levad. Det är ett högt mål att sätta upp, och det är inte säkert att vi når dit. Men för min del tycker jag inte att levaden är så intressant om vi inte tagit den vägen dit. Så det är möjligt att jag får lära mig att leva utan levader...
 
Har du någon referens till vem som lyckas göra sådana levader som du eftersträvar??? Finns de i verkligheten eller är de teori och önsketänkande??? Jag har aldrig sett någon levad i verkligheten så det skulle vara kul att veta åt vilket håll man skall leta.
/puppan
 
Metoden och dess tillämpning finns i verkligheten. Däremot vet jag inte om någon lyckats uppnå idealet.

Har sett levad med den metoden jag beskriver utföras av en Bent-elev, visserligen i ett tidigt stadium av levadutbildningen. Den hästen piafferade så att det enda valet för att höja kvalitetn ytterligare på piaffen ytterligare var att plocka upp frambenen. Klart coolt!
 
Vad gäller piaffen förresten... gå gärna in på www.dressageworld.de under "richten sie mit" och titta på piaffilm nummer 12. Helhetsmässigt är det ingen superpiaff, men kolla på den hästen hur mjukt och jämnt den trampar framåt jämfört med Karls häst. Den är rakriktad, den svingar hela tiden bakbenen framåt. Sånt tramp, fast med bättre lösgjordhet förstås, tror jag är en bättre förutsättning för att få till "drömlevaden".
 
Jo jag ser att den är jämnare och att den ej trampar bakåt som den grå gör. Men vad är det som händer sedan då? För att den skall gå upp/in?? i levad...trampar bakbenen längre o längre in under magen så att framdelen till slut lyfter sig själv?? Eller är bakbenen kvar på samma ställe och resten av kroppen förs bakåt?? Dum fråga kanske, men jag har ingen aning (gissar på den första varianten). Gör man alltid levad utgående från piaff???
/nyfiken
 
tror jag är en bättre förutsättning för att få till "drömlevaden".

Varför vill man överhuvudtaget få till en levad?
Jag undrar varför man strävar mot just den rörelsen?

(ursäkta om det låter fåningt, min undran springer ur detta med stärkande och rehabiliterande utifrån hästens synvinkel)

Är Levaden den optimala rörelsen för att visa att man har en stark och gymastiserad häst?
Eller har det mer med diciplin och att det ser mäkta imponerande ut?
Eller helt enkelt den optimala övningen för hästen?
Eller.....?
 
Bestemte meg egentlig for ikke å svare mer på denne tråden, men gjør et unntak alikevel. ;)

Det finnes desverre ytterst få eksempler på videosnutter som viser en god levade. I tillegg er det med dette som med alt annet: Det kommer an på.

Filmen av Karl viser en relativt ung hest som trampes i piaff og går opp i levade. Det er tydelig at den ikke (enda) har balanse og styrke til å bli sittende i levaden. Det er også feil at hesten må gå bakover for å finne balansen, men det er slikt som lett kan skje, og det er umulig å si ut fra denne ene filmen om dette er en feil hesten normalt gjør eller om det bare skjedde her. Det ser ikke ut som at det er rytteren som tar den tilbake, men at det heller er noe hesten gjør av seg selv for lettere å finne balansen, hvilket etter min mening er en mindre feil enn om hesten taes tilbake av rytteren. Om man leser Pluvinel (fra 1626), sier han at man av og til må ta hesten tilbake, men at det selvsagt ikke ser så pent ut som når man ikke gjør det.

Om piaffen. Denne piaffen er ikke så godt egnet å gjøre levade ut av (den er for høy, og for lite 'satt'). Piaffen forut for levade er lavere, d.v.s. den er mer lik diagonale skrittsteg (i en raskere takt enn vist på filmen) - hvor hesten tramper mer og mer inn under tyngdepunktet - og til slutt kommer den så langt inn at den naturlige fortsettelsen er å bære all vekt på bakparten. Det tar normalt ikke så mange steg før hesten løfter frambeina. Hesten min gjør det iallefall ganske raskt. Nå er ikke hesten min sterk nok til å bli sittende så lenge enda, derfor vil jeg bruke lang tid nettop på å få begynnelsen korrekt. Jeg vet heller ikke om jeg noengang vil få det helt perfekt, men det gjør ikke så mye. Jeg er veldig fornøyd og glad hver gang jeg kommer et lite steg nærmere målet. :rofl:

Tilbake til videoen. For meg så ser det ut som rytteren arbeider med å gjøre hesten sterk, i og med at han krever 'så mye' piaff av den før levaden. Det er slett ikke sikkert hensikten var å vise en sittende levade i hele tatt. Derfor blir det for meg feil å skulle 'dømme' den opp mot et ideal. Det ville selvsagt vært noe annet om utøveren selv hadde vært tilstede på dette forumet og kunne begrunnet og forsvart seg.

En liten ting til slutt:
I tråden ovenfor er det linket til dressageworld.de
Om man går og ser på http://www.dressageworld.de/dressurwelten/barock/
Er det noen av levadene som etter deres mening er korrekt, og i tilfelle - hvilke(n)?

En levade er en svært styrkende øvelse for hesten. Avhengig av temperament vil hesten enten bli sittende i levaden - 'arbeidsnarkomaner' gjør dette, eller den vil gå opp (courbette, capriole etc). Det er hester med mer eksplosivt temperament som velger å gå opp. Som sagt, det at hesten blir sittende i levaden gjør at muskulatur og sener i bakparten (og over ryggen!) belastes og dermed styrkes. Man må regne med å arbeide lenge med begynnelsen før hesten er sterk nok til å kunne bli sittende.

Hilsen Anne
 
Den levaden som Alvaro Domecq gör vid hand med Albus gillar jag
:)
 
För att piaffen ska bli levad ska hästen trampa mer och mer under sig. Framdelen ska inte lyftas, utan hästen ska vara så stark i mellangärdet att den orkar hålla upp framdelen ändå. Men eftersom bakdelen sänks så sänks ju även framdelen - och då finns det inte plats för frambenen att stå raka helt enkelt, utan hästen lyfter dem. Alltså, den hivar inte upp framkroppen - den lyfter bara sina framben. I en "superlevad" skulle man kunna säga att hästen har manken under sin egen mankhöjd. Det syns ju också på SRS-bilden som jag länkade till.
 
Aha. När hästen sänker hela sig så mycket så att frambenen inte får plats längre utan dessa måste lyftas så är det en levad??? Man lär sig nåt' nytt varje dag! :) Ja det syns ju på den SRS-bilden du länkade till. Om detta är idealet så är väl hästen på den bild Snorkis refererade till för hög i fram?? Där skulle ju frambenen få plats ?? Om man nu diskuterar ideal vill säga. Det är ju dock en fantastisk fin bild på en fantastisk häst.
 
Kollade inte alla men märkte att det inte dök upp någon av världens bästa barockhäst nämligen NS???
Sen undrar jag varför ni inte har attackerat BB för att kliva förbi tyngdpunkten i sluta, för när andra saxar så mycket så får dom genast påhopp???
 
Levad är inte bara en sak. För många är ideal-levaden en rörelse där hästen lyfter överkroppen och håller den i 45 graders vinkel mot marken. Och ser man det ur den synvinkeln så är många av de levaderna som ligger långt från min dröm jättefina.

I en del klassiska ridläror är levaden inte ens en egen rörelse, utan bara namnet på den delen av t ex en courbette där hästen reser sig på framdelen. Tydligast står det skrivet i Ehrengranaths och Anreps ridläror.

Men jag håller mig, som sagt, till min dröm om ideallevaden som jag beskrivit. Det är också det sättet att göra levad på som bäst knyter ihop de röda trådarna i den logiska, klassiska ridningen - den naturliga höjdpunkten.
 
Märker ni aldrig hur mycket skit det är som skrivs?
En piaff ska vara med rak vinkel i fram Men den ska sätta sig så att fram inte kan vara kvar för de får inte plats.
Hästen ska vinkla bak med på följden att vinkeln mellan rygg och fram ändras, klart det måste bli en triangulernig av det, annars är det helt omöjligt att sänka bak. Den piaffen som görs med rak häst är ingen piaff utan bara benlyft, fanns en perfekt bild på BB som visar en spikrak häst som bara vevar ben. Då kan vinkeln bibehållas fram men betyget från mig är rätt lågt på det. Sen hur man får den till levad övergår mitt förstånd?
Ska bakbenen under buken så måste den sänka annat. Då blir det vinkel fram, annat är helt omöjligt. Vinklar den med rak överlinja så är de bärande bakbenen på fel ställe. Lyfter den framben då så landar den på nosen :)
Två sätt att få in bakbenen under, antingen flytta fram dom eller flytta kroppen över dom. Vilket som än sker så kan aldrig överlinjen vara rak. För benen blir inte längre än vad dom är.
Har man en häst som är byggd som en känguru så är det möjligt, då är frambenen korta nog för att kunna vara raka med bakben under. Men jag trodde vi talade om hästar. Bilderna visar i alla fall hästar.
 
Problemet är väl att alla VET så mycket, men som sen, när det kommer till kritan inte KAN lika mycket. Att diskutera hur man gör är ju skitenkelt, men att sedan kunna är ju en annan sak. :devil:
 
Många inlägg får mig att tänka på den där reklamfilmen om chips. Reportern står mitt i ett grönt fält och berättar att detta gör man chips av :)
 
Jag trodde man tittade på trianguleringen av frambenen i förhållande till marken inte till hästens mage.
Sedan pratar de jag träffar inom halvblodsvärlden om horisontell samling, jag ser det bara som en lätt sätt att komma undan ett piaff där hästen minskar vinklarna i bakkärrans leder. Därför inte särskilt konstigt att horisontella piaffer är helt godkända idag.

Sedan håller jag med dem som skriver att hästens hovar ska vara under dess höfter i en levad. Den ska inte bredda utanför sin egen kroppsbredd enligt den litteratur jag har läst. Den ska ej heller stå för smalt, tur att vi bor i Mellanmjölkens land. :)
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 793
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 615
Senast: fejko
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 631
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp