Ligger i boxen

Bukefalos 30 år!

aglaonema

Trådstartare
Alltså jag vet inte vad det är för fel på min shetlandsponny från igår kväll äter hon knappt något och lägger sig hela tiden i boxen men verkar inte liksom ha ont på något speciellt ställe.

Ja får inte tag på veterinären och den andra jag ringde till kunde komma senare ikväll hon hann inte nu. Temperatur 37,5 hon frågade om jag mätt feber. Bör jag motionera hästen eller försöka få den att dricka?

Ingen mat, prommenera (men låt henne vila emellan) men erbjud (ev smaksatt) vatten är vad jag brukar göra när min ponny haft kolik (i samråd med vet).

Vad är senare ikväll? Om det är mycket senare skulle jag fortsätta ringa runt om hon varit dålig såpass länge redan. Var någonstans i landet befinner du dig? Är distriktarna ett alternativ?

Veterinären kommer nu men hon ser inte ut att må dåligt det är bara det att hon lägger sig hela tiden äter lite och dricker inte

Bra att vet. ska komma ut.
Shetlandsponnier kan vara rätt hårda och inte visa så mycket smärta.
Är slemhinnorma normalfärgade eller bleka? Om tandköttet är blekt mår ponnyn dåligt.
Andra vitalparametrar förutom temp att hålla koll på är puls och andningsfrekvens. Samt att det finns tarmljud och om ponnyn har bajsat eller inte.
Om det inte är akut, be veterinär visa dig. Det är viktig basal kunskap när man håller häst.

Veterinären kommer nu men hon ser inte ut att må dåligt det är bara det att hon lägger sig hela tiden äter lite och dricker inte
Det är så kolik yttrar sej.
Det hade varit min första tanke iallafall.
Bra att veterinären är på väg för det är viktigt att allt kommer igång igen.

'Ser ut att' betyder egentligen ingenting. Hästen har symtom som att lägga sig och dricker inte, det är fullt tillräckligt .

Vad bra att veterinären kommer. Hoppas det inte är något allvarligt med den lilla.

Men som de andra säger, ligga ner (mer än normalt/i situationer dom inte borde) och ovilja att äta är tydliga symptom på en häst som INTE mår bra och ska alltid tas på stort allvar.

Jag blir lite fundersam.
Har du någon mer hästkunnig person i ditt stall som kan hjälpa dig med sånthär? Att inte känna igen en sån grundläggande sak som kolik innebär att det kan finnas andra saker du missar. Och det vore bra om någon mer kunnig sneglade lite på er då och då så att du inte missar något som är mer subtilt och potentiellt allvarligt.

Och då menar jag inte att kolik inte är allvarligt här. Kolik är potentiellt superallvarligt, många hästar dör av kolik.

Koliken som ledde till min hästs buköppning började. Vissa hästar är sådana att de kan ha väldigt ont innan det syns utåt.

Jag har, via egna, kompisars och jobbets hästar, upplevt en hel del koliker. En del är rena skolboks exempel, ligger, flemar, sparkar mot magen, äter inte, skrapar m framhov etc medans vissa inte har varit tydligare än en "inåtvänd blick" och minskad aptit.

Vissa hästar döljer smärta otroligt väl.

Veterinären har varit och hon hade lite hög puls och mera tarmljud på ena sidan veterinären pratade nåt om blindtarmen. Hon fick nåt smärtstillande i blodet metacam och nu äter hon men jag ska ut och gå sen igen. Hon skulle ha lite metacam senare ikväll som jag då måste hämta från apoteket nu och jag skulle ringa om hon blir dålig igen.

Liknande trådar

• Varm o puls
  • Täcke i utebox?
  • Häst som är oren till å från
  • Gasig häst

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Tjockistråden 5

Barn