Ligger sadeln för långt fram?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare minimaliin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 119
  • Visningar Visningar 7 505
Sv: Ligger sadeln för långt fram?

svarar lite till er alla i samma inlägg, orkar inte skriva fler olika ..

Muskler har han definitivt fått mer av, och lite rundare om magen har han nog oxå blivit ;) mm, har klättrat en hel del, såå .. ska prova att sätta sadeln längre bak idag, men jag tror inte att det beror på sadelgjorden, för den är det nog inte ngt fel på, bara ganska skitig .. :smirk:

minimaliin skrev:
Vad gäller min sits på den bilden så måste jag bara påpeka att jag
just kommit tillbaka från en ridtur i skogen och var rätt trött och
INTE ansträngde mej för att sitta korrekt .. men som ni skriver, så
sitter jag i s.k. stolsits där, ja. Okej, detdär ska jag försöka att
komma ihåg tills imorgon och kolla upp det då jag sadlar honom.

Om man hamnar i stolsits (när man sitter avslappnat) beror det oftast på att sadeln är för smal. Sadeln ligger då i bakvikt, och det gör att även du hamnar i bakvikt. Du ska inte behöva anstränga dig för att sitta i lodrätt sits. Passar sadeln både dig och hästen ska du inte hamna i stolsits alls.

Att värma om bommen verkar vara en bra idé.

Japp, okej. Jag och mazariin började fundera lite här nu (går i samma klass), och jag kom på att första gången jag provred honom, så tyckte jag faktiskt att sadeln kändes jättekonstig att sitta i .. tänkte inte så mycket på det då, och nu har jag ju blivit så van med sadeln så jag vet inte hur det känns med någon annan, men .. mazariin tyckte oxå att sadeln var rätt konstig första gången hon red min häst! :crazy:

minimaliin skrev:
Men alltså .. jag har iallafall inte märkt att hästen skulle lida av
dendär sadeln, någon sjuk rygg från hans sida har jag inte stött
på .. än, iallafall.
Fast det behöver inte märkas så hemskt mycket, min f.d häst var lite spänd i musklerna till och från i ryggen, det var bara det att sadeln var för trång i bommen och hon var halt på tre ben, men det syntes inte.... hon fick tyvärr avlivas pga att jag trodde sadeln passade... :crazy: :cry:

Som sagt, det är konstaterat att sadeln inte ligger bra. Ser ut som den ligger i bakvikt och samma händer med dig. Du får nog köpa dig en ny om du vill se en förändring! Lycka till.

AnnaKarinA skrev:
hon fick tyvärr avlivas pga att jag trodde sadeln passade... :crazy: :cry:

men usch då, vad hemskt! :cry: jag är ledsen för din skull.
otäckt om det skulle hända samma sak för min pålle .. det
är tur att jag drog upp det här med sadeln nu. Så att jag
får det uppkollat ..

Valencia, någon splitterny sadel blir det nog inte, en begagnad
isåfall om jag blir tvungen att köpa någon "ny". Som några redan
har skrivit så går det ju att ändra på bomvidden på Prestige-
sadlar, så jag får väl kolla upp den möjligheten oxå .. :p

minimaliin skrev:
Japp, okej. Jag och mazariin började fundera lite här nu (går i samma klass), och jag kom på att första gången jag provred honom, så tyckte jag faktiskt att sadeln kändes jättekonstig att sitta i .. tänkte inte så mycket på det då, och nu har jag ju blivit så van med sadeln så jag vet inte hur det känns med någon annan, men .. mazariin tyckte oxå att sadeln var rätt konstig första gången hon red min häst! :crazy:

Nej, jag trivdes inte alls särskilt bra i den sadeln. Min sits var verkligen inte den bästa i den.. (Läs: Jag red som en kratta.) Tycker ändå det ser hyfsat ut när Malin rider i den (om man tänker på ryttarens sits alltså), hon har inte sån stolsits som på bilden, möjligtvis litegrann (vilken jag själv också har i vanliga fall) men inte så "radikalt". Äsch, flumskrivet! ;)

minimaliin skrev:
men usch då, vad hemskt! :cry: jag är ledsen för din skull.
otäckt om det skulle hända samma sak för min pålle .. det
är tur att jag drog upp det här med sadeln nu. Så att jag
får det uppkollat ..

Valencia, någon splitterny sadel blir det nog inte, en begagnad
isåfall om jag blir tvungen att köpa någon "ny". Som några redan
har skrivit så går det ju att ändra på bomvidden på Prestige-
sadlar, så jag får väl kolla upp den möjligheten oxå .. :p
Jojjemensan, jag har bl.a. den senaste Prestige modellen i Hippos Dressage. Älskar sadeln! De kan ändras genom uppvärmning tror jag...(?) Självklart finns de ju massa begagnade sadlar=)

Ahaa, okej ;) jag har en Prestige Appaloosa Silver Star sadel .. :p har blivit så van med den sadeln så jag märker inte ifall den känns konstig längre.

Nu har jag varit till stallet, fotade en massa bilder, och ska snart lägga hit dem så får ni granska ännu mera och säga vad ni tycker. Jag kunde iallafall inte hitta något med sadeln som direkt märks att det är fel. Tycker nog att sadeln ligger bra hästens rygg! Men som sagt, jag fotade, så ni får komma med egna åsikter vad gäller det .. bered er på mååånga bilder! ;)

Är verkligen jättetacksam för all hjälp jag kan få, angående dethär sadelproblemet!

Okej, nu kommer de utlovade sadelbilderna!

JRFNGQJONSDPM.jpg

JRFNGQHPPPIMC.jpg

JRFNGQLNMOLNE.jpg

JRFNGQFQRMMOO.jpg

Plockade bort schabraket så man lättare skulle se hur sadeln
ligger på hästen .. Nå? vad säger ni?

Jag får fram 4 bilder...hmmm Tycker det ser ut som om den lättar bak, på bilden från sidan. Även här ser jag att sadelgjorden ligger långt fram ...?? ..Jag skulle nog vilja få sadeln längre bak...Men som jag sagt till dig tidigare ...Är inget proffs....Men det skulle vara intressant att se en bild då sadeln ligger längre bak...

Vilken söt häst...jag log när jag tittade på blicken hans på sista bilden...Det är precis som om han tänker...MEN är hon aldrig klar snart....Min häst är så van detta med sadelprovning och att jag fotar så han vet hur han ska göra för att snabbt få gå till sin box...;)

Jepp, 4 bilder är det! Jag provade att lägga sadeln längre bak (tog tyvärr ingen bild), men där satt den inte alls bra, och det var uppenbart att den skulle glida fram direkt ifall någon skulle sätta sig i sadeln. Där den är på bilderna så är där den sitter bäst, och där har den nog alltid varit. Sadelgjorden ser också ut att vara långt fram, håller med, men som sagt, det blir så då sadeln är på det ställe där den passar.

Javisst är han söt? ;) Suckade allt lite då jag skuttade runt honom och fotade en massa .. men snäll som han är så går han inte iväg ändå. :)

Här är några bilder på hans rygg UTAN någon sadel på.
Okej, alla sadelexperter, vilken storlek och bomvidd anser
ni att min häst bör ha, utgående från dessa bilder?
Skulle vara intressant att få veta .. :p

JRFNGREOIPNPC.jpg

JRFNGQORNNOOO.jpg

JRFNGQQQLQKMM.jpg

.. och så en helbild, bara måste få lägga hit den,
han är ju så söt! ;)

JRFNHPQQEMEMK.jpg

ja nog är han snäll alltid...Står bara där medans du fotar ;)..Min skulle ha lämnat arenan direkt...;)
Vad är det för "märke '' i pälsen på ryggen?
Något är fel MEN jag är så osäker på vad...Ser ut som om hans tyngdpunkt är långt bak...i förhållande till sadeln ...eller är det en synvilla .Han verkar ha lång och smal manke...MEN den ligger helt klart för långt fram och då är det nåt fel...Men kan inte se så bra på bilden om den är för trång eller ej...Skulle ändå vilja ha en bild då sadeln ligger längre bak...;) ...Men vänta tills du får svar från dom som är bättre på detta med sadlar....

Märket ja, är faktiskt osäker på vad det är själv också! ;)
Har funderat över ifall det är ett brännmärke, för det ser
lite ut som siffran 8, med vita hår. Fast jag vet faktiskt
inte! Ser ett brännmärke ut så? Hmm ..
Får väl släpa med mig kameran till stallet en dag till då!
Fast det tror jag att jag gör på fredag, så jag får fota
när det är ljust. :p
Yep, jag väntar med spänning på svar från de andra! :D

*putta på*
denhär tråden får absolut inte försvinna nu! :eek:

Som jag sagt innan, så ligger sadeln för långt fram och är troligtvis för smal. Möjligtvis är den också för svängd för den glappar bak - men det kan bero på att du lagt den så långt fram också.

Anlita en riktigt sadelutprovare.. Du och mazariin kan ta ut en tillsammans, hon behöver nämligen också en ny sadel till sin..

Det är jätteviktigt det här med att sadeln passar!!!

Jag misstänker att du lägger sadeln så långt fram för att den då lägger sig mot bogbladet, så den ligger lite mer still. Men utan att överdriva: sadeln ligger helt åt helvete. Sadla minst 5 cm längre bak, och prova märken som Frank Baines, Passier, Albion.

Med tanke på hur hästen ser ut över ryggen visar det att något inte står rätt till.

Bomvidd kan vi inte hjälpa dig med, det måste du prova tillsammans med en utprovare. Hoppas det löser sig för dig!

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
519
Senast: warg
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 494
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 330
Senast: Aifos
·
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 818
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka