Lika lön för lika arbete?

parellikusken

Trådstartare
Jag hade lönesamtal i förrgår och är fortfarande irriterad och har svårt att släppa samtalet jag hade med min chef..

Bakgrunden är att jag jobbar deltid som personlig assistent och har gjort det i 3,5 år nu. Arbetar nu på en arbetsplats jag trivs oerhört bra med, känns som att komma hem när jag kommer till arbetet, som om jag fått en extra familj. Fantastiskt extrajobb alltså!
Jag har en kollega som har jobbat hos kunden ett år längre än jag gjort, alltså i 2,5 år medan jag jobbat där 1,5 år. Kollegan hade ingen erfarenhet av yrket sedan tidigare, eller en utbildning inom det, medan jag hade 2 års erfarenhet. Kollegan fick högre ingångslön än vad jag fick.

Jag och min kollega gör ett riktigt bra jobb hos en kund som det är svårt att hitta passande assistenter till då hens funktionsnedsättning är så omfattande. Men familjen och arbetsgivaren är mycket nöjda med oss och har ingenting att klaga på. Vi tar hand om kunden väl, går samma utbildningar, utvecklas och ställer alltid upp för kunden och hens familj.

Förra året när jag bara jobbat några månader fick min kollega en för yrket hög löneförhöjning, detta för att kundens familj var rädd för att han annars skulle ha bytt arbete. Vilket gör att min kollega har en för yrket betydande högre lön än mig, löneförhöjning plus en högre ingångslön.
I förrgår hade vi alltså lönesamtal och då facket fått sin vilja igenom och gett oss möjlighet till löneförhöjning så fick vi också det. Jag och min kollega fick alltså samma höjning av lönen, vilket helt klart är rimligt då vi gör samma arbete och är lika bra på det.
Men då min kollega trots det har en betydligt högre timlön än mig så pratade jag med min chef om att få lönen höjd ytterligare, men det var helt omöjligt. Det fanns helt enkelt inte utrymme för det i hennes budget.
Trots att hon inte tyckte att hon kunde ge mig en högre lön ville hon gärna lägga över mer ansvar på mig än min kollega, vilket betyder nu att jag förutom det arbete jag gjorde tidigare också har hand om schemaläggningen och det som hör till det. Jag sa ja till det enbart för att jag ville avlasta familjen ytterligare, underlätta livet för dom.
Chefen erbjöd mig också att ha ansvar för den estetiska verksamheten på deras dagverksamhet, samt att börja arbeta som vikariesamordnare. Hon är alltså nöjd med min arbetsinsats på jobbet, men vill inte ge mig en högre lön.

Hur bra jag än trivs på min arbetsplats känns det rätt surt att min kollega har en betydligt högre lön än vad jag har. Mest surt är det för att jag inte riktigt förstår varför han har en högre lön än mig. Jag förstår inte varför han fick en högre ingångslön än mig trots att jag har erfarenhet inom yrket och jag förstår inte varför han fick en sån hög löneförhöjning förra året när inte jag kan få det i år.
Det låter som att jag bara är avundsjuk på min kollega, men det är inte vad det handlar om. Det känns mest som att jag blivit lite överkörd av chefen.

Vad innebär egentligen "lika lön för lika arbete"?
När blir det lönediskriminering?
Är det rimligt att jag känner mig orättvist behandlad?
 
Jag hade lönesamtal i förrgår och är fortfarande irriterad och har svårt att släppa samtalet jag hade med min chef..

Bakgrunden är att jag jobbar deltid som personlig assistent och har gjort det i 3,5 år nu. Arbetar nu på en arbetsplats jag trivs oerhört bra med, känns som att komma hem när jag kommer till arbetet, som om jag fått en extra familj. Fantastiskt extrajobb alltså!
Jag har en kollega som har jobbat hos kunden ett år längre än jag gjort, alltså i 2,5 år medan jag jobbat där 1,5 år. Kollegan hade ingen erfarenhet av yrket sedan tidigare, eller en utbildning inom det, medan jag hade 2 års erfarenhet. Kollegan fick högre ingångslön än vad jag fick.

Jag och min kollega gör ett riktigt bra jobb hos en kund som det är svårt att hitta passande assistenter till då hens funktionsnedsättning är så omfattande. Men familjen och arbetsgivaren är mycket nöjda med oss och har ingenting att klaga på. Vi tar hand om kunden väl, går samma utbildningar, utvecklas och ställer alltid upp för kunden och hens familj.

Förra året när jag bara jobbat några månader fick min kollega en för yrket hög löneförhöjning, detta för att kundens familj var rädd för att han annars skulle ha bytt arbete. Vilket gör att min kollega har en för yrket betydande högre lön än mig, löneförhöjning plus en högre ingångslön.
I förrgår hade vi alltså lönesamtal och då facket fått sin vilja igenom och gett oss möjlighet till löneförhöjning så fick vi också det. Jag och min kollega fick alltså samma höjning av lönen, vilket helt klart är rimligt då vi gör samma arbete och är lika bra på det.
Men då min kollega trots det har en betydligt högre timlön än mig så pratade jag med min chef om att få lönen höjd ytterligare, men det var helt omöjligt. Det fanns helt enkelt inte utrymme för det i hennes budget.
Trots att hon inte tyckte att hon kunde ge mig en högre lön ville hon gärna lägga över mer ansvar på mig än min kollega, vilket betyder nu att jag förutom det arbete jag gjorde tidigare också har hand om schemaläggningen och det som hör till det. Jag sa ja till det enbart för att jag ville avlasta familjen ytterligare, underlätta livet för dom.
Chefen erbjöd mig också att ha ansvar för den estetiska verksamheten på deras dagverksamhet, samt att börja arbeta som vikariesamordnare. Hon är alltså nöjd med min arbetsinsats på jobbet, men vill inte ge mig en högre lön.

Hur bra jag än trivs på min arbetsplats känns det rätt surt att min kollega har en betydligt högre lön än vad jag har. Mest surt är det för att jag inte riktigt förstår varför han har en högre lön än mig. Jag förstår inte varför han fick en högre ingångslön än mig trots att jag har erfarenhet inom yrket och jag förstår inte varför han fick en sån hög löneförhöjning förra året när inte jag kan få det i år.
Det låter som att jag bara är avundsjuk på min kollega, men det är inte vad det handlar om. Det känns mest som att jag blivit lite överkörd av chefen.

Vad innebär egentligen "lika lön för lika arbete"?
När blir det lönediskriminering?
Är det rimligt att jag känner mig orättvist behandlad?
Kontakta ditt fack!
 
Jag har tyvärr inte mycket att komma med som svar till TS mer än att individuell lönesättning är skit, jag kan inte se någon fördel i praktiken utan det skapar bara otrivsel och missämja på arbetsplatser.
 
Kontakta ditt fack!
Jag pratade med facket innan mitt lönesamtal, men kände inte att jag fick så mycket ut av det samtalet. Det vi pratade om var i och för sig mest bara om revisionen av kollektivavtalet, men kände inte att den jag pratade med var så kunnig.
Men kanske får ta och ringa dit igen och se om jag nu kan få något stöd.
 
Jag har tyvärr inte mycket att komma med som svar till TS mer än att individuell lönesättning är skit, jag kan inte se någon fördel i praktiken utan det skapar bara otrivsel och missämja på arbetsplatser.
Absolut!

Trivs dock bra på arbetsplatsen och min kollega är också en bra vän till mig utanför jobbet, så det påverkar inte trivseln på arbetsplatsen. Dock påverkar det min inställning till företaget och framför allt chefen, vilket gör mig irriterad i allmänhet.
 
Individuell lön är skit ur den synvinkeln att den som kan prata för sig själv får högre lön, medans den som är sämre på det får nöja sig med lägre lön.
Ja, fast i detta fallet tror jag snarare att det beror på att min chef gillar min kollega mer än mig. Hans fru har arbetat på särskolan som företaget driver som pedagog och min kollega har därmed hängt där en hel del och det är på samma ställe som min chef arbetar.
 
Varför tackade du ja till mer ansvar? Du skulle, i mitt tycke, sagt "mer ansvar, mer lön".
Jag vet, det hade varit smartare.
Jag tackade dock ja till det för att jag ville avlasta familjen som jag jobbar hos, de har haft det ansvaret tidigare. Det är ibland svårt att jobba som PA och förhålla sig till sin kund på ett neutralt sätt, att det bara är ett arbete. Det är lätt hänt att jag blir för känslomässigt involverad och ställer upp lite för mycket.
Jag jobbar också extra som vikariesamordnare på ett annat företag, vilket gjorde att hon gav ansvaret till mig istället för min kollega.
 
Jag vet, det hade varit smartare.
Jag tackade dock ja till det för att jag ville avlasta familjen som jag jobbar hos, de har haft det ansvaret tidigare. Det är ibland svårt att jobba som PA och förhålla sig till sin kund på ett neutralt sätt, att det bara är ett arbete. Det är lätt hänt att jag blir för känslomässigt involverad och ställer upp lite för mycket.
Jag jobbar också extra som vikariesamordnare på ett annat företag, vilket gjorde att hon gav ansvaret till mig istället för min kollega.
Senast jag ställde upp för min arbetsgivare slutade med att jag knappt fick ett "hejdå" när jag sa upp mig efter 7 års tid. De tyckte jag svek dom då :crazy:.
Min hårda läxa är att det inte lönar sig att alltid ställa upp, inte utan att tjäna bra på det själv.
 
Jag jobbar också som PA och väntar nu på löneförhöjning. Vi har alltså inte fått svar än vad den landar på.... MEN, min kollega som började förra året gick in på en lön på 6kr mer i timmen än vad jag har, som jobbat där i snart 9 år! :down: Och dessutom är en av väldigt få som klarar av arbetet psykiskt, vet inte hur många som kommit och gått under alla dessa år, men gissar att snittet är väll ca 4-5 månader innan dom slutar.

Nu har min kollega en uska:utbildning, vilket jag inte har, men det är inget som gör varken till eller från på våran arbetsplats. Det är personkemin som är viktigast. Och vid det här laget så vet jag i princip allt utan och innan rörande brukaren och skulle utan problem kunna göra ett pass i sömnen. Men synns det i lönekuvertet? Nopp... (139kr/h)
 
Jag jobbar också som PA och väntar nu på löneförhöjning. Vi har alltså inte fått svar än vad den landar på.... MEN, min kollega som började förra året gick in på en lön på 6kr mer i timmen än vad jag har, som jobbat där i snart 9 år! :down: Och dessutom är en av väldigt få som klarar av arbetet psykiskt, vet inte hur många som kommit och gått under alla dessa år, men gissar att snittet är väll ca 4-5 månader innan dom slutar.

Nu har min kollega en uska:utbildning, vilket jag inte har, men det är inget som gör varken till eller från på våran arbetsplats. Det är personkemin som är viktigast. Och vid det här laget så vet jag i princip allt utan och innan rörande brukaren och skulle utan problem kunna göra ett pass i sömnen. Men synns det i lönekuvertet? Nopp... (139kr/h)
Sånt är så surt!
Dom ska ju kunna ge en bra anledning till löneskillnader såvitt jag förstår. Kanske att en uska-utbildning är en korrekt anledning?

Min chefs anledning var att min kollega jobbat där ett år längre än mig och att åren man har i yrket inte har någon betydelse, man börjar på noll när man börjar på ett nytt jobb. Jag försökte argumentera emot där, då det självklart inte stämmer, den kompetens man har tillägnat sig under sin tid i yrket försvinner såklart inte för att man byter arbetsplats..

När jag pratade med min mor om saken sa hon direkt att det är ju så samhällsstrukturen ser ut, hon menade då på att min kollega är man medan jag inte är en man. Kanske har hon rätt?
 
Älskar mitt jobb som har enkelhet och tydligt i lönen.

Som inhyrd finns 2 olika timlönen, montör eller truckförare och inget annat,
Som anställd på företaget finns 4 lönesteg (eller var det 5?) berodde på erfarenhet som räknas i hur länge någon varit på jobbet förutom om någon har erfarenhet från likande jobb innan inte börjar längst ner på stegen,
Sedan finns oxå hur mycket extra någon får om dom är gruppledare och gruppledarens chef.
Här finns lite mer än montör och truckförare.

Får efter varje löneförhandling som facket haft finns denna info för alla att hitta.
 
Nu har min kollega en uska:utbildning, vilket jag inte har, men det är inget som gör varken till eller från på våran arbetsplats.
Även om det inte är viktigt hos just er så är det en sån sak som bör/ska synas på lönen.
Vi har samma på mitt jobb, är du uska har du högre lön än någon som är outbildad även om det inte är något som påverkar det dagliga arbetet - men det är trots allt en utbildning och det ska ju märkas om en har utbildning inom området.
Min chefs anledning var att min kollega jobbat där ett år längre än mig och att åren man har i yrket inte har någon betydelse, man börjar på noll när man börjar på ett nytt jobb.
Vilket skitsnack av din chef :down: De allra flesta (ffa kommuner kanske?) har ju lönetrappor där antalet år inom yrket påverkar vart du hamnar vid ingångslön, så att en ska ses som ”nollad” är ju bara hittepå.

Att dessutom lägga över schemaansvar borde definitivt innebära en löneökning! På ”mitt” assistansbolag har vi med utökat ansvar arvoden (tre olika nivåer beroende på hur mycket ansvar vi har) som ligger utöver lönen just för att kompensera för utökat ansvar med ex vikariesamordning. Så verkligen dåligt att lägga till arbetsuppgifter utan att kompensera det via lönen. (Framförallt som det är rätt stor skillnad i arbetsuppgifter och inget som liksom faller sig naturligt att assistenterna har ansvar för inom rollen som assistent)
 
Även om det inte är viktigt hos just er så är det en sån sak som bör/ska synas på lönen.
Vi har samma på mitt jobb, är du uska har du högre lön än någon som är outbildad även om det inte är något som påverkar det dagliga arbetet - men det är trots allt en utbildning och det ska ju märkas om en har utbildning inom området.

Vilket skitsnack av din chef :down: De allra flesta (ffa kommuner kanske?) har ju lönetrappor där antalet år inom yrket påverkar vart du hamnar vid ingångslön, så att en ska ses som ”nollad” är ju bara hittepå.

Att dessutom lägga över schemaansvar borde definitivt innebära en löneökning! På ”mitt” assistansbolag har vi med utökat ansvar arvoden (tre olika nivåer beroende på hur mycket ansvar vi har) som ligger utöver lönen just för att kompensera för utökat ansvar med ex vikariesamordning. Så verkligen dåligt att lägga till arbetsuppgifter utan att kompensera det via lönen. (Framförallt som det är rätt stor skillnad i arbetsuppgifter och inget som liksom faller sig naturligt att assistenterna har ansvar för inom rollen som assistent)
Är mer schemaläggning som blev ansvaret än vikariesamordnare. Jobbar som enbart vikariesamordnare på ett annat företag och skulle aldrig ta på mig den rollen utan lön. Schemaläggning och lägga in ändringar i schemat känns som att det är betydligt stillsammare att göra. Var också därför hon la det på mig och inte min kollega, för att jag har erfarenhet från det. (Så i detta fall räknas alltså erfarenhet..?)

Kanske ska ringa facket imorgon och se vad de säger och efter det fundera ut hur jag ska kunna ta ett nytt samtal med chefen.

Har fem års studier bakom mig med tillhörande studielån, och det känns väl extra surt med lönen då jag har detta jobb för att kunna betala tillbaka lånen. (Utbildad konstnär på universitetet, så dröjer innan jag kan leva på det..) Har såklart själv satt mig i denna sitsen, men samtidigt känns det surt då varje extra krona räknas för mig.
 
Är mer schemaläggning som blev ansvaret än vikariesamordnare. Jobbar som enbart vikariesamordnare på ett annat företag och skulle aldrig ta på mig den rollen utan lön. Schemaläggning och lägga in ändringar i schemat känns som att det är betydligt stillsammare att göra.
Ah mitt misstag (blev lite upprörd och läste lite dåligt). Men ändå - schemaläggning är inte en ”naturlig” arbetsuppgift så att säga utan är ett ansvar som ligger utöver det ni gör och då ska ni såklart ha betalt för det ansvaret.

Tycker det låter som en god idé att prata med facket för din chefs sätt att göra skillnad på er och era erfarenheter känns verkligen inte okej. :down:
 
Vanskligt att spekulera i att det skulle beror på kön. Antagligen är det mer att man kände sig tvungen för att annars skulle kollegan lämna.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 690
Senast: Dorinda
·
Skola & Jobb Jobbar och håller på att utbilda mig högre genom studier, jag fick ett papper av chefen med en ny lön nyligen, 26600kr skulle jag få...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 914
Senast: Fetaost
·
Juridik & Ekonomi Jag har levt utanför den vanliga arbetsmarknaden i jättemånga år. Mina extrajobb och korta anställningar har varit såna där man får lön...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 844
Senast: Kadi
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 557
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp