Lika lön för lika arbete?

Jag uppfattar det som att din kollega var man och du kvinna?
Stinker könsdiskrimering i så fall tycker jag....
Det kan vara så, men inte helt uppenbart då det finns många andra faktorer som spelar in också. Faktorer som i och för sig också är helt orimliga.
Men jag tror mest han fick höjningen för att han annars skulle gått till annat jobb, vilket såklart ingen vill.
 
Det är synd att du tog på dig fler arbetsuppgifter utan att begära betalt för dem. Det hade ju varit ett gyllene tillfälle. Om du är kvar om ett år kan du däremot begära betalt vid nästa lönesamtal, när du skött dem bra under hela året.

Om du och din kollega fick lika mycket i höjning så tycker jag att din chef borde resonerat i termer av utjämning istället. Om han har ett försprång pga högre ingångslön + höjning när han hotade sluta så borde lönerevisionerna kunna syfta till en utjämning er emellan (under förutsättning att ni har samma arbetsuppgifter). Om du fått 750 kunde han fått 500 osv.

När jag lämnade mitt chefsjobb för många år sedan fick jag behålla min lön. Det gjorde att jag i många år fick lägre höjning än mina kollegor med samma typ av tjänst som jag, eftersom jag låg så högt över dem när jag kom dit. Med åren kom vi på det viset att hamna i jämförbart löneläge.
 
Det är synd att du tog på dig fler arbetsuppgifter utan att begära betalt för dem. Det hade ju varit ett gyllene tillfälle. Om du är kvar om ett år kan du däremot begära betalt vid nästa lönesamtal, när du skött dem bra under hela året.

Om du och din kollega fick lika mycket i höjning så tycker jag att din chef borde resonerat i termer av utjämning istället. Om han har ett försprång pga högre ingångslön + höjning när han hotade sluta så borde lönerevisionerna kunna syfta till en utjämning er emellan (under förutsättning att ni har samma arbetsuppgifter). Om du fått 750 kunde han fått 500 osv.

När jag lämnade mitt chefsjobb för många år sedan fick jag behålla min lön. Det gjorde att jag i många år fick lägre höjning än mina kollegor med samma typ av tjänst som jag, eftersom jag låg så högt över dem när jag kom dit. Med åren kom vi på det viset att hamna i jämförbart löneläge.
Tack för svaret!

Utjämning känns helt rimligt, ja. Märkligt att det inte skedde. Vi har exakt samma arbetsuppgifter (om man bortser ifrån den nya jag tog på mig..) och jobbar exakt lika mycket.
 
Jag har tyvärr inte mycket att komma med som svar till TS mer än att individuell lönesättning är skit, jag kan inte se någon fördel i praktiken utan det skapar bara otrivsel och missämja på arbetsplatser.

Individuell lönesättning är överlägsen för att skapa förutsättningar för att utvecklas inom sitt yrke och se till att man har ett ömsesidigt utbyte, företag och anställd.

Nu vet jag ju inte exakt vad du lägger inom begreppet, men för mig är det enda tänkbara lösningen på lönesättning, att den är anpassad till det individen bidrar med till företaget. Allt annat vore riktigt skit.

Det ska förstås inte handla om vem som kan prata för sig, utan ska vara baserat på objektivt mätbara resultat, mål och ansvar. Löneskillnader som inte kan motiveras objektivt ska arbetas bort.
 
Det blir ju lite svårt att förhandla om man istället för att kräva högre lön tar på sig mer arbete. Då har ju arbetsgivaren gjort en toppendeal.

Nej, det är ju uppenbart en kass deal eftersom arbetstagaren är missnöjd och risken att bli av med resursen är uppenbar.

Det är på samma tema som inköpare som pressar sina leverantörer att sänka priserna, och helt plötsligt går leverantören i konkurs och inköparen kan inte få tag på sina grejer nånstans och företaget förlorar enorma pengar.

Ska man ha en långsiktigt produktiv relation, måste både parter tjäna på relationen och vara nöjd med den.
 
Nej, det är ju uppenbart en kass deal eftersom arbetstagaren är missnöjd och risken att bli av med resursen är uppenbar.

Det är på samma tema som inköpare som pressar sina leverantörer att sänka priserna, och helt plötsligt går leverantören i konkurs och inköparen kan inte få tag på sina grejer nånstans och företaget förlorar enorma pengar.

Ska man ha en långsiktigt produktiv relation, måste både parter tjäna på relationen och vara nöjd med den.

Arbetsgivaren är troligen jättenöjd. Dels slipper betala mer i lön och dels fick okej att lägga mer arbete på arbetstagaren. Arbetstagaren sade ju ja, så varför skulle arbetsgivaren vara missnöjd?
 
Arbetsgivaren är troligen jättenöjd. Dels slipper betala mer i lön och dels fick okej att lägga mer arbete på arbetstagaren. Arbetstagaren sade ju ja, så varför skulle arbetsgivaren vara missnöjd?

Möjligtvis , om denne inte klarar att tänka längre än näsan räcker.
 
Individuell lönesättning är överlägsen för att skapa förutsättningar för att utvecklas inom sitt yrke och se till att man har ett ömsesidigt utbyte, företag och anställd.

Nu vet jag ju inte exakt vad du lägger inom begreppet, men för mig är det enda tänkbara lösningen på lönesättning, att den är anpassad till det individen bidrar med till företaget. Allt annat vore riktigt skit.

Det ska förstås inte handla om vem som kan prata för sig, utan ska vara baserat på objektivt mätbara resultat, mål och ansvar. Löneskillnader som inte kan motiveras objektivt ska arbetas bort.
På mitt jobb skulle individuell lön skapa irritation bland arbetarna, vilket högst troligt skulle resulterar i sämre resultat (mer stopp, fler fel mm).
Även ackord funkar men finns inte längre där jag jobbar.

Tror våra jobb skiljer sig massor i allt, mitt är ett typiskt Göteborgs arbetarjobb ( tänk volvo, skf, hamnen, varvet jobb).
 
Vilket ju är ganska typiskt arbetsgivare.

Nej. Det är inte min erfarenhet, alls. Men visst, jag har mest erfarenhet av branscher där bra personal är svår och dyr att få tag på, så att skapa missnöje blir en rejäl förlust.

Arbetsgivare, företagare i allmänhet är ute efter att skapa långsiktigt hållbara företag som blir värdefulla. Det gör man inte genom att skapa missnöje hos dem som är med och skapar värdet.
 
Jag hade lönesamtal i förrgår och är fortfarande irriterad och har svårt att släppa samtalet jag hade med min chef..

Bakgrunden är att jag jobbar deltid som personlig assistent och har gjort det i 3,5 år nu. Arbetar nu på en arbetsplats jag trivs oerhört bra med, känns som att komma hem när jag kommer till arbetet, som om jag fått en extra familj. Fantastiskt extrajobb alltså!
Jag har en kollega som har jobbat hos kunden ett år längre än jag gjort, alltså i 2,5 år medan jag jobbat där 1,5 år. Kollegan hade ingen erfarenhet av yrket sedan tidigare, eller en utbildning inom det, medan jag hade 2 års erfarenhet. Kollegan fick högre ingångslön än vad jag fick.

Jag och min kollega gör ett riktigt bra jobb hos en kund som det är svårt att hitta passande assistenter till då hens funktionsnedsättning är så omfattande. Men familjen och arbetsgivaren är mycket nöjda med oss och har ingenting att klaga på. Vi tar hand om kunden väl, går samma utbildningar, utvecklas och ställer alltid upp för kunden och hens familj.

Förra året när jag bara jobbat några månader fick min kollega en för yrket hög löneförhöjning, detta för att kundens familj var rädd för att han annars skulle ha bytt arbete. Vilket gör att min kollega har en för yrket betydande högre lön än mig, löneförhöjning plus en högre ingångslön.
I förrgår hade vi alltså lönesamtal och då facket fått sin vilja igenom och gett oss möjlighet till löneförhöjning så fick vi också det. Jag och min kollega fick alltså samma höjning av lönen, vilket helt klart är rimligt då vi gör samma arbete och är lika bra på det.
Men då min kollega trots det har en betydligt högre timlön än mig så pratade jag med min chef om att få lönen höjd ytterligare, men det var helt omöjligt. Det fanns helt enkelt inte utrymme för det i hennes budget.
Trots att hon inte tyckte att hon kunde ge mig en högre lön ville hon gärna lägga över mer ansvar på mig än min kollega, vilket betyder nu att jag förutom det arbete jag gjorde tidigare också har hand om schemaläggningen och det som hör till det. Jag sa ja till det enbart för att jag ville avlasta familjen ytterligare, underlätta livet för dom.
Chefen erbjöd mig också att ha ansvar för den estetiska verksamheten på deras dagverksamhet, samt att börja arbeta som vikariesamordnare. Hon är alltså nöjd med min arbetsinsats på jobbet, men vill inte ge mig en högre lön.

Hur bra jag än trivs på min arbetsplats känns det rätt surt att min kollega har en betydligt högre lön än vad jag har. Mest surt är det för att jag inte riktigt förstår varför han har en högre lön än mig. Jag förstår inte varför han fick en högre ingångslön än mig trots att jag har erfarenhet inom yrket och jag förstår inte varför han fick en sån hög löneförhöjning förra året när inte jag kan få det i år.
Det låter som att jag bara är avundsjuk på min kollega, men det är inte vad det handlar om. Det känns mest som att jag blivit lite överkörd av chefen.

Vad innebär egentligen "lika lön för lika arbete"?
När blir det lönediskriminering?
Är det rimligt att jag känner mig orättvist behandlad?

Jag sitter lite i samma sits som din kollega, och jobbar också som PA. Jag tycker i mitt fall att det är fullt rimligt att jag har en högre lön, trots att jag och kollegan gör ett precis lika bra jobb.

Jag hade andra alternativ när jag sökte jobbet, och de fick matcha den högre lönen jag blev erbjuden på andra ställen om de ville ha mig. Därför fick jag en högre ingångslön än normalt. Jag fick dessutom en rejäl löneförhöjning efter att jag ställt upp när det verkligen krisat.
Jag har nu sen ett år en ny kollega som jag skulle säga är precis lika duktig på jobbet som jag är, men hen gick in på den normala ingångslönen utan andra jobberbjudanden och har inte gjort något utöver det vanliga för att få någon extra höjning utom standardprocenten alla får.

Visst kan man argumentera för att vi borde få lika lön för lika arbete, för vi gör samma jobb lika bra som det är nu, men samtidigt är jag bevisligen mer attraktiv på arbetsmarknaden (med erfarenheter och kunskaper som inte är relevanta för just detta jobbet dock). Dessutom har jag bevisat att när det verkligen gäller så ställer jag upp 100% och gör det som krävs för att få det att gå ihop. Kollegan kanske också skulle ställa upp på exakt samma sätt, men hen har inte haft möjlighet att visa det i praktiken vilket jag har.
 
Nej. Det är inte min erfarenhet, alls. Men visst, jag har mest erfarenhet av branscher där bra personal är svår och dyr att få tag på, så att skapa missnöje blir en rejäl förlust.

Arbetsgivare, företagare i allmänhet är ute efter att skapa långsiktigt hållbara företag som blir värdefulla. Det gör man inte genom att skapa missnöje hos dem som är med och skapar värdet.

Uppenbarligen gör inte denna arbetsgivare det, då hade TS inte haft denna tråd ute? Och tycker du själv att vården verkar vara en arbetsgivare som gör allt för sina anställda? Med undantag förstås.

Jag jobbar i en bransch där anställda är ett nödvändigt ont trots enorm personalbrist. Så bara för att du inte varit med om det så betyder det inte att det inte existerar.
 
Nej. Det är inte min erfarenhet, alls. Men visst, jag har mest erfarenhet av branscher där bra personal är svår och dyr att få tag på, så att skapa missnöje blir en rejäl förlust.

Arbetsgivare, företagare i allmänhet är ute efter att skapa långsiktigt hållbara företag som blir värdefulla. Det gör man inte genom att skapa missnöje hos dem som är med och skapar värdet.
Se där en likhet, svårigheten att få arbetare/ personal, att få tag i bra ännu svårare.

Båda företagen som ligger i Göteborg och tillhör samma koncernen åker runt till skolor och pratat sig varma om sig själva och varför det är ett bra val att börja hos dom.
 
Jag sitter lite i samma sits som din kollega, och jobbar också som PA. Jag tycker i mitt fall att det är fullt rimligt att jag har en högre lön, trots att jag och kollegan gör ett precis lika bra jobb.

Jag hade andra alternativ när jag sökte jobbet, och de fick matcha den högre lönen jag blev erbjuden på andra ställen om de ville ha mig. Därför fick jag en högre ingångslön än normalt. Jag fick dessutom en rejäl löneförhöjning efter att jag ställt upp när det verkligen krisat.
Jag har nu sen ett år en ny kollega som jag skulle säga är precis lika duktig på jobbet som jag är, men hen gick in på den normala ingångslönen utan andra jobberbjudanden och har inte gjort något utöver det vanliga för att få någon extra höjning utom standardprocenten alla får.

Visst kan man argumentera för att vi borde få lika lön för lika arbete, för vi gör samma jobb lika bra som det är nu, men samtidigt är jag bevisligen mer attraktiv på arbetsmarknaden (med erfarenheter och kunskaper som inte är relevanta för just detta jobbet dock). Dessutom har jag bevisat att när det verkligen gäller så ställer jag upp 100% och gör det som krävs för att få det att gå ihop. Kollegan kanske också skulle ställa upp på exakt samma sätt, men hen har inte haft möjlighet att visa det i praktiken vilket jag har.
Fast, handen på hjärtat, skulle du verkligen tycka detsamma om det var tvärtom? Om du var i ts sits och inte fick högre lön? Det är väl självklart man tycker att man är värd sin lön. Finns det nån som skulle säga "jag tycker jag är överbetald" till sin chef?
 
Det blir ju lite svårt att förhandla om man istället för att kräva högre lön tar på sig mer arbete. Då har ju arbetsgivaren gjort en toppendeal.
Nu vet du inte riktigt hur samtalet gick. Visst tog jag på mig en till arbetsuppgift, men jag försökte också kräva högre lön. Hade många bra och vettiga argument, men det föll platt ändå.
 
Jag sitter lite i samma sits som din kollega, och jobbar också som PA. Jag tycker i mitt fall att det är fullt rimligt att jag har en högre lön, trots att jag och kollegan gör ett precis lika bra jobb.

Jag hade andra alternativ när jag sökte jobbet, och de fick matcha den högre lönen jag blev erbjuden på andra ställen om de ville ha mig. Därför fick jag en högre ingångslön än normalt. Jag fick dessutom en rejäl löneförhöjning efter att jag ställt upp när det verkligen krisat.
Jag har nu sen ett år en ny kollega som jag skulle säga är precis lika duktig på jobbet som jag är, men hen gick in på den normala ingångslönen utan andra jobberbjudanden och har inte gjort något utöver det vanliga för att få någon extra höjning utom standardprocenten alla får.

Visst kan man argumentera för att vi borde få lika lön för lika arbete, för vi gör samma jobb lika bra som det är nu, men samtidigt är jag bevisligen mer attraktiv på arbetsmarknaden (med erfarenheter och kunskaper som inte är relevanta för just detta jobbet dock). Dessutom har jag bevisat att när det verkligen gäller så ställer jag upp 100% och gör det som krävs för att få det att gå ihop. Kollegan kanske också skulle ställa upp på exakt samma sätt, men hen har inte haft möjlighet att visa det i praktiken vilket jag har.
Nu ställer jag iofs upp jämt. Jobbat trots sjukdom för att de verkligen behövde mig, tackar alltid ja till extra timmar om det behövs. Följer med på utlandsresor och jobbar sjukt många timmar på en vecka. Jag ställer upp i samma grad spm min kollega.
 
Nu vet du inte riktigt hur samtalet gick. Visst tog jag på mig en till arbetsuppgift, men jag försökte också kräva högre lön. Hade många bra och vettiga argument, men det föll platt ändå.
Och tyvärr är du alltför snäll för att då acceptera merjobbet. Du borde, med facit i hand, sagt att då tar du inga extra uppgifter.
Du får, precis som jag lärde mig den hårda vägen, försöka att inte se jobbet personligt. Det är trots allt ett jobb.

Tillägg: jag ställer fortfarande upp för nuvarande jobbet, men har lärt mig ställa motkrav. Skulle dock tex aldrig drömma om att gå och lämna en kollega ensam i en krissituation.
 
Jag jobbar i en bransch där anställda är ett nödvändigt ont trots enorm personalbrist. Så bara för att du inte varit med om det så betyder det inte att det inte existerar.

Nej, men inlägget jag reagerade på var att du anser att det är ganska typiskt arbetsgivare. Och där kan jag vittna om att 100% av de arbetsgivare jag känner till mer i detalj, inte alls agerar på det sättet. Det betyder inte att jag skulle hävda att det inte förekommer.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 690
Senast: Dorinda
·
Skola & Jobb Jobbar och håller på att utbilda mig högre genom studier, jag fick ett papper av chefen med en ny lön nyligen, 26600kr skulle jag få...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 914
Senast: Fetaost
·
Juridik & Ekonomi Jag har levt utanför den vanliga arbetsmarknaden i jättemånga år. Mina extrajobb och korta anställningar har varit såna där man får lön...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 844
Senast: Kadi
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 557
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp